Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Petru Cimpoeșu, "Celălalt Simion", Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 226 p.

Știu puțini prozatori români de azi înzestrați cu genul de umor în care excelează Petru Cimpoeșu. Cred că doar Răzvan Petrescu îi mai poate sta alături ca inteligență satirică, sensibilitate nevrotică la derizoriu, gust pentru parodie și farsă. În romanele lui Cimpoeșu recunoaștem tipologii, situații, evenimente, limbaje din realitatea imediată, dar ele sunt dublate, ca ape subterane ce hrănesc rădăcinile epicii, de teme grave. Ca să-i găsesc filiații (o manie de critic literar, ceea ce eu nu sunt), mi se pare că el ar veni din Gogol com­binat cu Hašek și cu Ilf&Petrov. Dacă la ultimii era vorba de "liberalizarea economică" din perioada NEP-ului, în "Simion liftnicul" (2001) și "Celălalt Simion" avem anii "capitalismului sălbatic" din lunga tranziție românească spre nu se mai vede ce. Cadrul ambelor romane e chiar orașul în care trăiește autorul, Bacău, descris fără menajamente ca o provincie urâtă, plină cu magazine second hand, farmacii și "localuri", plus mai­danezi, cerșetori, ratați, declasați, șmecheri, opor­tuniști și femei grase. Prin cumularea detaliilor rea­lis­te, Bacăul devine un spațiu parabolic în care locuitorii nu pot supraviețui decât cu an­ti­depresive. (Îmi pot închipui ce sentimente nutresc "pa­tri­o­ții locali" față de con­ce­tățeanul lor romancier, pe me­rit multi­pre­miat și tradus cu succes în vreo șase țări.)
Ceea ce m-a încântat în romanul pe care vi-l recomand azi este - pe lângă faptul că Petru Cimpoeșu e un virtuoz al comicului de limbaj și situații, parodiind clișeele cu care ne sufocă massmedia - că folosește cu abilitate procedee narative diverse (amânarea lămuririlor, potențarea misterului, excursuri suprarealiste, îngroșări grotești până la absurd, poveștile din povești etc.) fără ca asta să complice lectura. Dimpotrivă, scenariul devine și mai captivant. Vreau să cred că cititorul de azi nu e chiar atât de infantilizat precum se zice, nu caută doar fantezii care să-l scoată din cotidian, ci apreciază și o epică bine regizată care îi pune în față bâlciul și bes­tiarul actualității, cu o aparență de reality show, care subminează haios tot ce ține de cultura populară, atât pe latura de "divertisment" cât și pe cea "care vă poate afecta emoțional". În trena tematică a lui "Si­mion liftnicul", subintitulat "roman cu îngeri și mol­doveni", "Celălalt Simion", din care au dispărut în­ge­rii, are ca personaj central același frate întru nai­vitate al sol­datului Svejk, din aceeași lume a plicti­sului, rutinei și singurătății provinciale, populată cu ființe al căror vis principal e să se îmbogățească. În jurul acestui narator numit Puiu, un fraier sortit să devină țap ispășitor, se construiește intriga în care intervin prietenul său Bazil, fost ziarist și activist cultural, filosof diletant fascinat de teoriile lui Ștefan Odobleja, Gogu - un escroc, fost informator, cu relații printre colegii securiști reciclați și cu idei de "inginerii finan­ciare", cărora li se adaugă Hans cel cu puteri paranor­male și Gioni, dușmanul mai­danezilor. Bio­gra­fe­mele tuturor, fiecare cu ță­că­nelile lui, ne sunt relatate de Puiu, despre care abia la jumătatea cărții aflăm că ceea ce ne povestește e o Lu­crare scrisă de el în puș­cărie pentru a-și reduce din pe­deapsă. Dintre cei cinci bărbați - care, la sugestia și cu sprijinul unor personaje numite Deputat și Avocat European, în­ființaseră o Fundație Umanitară menită să scoată bani din "setea de dreptate a poporului", prin­tr-un telefon suprataxat ale cărui beneficii intrau în contul lor - numai Puiu e condamnat pentru "grup infracțional or­ganizat". Prilej ca, în povestea lui să-i includă și pe colegii de detenție, tipologii și cazuri ce abundă în presă și pe micul ecran, de la profesorul pedofil Tavi, cu "amintirea fru­moa­selor vremuri de tristă amintire", la evazionistul fiscal Ofșor, la Carmen Bancomat, Șuțu ș.a. Din România în miniatură a lui Cimpoeșu nu lip­sește niciunul din su­biectele de rating. Sunt inserate teoria conspirației, pro­tocronisme, pre­dilecția pentru miracole și pa­ra­normalități, curiozitatea pentru morți violente și catas­trofe, leacuri chinezești, "războiul postacilor" de pe In­ternet, metode noi ale ho­ților de a profita de nai­vitatea/prostia/lăcomia sau de aspirațiile spirituale ale semenilor. "Celălalt Si­mion" te face adesea să râzi. Un râs cam nervos, eli­berator totuși.