Muzici de însoțit toamna: Festivalul de Muzică Veche, la a zecea ediție

Corina Pavel
"Veniți să vă încălziți inimile!"

E toamnă? E Festivalul de Muzică Veche! Ce alte acorduri mai potrivite pentru a însoți plutirea molcomă a frunzelor ruginii, vârtejurile nebune de vânt, ori melancoliile noastre? A început la final de oc­tombrie și va dura până la sfârșitul acestui ano­timp, așa că mai bine de o lună, peste București se vor aș­ter­ne sonorități delicate, fie că sunt compoziții ale baro­cu­lui francez, fie cântece de mahala, de pe vremea lui An­ton Pann!
Laurențiu Constantin, directorul festivalului, vine de zece ani în fața publicului bucureștean, cu oferta sa excepțională de muzici vechi, care mobilizează cele mai bune formații, ansambluri și grupuri de gen din Europa. La concurență cu serile reci de toamnă bine înstăpânită, sălile de concert sunt mereu arhipline! Un eveniment cultural major, pe care am vrut să îl des­lușim.

- Laurențiu Constantin, cum ați "croit", îm­pre­ună cu echipa de organizare, ediția de anul acesta a Fes­tivalului de Muzică Veche, având în vedere că e una aniversară?

- Și durata (39 de zile), și maniera de organizare (cele 14 concerte și manifestări legate de festival an­tre­nează artiști și formații din peste 10 țări), dar și va­loa­rea invitaților (o constantă a festivalului încă de la prima sa ediție), toate concură spre o imagine festivă a acestei ediții jubiliare. Mizăm desigur pe componenta artistică a festivalului, fiecare eveniment pe care îl propunem pu­blicului fiind susținut de vârfuri ale interpreților muzicii de gen din Europa. Amintesc aici prezența so­pra­nei Em­ma Kirkby, divă absolută a muzicii vechi eu­ro­pene, care va cânta pe 1 noiembrie, la Palatul Bra­ga­diru, apoi, în­tâl­nirea incitantă cu artistul polonez Sla­wo­mir Zubrzycki care, în 2009, a descoperit schițele unui instrument pro­iectat de Leonardo da Vinci, împreună cu comentariile olografe, scrise în oglindă, în Codex Atlan­ticus (cea mai mare colecție de notițe a lui Da Vinci, peste 1000 de fișe, datând din perioada 1489-1492). Pia­nistul Sla­womir Zubrzycki este primul care a reușit cons­truirea lui, într-o variantă unicat în lume: "viola organista". Sonoritățile sale fascinante - o combinație a registrelor de claviatură și a coardelor mângâiate de arcuș - vor fi auzite și în România, în premieră, cu pri­lejul acestei ediții a festivalului nostru, pe 24 no­iembrie, tot la Palatul Bragadiru! E greu să fac o se­lec­ție, întrucât sunt multe concerte și evenimente în pro­gram, și toate, de înalt nivel artistic, dar aș aminti și pro­iectul "Early Music Strings", dedicat prezentării fa­miliilor instru­men­telor de muzică veche, într-o mini­sta­giune de 5 con­cer­te, ce se vor desfășura alternativ la Bi­se­rica Anglicană și la Palatul Bragadiru (pe scenele fes­ti­valului se vor face auzite instrumente precum harpa triplă și harpa go­tică, lăuta, teorba, arhilăuta, chitara re­nas­centistă, cla­vecinul, clavicordul, spineta și virgi­nalul, viola da gam­ba, so­pran, tenor, bas, vioara barocă, fidelul sau viola d'amo­re). Tot în această ediție ne-am pro­pus să ex­plo­răm, mai mult decât până acum, rădă­cinile muzicilor de pe teritoriul României, înce­pând de la primele mărturii despre muzica bizantină, la cea scri­să de Dimitrie Can­temir (admirabil pusă în valoare de celebrul muzician și dirijor spaniol (catalan) Jordi Savall, într-un proiect pe care l-a dedicat tratatului său, scris în limba turcă, "Cartea științei mu­zi­cii"), sau la muzica ma­halalelor fa­na­riote a lui Anton Pann (aceasta din urmă va fi reprezentată în festival de grupul "Trei pa­ra­le", în con­cer­tul de la Palatul Co­tro­ceni, din 22 no­iem­brie). Apoi, mai a­vem și proiectul de arte vizuale "Bucu­rești, oraș pa­limp­sest", cu ex­po­zi­ții și ins­ta­lații ale unor ar­tiști cu­nos­cuți, ins­pi­rate de vârs­­tele istorice su­pra­pu­se ale Capitalei, ce vor com­ple­ta frumos spa­țiul mu­zi­cal al festi­va­lu­lui, la Muzeul Ță­ra­nului Ro­­mân și la Foi­șorul de Foc, între 5 și 7 noiem­brie.

- Festivalul de Mu­zică veche are, am ob­ser­vat, un public foarte entu­zi­ast. Cum vi l-ați cul­tivat de-a lungul acestor zece e­di­ții?

- Festivalul a crescut de la an la an, iar noi am de­venit mai buni, mai a­tenți, mai pre­gătiți, dato­ri­tă pu­blicului nostru! E un pu­blic care iu­beș­te muzica, for­­mat din oa­meni care pot ex­perimenta, fără "ruperi in­terioare", și o seară de jazz sau de rock, dar care pot sa­vura pe de­plin și o muzică scrisă acum 300 de ani, cu mult îna­in­tea muzicii clasice sau a celei romantice. Publicul es­te componenta cea mai dinamică a festi­valului nostru și, când proiectăm o nouă ediție, ne gân­dim la el. Am fost la majoritatea festivalurilor im­por­tante de muzică veche din Apusul Europei și m-am con­vins că acolo există un public inițiat, festivalul de la Bruges, de exemplu. Dar, și îmi asum afirmația, la noi e un public cu mult mai tandru și mai entuziast. Toți artiștii care vin să cânte la Bucu­rești spun că simt un flux între public și scenă, cu toții împărtășind dragostea pentru această muzică, chiar și când vorbim de săli mari, cum e Sala Radio, sau de spa­ții mai mici, cu o atmosferă mai intimă, cum e Biserica Anglicană.
Pe de altă parte, trebuie să spun că blazonul festi­va­lului s-a înnobilat, o dată în plus, datorită succesului la public pe care l-am avut an de an: în această primăvară, de pildă, festivalul nostru a fost înscris în REMA (Re­țea­ua Europeană de Muzică Veche), și e o mândrie să facem parte dintr-o familie glorioasă - familia muzicii vechi europene. A accede la REMA nu e deloc o forma­litate, ci este chiar o eva­lua­re destul de serioasă și de la­borioasă, de care am tre­cut. Iată, avem acum o dovadă că festivalul nostru s-a "copt", s-a maturizat, și o re­cu­noaștere a valorii sale, în peisajul evenimentelor de gen românești și europene.

- Asistăm, așadar, la o renaștere a muzicii acesteia vechi, iar voi sunteți susținătorii ei, în această parte de lume. Munca aceasta de pionierat nu e grea?

- Muzica veche are enorm de multe de oferit: chiar dacă vorbim de compoziții ce datează de trei, patru sau cinci sute de ani, ele au surprinzător de multă emoție și prospețime și cred ca vor avea tot atâta și peste alte trei sute de ani. Chiar aș îndrăzni să afirm că muzica veche e viitorul muzicii culte, mai mult decât clasicismul și ro­mantismul: argumentul este că mai mult de jumătate din programările de concerte în teatre lirice, în opere și în stagiunile permanente ale filarmonicelor, ca și din pro­­ducția audio de muzici culte din țări foarte im­por­tante ale continentului european, e tributară reper­to­riu­lui de mu­zică veche. Asta spune mult! Întoarcerea a­ceas­ta a publi­cului la muzica veche nu e deloc întâm­plătoare, pentru că azi, mai mult decât oricând, avem nevoie de izvoarele ei curate și pline de trăire, în con­dițiile în care viața tehnologizată la maxim ne "seacă" de emoție, de umanism. Și ca să răspund la întrebare, sigur, nu e ușor să faci posibile evenimente ca acesta, și trebuie să recunoaștem că nu putem face totul singuri, oricâtă energie, timp și entuziasm am investi. În acest context, poate nu e lipsit de importanță să spun că anul acesta, festivalul se desfă­șoa­ră sub înal­tul patronaj al Preșe­dintelui Româ­ni­ei. Și, de asemenea, că ne­spe­rata im­plicare a Minis­terului Cul­turii, prin­tr-un sprijin destul de con­sis­tent, a fă­cut ca această a zecea edi­ție a Festivalului de Mu­zi­că Veche să se des­fășoare la dimen­siu­nea pe care noi am proiec­tat-o. Îi invit cu bucurie și pe cititorii dvs să vină și să-și încălzească inimile la Festivalul de Muzică Veche!
(Puteți găsi infor­ma­ții complete despre pro­gra­mul festi­va­lu­lui pe site-ul www. earlymusic. ro sau pe pagina de Face­book a eveni­men­tu­lui - "Fes­tivalul de Mu­zică Veche Bucu­rești". Bi­letele se pot procu­ra prin www. eventim. ro, în ma­ga­zi­nele Ger­ma­nos, Orange, Vo­dafone, Domo, Carrefour, libră­riile Cărtu­rești.)