MARINA MINOIU - "Fata asta trebuie să meargă pe calea baletului"

Ines Hristea
- prim-solistă a Companiei de Balet a Operei Naționale din București -

Îngerul în rochie albastră

- Ai 26 de ani, te-ai născut imediat după Revoluție, într-o lume care pornea să se schimbe amețitor, în căutarea unui nou rost. O lume a imediatului, a urgenței, nu prea prietenoasă cu artele. Ce te-a îndemnat să alegi drept meserie baletul, o profesie așa de romantică și de ruptă de "clipa cea repede"?

- Ai dreptate: lumea s-a schimbat radical după 1989. Eu privesc, deseori, cu nostalgie, filme sau fotografii vechi, încercând să sting un dor de ceva ce nu am trăit realmente, dar care mi-e cu mult mai familiar decât ceea ce mă înconjoară. Socie­tatea de dinainte de Revoluție avea o eleganță aparte, avea maniere, mai știa ce înseamnă res­pectul, mai căuta sensul profund al lucrurilor, pre­țuia romantismul... Da, am simțit toate pierderile astea, dar patima dansului a fost mai presus. Baletul a fost voința mea nestăvilită, izbucnită din dragoste, nu filtrată de rațiune, ci pur instinctivă, descoperită la o vârstă fragedă. Pe la cinci ani, mama ne-a dus pe mine și pe sora mea, Alice, la spectacolul "Gisele", în același loc unde mă aflu acum, după douăzeci de ani, la Opera din Bucu­rești. În secunda când prima-balerină a apărut pe scenă, îmbrăcată într-o rochie albastră, am căzut în extaz și-am exclamat "Parcă e un înger!". Atunci m-am îndrăgostit de balet! Profund și ne­pieritor! Apoi, pentru că și eu și Alice tot insistam să mai mergem la astfel de spectacole, mama ne-a făcut pe plac și ne-a tot dus. Până la urmă, asta nu ne-a mai fost suficient și i-am cerut să ne înscrie la cursuri de balet. A trebuit să ducem ceva muncă de lămurire. (râde) Părinții noștri, oameni cu profesii "serioa­se" (tata e inginer electronist și acum lucrează ca administrator la o firmă, iar mama e director de resurse umane), voiau să ne cultive simțul artistic, însă pe căi puțin diferite, urmând ca în final să îmbrățișăm tot niște profesii "serioase". Finalmente, am avut câștig de cauză și așa am început, împreună cu sora mea, să urmăm lecții de balet, într-un studio particular. Până în clasa a VI-a, am dus baletul în paralel cu școala și niciodată nu m-am plâns că mi-ar fi greu. Îmi plăcea atât de mult dansul, încât niciun efort nu era prea mare. De fapt, parcă nimic altceva nu exista în afara dansului. La școală, tot numai despre balet vorbeam. De ajunse­seră colegii să-mi spună "Te rugăm, măcar azi nu ne mai zice nimic de balet!". (râde) În realitate, erau foar­te drăguți: îmi înțelegeau pa­siunea, ba chiar mi-o și hrăneau. Ști­au că aveam albume cu tot ceea ce găseam legat de balet - articole, fotografii etc. - și-mi aduceau și ei materiale din ziarele și revistele care le cădeau în mână. După care, în clasa a VI-a, impresionați de de­terminarea mea, părinții au fost de acord să mă mut la liceul de coregrafie. (Profesoara mea de atunci, doamna Iolanda Petrescu, le-a spus că trebuie să merg pe calea baletului.) Peste puțin timp, aveau să-și dea seama că mai există o balerină în familie: sora mea (mai mică decât mine ca vârstă) a intrat și ea la liceul de coregrafie. Iar azi suntem colege, în cadrul Companiei de Balet a Operei Naționale București. Eu ocup poziția de prim-solist, iar Alice este (deocamdată, doar, căci am mare în­credere în forța ei pro­fesională) so­list-an­sam­blu (face și roluri de so­list, și roluri de an­sam­blu).

- După absolvirea liceului, ai făcut stagii de pregătire la școli de prestigiu din Anglia, SUA, Germania etc., ai avut și colaborări în străi­nătate... De ce ai ales Compania de Balet a Operei din București?

- Destinul a hotărât așa. Inițial, voiam să plec în străinătate, însă în ultimul an de liceu, am avut un accident și am stat cu piciorul în ghips două săptămâni. Ceea ce, pentru un ba­lerin, este enorm! Când mi s-a scos ghipsul și am văzut cât mi se atro­fiaseră mușchii - aveam piciorul cât brațul de subțire - am avut un șoc. Și mobilitatea era ze­ro... A fost înfiorător! Am muncit din răsputeri ca să izbutesc să mă scot la liman și să-mi închei li­ceul. Aș fi vrut să merg să dau probe la com­panii de balet din stră­inătate, dar realizam că nu mă recuperasem com­plet și că nu aș fi fost capabilă să dau totul la o astfel de probă. Și-atunci am ales să rămân în Ro­mânia. Co­laborasem cu Opera încă din liceu, deci nu eram o ne­cu­noscută, cum aș fi fost oriunde în stră­inătate. Oamenii de aici știau ce puteam la acea vârstă, îmi știau potențialul. Așa că au avut răb­dare cu mine, până m-am recuperat integral, m-au înconjurat cu grijă și atenție, m-au învățat ce în­seamnă să faci parte dintr-o companie de balet de elită și m-au ajutat să cresc, ca profesionist. Azi, nu mai am niciun dubiu că am ales corect, când am decis să rămân aici, în România. Căci nu doar eu am cres­cut, ci și teatrul. Acum, la Opera din Bucu­­rești, am con­di­țiile la care, când eram încă în școală, doar visam. În plus, și din punct de vedere artistic, lucrurile au evoluat enorm. Mai ales de când la conducerea companiei a venit marele co­regraf Johan Kobborg.

Picături din sufletul tău

- Marina, există o senzație anume a dansului, un fel de a simți cum urcă în tine, cum te ajută, efectiv, să plutești?

- Când eram micuță de tot, asociam baletul exclusiv cu scena, de aceea îmi doream să dansez numai în tutu. Costumele de repetiții nu-mi plăceau, le voiam numai pe cele de spectacol: în ele simțeam că prind aripi și că, aproape literal­mente, încep să zbor. Acum, realizez că eram încă influențată de acea primă întâlnire cu baletul, de momentul rochiței albastre, în care l-am văzut pe "îngerul" din "Gisele". Dincolo de asta, ceea ce mereu m-a ținut legată de dans a fost un sentiment profund de familiaritate: când intram în studio și începeam să exersez era... ca o întoarcere acasă. O reîntâlnire cu mine. Nu mă simțeam presată în niciun fel. Simțeam dansul ca pe cel mai firesc lucru din viața mea și, cu cât îmi îmbunătățeam tehnica și aprofundam sensul ascuns al fiecărui gest, parcă și respiram mai lin, parcă doar așa puteam să-mi umplu plămânii cu aer până la capăt. Și aveam - de fapt lucrurile nu s-au schimbat nici azi - o foame nebună să aflu și să învăț din ce în ce mai mult. Nu mă împingea nimeni de la spate, era o dorință instinctivă.

- În ce constă, de fapt, frumusețea dansului?

- Ce întrebare frumoasă! Pentru mine, splen­doarea dansului rezidă în acel "laborator magic" în care, zi de zi, înveți cum să îmbini tehnicul cu sim­țirea și cu ceea ce-ți cere un personaj sau altul din cele pe care le interpretezi. Înveți cum să amesteci toate ingredientele astea într-o rețetă care-ți apar­ține ție și numai ție, depășind orice tipare și mo­dele prealabile. Le amesteci și le aduci laolaltă, pre­sărând peste și printre ele picături din sufletul tău. Când izbutești asta, dobândești o stare inte­rioară absolut specială, care te înalță și pe care o trans­­miți și publicului.

- Și cum ți se pare publicul iubitor de balet din România? Este pregătit să înțeleagă ceea ce-i oferiți?

- Prima mea bucurie e că la noi exis­tă public, că românii sunt foarte in­tere­sați de spectacolele de balet și că, de­seori, sala e plină-ochi. Apoi, mă bucur pentru că îi simt pe oameni că vin deschiși la a primi "mesajul" nostru. Singurul aspect la care mai trebuie lucrat e o anume stare de reticență față de montările care se îndepărtează de for­mula clasică de balet sau față de baletele neoclasice ori contemporane. Pe par­cursul multor zeci de ani, publicului din București i-au fost oferite doar spec­tacole de balet clasic, balete cu poveste, în montări tradiționale, așa că, în mod justificat, resimte uneori o stare de ușoară crispare, când se confruntă cu o montare sau cu o lucrare "altfel". Or, în ultimii ani, Opera, la fel ca toate ins­ti­tuțiile artistice contemporane, a decis să-și scuture puțin mantia și să le ofere oamenilor o paletă de viziuni artistice mai largă, mai variată. Procesul acesta de tranziție mie, una, mi se pare fas­ci­nant, atât din perspectiva profesionis­tului care sunt, implicat direct în pro­ducție, cât și a observatorului. E o pe­rioadă extrem de interesantă. Și - clar! - benefică, atât pentru instituție, cât și pentru public.

- Să vorbim și despre ceea ce nu se vede pe scenă: "salahoria", munca ne­bu­­nească a dansatorilor...

- Da, e o muncă zilnică, intensă, cu corpul tău. O muncă pe care balerinii, în general, tind să o ducă în extrem. Se întâmplă deseori ca, după o zi în care ai lucrat de dimineață până seara, să-ți spui "Da' parcă totuși n-am făcut cât tre­buie!". Eu mă lupt continuu cu mine ca să-mi reamintesc că nu trebuie să-mi forțez corpul la infinit, că trebuie să-l respect și să-l îngrijesc, dacă vreau ca el să mă ducă acolo unde visez. Însă, și în zilele în care decid să îmi acord timp de respiro, tot exersez o oră-două, fiindcă e de preferat așa: dacă stai două zile, îți trebuie apoi patru, ca să reintri în formă și în ritm. Și, în paralel, duci și o muncă, la fel de intensă, la nivel psihologic. E în natura artistului ca permanent să se caute pe sine și să se rafineze pe interior. De la o zi la alta, descoperi alte lucruri despre tine, de la un an la altul, maturizându-te, îți schimbi per­cepțiile și viziunea. De exemplu, dacă anul trecut vedeam anumite roluri într-un fel, azi le văd în cu totul alt fel și le-aș lucra diferit. În plus, poți să ai zile când simți că nu ai destulă energie sau nu-ți mai conștientizezi ca lumea corpul sau, pur și simplu, ai o stare proastă, la nivel mental sau emoțional, și-atunci trebuie să te lupți cu tine, ca să te salți din stările alea. De-asta e atât de im­por­tant să te cunoști cât mai bine: să știi ca­re-ți sunt re­sorturile intime și cum poți să te mo­bilizezi. Dăltuirea trupului și a spiri­tului merg mână-n mână și nu se opresc nicio se­cun­dă.

Când inima cere dans

- Dacă ar fi s-o iei de la capăt, tot balet ai face?

- Mi-aș asculta, ca și prima dată, inima. Iar ea probabil că, finalmente, tot către balet m-ar îndemna. Deși, când eram foarte mică, înainte să descopăr dansul, îmi doream să mă fac judecător. Aveam un spirit justițiar extrem de pronunțat și-mi doream să devin ceva... foarte mare, în sensul de cu multă putere. Țin minte că, pentru o serbare, ma­ma mi-a făcut rost de un costum de judecător, cu robă și tot tacâmul... Doamne, ce mândră și fe­ricită am fost, când m-am îmbrăcat cu el! (râde)

- Marina, viața profesională a unei balerine e foarte scurtă. Te-ai gândit ce vei face peste niște ani, după ce nu vei mai putea să urci pe scenă?

- Baletul e, indubitabil, o meserie a tinereții. Sunt conștientă de asta și nu am de gând să chinui oamenii, insistând să urc pe scenă în baston. (râde) Dar sunt multe alte lucruri, legate tot de dans, pe care le poți face după ce îți închei cariera artistică: fie să devii maestru pentru copiii și tinerii aflați la început de drum în balet, fie să te specializezi pe zone care țin de pregătirea fizică a balerinilor - de pildă, pe partea de kineto și fizio-terapie... Do­rința mea este să-mi des­chid o școală de balet, în care să dezvolt toate acele aspecte de bucătărie internă a dansului, de care eu nu am beneficiat, care nici azi nu le sunt ofe­rite copiilor și care sunt absolut ne­cesare pentru o dez­vol­tare completă și armonioasă. Mi-aș do­ri ca un copil care ar termina școala mea să fie pre­gătit, din toate punctele de vedere și la nivel maxim, pentru vârs­ta lui (să cu­noască anatomie, să știe cum să se în­grijească, cum să se hră­neas­că, cum să se machieze, cum să-și pre­gătească apa­riția pe scenă, să aibă cunoștințe so­lide din domeniul artei etc.) iar de aco­lo, teatrul care l-ar pre­lua să continue să-l dezvolte ca ar­tist.

- Presupunând că dansul nu îți ocupă întreaga viață, ce anume mai încape în ea?

- În cazul meu, timpul liber e ocupat cu lucruri simple, dar care îmi aduc foarte multă bucurie, pentru că au o energie specială: citesc mult, vizio­nez filme (filme din acelea cu substrat, al căror înțeles nu ți-e oferit așa, mu­ră-n gură; tata e sursa mea de infor­mații cinematografice de calitate, el îmi face recomandările cele mai bune), îmi place enorm să merg la concerte de muzică clasică (Festivalul Enescu a fost o adevărată încântare) și la plim­bări prin parc, însoțită de Sasha, că­țe­lușa noastră mult iubită, care, de fapt, e un membru al familiei cu drepturi ega­le și depline.

- Și dragostea? Pentru ea mai ai timp?

- Nu poți trăi fără dragoste! Ea e sensul vieții! Indiferent dacă e vorba de dragostea pentru părinți, soră, prieteni, un animal sau de dragostea romantică pentru un bărbat. De ce m-aș feri de ea? E atât de fru­moasă și de complexă... Iubirea te face să zbori, inclusiv când te afli pe scenă. Iubirea te face fru­mos și ca spirit. Știu ce spun, fiindcă am exemplul la noi în casă. Bunicii mei, care anul trecut au sărbătorit nun­ta de aur. Ce exemplu mai frumos de iubire profun­dă și adevărată aș putea să găsesc?!