Cu COSTION NICOLESCU, despre ritualurile creștine ale satului românesc

Cristian Curte
"E foarte important ca oamenii bisericii să cunoască și să înțeleagă tradițiile"

Noi, românii, nu am excelat ca alte nații, printr-o civilizație urbană. Am fost mereu o țară rurală, iar rădăcinile și strălucirea noas­tră nu pot fi căutate în altă parte decât în satele noastre, la țăranii care au trăit, vreme de milenii, după aceleași datini și rânduieli. Astăzi, globalizarea a luat cu asalt această zestre prețioasă, amenințând-o cu schimbări profunde, până la anihilare.
Într-un astfel de context nu poți să nu te întrebi ce e de făcut. Cum să salvezi frumu­sețea unică a datini­lor noastre? Preoții, care veacuri de-a rândul au fost luminătorii satului, ar pu­tea juca un rol capital, prote­jând și încurajând obiceiurile stră­vechi. Din păcate, uneori, ei vin să facă misiune, fără să înțeleagă pro­fun­zimea tradițiilor, și le res­ping în întregime, ca pe niște su­perstiții și eresuri păgâne. Ca să poți să cultivi ceva, trebuie să fii, la rândul tău, cultivat. E cazul co­laboratorului nostru mult prețuit, Costion Nicolescu, antropolog și teolog, un om care și-a dăruit întrea­ga viață cercetării datinilor româ­nești. Împreună cu el am încercat să aflăm în ce măsură tradițiile din satele noastre sunt sau nu în răspăr cu învățătura evangheliei și cum ar putea câș­tiga în popularitate fețele noastre bisericești, asumân­du-și-le cu mai multă îngăduință.

Pasărea suflet și sfințirea gliei

"Aș începe prin a spune că în lumea satului există două calendare. Unul e calendarul anual, cu sărbători mai mari, mai mici, după care se orienta țăranul - Paști, Crăciun și sfinții din fiecare zi. Astea erau repe­rele, și mai puțin lunile sau zilele lor. Altul este marele calendar al vieții, cu momentele de trecere, cum le spun etnologii, care cuprinde nașterea cu botezul, că­să­toria și, la final, moartea cu înmor­mântarea. Bise­rica are, pentru toate momentele din ca­len­darele aces­tea două, anumite sluj­be, tipicuri, mani­fes­tări liturgice și rituale. Dar țăranul a simțit nevoia să fie viu și să prelun­gească, să extindă, să imagineze și alte lucruri decât cele absolut prevă­zute de biserică ca rân­duială. De alt­fel, teologii au vorbit, mai nou, des­pre așa nu­mita "litur­ghie de după li­turghie", adică despre faptul că viața nu se poate mărgini doar la ceea ce se cele­brează între zidurile bisericii sau la micile exten­sii ale ritualului în spațiul înconjură­tor, pe care le are rân­duiala ortodoxă: mersul cu icoana la Crăciun, cu Bo­bo­­teaza și altele de genul acesta. Deci, țăranul nostru a ales să prelun­gească în afara bisericii marile mo­men­te ale vieții. Cred că putem înca­dra aceste mani­festări în trei cate­gorii. În prima intră toate tra­dițiile care s-au născut în prelungirea învă­ță­turii bisericii. E în ele un duh săr­bătoresc care îl conduce pe țăra­nul tradițional să găsească noi forme de împodobire a sărbătorii respective și de manifes­ta­re, în același timp, a legăturii sale cu Dumnezeu, pe de o parte, cu seme­nii, pe de altă parte, și, eventual, și cu natura înconju­rătoare. În a doua categorie sunt ma­nifestări, după mine, cu caracter lu­dic - deci: hai să ne jucăm! În a treia, ar intra mani­festările cu totul con­trare credinței creștine, precum blestemele, vrăjitoriile și altele de genul acesta, dar care rămân marginale și pe care nici satul nu le accep­tă. Sunt practicate mai mult pe furiș, cu conștiința că reprezintă abateri."

- În multe sate din România, biserica s-a pus în fruntea unor tradiții vechi, spre marea bucurie a țăranilor. Ieșirea cu agheazma la țarină, de exemplu, când preo­tul stropește ogoarele cu apă sfințită, pentru puterea pământului de-a rodi.

- Când am făcut o cercetare pentru bisericile de lemn, luate în grijă de Muzeul Țăranului Român, pe Valea Mureșului din zona De­vei, se făcea ieșirea a­ceas­ta la Ru­salii. Este, în fond, o sfințire, o bine­­cu­vântare a pă­mân­tului, în ve­derea bunei ro­diri care se face cu rugăciuni din Molitfelnic. Nu era nimic care să contrazică rânduiala. Se mergea pe dealurile înconju­ră­toare cu prapuri, cu alai mare, care se oprea în anu­mite locuri îndă­ti­nate, eventual marcate cu troițe. Preo­­tul citea ectenii, binecu­vân­ta și stropea cu agheaz­mă țari­nile, even­tual și vitele dacă se aflau acolo. Era un fel de a pune un început binecuvântat anului agrar. Dar tot în registrul acesta există multe ma­ni­festări și la înmormântare. La Loman, de exem­plu, nu departe de Sebeș, la mormânt, celor care au mu­rit necăsătoriți, li se pun stâlpi, care au în vârf o pa­săre. În afară de fap­tul că stâlpii sunt foarte frumoși, e prezen­tă și ima­gi­nea sufletului ca pasăre. Mi se pare chiar foarte fru­mos! Adică, este undeva semănat în tine, ontologic, lucrul ăsta. Mai ales că avem în bise­rică reprezentarea simbolică a Duhului Sfânt sub for­mă de pasăre. Duhul nostru poate fi și el închipuit în formă de pasăre, de ce nu? E un tip de viziune, iar Bi­serica nu e împotriva unui anumit imaginar.
Să luăm un alt obicei de la înmormântare - bradul, prezent în foarte multe zone. Nicăieri nu spune slujba bisericii să punem un brad la mormântul omului. Este o întreagă rânduială în legătură cu pregătirea lui. După brad, se duce în pădure o ceată de feciori curați, îl aleg pe măsura celui care a murit, ca vârstă, ca înălți­me, deci, un arbore foarte personalizat; este apoi împo­do­bit, cântat. De fapt, este o rânduială cu rădăcini în Scriptură, unde se vorbește de pomul vieții aflat în rai.

Drumul sufletului și crucile din copaci

Am mai întâlnit, apoi, pe Valea Jiului mijlociu, niș­te sate unde sunt pâlcuri de cruci: la fântâni, la punți, la cimitir, iar altele așezate în copaci. Obiceiul acesta, care iarăși nu e prevăzut nicăieri în rânduiala orto­doxă, dar care s-a insinuat în gândirea populară de-a lungul viețuirii în Biserică, are o teologie subtilă. De pildă, crucile așezate la punți se pun acolo pentru că sufletul are de trecut tot felul de prăpăstii, în drumul lui spre cer, spre împărăția lui Dum­nezeu. Biserica le spune vămi. Apoi, sunt crucile din copaci, de jură­mânt, cum li se spune, care se așează acolo în a pa­tru­zecea zi după moarte. Există un astfel de pom cu cruci și la Muzeul Țăranului, la care toată lumea se uită uimită. Fac aici o mică paranteză. În tra­di­ția ortodoxă, există acest drum al sufletu­lui, de 40 de zile, între momentul morții și mo­mentul judecății parti­cu­lare. În primele trei zile, sufletul stă în preajma tru­pu­lui, ca atare, și în preajma casei; după aceea, până în ziua a noua, i se arată raiul, pe urmă, până la 40 de zile, iadul. După care este înfățișat în fața lui Dumne­zeu, spre judecată particulară. Atunci este un moment de maximă încercare pentru sufletul care se află în fața Tronului Judecății. Și trebuie ajutat! Deci, când se pun tot felul de cruci la 40 de zile, obiceiul vine exact în pre­lungirea acestei învățături a bisericii. În legătură cu crucile de jurământ, știm că există în rugă­ciunile de înmormântare și în cele de spovedanie, poate cele mai mult ascultate cu atenție de credincioși, o dezle­ga­re anume pentru jurăminte. Cred că ele au generat punerea crucilor în copaci, care nu are nimic nociv în ea. Dimpotrivă!

Cultul morților: o "pilă" la Dumnezeu

- În drumurile noastre prin țară, am întâlnit o altă tradiție, în care două fete-fecioare aduc două găleți de apă curată, neîncepută, luate dintr-un iz­vor, și le toarnă pe mormântul proas­păt...

- Apa e un element special în toate culturile, în a noastră la fel. Iată, de-abia am trecut de Bobotează: ce încărcătură îi dăm noi apei! - de la apa primordială, peste care plutea Duhul Sfânt, până la apa Iordanului, în care S-a botezat Hristos, și la toate apele din lume. O altă tradi­ție cere să pui cruci la fântână pentru că, se zice, mortului i se face sete în drumul lui spre lumea cealaltă. Sunt alte obiceiuri în care i se lasă mortului, de obicei pe fereastră, pâine și apă proaspătă de izvor. Cineva poate să spu­nă: "Bine, bine, dar mortului nu i se face sete, el nu mănâncă!". Eu i-aș răs­punde că noi avem episodul evan­ghelic relatat chiar de Mântuito­rul, cu bogatul nemilostiv și săracul Lazăr, în care bogatul vrea o picătură de apă pentru a se răcori în iad (cf. Luca 16, 19-31). Așadar, toate aceste tradiții nu sunt altceva decât o prelungire, o sce­nografie a unei în­vă­țături biblice, evan­­ghelice.

- Cultul morților e foarte puternic la ro­mâni. Moșii de pri­măvară, de vară, de toamnă, împărțitul pomeni­lor, femeile care mai tămâiază, și astăzi, uli­țele satelor oltenești. Cum se explică aceste scena­rii străvechi?

- La români există dorința aceasta de a fi lângă morții tăi, care implică și o responsabilitate față de ei. Nu știu dacă există în alte părți într-o atât de mare mă­sură. Este în spiritul învățăturii Bisericii. Toate acestea se fac pentru ca omul respectiv să trimită un gând bun și toate gândurile să conveargă în cele din urmă, ca să-l ajute pe cel care a murit, să se vadă că îi pasă cui­va de el și, dacă îi pasă, înseamnă că a făcut ceva ca să îi pese. Aceste manifestări sunt efectul unei lumi care este foarte dinamică, foarte atentă la ceea ce este "de viață și de moarte" și care vrea cumva să nego­cie­ze bine cu Dumnezeu, negoț într-un sens nobil: "Doam­ne, omul ăsta trebuie să meargă în rai! De aceea, uite ce facem noi aici: am uns cu usturoi co­pârșeul, ca să nu se apropie dracii de el, i-am făcut stat, i-am tămâiat mormântul, i-am dat de pomană apă și turtițe, am făcut pomenirile îndătinate, împodobin­du-le cum m-am priceput. Ai milă de el, că nu a făcut umbră de pomană în această lume!" Este o încercare inocentă de "a pune o pilă la Dumnezeu" pentru acela. Sigur, actanții multora dintre aceste ritualuri trebuie să fie "curați". E un mic sacerdoțiu, până la urmă. Și atunci, ca în orice sacerdoțiu, se cere ca slujitorii să fie curați. În primul rînd e preotul cu sacerdoțiul lui, el e cel mai important, pentru că are puterea cea mai mare de mijlocire la Dumnezeu. Pe urmă, sunt toți cei dimprejur, care trebuie să fie și ei curați: apa o duc fetițele înainte de ciclu, tămâierea o fac bătrânele tre­cute de viața sexuală activă. Apa, tămâia, grâul, vinul, uleiul, mierea sunt materii folosite și în bise­rică, sunt ele însele curate și privilegiate.

Lepădatul cămășii

- Un obicei ieșit din comun am întâlnit și într-un sat din Ialomița, care a și făcut obiectul unui text publicat în "Formula AS": vindecarea de boli prin schimbarea numelor și-a cămășilor, înain­te de Paști. Câteva familii de oameni cre­din­cioși și curați, res­pec­tați de tot satul, pri­meau în gazdă bieți bolnavi cu suferințe fizice și sufletești. În apropierea prazni­cului Învierii, acești bolnavi mergeau cu gaz­dele lor la biserică, se dezbrăcau de cămașa veche, și-o arun­cau, apoi primeau o cămașă nouă, de la "nașii" din sat, după care li se schimba numele. Mulți oameni se vindecau prin acest ritual.

- Nu am întâlnit acest obicei, dar dacă ne gândim la monahism, cu schimbatul numelui, vedem simili­tudini. Este un tip de primenire, de încer­care de a scă­pa de niște lucruri malefice... Putem vedea un reflex de această natură, când e făcut cu implicare și cu cură­țire. În­cercarea de alungare a unor spirite malefice și punerea unui început bun, pentru o viață mai ocrotită.
Eu mă păstrez foarte mult în zona asta a lucrurilor care sunt în duhul tradiției. Cred că, până la urmă, în foarte multe tradiții se poate găsi un temei din Bise­rică, din Scriptură. Exis­tă însă și un fond precreștin, sau dacă nu e precreștin, e venit prin multele migrații de popoare necreștine, care au venit pe aici. Dar omul, chiar înainte să fie creștin, chiar și când nu este creștin, aparține aceluiași Dumnezeu. Nu este decât un unic Dumnezeu, cum doxo­logim noi în Biserică: "Că Tu ești Unul Sfânt, Tu ești Unul Domn Iisus Hris­tos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl. Amin." În orice credință, omul a încercat să se apropie de Dumnezeu prin anumite manifestări cultice, cum putea el și cât știa el, cât i se revelase lui la momentul respectiv. Deci, e și acolo un sâmbure de raportare la Dumnezeu. Văd "în ghi­citură", ca să folosim o exprimare a Sfân­tului Apostol Pavel (cf. 1 Cor. 13, 12). Vedeau ca prin ceață, ca și când ar fi avut o albeață pe ochi, și nime­reau unele lucruri mai bine, altele mai prost, altele deloc. Acum, sigur, Dumnezeu S-a descoperit, și toți ar trebui să se lim­pezească, să se lămurească. La noi, multe obiceiuri sunt influențate, pre­luate cumva din tradiția Bise­ricii, dar sunt puțin mai libere în manifestare de­cât acolo.

- Să vorbim acum și despre ten­dința spre joacă a tradiției...

- Țăranii se joacă mult! De exem­plu, sunt sărbători la care fetele nemă­ritate încearcă să afle în ce fel le va fi soțul. Se duc și leagă fiecare de parii de la un gard, pe întuneric, după un ritual local, un semn oarecare. A doua zi, pe lumină, se uită la par și cum este el, așa consi­deră că le va fi și ursitul. Sau, la Bobo­tează, încearcă să șter­pelească busuioc din căldărușa preotu­lui, pentru că dacă-l va pune în noap­tea aceea sub pernă își va visa alesul. La Sânziene, care au un fundament spiritual mult mai adânc, se aruncă coronițele pe acoperișurile case­lor și se încearcă a se ghici destinul, după felul în care se agață, după faptul dacă au căzut sau nu. Sunt nenumărate ritualuri de acest fel, care încearcă să afle ceva în legătură cu viitorul, să îm­blânzească puțin primejdiile ce pot veni peste om, în tot timpul și în tot locul.

Biserica în centru, vrăjitorii la margine

- În multe sate, pe lângă "scena­riile" acestea artistice, în care oamenii își îmbracă sărbătorile și momentele cruciale ale vieții, supraviețuiesc, do­site, ce-i drept, numeroase superstiții, "farmece", dezle­gări. Cu ele ce-i de făcut?

- Unul dintre lucrurile de neacceptat ar fi super­sti­țiile, atunci când instrumen­talizezi credința (sau chiar pe Dumne­zeu!) și o transformi într-un mecanism care reacționează pe baza unei comenzi seci, neim­plicate spiritual, de tipul apă­sa­tului pe un buton. Sunt superstiții care pândesc chiar și în biserică. Și mai peri­culoase și de respins sunt blestemele, vrăjitoriile și alte manifestări care re­curg la invocarea spirite­lor malefice și urmăresc să producă rău celuilalt. Din păcate, există din bel­șug. Iar cele mai de­parte de credință sunt ma­nifestările idolatre, si­tuația în care omul face dum­nezeu din ceea nu este decât obiect sau duh străin sau ostil lui Dum­nezeu. În principiu, fie­care obicei trebuie să fie analizat cu justă măsură și cu încercarea de a-i de­tecta resorturile idea­ti­ce și, apoi, tratat ca atare: unele, pri­vite cu bucurie, altele cu un zâmbet și cu îngăduință, iar altele, da­că sunt pe dos, trebuie respinse cu fermi­tate, dar și cu delicatețe, de către preoți. Important este pentru oame­nii Bisericii să cunoască și să înțeleagă tradițiile, să nu respingă ab initio tot ce nu este în cărțile de cult, dar nici să fie lacși, pe motivul de a nu-i supăra pe credincioși. Să-și spună că așa e obiceiul aici și nu ai ce face, că altfel te pui rău cu enoriașii, și atunci să începi să fii, într-un fel, politic corect, cum se spune în lumea de azi. Orice periclitează dreapta credință trebuie respins și chiar reprimat. Dar dacă manifes­tările din popor sunt moduri de păstrare cât de firavă a unei legături îmbo­gă­țitoare și împodobitoare cu Dumnezeu, atunci tre­buie îngăduite și chiar prezer­vate. Uitați, când i se lasă mortului peste noapte în primele zile o pâine și apă, e un mod de a co­mu­nica duios cu el, chiar dacă mani­fes­tarea asta nu e înte­meiată pe învățătura și tradiția bisericii. Este la limită. Nu trebuie pro­povăduită, dar nici aspru blamată.
Pe urmă, mai trebuie analizat un lucru: ce loc ocu­pă obiceiul pe care-l studiezi în manifestarea țără­neas­că? Cele care au o legătură cu buna rân­duială acre­ditată de so­cie­tatea sătească se mani­festă la vedere și sunt de obște și le afli la toate momentele pentru care sunt prevăzute. Cu cât sunt mai apropiate de învă­țătura Bisericii, cu atât sunt mai centrale și mai gene­rale. Vrăjitoria, ca să luăm un exemplu de la cealaltă extremă, care este foarte spec­ta­­culoasă și atrage inte­resul curiosului om modern, ocupă un loc marginal. Niciodată vrăjitoa­rea nu a fost în centrul vieții spiri­tua­le sătești: ea e marginală și ca loc în sat, și ca instanță la care se ape­lează. Biserica e în centru, vrăjitorii sunt la margine, extra muros, s-ar pu­tea spune. Când apela la o vrăji­toa­re, omul știa că în­calcă o graniță și că se expune judecății consăte­nilor.

Tradiție, dar nu Cântarea României

- În concluzia acestei discuții, cum ar trebui să procedeze bise­rica, preotul, când se întâlnește cu ma­rea tradiție a satului românesc? Datinile vechi păs­trate și celebrate ne-ar putea apăra de ștergerea creierului prin globalizare?

- În ceea ce privește păstrarea identității noastre și afirmarea ei, eu cred că tradițiile pot să aducă o contri­buție importantă, în măsura în care sunt organice și trăite. Dar dacă sunt făcute doar așa, ca spectacol fol­cloric, atunci nu cred că ne pot ajuta prea mult. Dacă noi expunem pe o scenă obiceiurile de nuntă din satul ro­mânesc, vom avea un spectacol informativ, un fel de poză veche a identității noastre, dar asta nu va ajuta ca obiceiurile să poată fi păstrate și in situ și trăite ca ata­re. Pericolul este ca să ajungem cu toa­te aceste datini, pe care vrem să le păs­trăm sau reîn­viem, la un fel de mani­festări de genul Cân­tarea Ro­mâ­niei.
Cât privește implicarea Biseri­cii, situa­țiile diferă. Sunt unele lo­curi în ca­re dati­nile sunt atât de pu­ter­ni­ce, în­cât preotului îi vine greu să le schim­be și, ori că e obli­gat, ori din slă­biciu­ne, le îngăduie. Sunt alte locuri, poate, unde preoții reprimă și cea mai mică ten­­dință de ieșire din canoa­nele Bise­ricii. Or, aici ar fi măiestria unui sluji­tor al Bisericii să găsească justa mă­sură, care se poate baza doar pe o cunoaș­tere și pe o apreciere cu dis­cer­nă­mânt a lu­crurilor acestora. Se pot des­coperi în spa­tele lor, de multe ori, lucruri care țin de Scriptură și de Tra­diția Bisericii. Sunt si­tuații și situații, ca­zuri și cazuri. As­tăzi, am impresia, există mai multă directivă venită de sus care le spune preo­ților cum să facă. Înainte, fiecare slujitor se și adapta, mai ales că în vremurile vechi, preotul prove­nea chiar din sat, așadar, îl cunoștea foar­te bine. Pleca din sat, făcea puțină ucenicie la epis­co­pie sau la mâ­năstire, acolo învăța carte, învăța cum să slujească și se întor­cea înapoi, în satul lui. Sigur că, în felul acesta, ei erau mult mai legați de comunitatea res­­­pectivă, inclusiv prin faptul că foarte mulți din ei erau simpli țărani, adică nu trăiau numai din preoție. În satele mai sărace, trăiau din lu­crul mâinilor lor: mer­­­­­geau și ei, ca tot omul, la sapă, la mun­ci­­­le câmpului, aveau grijă de animale... Bi­se­­ri­ca ar avea un rol important în păstra­rea da­tinilor satului, în măsura în care preotul este legat de locul respectiv, fiind astfel obli­gat să știe tra­dițiile locale, care, în ma­rea lor majoritate, au o încăr­cătură spiritua­lă luată din cre­dință.
Trebuie să fie mamă Biserica, să strângă la sânul ei tot ce e de strâns, să o simți ca pe un sân matern, iar preoții să fie părinți. Dar și oamenii trebuie să fie în Biserică, dacă vor ceva de la Biserică. Din afară, de­geaba vrei. Dincolo de inevitabila componentă in­stitu­țională necesară pentru funcționarea so­cială, este im­portant ca Biserica să fie infuzată în neam, la nivelul conștiinței lui. Spun neam, pentru că neam spune mai mult decât popor, spune despre o legătură indes­truc­tibilă, în care este vorba și de sânge, și de duh, și de istorie, și de împre­ună vie­țuire, și de înde­lun­gă trecere prin neca­zuri, și de trecere prin izbânzi, câte au fost ele, și de a fi de-un neam cu Dumnezeu, care ne este Tată, Frate, Mire. Cu cel de-un neam nu ești simplu con-cetă­țean. Cu el ești legat vital și pentru totdeauna.