TIA ȘERBĂNESCU - "Rezultatele Guvernului Cioloș pot hotărî câștigătorul, în alegerile din acest an"

Claudiu Tarziu
Analiza politică a lunii DECEMBRIE

"Anul 2015 ne-a arătat dimensiunile corupției din România. Am înțeles cam ce s-a petrecut în 25 de ani de postcomunism”

- Vă propun să facem o recapitulare a eve­ni­men­telor politice majore din anul care tocmai s-a încheiat și o ușoară prospecție, cât ne lasă semnele pe care le avem azi, a anului ce ni se așterne în față. Așadar, cum ați caracteriza, în câteva cuvinte, anul politic 2015?

- Întâi de toate, a fost un an bogat în eșecuri po­li­tice, un an al prăbușirii unor personaje care păreau eter­ne în fruntea statului sau a autorităților locale, de la ex-premierul Victor Ponta, până la primari ca Sorin Oprescu, în București, și Radu Mazăre, la Constanța. De asemenea, a fost anul răsturnării unor oameni de afaceri supranumiți "mari”, dar care și-au făcut ave­rile prin conexiuni politice și racordarea la banii statu­lui, ca Ioan Niculae, sau a unor indivizi mondeno-po­litico-afaceriști, ca așa-zisul prinț Paul "al Româ­niei”, care face deliciul televiziunii, cu stâlcirea limbii ro­mâne, sau Remus Truică, cunoscut mai ales după aven­tura galantă cu Patricia Kass, cu toții intrați pe mâna Justiției. Bine, încă nu s-a terminat harta ma­ri­lor infracțiuni din România. Încă n-am ajuns să li­chi­dăm mafia pădurilor, ori să descâlcim afacerile tene­broase din portul Constanța, magistrații n-au ajuns la o soluție în tot "dosarul Microsoft”, ci numai la unele secțiuni din el, sau în "dosarul EADS”, în care sunt im­plicați oameni politici din toate partidele și afa­ceriști din clientela acestora... Dar 2015 este, totuși, un an de bilanț, din această perspectivă, căci ne-a dat, fie și în linii mari, dimensiunile corupției în România. O corupție endemică, din cauza căreia nu am pro­gresat așa cum ar fi trebuit. Am înțeles cam ce s-a pe­trecut în 25 de ani de postcomunism și cum au răsărit toate averile uriașe ale miliardarilor noștri - mai toate făcute pe spinarea noastră. Pe de altă parte, a fost un an în care Parlamentul și-a dovedit din nou inadec­va­rea la realitate, inerția și incompetența. Este îngrijo­rător cum funcționează această instituție vitală pentru democrație. Parlamentarii n-au reușit să apere nici prestigiul clasei politice, nici să dea satisfacție ale­gătorilor, prin legile pe care le-au făcut și hotă­râ­rile pe care le-au luat. Au dovedit că nu știu decât de frică: după schimbarea președintelui statului, pentru scurtă vreme s-au arătat mai cooperanți cu Justiția, mai dis­puși să-și întoarcă fața către populație. La fel, după de­monstrațiile de stradă izbucnite ca reacție la inefi­cien­ța autorităților în cazul incendiului de la clubul "Co­lectiv” din București. Dar, imediat după ce au sim­țit că a trecut pericolul, și-au reluat vechile obi­ce­iuri. Au votat împotriva cercetării în stare de arest a unor colegi, au votat legea triplării salariilor unor dem­­nitari, și-au votat lor înșile pensii speciale, au deci pensii speciale și pentru aleșii locali. Și seria legilor care au stârnit discuții, intervenții la Curtea Cons­tituțională și proteste, nu se sfârșește aici. Să nu le uităm măcar pe cele mai proaspete: "legea antidis­cri­minare”, a lui Liviu Dragnea, prin care orice spui des­­pre oricine este pasibil de pedeapsă, "legea Big Brother”, împinsă în Parlament de serviciile de infor­mații, prin care se atentează la viața privată a cetă­țe­nilor, "legea vânătorii”, prin care se fixează numărul de câini la care are dreptul o stână, o lege împotriva difuzării reclamelor la produse farmaceutice... Este un șir interminabil de acte normative, unele ilare, altele revoltătoare, multe inutile, care suprare­gle­mentează abuziv și neproductiv diverse domenii... Toate fac din acest Parlament, altminteri cel mai nu­meros pe care l-am avut, cel mai slab.

"Vital pentru guvernul Cioloș este să ajute clasa de mijloc a societății”

- Deși a fost numit prim-ministru în urmă cu doar două luni, Dacian Cioloș a urcat în topul în­crederii populare pe locul trei, imediat după Iohannis și Isărescu. Din activitatea de până acum a guvernului pe care îl conduce, putem reține și câteva măsuri de reformă?

- Înlocuirea premierului Victor Ponta cu Dacian Cioloș, la presiunea străzii, ne-a fost prezentată cel puțin ca o schimbare de optică asupra actului guver­na­mental. Ce se poate observa încă din aceste prime săp­tămâni de exercițiu al noului guvern este că are, în­tr-adevăr, în componență, oameni cu o bună pre­gătire, cu experiență în organisme internaționale și cu o altă stilistică. Premierul Dacian Cioloș, ca exponent al guvernului, este cu totul diferit față de predecesorul său, Victor Ponta: serios, neguraliv, nu atacă pe ni­meni, nu face bancuri și glumițe. Dar altminteri, a continuat, în mare, programul guvernului precedent și rămâne ca, eventual, de acum înainte să înregistrăm schimbări mai importante, deși, nu are mult spațiu de manevră, fiind forțat să respecte un buget stabilit deja de Cabinetul Ponta și grevat de tot felul de măsuri luate de aceeași echipă. Vital pentru guvernul Cioloș este să ajute antreprenorii mici și mijlocii, căci aceștia duc toată economia în spate. Dacă vom avea o clasă de mijloc întărită, atunci putem suporta și ajutoare so­ciale, și pensii, și alte cheltuieli din bugetul de stat cu mai mare generozitate și mai multă ușurință. O clasă de mijloc puternică și cât mai extinsă este soluția pentru o societate dezvoltată și prosperă. Altminteri, va exista pe mai departe o pătură foarte subțire de su­per-bogați și o pătură covârșitor majoritară de săraci. După cum o arată statisticile Uniunii Euro­pene, 30% dintre români se află la gradul de sărăcie extremă. Niciunul din ultimele guverne nu a părut să înțeleagă necesitatea sprijinirii clasei de mijloc. Poate va în­țelege acest guvern de tehnocrați. Așteptăm ca Gu­ver­nul Cioloș să anunțe măcar trei proiecte proprii, pe care le are pentru anul acesta.

"În sondajele de opinie, dar și la DNA, PNL și PSD merg cap la cap”

- Credeți că rezultatele guvernului tehnocrat pot influența alegerile din acest an?

- Chit că e alcătuit din tehnocrați, deci, teoretic, fă­ră membri de partid, guvernul Cioloș poate influ­ența, ba chiar remodela, prin rezultatele lui, scena politică. Dacă vor reuși în ce-și propun, iar realizările vor fi semnificative, succesul îl vor contabiliza preșe­dintele Klaus Iohannis, care a numit premierul, și, prin extensie, partidul președintelui, PNL. Dacă va eșua, va avea de câștigat PSD, chiar dacă acesta are omul numărul doi în Cabinet, pe Vasile Dâncu. Iar Iohannis și PNL se vor compromite. Se va spune că un guvern politic al PSD, condus de Victor Ponta, a făcut mai multe pentru oameni.
Mai mult decât atât, de rezultatele guvernării Cio­loș depinde și raportarea electoratului la ideea de gu­vern tehnocrat, văzută până acum, măcar de unii, ca sal­vatoare. În caz de reușită, oamenii ar putea spu­ne: "Uite, domnule, că tehnocrații fac ceva, nu-s ca po­li­ticienii”. Și, prin urmare, să ceară tot teh­no­crați la gu­vernare. Sau, dimpotrivă, să spună: "Nu e nicio di­­ferență, deci mi-e indiferent cine guver­nea­ză.” Deo­camdată, în sondajele de opinie, dar și la DNA, PNL și PSD merg cap la cap (40%) și, pro­babil, va fi ne­voie de un tie-break pentru a vedea cine câștigă acest duel al mediocrităților care se tot resetează în zadar.

"PNL și PSD ne-au spulberat iluziile cu privire la alegerile din acest an, prin candidații propuși la Primăria Capitalei”

- Se întrevăd și alte mișcări politice de natură să aducă surprize în alegeri?

- Se vorbește despre o primenire a celor două mari partide la vârf. La PSD, să vină președinte Vasile Dâncu, dacă Liviu Dragnea, actualul lider, va fi con­dam­nat penal definitiv, iar la PNL, Dacian Cioloș. Acesta din urmă a infirmat varianta accesului său la conducerea PNL, a spus că nu-l interesează să intre în politica partinică și că mandatul lui la guvern e li­mitat. Vom mai vedea. S-a tot vorbit și despre apariția unui partid prezidențial, care să dea consistență unei "politici altfel”, promise de Klaus Iohannis în cam­pania electorală. Însă, șeful Cancelariei pre­zidențiale, Dan Mihalache, cel pe care Ponta îl considera "ade­vă­ratul președinte” și care a făcut senzație, dormind buștean într-o sală de protocol din Serbia, a ieșit la Antena 3, pentru a preciza că "nu va apărea niciun par­tid prezidențial” așa cum se tot zvonește: "Ar fi o pros­tie, avem un sistem cu două partide mari, echi­li­brate, de ce să-l stricăm?” - tocmai când cele două, PSD și PNL, "au redescoperit dialogul și consensul”. Con­sensul e asigurat prin "înfiorătoarea caracatiță trans­partinică a corupției”, care impune "curățirea” sis­temului politic: "se vor schimba practici, men­ta­lități, oameni”. Să sperăm că va fi un schimb avan­ta­jos. Până una alta, noile partide, deja alcătuite, nu sunt amenințătoare pentru cele nărăvite la avantajele gu­vernării, iar cele vechi nu par că ar intenționa să se re­for­meze cu adevărat.

"Dă, Doamne, să vedem și pasul al doilea al președintelui Klaus Iohannis”


- Credeți într-o posibilă alianță PSD-PNL, așa cum se speculează în presă?

- Având în vedere contextul, te întrebi dacă nu cumva USL s-a destrămat doar pentru a trece un hop, ca doi hoți care au dat o spargere și au luat-o o vreme pe drumuri diferite pentru a scăpa de poliție. Iar după alegerile din acest an, să se reunească bine-mersi. Ipoteză confirmată și de consultantul politic Sebastian Lăzăroiu, care a spus că președintele Iohannis își dorește un guvern PNL-PSD, după alegeri. Nu știm de unde știe Lăzăroiu una ca asta, că nu credem să i se fi destăinuit președintele statului, dar afirmația ne pune pe gânduri. Pentru că au mai colaborat PNL, ba și PDL (acum parte din PNL), cu PSD, și nicio brân­ză n-au făcut. Rămâne de văzut ce va face preșe­din­tele Iohannis, în funcție de voturile obținute de fiecare partid. Până atunci, așteptăm cu nerăbdare al doilea pas al său, căci în primul an de președinție n-a făcut decât unul: o carte intitulată chiar așa, "Primul pas”. Dă, Doamne, să-l vedem și pe al doilea, că până atunci nu e clar dacă știe să meargă. Bine, domnia sa crede că are deja o mare realizare la activ, că ar fi scos România din izolare, deși, în fapt, s-a scos numai pe sine însuși, cu atâtea plecări în străinătate. România nu a fost în nicio izolare sub mandatul președintelui Traian Băsescu, dar este într-o vădită dezorientare acum. Noroc că suntem în UE și NATO, că altfel nu am avea nicio politică externă.
Revenind la întrebare, mari așteptări nu avem, căci așteptările se nasc din promisiuni. Or, princi­pa­lele partide au anunțat drept candidați pentru Pri­măria Ca­pitalei pe Cristian Bușoi (PNL) și Gabriela Vrân­ceanu Firea (PSD). E posibil așa ceva? Ăștia sunt buni, cel mult, pentru Afumați. Ce iluzii să ne mai fa­cem? Ce can­didați vor pune pe listele de la Par­lament, în aceste condiții?