O nouă Enciclopedie a României

Ion Longin Popescu
Propunere pentru Centenarul Marii Uniri

Potrivit dicționarelor, enciclopedia unei țări este un ansamblu complex de cunoștințe omenești dintr-un moment istoric dat. Pri­ma "Enciclopedie Română", al cărei principal re­dac­tor a fost Corneliu Dia­co­no­vici, prim-secretar al aso­ciației ASTRA, a fost pu­blicată între anii 1898-1904, la editura W. Kraft din Sibiu, și a cuprins trei volume, cu aproximativ 3000 de pagini și aproape 38.000 de ar­ticole, cu 147 de ilustrații și 12 hărți. La re­dactarea acestei opere mo­­numentale au fost co­op­tate im­­­portante figuri ale vremii, sa­vanți, istorici, jurnaliști, li­terați, printre care s-au nu­mărat: Gri­gore Antipa, Victor Babeș, Ovid Den­susianu, Geor­ge La­ho­vary, Titu Ma­io­rescu, Cons­­tantin Ră­du­lescu-Mo­tru, Dimi­trie Onciul, Theo­dor Speranția, Ale­xan­dru Sutzu, Ni­colae Teclu, Ale­xandru D. Xenopol și alții. Între anii 1938-1943, în plin război mon­dial, marele so­ciolog Dimi­trie Gusti a gândit și a coordonat edi­ta­rea primei enciclopedii na­țio­nale, "Enciclopedia României", proiectată în șase volume, din care au fost tipărite numai patru, cu un total de 5000 de pagini, 800 de planșe color, 800 de hărți, 6000 de fotografii, foto­gravuri etc. Edi­tată de "Aso­cia­ția științifică pentru Enciclopedia Ro­mâniei", afla­tă sub patronajul Rege­lui Carol al II-lea, lucrarea a be­neficiat de contri­buțiile unor somități intelectuale ale vremii, multe din ele intrate în istorie: Nicolae Iorga, Constantin Rădulescu-Motru, Virgil Madgea­ru, Constantin C. Giurescu, Mircea Vulcă­nes­cu, Dan Botta, Constantin Moisil, Cezar Petrescu și alții. De atunci, următorul pas în aceeași direcție l-au făcut ieșenii, la sfârșitul anului 2010, când au re­publicat Enciclopedia lui Dimitrie Gusti, printr-un proiect sprijinit de Uni­ver­sitatea "Petre Andrei". În zilele noastre, proiectul "En­ciclopedia României" (www. enciclopediaromaniei.ro) se desfășoară online, gra­ție unor voluntari entuziaști, care au reușit să pună la un loc peste 5000 de articole. La pol opus se află Aca­demia Ro­mână care, în ciu­da misiunilor ei, n-am au­zit să plă­nuiască ela­­borarea vreunei en­ciclopedii veri­ta­bile, com­pa­ra­bilă cu cele editate de țările noastre ve­ci­ne, ca să nu ne re­ferim la celebrele "En­ci­clo­pe­dia Bri­ta­nică" sau "Enci­clo­pedia Fran­ceză".
Încă din 2011, ne­o­bositul istoric clu­­jean Vasile Le­chințan s-a adresat Academiei Ro­mâne - su­gerându-i ca ma­­rea sărbătoare din 2018 -100 de ani de la Marea Unire să fie celebrată cu declanșarea lu­crărilor pentru elaborarea unei noi Enci­clo­pedii Române. Aceasta ar urma să fie tipărită în 20-25 de volume, care să cuprindă o istorie universală din perspectivă româ­nească, așa cum sunt multe astfel de opere în Europa. De ce este important să avem o astfel de enci­clopedie? Voi răspunde prin câteva exem­ple: să zicem că vreau să aflu câți români au luat parte, înrolați în Armata Americană, la bă­tăliile pur­tate de SUA în Primul Război Mondial, în al Doi­lea Război Mondial, în războaiele din Coreea, Vietnam, Irak și Af­ga­nistan. Care a fost cel mai "lu­xos" lagăr de prizonieri din al doilea război mondial și cum au fost tratați prizonierii americani la Timișul de Sus? De ce spune Brazilia că-și datorează mo­der­ni­tatea curentului su­pra­­realist româ­nesc? Sunt inte­re­sat să aflu câți pro­fesori români de matematică pre­dau în univer­sitățile ameri­cane sau câți IT-iști români lucrează la Micro­soft Cor­po­ration? Câte tone de aur s-au ex­tras de la Roșia Mon­tană din tim­pul aga­târ­șilor până azi, și cine a beneficiat de acel aur imens? De ce Peninsula Scandinavă și Da­ne­marca s-au numit "Dacia" câteva sute de ani? De ce limba punjabă (India/Pakistan) are multe ase­mă­nări cu limba ro­mâ­nă? Cine au fost locuitorii provinciei romane Tri­balia? Etc. Etc. Unde pot afla toate acestea? Desigur, în Enci­clo­pedia Română.

"Propun Academiei Române să instituie de urgență «Fundația Enciclopedia Română»"

Istoricul Vasile Lechințan adu­ce argumente știin­țifice de bun simț, fiind revoltat că noi, românii, nu am avut prilejul "să ne așezăm", cum zi­cea Caragiale, adică să ne consolidăm, din cauză că ne-am aflat, timp de milenii, "la porțile tuturor rău­tăților". Azi, când suntem în NATO și UE, când sun­tem un parte­ner transatlantic și o putere regională sta­bilă, a sosit momentul să acționăm ca o națiune con­știentă de sine, spune Lechințan. Iar prima obligație este ela­bo­rarea amintitei enciclopedii. Academicienii sunt pri­mii dintre intelectuali care au această obli­gație. "Pen­tru o țară, o enciclopedie proprie este, în pri­mul rând, simbolul primordial al Culturii acelei țări; este do­vada că acea țară are o Cultură proprie, o cuprindere a fenomenelor vieții și spiritualității, o sta­bilitate, o identitate și o așezare în Cultura pro­prie. Cu acest gând vor fi pornit și marii noștri îna­in­tași de la sfâr­șitul secolului al XIX-lea, când au realizat Enci­clopedia Română. Și le înțeleg dârzenia cu care au pornit la lucru, nemulțumirea izvorâtă din conștiința han­dicapului uriaș pe care-l aveam în ra­port cu ma­rile civilizații ale lumii, care aveau de mult enci­clo­pedii grandioase. Prima Enciclopedie Fran­ce­ză a fost terminată în 1772 și are 28 de volume, 71.818 ar­ticole și 2.885 de ilustrații; chiar și țara ve­cină, Un­garia, avea "Enci­clo­pedia Pallas", în 16 vo­lume, în­cepută în 1893, iar în 1900, s-au mai adăugat două vo­lume su­pli­mentare. Apoi, un­gu­rii au mai scos "En­ci­clo­pedia Revai" (21 de volu­me, apărute în pe­rioa­da 1910-1935). Și iată-ne și pe noi, pe români, fără o En­ci­clo­pedie Română ge­nerală, fun­da­mentală, ajunși la Cen­tenarul Ma­rii Uniri, pe care îl vom întâmpina peste trei ani. Îmi îndrept din nou privirile către Aca­demia Română și către Guvernul României, oricare ar fi el, și întreb: vom începe măcar lucrul la această operă națională, până la 1 Decembrie 2018? Suntem printre ultimele, dacă nu chiar ultima țară din Euro­pa, care nu are o enciclopedie. Enciclopedia Română ge­­ne­rală și uni­versală va fi un mare act de con­so­lidare spirituală și națională a României de după eli­berarea de sub dic­tatura comunistă și reluarea demo­crației ro­mâ­nești in­terbelice. Nu este cazul să amin­tesc, decât în trea­căt, că enciclopediile americană, engleză, iu­dai­că etc. au peste 20, chiar peste 30 de volume. En­ci­clo­pedia ungară din 1993-2004 are 18 volume, cu o pre­zentare grafică excepțională. Așadar, pro­pun Aca­demiei Române să instituie de urgență o fundație, cu de­numirea Fundația Enciclopedia Româ­nă, și să adu­ne sumele necesare, inclusiv de la gu­vern, an­ga­jând forțe spirituale suficiente din tot spec­trul știin­țific și cul­tural de care România - din feri­cire - nu du­ce lipsă".
În lipsa unei enciclopedii române actualizate, is­toria românilor este falsificată sau ignorată în mai toa­te enciclopediile europene, dar în special în En­ci­clopedia Maghiară din 1993-2004, apărută sub egida Academiei Ungare de Științe. Rezultatul este revol­tător. Iată, pe scurt, ce poți citi în toate marile biblio­teci ale lumii, din Ottawa, la Singapore, Beijing sau Ade­laide, unde Enciclopedia Maghiară poate fi ac­ce­sată oricând. Să luăm episodul tragic de la Ip, din sep­tembrie 1940, satul transilvănean în care au fost uciși cu cruzime, doar pentru că erau români, 157 de săteni. Ce scrie enciclopedia de la Budapesta? "În urma unui incident, armata ungară a ucis mulți români". Incident sau "atrocitate în masă", premeditată de gro­ful local și de armata ungară care ocupa nordul Tran­silvaniei - așa cum a stabilit o instanță de judecată din Cluj, în 1946. De altă atrocitate, cea de la Treznea, En­ci­clopedia Maghiară nu amintește nimic, deși lo­calnicii români au fost, și acolo, omorâți fără milă. Exact ca și în cazul zecilor de evrei uciși la Cămărașu, ju­dețul Cluj, unde există în realitate (dar nu și pentru enci­clopediștii unguri), un cimitir impresionant, dovadă a crimelor din 1944.
"Toate acestea", spune Lechințan, "se puteau evi­ta, dacă noi am fi avut o Enciclopedie Română, pe ca­­re autorii ma­ghiari nu puteau să o ocolească, fără să se teamă de opro­briul internațional. Prezența ei, în anii vii­tori, va aduce, cu siguranță, lucrurile la matca nor­ma­li­tății și nu se va sfii să arate, nici latura bunei conviețuiri ro­mâno-maghiare, în se­co­lele care au tre­cut."