OLIVIA NIȚĂ - "Aștept Crăciunul, seara în care trăiesc aici și acum"

Dia Radu
- A hotărât să se facă actriță după 12 ani de game și arpegii și-un rol mărunt, care i-a dat copilăria peste cap. Între timp, a terminat UNATC-ul, și-a luat licența la "Coventry University" din Marea Britanie și a adăugat în CV 17 filme. Are 28 de ani, e tonică, frumoasă și talentată, iar în iarna aceasta vă așteaptă la cinema -

Pregătiri pentru liniște

- Bună dimineața, Olivia! Ce faci?

- Bună dimineața! Aștept ninsoarea...

- Unde ești, unde te găsește telefonul meu?

- Sunt acasă, chiar în fața șemineului pe care l-am construit anul trecut împreună cu prietena mea. Stau pe podea. E plin în jurul meu de cutii de globuri, de capete de beteală, de crenguțe de brad, la care mă tot uit, poate-mi vine o idee cum să aranjez casa de săr­bători. Am și un coș cu fructe, dacă mi se face foame. Viciile au și ele locul lor, cana de cafea nu e prea departe.

- Cum e Crăciunul tău, Olivia? Cum îți place să îl petreci?

- Dacă ar fi să găsesc un singur cuvânt pentru ce trăiesc eu de Crăciun, acela ar fi «așteptare». Pentru mine, Crăciunul adevărat se întâmplă începând de acum și se încheie pe 24 seara, alături de familia mea. Pe 25, ceva din vrajă se risipește, nu mai e la fel. Dar acum e așteptarea asta minunată, o simt cum crește în mine...

- Cu ce ți-o hrănești?

- Îmi place să mă plimb prin oraș, prin magazine, detașată, să observ graba oamenilor, forfota cumpără­tu­rilor, luminițele aprinse. Mă încarcă toată nebunia din jur. De multe ori uit de mine pe străzi, până în­gheț. Îmi place frigul. Nu poate fi Crăciun fără frig, fără aburii care ies din gurile oamenilor când vor­besc. Știți voi, frigul ăla care te duce într-o cafenea...

...unde ceri o ciocolată caldă.

...da, da, sau frigul care aburește vitrinele, din care tocmai ai cumpărat ceva frumos pentru cineva. Ăsta e Crăciunul pe care mi-l ofer singură, cel care stă în puterea oricăruia dintre noi. Dacă ne-am da voie să fim vulnerabili, sensibili și generoși mai des, am avea un Crăciun în fiecare zi.

- Te pregătești într-un fel anume pentru seara de Crăciun?

- Nu mai mult decât alții. Dar nu mă dau înapoi să alerg în toate părțile, să fac cumpărături sau cu­ră­țenie și ce mai e nevoie. E pregătirea pentru seara în care totul se oprește, când trăim aici și acum. E pre­gătirea pentru liniște.

- Și pentru bucu­rie...

- Da, și pentru bucu­rie. Aștept Cră­ciunul cu o i­mensă bucurie, deși cons­tat de fiecare dată că adu­ce cu el și mul­tă me­­­lancolie. Mi-e greu să ex­plic. Poate că sunt eu mai sensibilă, poa­­te că săr­bă­toa­rea asta mă obligă să mă gândesc la copilăria care nu mai e, la Crăciu­nu­rile de altădată, când mă simțeam în miezul cald al lumii, poate că e din cauză că mă simt mai recu­nos­cătoare pentru ce am și mai atentă la cei care n-au. E și un sentiment de sfârșit pe care îl ai cu fiecare Cră­ciun. De Revelion, ești deja cu sufletul în celălalt an, dar de Crăciun, încă faci bilanțul anului care se încheie și al speranțelor pe care le-ai avut.

Cu filmul peste Ocean

- Și cum iese bilanțul? Ce ți-a adus 2015?

- Lucruri foarte bune. A început cu o plecare în Statele Unite, la Festivalul de Film Sundance, din Park City, unde am avut premiera mondială a fil­mu­lui "Palatul Pionierilor", regizat de Bobby Pău­nes­cu. Filmul tocmai a intrat în cinematografe în Ro­mâ­nia.

- E unul din cele mai renumite festiva­luri. Cum a fost?

- Cu emoții din par­tea tuturor. Înainte să ple­căm, Bobby ne-a asi­gurat că e o atmosferă foar­te caldă, că nu are nicio legătură cu forma­lis­mul și glamour-ul de la Cannes, de pildă. Mi-am zis: "Da, ok, e în spiritul american". Dar adevărul e că am fost chiar uluită să descopăr că toată industria filmu­lui de pe continent se mu­tase în Park City. Îi în­tâlneai pe oamenii ăș­tia peste tot, în autobuze, la cafenele, pe străzi, la proiecții. Sunt foarte prietenoși și dornici să te cunoască, intră în vorbă cu tine. E atmosfera per­fectă pentru networking, pentru relaționare.

- Erau receptivi față de filmele venite din Est?

- Foarte. Am cunos­cut un selecționer din festival care, când a auzit că sun­tem din România, a izbucnit: "Vai, sunt absolut în­drăgostit de filmul românesc". Filmele noastre sunt foarte bine văzute acolo. Ne-am simțit foarte bine primiți, iar la premieră, publicul a reacționat ne­aș­teptat de bine.

- Cum e să lucrezi cu Bobby Păunescu?

- A fost ceva foarte nou pentru mine, fiindcă filmul a pornit de la un soi de experiment, un sistem de improvizație structurată, în maniera lui John Cassavetes. Bobby știa exact ce urmărește, ca regizor, dar noi nu știam prea mult, nu știam dinainte traseul per­sonajelor. Improvizam și aflam pe parcurs. La început, mi-am zis: "Dumnezeule, cum o să reușim? O să ne trebuiască zeci de duble". N-a fost cazul. A ieșit extraordinar. Iar să lucrezi cu Bobby pe platou e foarte ușor, fiindcă e un om foarte cald, foarte răb­dător și foarte prietenos. Cu el e mereu atmosferă de sărbătoare.

Un miros dulceag, de teatru

- N-ai lipsit anul ăsta nici de pe scena de teatru. Cum e iarna la teatru?

- Ha! Cred că iarna oamenii ies mai cu drag din casă. Poate că și grijile sunt mai multe iarna, și nevoia de a te duce undeva unde să vezi o poveste cu care te identifici e mai mare. Iar iarna, în sala de teatru e minunat. Îmi amintesc cum, cu mulți ani în urmă, am mers cu mama și cu sora mea la teatru, chiar înainte de Crăciun. Țin minte că mi-am pus o pălărie superbă. Nu era chiar potrivită pentru vârsta mea, dar m-a făcut să mă simt minunat. Teatrul are darul ăsta, de a te scoate din rutina de zi cu zi. Și am intrat în sala plină de catifeluri, era cald, pe scenă erau decoruri din Parisul interbelic și venea dinspre ea un parfum minunat. Un miros dulceag, nici n-aș putea să-l descriu. Da, teatrul chiar are mirosul lui, de care m-am îndrăgostit.

- Ce jucați zilele astea?

- Jucăm de mai bine de un an piesa "Zi­ua în care nu se cumpără nimic", în regia lui Horia Suru, la Teatrul Național din București. Și mai pot fi văzută și în "Ra­dical", un spec­tacol independent, scris de Sever Bârzan și regizat de Dora Bâr­zan, pe care îl ju­căm la Green Hours. E o comedie care mi­litează împotriva ex­tremismului de orice fel. E foarte actuală, deși textul a fost scris acum trei, patru ani.

"Tu, tu cu vioara!"

- Dar dorința de a face teatru cum a venit?

- Când aveam 11 ani, pe treptele Liceului de Mu­zică din București, a venit un domn și a zis: "Tu, tu, tu cu vioara, vrei să joci într-un spectacol la Națio­nal?". Și m-a luat așa repede, că nici n-am prea în­țeles. Dar am ajuns să joc în "O scrisoare pierdută", în regia lui Alexandru Tocilescu. Eram un personaj inventat de regizor, unul din copiii lui Pristanda, care cânta la vioară. Am continuat să fac muzică până la 18 ani, când m-am trezit brusc și mi-am dat seama că vreau să dau la Teatru.

- Și ai abandonat definitiv vioara?

- Da. Și cred că e cea mai bună alegere pe care pu­team s-o fac. Impulsul către actorie a fost mai pu­ternic ca muzica. O mai scot din când în când din cu­tie, o șterg de praf și mai studiez așa, în amintirea vechilor repertorii. Dar nu mă mai văd făcând muzică.

- E dimineață, e frig și se apropie Crăciunul. Ce piesă muzicală crezi că s-ar potrivi acum la vioară?

- Aș asculta sau chiar aș cânta Bach, Concertul pentru violă. Poate aduce cu el și ninsoarea.

Fotografiile autoarei
Machiaj și styling: Ayfer Cadâr