Peleș, palatul iubirilor interzise - Cronica aventurilor amoroase la curtea lui Carol I și a reginei Elisabeta -

Ciprian Rus
Povești cu regi și regine

Viața într-un decor de cinema

"Majestate, nu vă lipsește absolut nimic pentru a fi societară a Comediei Franceze!", i-a spus Reginei Elisabeta o mare actriță pariziană. Nu era câtuși de puțin vorba despre un elo­giu mieros. Soției regelui Carol I îi plăcea la nebu­nie să pozeze. La propriu și la figurat. Regina-poetesă a României ținea de mult timp prima pagină a marilor jur­nale europene, prin aparițiile ei mereu sur­prinzătoare, prin anturajul său de cea mai bună condiție intelectuală și prin preocu­pările artistice aflate în avangar­da epocii. Existau chiar ziare care țineau rubrici per­manente legate de viața Re­ginei Elisabeta. Când duceau lipsă de informații, inventau, și tot scriau ceva, despre populara suvera­nă a României! Dar mai presus de orice, consoarta lui Carol I avea fler și știința punerii în scenă. Știa "să se vândă", știa să se facă plăcută, știa să epateze, de câte ori apă­rea ocazia. Avea toate calitățile să o facă - era de o erudiție impresionantă și de un farmec magnetizant - și nimeni nu o putea întrece în născocirea de decoruri și de scenarii care să fure privirea unui public avid, și atunci, ca și azi, să arunce un ochi la luxul și rafinamentul vieții celebrităților. Cu prilejul unei vizite pe care i-o face la palat, viitoarea regină Maria o găsește pe Elisabeta în camera sa, într-un decor demn de un mare studio hollywoodian. "Cu siguranță că punerea în scenă fusese atent studiată. Lumina venea dinspre tavan, iar ea era înveșmântată în alb și sprijinită de per­nele ca de zăpadă, cu vocea extrem de melodioasă, cu gesturi largi și binevoitoare și cu dantura lumi­nată de un zâmbet încântător, iar pe de altă parte, expresia tra­gică a ochilor săi, de un albastru in­tens. Totul produ­cea exact efectul dorit... S-ar fi zis că, prin însăși firea ei plină de fantezie, se credea mereu într-un specta­col". Într-un spectacol va fi crezut că a nimerit și cele­brul scriitor Pierre Loti, când, invitat la Sinaia de către buna sa prie­tenă, o găsește așezată la orgă, scufundată în­tr-un preludiu de Bach, înconjurată, ca într-un ta­blou vivant, de adoratele ei domnișoare de onoare și de alți curteni, figuranți obișnuiți, deja, ai unor astfel de "scene".

Drama din spatele pozei

În spatele scriitoarei de succes și al marii vedete de presă internațională se ascunde, însă - puțini știu asta - o regină tristă, adesea deprimată, pradă dispe­rării. Căsătoria cu Carol I, încheiată în pripă, din ra­țiuni politice, e lipsită, de la bun început, de fiorul pa­siunii. Înainte să fi adoptat, ca rege al României, mas­ca lui intransigentă și aspră, tânărul Carol fusese forțat de familie să renunțe la o mare iubire, pentru care voise să sacrifice și averea, și rangul princiar. Stilul ca­zon și rece avea, deci, explicații senti­mentale, și poa­te că dintr-o dorință de răzbunare pe soartă impu­sese severitatea și "castitatea" compor­tamentului pu­blic, tuturor celor din anturajul casei regale, unde onoarea era mai pre­sus de orice!
Peste această rigiditate sufletească a regelui, aveau să se suprapună anii grei de început de domnie, cu amenințări din toate părțile, atât în țară, în plină revoltă politică internă, între liberalii radicali și conservatori, cât și în străinătate, în contex­tul războiului dintre Franța și Germania. Iar moartea, în 1874, a singurului copil al cuplului domnitor, prin­cipesa Maria, duce la o și mai mare înstrăinare între cei doi. Regina Elisabeta nu-și mai revine din trauma pierderii fetiței sale și se dedică scrisului. "Voiam să găsesc ade­vărul. Dar în dra­goste nu era adevărul și nici în renun­țare nu era. Și suferința m-a îndrumat spre căsnicie, m-a făcut mamă și mi-a încărcat umerii cu muncă din belșug. Dar prea puțin mi-a fost dat să port această mare onoare de a fi mamă, căci ochii luminoși ai copilului meu s-au stins, iar căp­șorul i l-am culcat în si­criu", scrie regina Elisabeta, semnând Carmen Syl­va, cu pseudonimul care a făcut-o ce­lebră în toată lu­mea. În nume­roase alte pasaje din scrierile sale, Eli­sabeta po­ves­tește des­pre atmosfera de Crăciun de la palat: tris­tă, posomorâtă, tăcu­tă, apăsătoare. Singura con­so­lare care-i rămâne e evadarea în teatrul pe care îl pune în scenă, zi de zi, și în care joacă, cu fervoare de veri­ta­bilă societară a Comediei Franceze, rolul principal. Imagini dintr-un univers cu străluciri inven­tate, com­plet străin de adevăratele frământări sufle­tești ale Reginei. Complice în tot acest joc, considerat de multă lume exagerat, îi vor fi, mereu, domnișoarele sale de onoare, o mână de tinere românce, din cale afară de fru­moase, talentate și educate, care-i devin, prac­tic, fiice adop­tive, mămoasei Regine Elisabeta, luminân­du-i viața cu afecțiunea lor.

"Ele sunt fetele mele"

Conform protocolului im­pus de Carol I, Regina Elisa­beta avea o curte compusă din două doamne de onoare, o mare maestră a veșmintelor, o mareșală a curții, o secretară și o cititoare. Doamnele de onoa­re îi organizau audiențele și-i țineau companie, îi citeau, bro­dau alături de ea și dezbă­teau ultimele zvonuri din înal­ta societate, notează biografii reginei. Pe lângă acestea, mai erau și câteva domnișoare de onoare, fete cultivate, din os boieresc, pe care regina le lua sub aripa sa protectoare, cu gândul de a le asi­gura un viitor în înalta societate. "Ele sunt fetele mele, o înlo­cuiesc pe micuța mea Maria", obișnuia să spună regina. Domnișoarele de onoare îi sunt fidele colabo­ra­toare în încercările literare, o ajută cu traduceri, o acompaniază când cântă la pian, sunt vedete ale sera­telor culturale pe care le găzduiește Regina și, mai mult decât orice, îi împărtășesc visările și îi sunt cele mai apro­piate con­fi­dente. Alături de ele își îneacă ama­rul doru­rilor, cu entuziasmul lor își înse­ninează zilele, cu ele se sfătuiește și pe ele le sfătuiește ca să o ia pe drumul cel bun în viață, pe ele le visează îm­plinite și fericite, așa cum și-ar fi do­rit-o pe Măriuca ei, dacă Dumnezeu i-ar fi dat zile... Fetele acestea, pe care le identifică până la obsesie cu sărmana Maria, sunt viața ei!
Viitoarea regină, principesa moștenitoare Maria, soția lui Ferdinand, descrie cu inteligența și talentul ei literar atmosfera din jurul Elisabetei. "Bătrâne doam­ne și bătrâne domnișoare, într-o admirație to­tală pentru regină, în­cercau să o incite la confi­dențe, gata oricând să-i ștear­gă lacrimile ce țâș­neau dintr-o exagerată sen­si­bilitate. În aer plutea o oarecare febrilitate provo­cată de subiectul con­ver­sației: o pasiune pentru vreo bu­cată muzicală, o broderie, un tablou, o carte minuna­tă". Mai puțin răutăcioși cu anturajul Reginei, alți oaspeți ai Pala­tului le conturează "gla­muros" pe "fete­le" Elisa­betei. Moldoveancă de neam, mărunțică, pa­lidă, cu păr negru și ochi mari, al­baștri, de o grație de­să­­­vâr­șită, Lu­cie Ghi­ca, una din­tre dom­ni­șoa­rele de o­­­noare pre­fe­ra­te, era ne­poa­ta de fiu a fos­tului dom­ni­tor Gri­gore Ghica, iar din partea ma­mei, se tră­gea din fa­milia Ro­setti-Rosno­va­nu. La rândul său, Eufro­sina Gră­dișteanu, foar­te frumoasă și im­punătoare, cu un minunat păr lung și blond, era fiica lui Emanoil Gră­dișteanu, președinte al Curții de Conturi, și a Ale­xandrinei Gră­dișteanu, născută Darvari, fiica marelui căminar Mi­hail Darvari. Alături de ele se afla și Maria Assan, cunoscută artistă, cu studii de canto la Stras­bourg și Paris, un glas frumos și cultivat, cum nu pu­teai auzi la alte curți regale europene. În alte perioade, Livia Maio­rescu, erudita fiică a marelui Titu Maiores­cu, și remarcabila scriitoare Elena Văcărescu, care avea să devină prima femeie membru de onoare a Academiei Române, au ocupat și ele onorantele locuri de domni­șoare în alaiul Reginei, potolind, cu gingășie și grație, locul gol pe care moartea Mariei îl lăsase în inima neconsolatei Regine.

Vești negre

Regina își iubește "fetele" ca pe ochii din cap. Dom­nișoarele Ghica, Grădișteanu, Assan, Maiorescu sau Văcărescu dau, prin prezența lor specială, un aer rafinat serilor la Palat. Vâlva pe care aparițiile Reginei o iscă peste tot în lume nu are cum să nu se răsfrângă și asupra lor, iar Elisabeta însăși întreține acest joc, căci și-ar dori să le vadă împlinite și fericite, alături de pretendenții cei mai de seamă, care treceau în număr mare, pragul evenimentelor culturale pe care le pa­trona.
Adevărul e că mizanscenele Reginei îți fură ochii! Stau și mă minunez privind, într-un vechi album ilus­trat de epocă, una dintre fotografiile "marca Elisabeta de România". Îmbrăcată într-o rochie albă, lungă și învolburată ca spu­ma mării, cu părul nins și strălu­citor, ridicat ca o coroană peste chipul pătruns de emo­ția muzicii, Regina tronează în fața unui pian somp­tuos ca un altar. Mâi­nile delicate plu­tesc deasupra clape­lor și, în magia în­scenării, ai putea ju­ra că pianul cântă singur, inspirat de far­mecul Elisabetei! Dar sce­na nu e în­treagă: în spatele re­ginei, pe un jilț mai jos, imitând la per­fecție aerul și poziția impozantei suve­ra­ne, e Lucie Ghica. Grațioasă și melan­colică, cu părul ne­gru și cu ochi elec­tri­zanți, înveș­mân­tată într-o rochie ce contrastează cu cea a reginei, Lucie împli­nește fotografia, ce pare un desăvârșit ta­blou alegoric. Are tot ce îi trebuie: me­ta­foră, emoție, po­veste...
Dintr-un astfel de tablou idilic va fi smuls-o Ca­rol I pe Re­gina Elisabeta, la Peleș, într-o după-amiază de oc­tombrie, pentru a-i spune, ca tăișul unui pumnal, teri­bila veste pe care tocmai o aflase de la "informa­torii" palatului: între domnișoara de onoare Lucie Ghica și maiorul Nicolae Vlădo­ianu, ofițer în garda regelui, e o poveste secretă de dragoste! Anume, nu doar o sim­plă idilă, ușor de șters cu bure­tele, ci un veritabil scandal! Ma­iorul e însurat cu fiica lui Dimi­trie Ghica, președinte al Senatului, iar Lucie e însărci­nată! Însemnările de Jurnal ale Regelui din seara zilei de 14 octombrie 1882 nu cadrează de­loc cu scenariile fastuoase ale Re­gi­nei: "Elisabeta la mine", notează Carol. "E complet uluită de scan­da­lul L. Ghica, care a avut o legă­tură cu Vlădoianu și ar fi însăr­cinată. Ora 6 1/2 la masă. Suntem amândoi foarte abătuți". Dar pră­pădul abia începe. Cercetările Re­gelui duc la noi piste: relația dintre o altă domnișoară din anturajul re­ginei, Eufrosina Grădișteanu, și baronul Paul Guil­laume, atașat al legației Belgiei la București. De altfel, Eufrosina pare să nu fie la prima ei aventură "roman­tică". "A fost cu Guillaume și cu încă alți domni", notează, indignat, Carol I, în jurnalul său.

Scandalul domnișoarelor de onoare

Regina cade la pat, într-o profundă depresie, dar Re­gele nu are încotro, trebuie să taie, militărește, în carne vie. "Scandalul domnișoarelor de onoare!", își și imaginează Carol I titlurile ziarelor ostile casei re­gale. Verdictul e implaca­bil, fără drept de apel: "Îna­­inte de amiază, cu Elisabeta, am hotărât ca ea să mear­gă cu mine la București, iar aco­lo să le con­ce­dieze pe cele trei fete. L. Ghica va ple­ca la mama ei, la Cernăuți, E. Grădișteanu va fi căsă­to­rită, M. Assan, care a știut de toate acestea și e complice, va fi și ea concediată. Nu am schimbat nici un cu­vânt cu fe­meile. Elisabeta, seara, la mine, e foarte obosită și ului­tă". Nici măcar intervențiile celor mai influenți doi oa­meni politici din țară, la acel mo­ment, prim-ministrul Ion C. Brătianu și prințul Di­mi­­trie Ghica, socrul maiorului Vlădoianu, nu reușesc să schim­be, sau măcar să îndul­cească, decizia dras­tică a regelui. Onoarea și morali­tatea casei regale stau, pentru Ca­rol I, înaintea oricăror alte calcule! Dar în ciuda mă­su­rilor, scandalul se inflamează. Cele mai pesimiste așteptări ale Regelui se confirmă. De la București, din inima boemei inte­lec­tuale con­servatoare, Mihai Eminescu, care avusese, de altfel, prilejul să cu­noas­că în­dea­proape cer­cu­rile apro­pia­te Re­gi­nei, îi fa­ce iu­bitei lui, Ve­ro­nica Mi­cle, un scurt re­­zu­mat al "a­fa­ce­rii". "Să-ți po­ves­tesc ceva ne­au­zit - ca semn de de­mo­ra­li­za­ție a­dâncă, ca­re a pă­­truns în so­cie­­tatea noas­tră greco-bulgară. Curtea regală e un adevărat... ho­tel. Toată lu­mea se-ntreabă ce s-a-ntâmplat la Sinaia. Garda de acolo a prins pe secretarul legațiunii belgice ieșind noaptea pe fereas­tră de la domnișoarele de... onoare. Regele și Re­gi­na... n-au aflat nimic. Radu Mehail depeșează însă Regelui o telegramă cifrată, prin care-l anunță de tot ce se petrece la Curte. Regele are obicei de-a pune tocmai pe aceste domnișoare să-i descifreze depeșele. Din nefericire pentru ele, toate plecaseră în pădure, cu galanții lor. Nu era decât Regina acasă. Regina se pune de descifrează depeșa și-și pune mânile-n cap... Iată un scandal fără pereche în analele curților euro­pene!", scrie Eminescu, pe jumătate amuzat, pe jumă­tate intrigat.

Castelul încuiat

În timp ce Regina jelea pierderea Luciei Ghica, dezolată că blestemul propriei nefericiri era moștenit și de "fiicele sale", momentele de teatru melodramatic de la Palat se mută și în biroul de lucru al lui Carol. "L-am chemat pe maiorul Vlădoianu și i-am reproșat, în modul cel mai energic și direct, că a sedus-o pe Lucie. El nu spune aproape nici un cuvânt și leșină afară, în fața ușii mele. Seara, cu Elisabeta, suntem amândoi agitați".
Odată închis "cazul Ghica - Vlă­do­ia­nu", Re­gele trece la povestea dintre Gră­dișteanu și Guillaume, poveste cu impli­cații diplomatice la cel mai înalt nivel. "Nici Eufrosina, nici baronul bel­gian nu erau căsătoriți, așa încât soluția pare ceva mai simplă sau, oricum, nu atât de dure­roasă ca în primul caz: căsătorirea celor doi. Astfel, moralitatea casei regale putea fi salvată. Numai că, în realitate, lucrurile nu au fost deloc simple. Baronul Guillaume, înțelegând miza jo­cului, a înce­put să pună condiții. Acceptarea că­să­toriei cu domnișoara care, conform spuselor lui Carol I, mai fusese și cu alți domni, trebuia să-i aducă o compensație în cariera sa di­ploma­tică. Baronul știa, de asemenea, că regele Carol, a cărui soră, Maria, era căsă­torită cu un mem­bru al familiei regale belgiene, contele Philipp de Flandra, îi putea asigura astfel de avantaje. Între rege și baron se desfășoară o destul de în­delun­gată negociere, prin intermediari. În cele din urmă, ei ajung la un compromis. Guil­laume se căsăto­rește cu Eufrosina, își con­solidează poziția diploma­ti­că, iar onoarea casei regale rămâne nepă­tată". (is­to­­ricul Vasile Docea, "La curtea iu­biri­lor repri­mate", în Tribuna, mai 2004)
Când, după 1886, galantul Ro­bert Scheffer vine în România, ca secretar al Reginei Elisabeta, și pri­­mește una dintre camerele ocu­pate înainte de-o domnișoară de onoare, observă cu uimire că tot antu­rajul Reginei se uită cu ură la el. Abia târziu va realiza tânărul secretar, care erau dedesubturile ati­tudinii neprietenoase a domni­șoarelor de onoare: aducerea sa fusese strate­gică. Camera ce-i fu­sese repartizată obtu­ra ieșirile la ore nepotrivite ale celor din alaiul Reginei, iar ușa de la galeria care făcea legă­tura între castel și lo­cuința aghio­tan­ților regali se în­cuia noaptea. Ochiul ager al rege­lui Carol veghea peste tot.