RODICA CULCER despre... Garduri și refugiați

Redactia
- Gardurile ridicate de unguri și de sloveni în ca­lea refugiaților din Orient au efect negativ pentru Ro­mânia. Traseul imigrației trece acum pe la noi. Există riscul ca trecerea să se transforme în staționare? Țările occidentale par tot mai imune la refugiați.

- România va fi afectată de fluxul de refugiați care au invadat Europa, dar nu atât din cauza gardurilor ridicate de sloveni și unguri, cât din cauza presiunilor exer­citate de țările occidentale, care doresc să redistri­buie această povară la nivelul UE, deoarece nu mai fac față numărului mare de azi­lanți. Până acum am fost feriți de aceste probleme, pentru că refugiații, chiar dacă trec prin Ro­mâ­nia, nu doresc să se stabilească la noi, ci să pătrundă în spațiul Schengen, pentru a ajunge în țările bogate din nor­dul continentului. Doar că aceste țări, copleșite de pro­blemele logistice și sociale ge­ne­rate de refugiați care pro­vin dintr-o cultură fundamental dife­rită de cea europeană, încearcă acum să le reducă prezența, prin introducerea unor controale severe la frontieră, sporirea nu­mărului de ex­pulzări și înăsprirea condițiilor pentru acor­darea azi­lului. Concomitent, UE încearcă să securizeze fron­tiera dintre Grecia și Macedonia, pentru a-i opri cât mai de­vre­me pe refugiații veniți pe mare în Gre­cia, dar nu este capabilă să asigure un număr sufi­cient de militari și de nave pentru a securiza frontiera eu­ropeană. În consecință, pro­blemele țărilor occidentale se agravează, obligând guver­nele lor să caute alte mo­dalități pentru a scăpa de o parte din azilanți. Așa ajun­gem la cotele de refugiați pe care Germania, Olanda și țările scan­dinave, pe de o parte, și Italia, pe de altă parte, do­resc să le im­pună celorlalți membri ai UE, în numele solidarității. Disputa privind gafa Angelei Merkel, care a încurajat invazia refu­giaților în propria țară și a generat probleme nebănuite, este le­gi­timă, dar nu rezolvă nimic, pentru că, încolțită de toate for­țele politice din Germa­nia, in­clusiv de propria coaliție de guvernare, doamna Mer­kel va forța impunerea unei so­luții europene, care să reducă pre­siunile asupra ei. Ast­fel, riscăm să plătim, alături de ceilalți eu­ro­peni, o su­pra­taxă pe benzină, cum pro­­pune ministrul ger­man de fi­nanțe Wolfgang Schäuble, pentru a finanța între­ținerea re­fugiaților, și să fim obligați să acceptăm câteva mii de refugiați, fie pentru că accesul lor către spațiul Schengen va fi blocat, fie pentru că va fi greu să rezistăm presiu­ni­lor făcute de o țară ca Germania. Oricum, până acum nu am reușit să-i rezistăm. Gestionarea cotelor de refugiați va fi o ma­re problemă, pentru că nu avem nici re­sur­sele fi­nanciare, nici capacitatea administrativă pentru a face față acestui fenomen. Întreținerea refugiaților la un nivel decent va fi o povară pentru un buget care își menține cu greu echi­librele dintre cheltuieli și venituri și nu poate finanța în mod corespunzător nici serviciile publice ele­mentare, cum ar fi sănătatea și educația, nici investițiile vitale în infrastructură. Apoi, refugiații ar trebui integrați, pentru a evita enclavizarea lor și manifestări de tipul celor apărute în mai multe orașe germane, în noaptea de Anul Nou. Dar este greu de imaginat că România, cu admi­nistrația ei atât de prost pregătită, ar putea reuși acolo unde Germania a eșuat. În concluzie, riscul unei pre­zen­țe dificil de controlat a refugiaților pe teritoriul Ro­mâ­niei este real, iar iluzii în privința integrării lor nu ne putem face. Mai bine ar fi să ne rugăm pentru succesul nego­cierilor UE-Turcia, privind stoparea traficului de re­fu­giați.

- Prin ambasada din România, SUA trimite sem­na­le deschise, privind o nouă numire a d-nei Kovesi în frun­tea DNA. Pe vremea comuniștilor, se spunea că aces­ta este un "amestec în treburile interne”. Cum co­men­tați?

- Pe vremea comuniștilor, preocuparea SUA și a sta­telor europene față de respectarea drepturilor omului, față de soarta dizidenților și față lipsa de democrație din România erau și ele taxate drept amestec în treburile in­terne. V-aș întreba - retoric, desigur - dacă au făcut bi­ne sau rău europenii care au inițiat operațiunea ”SOS Villages Roumains”, menită să apere satele noastre de ravagiile sistematizării lui Ceaușescu, sau gu­vernul ame­rican, care l-a salvat pe părintele Gheorghe Cal­ciu-Du­mitreasa din închisoarea în care îl aruncase regimul co­munist? De ce să ne întoarcem la raționamentul comu­niș­ti­lor, sau să-l urmăm pe cel al lui Putin, care îi este iden­tic? Doar nostalgicii erei comuniste mai gândesc în acești termeni. Astăzi suntem, prin propria noastră vo­in­ță, mem­bri ai NATO și UE, ceea ce ne impune o serie de obli­ga­ții, asumate de noi în momentul aderării, lega­te de in­te­gri­tatea celor care ocupă funcții publice și de statul de drept. Securitatea noastră nu mai este o ches­tiu­ne in­ternă, ci o problemă comună a tuturor aliaților noș­tri, care nu se pot simți în siguranță, atâta vreme cât un stat im­por­tant, care asigură flancul estic al NATO, este mi­nat de co­rup­ție, deci vulnerabil și sursă de insecu­ritate. Com­ba­terea co­rup­ției în România nu este așadar doar pro­blema Ro­mâ­niei, ci și a NATO, din motive de secu­ritate, și a UE, din motive ce țin de gestionarea fon­durilor europene și de prosperitatea întregului spațiu eu­ropean, printre al­tele. În­trebarea pe care trebuie să ne-o punem nu este dacă Washington-ul și Bruxelles-ul se ames­tecă în tre­burile noas­­tre interne, atunci când încear­că să securizeze singura ins­tituție care luptă eficient îm­po­triva flagelului corupției, ci de ce este necesară aceas­tă intervenție exter­nă. Cu alte cu­­vinte, trebuie să ne în­trebăm dacă putem gestiona sin­guri lupta anti-co­rupție. Dacă suntem sinceri, răspunsul nu poate fi de­cât ne­gativ: de zece ani de zile, clasa po­litică româ­nească face efor­turi susținute pentru a anihila DNA, fie propu­nând mo­dificări ale legislației, în­tr-un sens defavorabil procu­ro­rilor, fie încer­când să treacă numirea procurorului-șef al DNA în sarcina Parla­men­tu­lui, adică sub control politic, la bunul plac al celor care fac frecvent obiectul anchetelor DNA. Dacă SUA și UE nu ar face pre­siuni în sens contrar, DNA și-ar pierde cu­rând inde­pen­dența și resursele. Până și actualul ministru al Jus­tiției, Raluca Prună, membră a unui guvern adus la putere de un violent protest împotriva corupției, a su­gerat că s-ar putea să nu o reinvestească pe doamna Kovesi, pen­­tru că succesul DNA a generat nemulțumiri într-o anu­­mită par­te a societății. Faptul că o personalitate re­cu­nos­cută pe plan european, ca doamna Kovesi, nu poate fi si­gură de reinvestire, nu putea să nu-i alarmeze pe aliații Ro­mâ­niei, mai ales că Parlamentul s-a dovedit o frână în calea an­chetelor DNA, după cum observa critic și re­cen­tul raport MCV. Așadar, în loc să ne supă­răm, în spirit cea­ușist-pu­ti­nian, pe aliații noștri din NATO și UE, ar trebui mai de­grabă să ne bucurăm că ne apără cineva de propria noas­tră clasă politică, de care noi încă nu reu­șim să ne apă­răm.