Discuri noi - Muzică pentru seri lungi, de iarnă

Iulian Ignat
- Pare din ce în ce mai greu, în vuietul informațional zilnic, să ne detașăm de asaltul ecranelor telefonului, al televizorului sau al computerului, și să ascultăm, liniștiți, un disc. Dar dacă reușim să ne găsim răgazul, recompensa va fi pe măsură. Vă propunem câteva albume lansate de curând, care, fără a conține colinde, se potrivesc cu atmosfera serilor lungi de iarnă -

Lucian Ban & Elevation Quartet
"Songs From Afar"


Dacă ar fi să alegem numele unui muzician român din sfera muzicii contemporane, ce a reușit să-și clădească o carieră în Statele Unite, acesta ar fi cel al pia­nistului Lucian Ban. Născut în 1968, în Ardeal, satul Teaca, Lucian s-a mutat șapte ani mai târziu, îm­preună cu familia, la Cluj. Aici a în­ceput să stu­dieze jazz-ul, la Conser­va­tor, iar dru­mu­rile aca­de­mice l-au purtat mai apoi la București și la New York. S-a stabilit în capitala mondială a jazz-ului, unde și-a continuat traseul disco­grafic și con­cer­tistic început în Ro­mâ­nia. Într-un in­terviu acordat revistei noas­tre, în urmă cu doi ani, Lucian măr­turisea că pentru el, acasă înseamnă New York, locul în care băcanul și vân­zătorul de la colțul străzii strigă după el "Hei, bine ai venit înapoi!", atunci când se întoarce din tur­nee. Iată însă că noul său album, "Songs From Afar", are pe copertă o fotografie cu satul Teaca, pierdut printre dealuri, pe înserat. Iar între cele zece piese ale discului, șapte sunt compuse de Lucian, iar restul sunt aranjamente ale unor cântece tradi­țio­nale arde­lenești! Se pare că oricât de new-yorkez ai de­ve­ni, nu poți uita far­mecul locu­rilor natale. Iar un artist de valoare știe că trebuie să profite din plin de aceas­ta. "Songs From Afar" ("Cân­tece din de­părtări"), este un nou album al cvar­te­tului Elevation, în­ființat de Lucian îm­preună cu mu­zi­cieni ame­ri­cani, în anul 2006. Rodat în numeroase concerte în America sau în capitale europene, cvar­tetul a susținut, la sfârșitul lunii noiembrie, un turneu de succes prin România. Invitat special, atât pe disc, cât și în turneu, nu este un mu­zician profesionist, ci un im­portant promoter cul­tural ardelean, George Țăr­mure. La precedentul tur­neu susținut de Lucian Ban în țară, la sfârșitul con­certului pe care îl orga­ni­zase în Bistrița, el le-a cântat mu­zicienilor, ca între prieteni, câteva piese tradi­ționale. Impresionat, Lu­cian Ban l-a invitat să im­prime împreună și așa s-a năs­cut această co­la­borare, într-un mod tipic mu­zicienilor de jazz, mereu des­chiși, mereu în căutare. "«Songs from afar» este un material foarte personal pentru mine, întrucât acest album este strâns legat de moștenirea cultural-ro­mâ­nească și de influențele de jazz care mă ajută să descopăr mai multe despre locul din care provin, și despre drumul meu din viitor", declară Lu­cian Ban. "Nu este vorba numai de vechile cân­tece popu­la­re din Transilvania, pe care le reinterpretăm pe acest album, ci și despre celelalte piese și im­pro­vizații care reflectă căutarea continuă a sensului mu­zical". Pe noul disc, George Țărmure inter­pre­tează o doină și două cântece de nuntă.

AG WEINBERGER
"Mighty Business"


Un alt ardelean, de data aceasta de la Oradea, care și-a încercat șansa în America este chitaristul AG Weinberger. După o perioadă în care s-a îmbibat de seva blues-ului în țara unde a fost inventat, AG a decis să se întoarcă în România și să-și consolideze aici cariera. A muncit din greu pentru a face o treabă temeinică, ardelenească, fiind conștient de faptul că nu-i nevoie doar de talent, pe care îl are din plin, ci și de multă tenacitate. Ascultând "Mighty Business", albumul lansat în luna noiembrie, vă puteți da singuri seama cât de temeinică este "afacerea" pusă la punct de AG. Pentru că discul, înregistrat cu câțiva ani în urmă, în concert, în clubul "Hard Rock Cafe" din București, reprezintă chintesența meșteșugului scenic al orădeanului, cizelat în aproape treizeci de ani de carieră. Albumul, unul din rarele discuri live de blues lansate în România, conține 11 piese, o îmbinare echilibrată între compoziții AG Weinberger, standarde ale repertoriului de blues și, poate surprinzător, de jazz, o excelentă prelucrare a unei teme aparținându-i saxofonistului Charlie Par­ker. "Mighty Business" es­te o invitație la concertele susținute de AG în întreaga țară, căci această muzică este vie, pulsează, și, oricât de bine ar suna albumul as­cultat acasă, prezența într-o sală, față în față cu artistul, îi dă o altă dimensiune.

SFINX
"Lume Albă" și "Ritual de iarnă"


Marele eveniment al rock-ului românesc în anul 2015 ar fi trebuit să fie revenirea lui Dan Andrei Aldea pe o mare scenă. După ce, ca lider al gru­pului Sfinx, fusese un "guru" al exploziei rock din anii `70, chitaristul a emigrat în Germania, unde și-a continuat ca­riera ca apreciat mu­zi­cian de studio. Timp de 25 de ani, fanii săi s-au tot întrebat "De ce nu re­vine Dan Andrei Aldea? Când se va hotărî, în sfâr­șit?" Iată că anul acesta a revenit. Doar la Oradea, unde s-a și stabilit. În București, s-au lipit câteva afișe ce anunțau marele concert de la Teatrul Național, s-au pus în vânzare bilete, la un preț exorbitant și, în cele din urmă, concertul a fost anulat. Nu din vina artis­tului. Autoproclamata industrie a muzicii românești este, de fapt, un bâlci al impostorilor. Adevăratele valori sunt lăsate în penumbră, unde pot fi descoperite doar de pătimașii muzicii. Cu atât mai importantă este o reușită, o inițiativă precum cea a casei de discuri "Soft Records", care a reeditat, după 40 de ani de la lan­sare, albumul grupului Sfinx, "Lume albă". În ma­gazinele de muzică se găsesc discografii complete ale marilor trupe occidentale, însă albume de căpătâi ale trupelor celebre românești, cum ar fi Roșu și Negru, FFN, Semnal M, Progresiv TM, și multe al­tele, nu au fost vreodată editate pe CD și nu au rămas decât în co­lecțiile de viniluri. Lansarea pe CD a unuia dintre discu­rile de marcă ale rock-ului românesc, ce do­cumentează o perioadă de grație a carierei trupei și dezvăluie personalitatea muzicală a lui Dan Andrei Aldea, are dimensiunile unei victorii. Dan Andrei Aldea a cântat la Oradea, avându-l ca invitat special pe Călin Pop, chitaristul și solistul vocal al grupului Ce­lelalte Cuvinte. Anul trecut, aceeași casă de discuri, "Soft Records", a produs primul album solo al lui Călin Pop, intitulat "Undeva". Iar în această perioadă a apărut cel de-al doilea, "Ritual de iarnă". Dacă în cadrul trupei, cunoscută pentru rigurozitatea sa, există o serie de legi nescrise (piesele trebuie să trea­că de juriul colegilor și suferă modificări), cân­tecele de pe cele două albume solo semnate Călin Pop îi reflectă, în întregime, emoțiile și inspirațiile mu­zi­cale. Sunt cântece foarte intime, compuse și inter­pre­tate de chitarist. Acesta avea mai demult o sen­si­bilitate legată de anotimpul hibernal: primul concert al trupei Celelate Cuvinte a avut loc în decembrie 1981, iar pe albumele acesteia se găsesc și câteva piese despre iarnă. De această dată, Călin Pop a scris 20 de piese dedicate iernii, atmosferei și ritualurilor sale, strânse într-un album tocmai bun de ascultat în această perioadă.

Noi albume din seria "Ethnophonie"

Inițiată și coordonată pas cu pas, cu migală, de et­no­muzicologul Speranța Rădulescu, "Ethno­phonie" a devenit una dintre cele mai se­rioa­se colecții europene de muzici tra­di­ționale. Cele mai noi CD-uri ale colecției, ajunse la numărul de catalog 24 și 25, sunt dedicate muzicilor țărănești din zona de nord a țării. "Instrumente neobișnuite din Transilvania" este o colecție de 16 cântece interpretate la instrumente fascinante, cum ar fi higheghea cu tolcer din Bihor, așa cum se spune în zonă la vioara cu goarnă, doba din Valea Bicazului, un soi de violoncel zdravăn, cu două coarde groase, la care se pot interpreta atât cântece lirice, cât și de joc, și cetera din Țara Oaș. Dacă vreți să ascultați mai multă muzică din Oaș, un întreg CD de danțuri îi este dedicat: "Gla­suri și cetere din Oaș". Surprinzător, față de cât de drastic s-au schimbat, ca urmare a influenței occidentale, aduse acasă de ță­ra­nii plecați la muncă în Europa, arhi­tec­tura și obiceiurile locului, muzica veche din Țara Oașului s-a păstrat neatinsă. Oșenii au orgoliul de a fi unici în lume și știu că muzica lor sălbatecă îi reprezintă fidel. "Gla­suri și cetere din Oaș" este un docu­ment excepțional, ce conține 70 de minute de înregistrări, realizate între 1969 și 2013, alături de excelente fotografii de arhivă și explicații muzicale binevenite. "Discul își propune să discearnă evoluția din ultimii peste 40 de ani, a unei muzici locale singulare, ce se execută vo­cal, fără amplificare, și este acompaniată de pre­ferință de vioară", se scrie în textul de prezentare al albumului. "Chiar dacă rămâne vie, muzica din Oaș are tendința de a deveni mai degrabă o emblemă identitară, de­cât o practică comunitară îm­părtășită. Deși sunt con­tem­porane, în­registrările de pe acest disc ris­că să apar­țină, foar­te cu­rând, trecutu­lui."