Pocalul de argint

Catalin Manole
- Țiganii corturari din Ardeal au ca semn al nobleței și tradiției lor un pahar de argint: TAHTAI. Puțin valoros ca podoabă, prețul lui, estimat, uneori, la milioane de euro, poate fi plătit cu viață de om. Așa cum se întâmplă și în povestea pe care v-o prezentăm -

Ultimul drum

În ziua când avea să fie omorât, Nicolae Căl­dărar se sculase mai târziu decât de obicei. Era zi de votare și îl treziseră vocile de pe uliță. Întregul sat Brateiu, din margi­nea Mediașului, părea să aștepte mai de­grabă o sărbătoare. Îm­brăcați în cele mai bune haine, oamenii se duceau și se întor­ceau de la secția de votare, în pas de promenadă. Ni­colae nu credea în politică, dar îi plăcuse mereu această atmo­sferă ce se­măna cu o petrecere câmpe­neas­că și care aducea un fel de vese­lie în sat. Deși dor­mise rău, din cauza calului care se agitase toată noaptea în grajd, neche­zând înfundat și scurmând cu copitele, Nicolae alungă gân­dul că ar putea să fie semn rău, se îmbrăcă în cămașă albă, de săr­bătoare, ajutat de soție, și își puse pantalonii negri, de stofă bună. Își aranjă în oglindă mus­tața mare, ușor cărunțită, și pă­lăria cu boruri, fără de care niciun țigan corturar nu iese din casă. Adunate în curte, cele trei fete l-au salutat respectuos și s-au bucurat să îl vadă pe "dra­gul de tata" așa de bine gătit. O clipă, privirea lui s-a înmuiat și parcă s-a înseninat, dar a trecut mai departe fără să spună nimic. Eva, una dintre fetele sale, re­memorează pentru mine acea dimineață de iunie, din urmă cu zece ani: "Asta este ultima amin­­tire pe care o am despre tata. Îmbrăcat ca un prinț, în mijlocul curții, în timp ce noi, fetele, aproape că dansam de fericire în jurul lui, iar mama ne privea de pe prispă. Dar când să iasă pe poartă, un om s-a oprit în dreptul lui tata și am auzit când i-a zis: «Vezi că vrea să te omoare. Păzește-te!». Tata i-a răspuns cu vocea lui aspră și-adâncă: «Știu. Ce dacă!» și a pornit mai departe, spre secția de votare. Nu ne-am îngrijorat, nici ma­ma, nici noi, că mai auzisem vorba asta de multe ori, după ce începuse scandalul cu Anton, soțul surorii mele, Maria. «Vorbe la beție», ne-am zis. Cum să crezi că un ginere vrea să-și omoare socrul?".
Și-apoi, Nicolae Căldărar era un om respectat și temut. Așa fusese toată viața: aspru, fără frică și foarte mândru. Când își propunea ceva, era gata să meargă până la limită. Așa îl cunoscuse toată comunitatea de corturari din Brateiu, încă de când se certase cu fratele său pentru pocalul familiei, un pahar de argint pe care corturarii și-l trans­mit din generație în generație, ca simbol al vechimii și nobleței lor. Numit țigănește "tahtai", reputația unei familii de corturari ține în mare măsură de valoarea și deținerea acestui pocal de argint. În mod normal, el este transmis din generație în generație și este dat de tată mezinului familiei. Dar deși Nicolae fusese cel mai mare între frați, el reușise să pună mâna pe prețiosul pahar, nevoind să-l cedeze fratelui său mai mic, îndreptățit să îl moștenească. Atât de tare și-a dorit Nicolae să aibă tahtaiul pentru familia sa, încât a fost nevoie să fie convocat staborul, suprema judecată țigănească, pen­tru a-l obliga să-i dea fratelui mai mic ceea ce i se cu­venea. A renunțat atunci la pocalul țigănesc, dar n-a renunțat niciodată la ambiția de a-și ridica familia în rang doar pentru că soarta îi fusese potrivnică, hotărând să fie primul născut al familiei Căldă­rar. Întâmplător sau nu, dușmă­nia cu Anton Ciuraru, ginerele său, pornise tot de la un pahar tradițional.

Coasa de foc

În timp ce Nicolae Căldărar pășea agale și mândru către sec­ția de votare, în cealaltă parte a țigăniei, cineva ar fi auzit în curtea lui Anton Ciurar cum ne­vasta lui plângea și striga: "Mai bine omoară-mă pe mine, decât pe tata!" Însă Anton nu răspun­se. Cu o privire din altă lume, scuipa pe cute și trăgea cu ea pe lama coasei. Așteptarea lui luase sfârșit. Douăzeci de ani de umi­lință, de nedreptate și de înjosire, pe care îi îndurase cu greu. Ani la rând, ce se regăseau, parcă, în scrâșnetul prelung de piatră pe oțel. Fiecare strălucire a coasei, în soarele de iunie, îl ducea parcă tot mai adânc în trecut, acolo un­de gândurile se încâlceau, trans­­formate într-un ghem de ură și deznădejde.
Se însurase prima oară din dragoste. Îi dă­duse primului so­cru pocalul său, moștenit din neam în neam, ca ga­ran­ție că va avea grijă de fa­tă. Dar nu după mult timp, fata a fugit cu un alt țigan. So­crul a consi­derat că e vina lui, a vân­dut pocalul primit și povestea a fost încheiată. Anton s-a trezit și fără nevastă, și fără pahar. Atunci a apărut Nicolae Căldărar, sigur pe el, mândru și sal­vator: "Eu mă duc și îți recuperez pocalul, că știu ce în­seamnă asta, da' tu o iei de nevastă pe fata mea, pe Maria. Are o vătă­mătură la un ochi, și nu prea vede cu el, da' e crescută frumos de mi­ne. Și când o să aveți copii, eu o să îi pun în mâinile celui ce se cuvine pocalu'. Da' până atunci, tahtaiul rămâne la mine. Și așa e bine și pentru tine, ginericu meu, și pentru toată lumea. Batem palma?". Și au bătut. Nicolae Căldărar a plătit o mică avere pentru recu­perarea pocalului: "280 de mii de lei nu­mai în bancnote albastre, cu Bălcescu", și l-a dus aca­să ca pe o comoară de preț. Anton a luat-o pe Maria de ne­vastă, după doi ani au avut un băiețel, au muncit din greu și au reușit să își ia o căsuță cu grădină, dar poca­lul nu l-a primit. A suportat zi de zi dezonoarea, ceas de ceas și clipă de clipă. Avea sân­gele otrăvit.
După 20 de ani de la înțelegere, Nicu, feciorul lui Anton, ajunsese la vârsta majoratului. Se împlinea termenul de înapoiere a pocalului la familia căreia îi aparținea. "Socrule, uite, băiatul e mare de-acum, a zis Anton. Nu vreau să îmi dai mie pocalul înapoi, da' așa cum ai zis, să i-l pui în mâini la copil, ca să își facă un viitor cu el." Nicolae Căldărar a zâmbit, și cu vocea lui aspră, a zis: "Eu îți dau înapoi onoarea familiei tale, da' nu pot să îți dau și banii familiei mele. Uite aici: am fost la CEC, la Sibiu, și acolo mi-au zis că dacă puneam cei 280 de mii, cât am dat pe tahtai, la ei, acum aș fi avut cu tot cu dobândă 4 miliarde, adică o sută de mii de euro. Aduci banii ăștia și primești pocalul." Considerând că Nicolae nu respectă înțelegerea, Anton a convocat staborul. După judecata țigănească, a fost obligat să îi dea lui Nicolae un miliard, adică 25 de mii de euro, ca să își recupe­reze tahtaiul. A ascultat sentința și a spus doar atât: "Am așteptat 20 de ani ca să recuperez ce mi se cu­vine. Am o casă și o familie. Trăim de pe o zi pe alta, dar trăim cinstit. Omul ăsta își îngroapă în datorii fata și nepoții. O să îi aduc banii, dar îl omor cu mâ­na mea." S-a ținut de cuvânt. În scurt timp, s-a pre­zen­tat la socrul lui, cu suma stabilită. Jumătate din bani îi primise, pentru promisiunea de a-și mărita fata cu un ginere tocmit dinainte, jumătate din bani i-a împrumutat. S-a dus cu banii și a primit pocalul îna­poi. L-a luat în mâini și ochii i-au scăpărat: "Tu tot de mâna mea ai să mori", i-a spus, la plecare, socrului său.

Onoarea familiei

Pe una dintre ulițele Brateiului, câțiva corturari tineri stau pe iarbă, la umbră. Îmbrăcați în cămăși albe și vestă neagră, cu pălării negre, cu boruri largi, po­vestesc fără griji, cu un fir de iarbă în colțul gurii. Din curțile caselor uriașe, din cărămidă netencuită, se aud sunetele ciocanelor pe nicovală lovind fără întreru­pere foile de aramă. "Dacă avem tahtai? Fiecare dintre noi are, că aia e onoarea familiei de țigani corturari. Valoarea lui pentru un «gadje» (om din afa­ra comunității) ca dumneata nu există. Poți să îmi aduci toți banii din Elveția, că nu ți-l dau.", îmi spune unul dintre ei. Scos din comunitatea țiganilor cortu­rari, tahtaiul rămâne la banala evaluare a unui pahar vechi, din argint. În comunitate, însă, valoarea lui este foarte mare, atât simbolic, cât și financiar. În satul Tîrnava, de pildă, o familie de țigani neștiutori de carte, trăind simplu, într-o casă de cărămidă ce pare neterminată, deține un tahtai evaluat la un milion de euro! Chiar și în Brateiu sunt mai multe astfel de pa­hare al căror preț ajunge până la jumătate de milion de euro. Mă obsedează o întrebare: dacă obiectul în sine nu este valoros, ce anume îi conferă un asemenea preț, în interiorul comunității? Răspunsul lui Emil Căl­dărar, un vânzător de cazane și de ibrice din cupru, așezat pe marginea drumului, m-a lăsat fără replică: "Povestea, domnu'. Povestea paharului face prețu'." O poveste de un milion de euro? Și dacă nu ai scris un rând în viața ta, ai vrea să afli o asemenea poveste! Numai că, dacă paharele sunt greu de văzut (prin tra­diție, căldărarii nu le țin în casă la ei, ci le dau în păs­trare la familii de români de încredere), povestea lor e și mai greu de aflat: se transmite doar în interiorul familiei, odată cu moștenirea pocalului. Totuși, legen­dele circulă. Se spune că pocalul de un milion de euro ar fi aparținut, de pildă, chiar regelui Matei Corvin. De la el ar fi ajuns la un boier local, ce l-a pierdut la cărți, odată cu castelul său și toate pământurile. Ajuns, nu se știe cum, la familia de corturari, a fost transmis, din generație în generație, adeseori cu prețul vieții. Dintr-un lung șir de sacrificii, momentul depor­tării țiganilor în Transnistria este doar unul dintre ele. În acei ani, pocalul a fost ascuns într-un loc special, scobit în osia căruței, apoi îngropat pe malul Prutului și recuperat de supraviețuitorii familiei, la sfârșitul prigoanei naziste. Era simplu atunci, ca și acum, ca țiganii să vândă paharul și să-și cumpere libertatea, ba chiar să ducă un trai îmbelșugat. Mai bine moartea. Paharul înseamnă noblețe și ve­chi­me de neam, semn neprețuit de iden­titate, dovada care te face res­pectat în fața comunității. Renun­țarea la el te transformă într-un mar­ginal printre corturari și, după cum mi-a spus Victor Clopo­tar, îți poate schimba definitiv no­ro­cul:
"Socru meu, Păralău, când a dat paharu', a luat pe el așa: 360 de milioane, 7 porci, 7 cai și un Aro nou nouț. Și nu s-a ales nimic de toate astea, că paharu', dacă îl dai, și el te lasă pe tine. După ceva timp s-a ales prafu' de toate. L-am în­mormântat eu cu tata, că nu avea bani nici de sicriu. Că noi nu ne îngropăm orișicum, la noi tradiția e sfântă. Ținuta de înmormântare e obligatorie: cămașă românească cu blajău, cusută cu galben, cu cru­ce, izmeană, canași, cizme un­gurești, căciulă de astrahan, pro­sop. I-a fugit o fată cu un țigan și de-aia a vândut pocalul, că era țigan de mătase, cu bani, da' fără tradiție. Dacă păstra paharu', făcea viitor bun și la ficior, așa... a afectat toată familia."

Meșterul argintar

Toată comunitatea de corturari din Brateiu îl recunoaște pe Traian Căldărar ca fiind cel mai bun meș­ter argintar, și verificarea unui po­cal țigănesc important trece, obli­gatoriu, prin mâinile sale. Auten­tificarea unui obiect de o asemenea importanță și valoare pentru fami­lie și pentru comunitate are, de obi­cei, mai multe faze. Sunt necesare nu doar părerea Sfatului Bătrâni­lor, care poate confirma povestea paharului, ci și verificarea actelor, dacă există, și cercetarea cataloa­gelor de numismatică. Părerea lui Traian este esențială. Acest merit extraordinar și l-a câștigat în urmă cu mult timp, când era în pușcărie. Pe atunci, Muzeul Brukenthal din Sibiu avea nevoie ur­gentă de restaurarea unei cupe vechi, cu capac. Au aflat de Traian, "meșterul argin­tar", și l-au scos din în­chisoare cu escortă. L-au adus la muzeu, i-au arătat cupa și l-au întrebat dacă o poate repara. "O pot repara. Numa' tre să lucru la ea acasă la mine, unde am toate sculele." Așa a stat Traian Căldărar închis în casa lui din Brateiu, timp de 18 zile, cu jandarmii la poartă, lucrând neîncetat. Du­pă acest timp, a mers din nou la muzeu, și cei de acolo au fost impresionați de măiestria cu care re­parase cupa. Au verificat-o pe îndelete, i-au mul­țu­mit și erau gata să îl trimită cu escorta de jan­darmi înapoi în pușcărie, să își termine pedeapsa. Când el a spus: "Stați o țâră. Că aia de-ați veri­ficat-o e cupa mea, asta de aici e a Dumnea­voas­tră." Și a scos din straiță încă o cupă identică, cea pe care, de fapt, o reparase. Oamenii muzeului au în­­ghețat. De atunci, Traian Căldărar a devenit și res­­tau­rator al muzeului, dar și instanța supremă care au­tentifică pocale țigănești în comunitatea cor­turarilor.

O moarte anunțată

6 iunie 2004. După cum își amintesc acum oa­menii, crima putea să fie evitată. Dar în ciuda eviden­țelor, unii dintre ei nu au făcut nimic, pentru că nu au crezut că se va întâmpla, iar alții s-au gândit că nimic nu o mai poate opri. Amenințările lui Anton au fost luate drept vorbe la necaz: "O să-i treacă, doar sunt rude", spuneau și conside­rau povestea încheiată. Câțiva bătrâni din comuni­tate s-au temut, totuși, că ame­nințările sunt reale, știind că 20 de ani de aștep­tare a unui tahtai în­seamnă mult pentru demnitatea unui corturar și pentru familia sa. Că acesta avea să fie cursul lucrurilor ar fi fost ușor de știut, dacă s-ar fi aflat la timp că Anton, cu trei săptămâni înainte de a înfăptui crima, a mers într-o zi la procuratură, în Sibiu. Acolo, neștiind cui să se adreseze, a spus chiar la biroul de primire că el a venit să anunțe că îl va omorî pe Nicolae Căldărar din Brateiu, într-o chestiune de onoare. Preluat de un procuror, acesta l-a avertizat doar că dacă va face așa ceva, o să ajungă la pușcărie și o să-și distrugă familia, și că mai bine se liniștește, merge acasă și uită de supărare.
În drumul său către secția de votare, Nicolae Căldărar nu știa toate astea, sau dacă știa, pur și sim­plu nu îi păsa, considerând că dreptatea și Dumnezeu sunt de partea lui. Nu i-a băgat în seamă nici pe cei ce se întorceau de la vot și se uitau la el speriați, ca la o stafie bântuind pe ulițele satului. Vestea că Anton își ascute coasa duminică dimineață, ca să îl omoare, ajunsese deja până la secția de votare, și nimeni nu se îndoia că nenorocirea se va împlini.

Răzbunarea

"L-am omorât, Pițule, gata. Mă duc să mă pre­dau. Așa mi-a zis. Veneam de la secția de votare și l-am văzut cu cămeșa pli­nă de sânge. Era liniștit. Nu l-am în­trebat pe cine a omorât, că știam. Mi-a părut numa' rău pentru familia lu' Niculae, că aici toți suntem nea­muri între noi", îmi spune moșu Piți, unul dintre bătrânii satului, ultimul care s-a mutat de la cort la casă. Cu barba albă, cu mus­tățile îngălbenite de tutun, bătrânul bate cuprul pe nicovală cu lovituri ega­le. Se oprește din când în când și îmi povestește cu voce blân­dă, de om trecut prin necazuri. "Nicu­lae a um­blat după nevasta mea, Sa­veta. Când s-a aflat, Saveta a început să se jure că nu e adevărat. Eu i-am zis să nu se jure, că moare. Eu o ier­tam oricum, că aveam copii cu ea. Dar s-a jurat să cadă în fântână și s-o scoată frații ei, să bea leșie și să nu poată să moară, până nu s-o afla ade­vărul. Tot ce-a zis s-a întâmplat exact așa, după aceea. Băuse leșie și era la spital, la Sibiu, și nu putea să moară. M-a chemat pe mine și pe părinții ei și a recunoscut că umblase cu Niculae. A mai zis că acasă, în spatele icoanei cu Cina cea de Taină, e o poză mică de-a lui și, într-adevăr, era. Abia după asta a putut să moară. De-atunci am știut că Niculae o să aibă moarte grea".
Când Piți a ajuns pe ulița lui An­ton, în dreptul casei sale, era deja lu­me adunată, se auzeau plânsete și ți­pete. Tocmai băteau clopotele bise­ricii la sfârșitul slujbei de duminică. Și-a făcut loc prin mulțime și a văzut mai întâi coasa plină de sânge. Un pic mai departe zăcea Nicolae, cu capul zdrobit și creierii împrăștiați în țărână. Cei câțiva martori oculari spuneau ca Anton l-a lovit "până s-a răcorit", repetând la fiecare lovitură: "Mai vrei pocal?... Mai vrei pocal?... Mai vrei pocal?".
A doua zi, la rubrica de fapte di­verse a unui ziar local, a apărut știrea: "Un țigan și-a ucis socrul cu o coasă, în plină stradă, după care a fugit de la locul faptei. Motivul crimei a fost o veche neînțelegere între cei doi, din cauza unor tradiții țigănești. Agresorul s-a predat după câteva minute unui polițist care păzea o secție de votare din localitate".