IOSIF BERMAN, aniversat la Muzeul Țăranului

Iulian Ignat
17 ianuarie 2016, sfârșitul unei zile cu adevărat hibernale, cu geruri și nămeți ca pe vremuri.

Totuși, zeci de oameni iau cu asalt Muzeul Țăranului Român din București, pentru a celebra o altă zi de 17 ia­nua­rie, dintr-un îndepărtat veac XIX, când s-a născut ma­rele fotograf interbelic Iosif Berman. Un eveniment memorabil! Tânăra echipă a Arhivei de Imagine a MȚR a propus o seară cu o proiecție de fotografii, vizionarea filmului "Omul cu o mie de ochi" (în re­gia lui Alecu Solomon) și o conferință în care a fost evo­cată personalitatea lui Berman. A fost un eveni­ment important și datorită numărului foarte mare de tineri prezenți la aniversare. Fotografia, ca multe alte ramuri ale culturii române de azi, are nevoie de re­pere, de borne, iar faptul că acești tineri s-au dovedit, pentru o seară, mai interesați de istorie, de valorile certe, decât de internet și de noile tehnologii de infor­mare, reprezintă o speranță.

Fotograf pe viață

Viața lui Iosif Berman a fost tumultuoasă și plină de aventuri, iar cariera sa, cu totul excep­țională. I-a fo­tografiat pe membrii Curții Regale, dar și pe oa­menii mahalalelor, străzile desfun­date, Primul Răz­boi Mondial, viața mondenă a Bucureștiului și por­tretul satului românesc, a fost pionier al foto­re­portajului în presa noastră și nume de referință în mișcarea avangardistă. S-a născut în 1890, în nordul Moldovei, la Burdu­jeni, acolo unde se stabilise tatăl său, David, după ce primise ce­tă­țenia română, ca urmare a participării cura­joase la Războiul de Inde­pen­dență. La 21 de ani, Iosif câștigă un concurs și este angajat ca fo­tograf în presa bucureșteană, acolo unde acti­vează până ce pleacă alături de armata română pe frontul rusesc al Primului Război Mondial. Atunci când batalionul pe care îl însoțea se dizolvă, Berman pornește într-o aven­tură ne­bună, singur, cu aparatul de foto­grafiat și cutiile cu clișee de sticlă, prin Rusia răscolită de revoluția bolșevică. Legenda spune că a fost luat prizonier și a ajuns în fața pluto­nului de execuție. Cert este că toate clișeele rea­li­zate atunci i-au fost confiscate. Compensația a venit pe plan sentimental, căci la Novosibirsk s-a în­dră­gostit de cea care avea să-i devină soție și mamă a două fiice. Întors la București, Ber­man și-a continuat cariera într-un mod ful­mi­nant. Presa era plină de fotografiile sale. A fost de­clarat fotograful oficial al Curții Regale, iar Di­mitrie Gusti a insistat să-i fie alături în cele­brele campanii de documentare a satului româ­nesc. Geo Bogza a declarat că s-a apucat de scris reportaje datorită fotografiilor lui Berman, cu care avea să facă, de multe ori, echipă. Ima­ginile sale erau pline de viață, necosmetizate, cum nu se mai văzuse până atunci, iar carac­terul lor docu­men­tar era de cele mai multe ori dublat de o puternică latură artistică. Berman publica și în reputate reviste străine. Era în permanentă mișcare, avea mereu o valiză pre­gătită acasă, se în­tor­cea noap­tea, lăsa vali­za, o lua pe cea­laltă și ple­ca în altă de­plasare. Una din fii­cele sa, Lu­i­za, își a­min­tește că erau fericite atunci când tatăl lor le fotografia, pentru că asta în­sem­na că a avut timp să stea cu ele. To­tul s-a nă­ruit odată cu insta­la­rea gu­ver­nului le­gio­nar, când clișeele i-au fost con­fiscate și i s-a interzis să mai lucreze. A fost o lovi­tură de neîndurat pentru Berman, care s-a stins din viață în septembrie 1941. Munca sa a trecut în uitare vreme de jumătate de secol, căci propaganda comunistă a preferat să as­cundă decât să folosească imaginile despre prospera Românie interbelică și țărani nedespărțiți de rostul lor ancestral. Redes­co­perit în 1990, Ber­man are par­te acum de interesul binemeritat al pu­blicului, prin expoziții, albume și evenimente pre­cum cel orga­nizat la Muzeul Țăra­nu­lui.
Citiți, în continuare, câteva din declarațiile organi­zatorilor.

IOANA POPESCU
"În timp ce scotoceam prin arhivă, am descoperit patru sertare cu clișee de sticlă"


"În 1990, Muzeul a pornit, la iniția­tiva Irinei Nicolau, un proiect numit «Sa­lonul de imagini». Era vorba de o serie de expoziții tematice cu imagini din arhi­va nou înființatului Muzeu al Țăranului, imagini ce aveau în prim-plan satul ro­mânesc. Pri­ma expo­ziție a avut un ră­su­­nător suc­ces, așa că publicul abia o aștepta pe următoarea. Am decis ca tema acesteia să fie copilă­ria la sat și, în timp ce scotoceam prin arhivă du­pă imagini, am desco­pe­rit patru sertare pline cu cli­șee de sticlă, înfățișând copii la joacă sau cu vitele la păscut, copii surprinși firesc, natural, în mediul lor, uneori murdari, cu hai­nele descusute, așa cum fotograful îi găsise prin satele lor. Alături cu acestea, o serie de clișee cu copii de la oraș, îmbrăcați «mariner», în saloane elegante, sau copii mai sărmani, vânzători de covrigi sau amărâți din mahalalele Bucureștiului. Le-am inclus în expoziție și am urmărit atentă reacția publicului. Oamenii aveau priviri visătoare și chipuri zâmbitoare în fața fotografiilor cu copii frumoși, rumeni în obraji, îmbrăcați impecabil, în costum național, și se încruntau când ajungeau la fotografiile selectate din acele patru sertare cu clișee de sticlă. Mulți, chiar și diverși specialiști, mi-au spus că am greșit să le includ în expoziție, că «nu așa eram noi, românii, rufoși». Însă, printre vizitatori, am zărit o doamnă în vârstă, foarte emoționată, cu ochii în lacrimi, ce privea aceste fotografii. M-am apropiat și mi-a spus: «Acestea sunt fotografiile tatălui meu, Iosif Berman». Întâlnirea aceasta cu doamna Luiza Berman a însemnat fermentul redescoperirii operei lui Iosif Berman, punctul de pornire al cercetărilor legate de munca sa. Am o relație atât de intimă față de fotografiile lui Berman, încât simt că fac parte din familia sa. Am fost cucerită de la bun început de fotografiile și de personalitatea sa, ceea ce vă doresc și dumneavoastră."

ALECU SOLOMON
"Un exeget de mare talent"


"Decizia de a face un film do­cu­mentar nu se ia peste noapte, însă, de cum am aflat povestea lui Iosif Berman, de la Ioana Popescu și din revista «Martor», am fost captivat. Berman a avut o viață fascinantă, ce ar putea fi subiect nu doar de documentar, ci și de blockbuster romantic. Teribila sa aventură rusească, despre care se știu prea puține, apoi felul în care a traversat diferite medii ale societății româ­nești, de la Palatul Regal la peri­feriile Bucureștiului... Nu a fost un oportunist cu un aparat de fotografiat la gât, ci un exeget, un mare talent. Acum, privind în urmă după mai mulți ani de la realizarea filmului, îmi dau seama că am fost atât de îndrăgostit de această poveste, încât am luat lucrurile prea personal și am devenit cam sentimental. Însă nu mă lăsați acum să-mi critic prea tare filmul."

ALEX GÂLMEANU
"Un loc în istoria fotografiei mondiale"


"În România nu există încă un muzeu al fotografiei. Mai mult de atât, este șocant că nu există nici o istorie scrisă a fotografiei românești, deși această artă a ajuns la noi în țară la doar trei ani după ce a fost inventată. Nu avem nici o carte de căpătâi a fotografiei românești, care să prezinte publicului larg bornele sale. Fotografiile lui Ber­man sunt comparabile cu cele ale celor mai buni fotografi ai momentului din lume, numele său își are locul în istoria fotografiei mondiale. Pot în­țelege de ce a murit atunci când i s-a interzis să fotografieze. Privind imaginile din arhivă, vedem cât de mari și de grele erau aparatele cu care fotografia. Îi apreciem compozițiile și latura ar­tis­tică, însă munca sa era uriașă, din punct de vedere fizic, trebuia să facă un mare efort pentru a umbla peste tot cu acele aparate. Probabil că, în timp, după mulți ani, ele au devenit o parte in­te­grantă a corpului său, ca un organ. Iar când acesta i-a fost amputat, nu a mai putut continua."

SIMINA BĂDICĂ (Arhiva de Imagine MȚR)
"Am fost surprinși de publicul numeros"


"Am vrut să organizăm un mic eveniment legat de ziua de naștere a lui Berman și am fost surprinși de nu­mărul mare al celor ce au venit. Credem că inte­resul nu a fost doar pentru film (un film mai vechi, ce poate fi găsit și online), ci și pentru discuțiile ce au urmat, pentru soarta arhivei de imagini, pentru foto­grafiile vechi. Ne dorim să aducem laolaltă oameni ce au proiecte personale care se pot interconecta, cum ar fi și în cazul de față. Să găsim o cale de a face lucruri frumoase împreună, poate chiar să creăm o comunitate în jurul Arhivei de fotografii a Muzeului. Avem o echipă mai mare, și scopul nostru, în perioa­da următoare, este să deschidem arhiva publicului, să afle cât mai multă lume de existența sa, de ima­ginile și documentele ce pot fi accesate. Următorul pas este demararea proiectului «Imagine martor», cu deschiderea unei săli expoziționale, ateliere, vernisaje și întâlniri la MȚR".