O întrebare, trei răspunsuri: "Nici vorbă de optimism în 2016!"

Claudiu Tarziu
După câteva zeci de ani de stabilitate, pa­ce, progres și prosperitate, Europa se află din nou într-o situație dificilă. Pro­ble­melor apărute după imigrarea primului milion de refu­giați musulmani, majoritatea lor în Ger­ma­nia, li se ada­ugă terorismul, generat de radicalismul is­lamic, re­acțiile na­ționalist-extreme și, posibil, o no­­uă criză eco­­no­mică. Va rezista, acestor noi pre­si­uni, Uniunea Eu­ro­peană? Dar România? Sunt li­derii politici pre­gătiți să facă față noilor provocări? Exis­tă un plan de salvare?

Trei "diagnosticieni" de mare precizie ai mass-me­­diei românești, SABINA FATI, SE­BASTIAN LĂZĂROIU și TRAIAN UN­GUREANU răspund întrebării revistei "Formula AS":

- Presa internațională afișează "cod por­to­caliu" privind riscul de dez­mem­brare a Uni­u­nii Europene, afectată pu­ternic de cri­za re­fugiaților musulmani, de radica­lizarea tot mai agresivă a drep­tei, dar și de o criză eco­no­mică interna­țio­na­lă. Sunt îndreptățite aceste te­meri? Și da­că da, care este situația României în noul context? Putem rămâne optimiști?


SABINA FATI
"Europa este în corzi, iar România pierde, pentru moment, pe toate planurile"


UE a rezistat multor crize până acum: s-a vorbit de multe ori despre eșecul acestei construcții, ultima dată în perioada crizei economice din 2008, când scepticii, experții de la Moscova și alți defetiști pre­ve­deau un cu­tre­mur care să dis­trugă întreg edi­fi­ciul. A apărut a­poi ideea Eu­ro­pei cu mai multe vi­teze, în care Centrul fondator rămâne puternic, ne­clin­tit, și se bucură de toa­te beneficiile UE, iar Pe­riferia, in­capabilă să țină pasul cu Centrul, in­dis­ciplinată și uneori refractară, va trebui, cu timpul, să-și rezolve singură problemele. Criza zonei euro a fost un test com­plicat, în care statele bogate din nord au avut, în cele din urmă, răbdare cu țările din zona măsli­nelor, și le-au finanțat criza.
Lucrurile sunt însă acum mai complicate ca ori­când, pe de o parte, din cauza referendumului des­pre părăsirea UE, promis britanicilor de pre­mierul con­servator James Cameron. Dezbaterea despre Brexit i-ar putea împinge, într-un fel, pe cei din Ma­rea Britanie spre această opțiune. Premierul francez Manuel Valls a spus, deja, că nu vrea să evite Brexit-ul "cu orice preț", referindu-se la condițiile pe care Londra le-a pus Bruxelles-ului pentru a rămâne. O eventuală plecare a Marii Britanii din UE ar fi un prim semn că întreg stabilimentul se clatină.
Pe de altă parte, Europa este în corzi din cauza refugiaților care continuă să vină spre UE în număr mare. În istorie, valurile migratorii dinspre Est au fost, mereu, învingătoare, cel puțin în prima fază. Da­că ar fi să ne luăm după Donald Tusk, preșe­din­tele Consiliului European, istoria s-ar putea repeta, fiindcă UE are la dispoziție "doar două luni", pentru a pune criza migrației sub control, în caz contrar spațiul de liberă circulație Schengen se va prăbuși, iar blocul comunitar ar putea eșua ca proiect politic. În această ecuație, este vorba despre solidaritate: față de refugiații fugiți din calea războiului, dar și față de soluțiile Bruxelles-ului. Periferia Estică, statele foste comuniste sunt cele mai refractare, li se pare că încă nu au beneficiat destul de pe urma UE, pentru a fi generoase cu migranții.
Dacă în 2008, falia de rupere a UE era în Sud, acum s-a mutat în Est. Efectele refugiaților asupra UE sunt deja vizibile: naționalismul revine în forță în Ungaria și Polonia, se reconfigurează în Cehia și Slovacia, găsește noi filoane în România; Europa Cen­trală și de Est refuză solidaritatea cu Vechea Eu­ro­pă și se îndepărtează de aceasta, Spațiul Schengen se comprimă.
Presată între crizele UE și expansiunea Rusiei, România nu are încă soluții la ceea ce se întâmplă în jur: nici nu pare să-și dorească să câștige teren, folo­sindu-se de poziția sa între două lumi, nici nu știe cum să se apere altfel decât retrăgându-se, cumva, în camera din spate. Pentru moment, Bucureștiul pier­de pe toate planurile, Schengen-ul nu mai este pră­jitura mult râvnită, ci frontiera care trebuie apă­rată serios, iar poziția față de chestiunea refugiaților este similară cu a statelor foste comuniste. Deci, marja de manevră a României cu UE este modestă, cel pu­țin câtă vreme rămâne în pluton.

SEBASTIAN LĂZĂROIU
"Vom fi împinși și mai mult la margine"


Cred că suspendarea acordului Schengen e foarte probabilă. "Ping-pong"-ul cu refugiați de anul tre­cut a dus cu siguranță la asta. De fapt, a dus la o pră­bușire a încrederii între statele UE. Grecia le-a dat drumul imigranților clandestini pe bandă rulantă, Ungaria a construit un gard pentru a-i opri și i-a de­viat prin Slovenia și Croația, iar România, Cehia, Slo­vacia și, mai nou, Polonia, refuză în continuare sistemul solidarității prin cote de refugiați. Acest vacarm de nedescris în gestionarea fluxurilor de migrație nu poate duce decât la prăbușirea pilonului liberei circulații care, să fim cinstiți, este un pilon de încredere. Neîncrederea a devenit capitalul de simpatie al partidelor extremiste, produs și pe fondul a două atentate teroriste în inima Europei. Din fe­ricire, noi suntem încă feriți de un asemenea vehicul politic, dar sentimentele majorității ar face posibilă exis­tența lui. De cealaltă parte, da, încetinirea creș­terii economice a Chi­nei, scăderea prețului ba­ri­lului, zvonurile u­nui po­sibil Brexit - adi­că ale ieșirii Marii Bri­tanii din UE -, dar și unele pro­bleme struc­turale nere­zolvate ale unor econo­mii euro­pe­ne amenință să ducă spre o nouă criză eco­no­mică globală.
România nu are mo­­­­tive de optimism. Nu suntem deloc pre­gă­tiți pen­tru a rezista unei noi crize eco­no­mice, "grație" mă­su­ri­lor populiste care s-au luat în ultimii ani și întâr­zierii reformelor, în special asanarea marilor com­pa­nii de stat, rămase încă la discreția clientelei po­litice. O no­uă criză economică va face inevitabil un nou șoc al tăierii cheltuielilor, așa cum a fost în 2010. Asta va spori neîncrederea în clasa politică și în demo­crație. Abia atunci ne vom confrunta cu pe­ri­co­lul extre­mismului și al mișcărilor de stradă violente.
În ce privește rolul nostru în UE, vom fi împinși și mai mult la margine. Nu suntem capabili să jucăm niciun rol, deși avem pârghii importante în jocul po­litic european. Nu știm să le folosim. Ne complacem în "minoratul nostru". La Est nu jucăm nimic și-i lăsăm pe frații noștri de peste Prut pradă haosului indus de Moscova, la Vest nu jucăm iarăși nimic sau jucăm foarte prost, ca niște elevi mediocri. Suntem o țară absentă, și asta ne va costa enorm pe termen lung. Nu suntem capabili nici măcar să absorbim fondurile care ne sunt puse la dispoziție gratuit. Corupția și incompetența paralizează birocrația, iar partidele politice sunt letargice și preocupate de strategiile lor de supraviețuire individuală. Vor plăti scump chiar și generațiile viitoare această adormire a clasei politice și a structurilor statului în momente cruciale pentru reașezarea centrilor de putere în lume.

TRAIAN UNGUREANU
"Situația nu e doar dramatică. E și ridicolă"


Optimiștii s-au ascuns și așteaptă vremuri mai bune. Vestea proastă e că s-ar putea să le aștepte de­geaba. Trilurile care anun­țau paradisul european au fost înlocuite de anunțuri sumbre. Liderii UE sunt pri­mii care avertizează că, dacă nu "facem ce­va", Uni­unea Euro­pea­nă se va dezin­te­gra. Așa­dar, cei ce au obli­gația să facă ceva se uită în jur și strigă că tre­buie făcut ceva. Situația nu e doar dramatică. E și ridi­colă. Așa devine vizibil pen­­­tru toată lumea secretul vinovat al UE: nepu­tința. Aparent, criza UE e re­zul­tatul necazurilor care au dat buzna din Orientul Mijlociu și din Rusia. În rea­litate, criza ne spune că liderii și instituțiile euro­pene sunt depășiți. Acești oameni trăiesc și acum cu con­vingerea că dețin rețeta perfectă și nu înțeleg în ruptul capului de ce realitățile istorice, naționale și sociale nu se aliniază cuminte spre a le da dreptate.
În consecință, e de crezut că UE va trata valul ne­contenit de migranți musulmani cu un nou șir de măsuri ferme, permanente și inexistente. Din păcate, nu mai e de crezut că liderii UE se vor scutura brusc de paralizia pioasă în care i-a surprins istoria. Prin urmare, nici un motiv de optimism. Și nici un motiv să pariem pe dispariția UE. Mai curând, UE va su­praviețui muzeal, își va păstra birourile, bugetul, pompa și summit-urile, dar va fi ignorată de statele membre, care vor lua decizii cu capul lor, ori de câte ori vor socoti necesar.
Cu sau fără cugetările mele, România are deja o traiectorie. Mai întâi, ca stat est-european. Asta în­seam­nă, acum, o situație nu tocmai promițătoare. Sta­­­tele estice au o presă proastă, pentru că n-au le­șinat de încântare când li s-a poruncit să înghită co­te de refugiați. Ce nu știe, încă, UE, e că românii și România au o știință neasemuită a statului pe gard. Nu suntem principiali ca polonezii și vom re­uși să ieșim din strâmtoare, așa și așa, cu fonduri eu­ropene cu tot. Clasa politică nu e nici antrenată, nici dori­toa­re de cruciade pro sau anti-UE. Avem o incom­pe­ten­ță abilă în materie, ceea ce e util, dar numai acum, când e bine să stai la cutie, până se potolește fur­tuna de afară. Problema noastră rămâne Rusia, nu UE. Riscul vine de la politicienii care și-ar putea face socoteala că banii n-au nici miros, nici Est, nici Vest.Anchetă