Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Elisabeta Lăsconi, "Cărți pereche în li­te­ra­tu­ra română și universală", Editura Me­ronia (tel. 021/210.38.70), 390 p.

Profesoară de limba și literatura română la licee bucureștene bine cotate, autoare de manuale, eseistă și critic literar, Elisabeta Lăsconi (Roșca) e în primul rând o mare cititoare și își transmite de mulți ani pasiunea pentru lectură elevilor ei și publicului căruia i se adresează. Dacă ar exista mai mulți pro­fesori ca ea (munca îndelungată la catedră și în activități publice de popularizare a literaturii nu i-a transformat pro­fesia în rutină, ci a făcut-o să in­ven­teze alte și alte modalități in­teractive de a transmite încântarea des­coperirii de sensuri în opere literare), "perlele" de la examene s-ar împuțina și ar crește nu­mărul persoa­nelor care frecventează bibliotecile și librăriile. Ceea ce vreau să spun e că, așa prost plătiți și hărțuiți cum sunt, mai există dascăli de vocație, bine pregătiți și cu talent pedagogic, a căror influență e ho­tărâtoare în evoluția adolescenților. Dovadă - ge­nerațiile care au păstrat o legătură afectivă cu "doam­na lor de română" Eli­sabeta Lăsconi, fiind­că a știut să-i nărăvească la citit, să-i facă să des­co­pere cât îți pot îm­bogăți cărțile exis­tența. Neobosită, curioa­să de noutăți și entuziastă în pro­­­pagarea valorilor, ea mă ui­mește mereu cu dis­po­ni­bi­li­tatea, energia, hăr­nicia atât de rare în­tr-o lume sas­ti­sită și ma­te­rialistă. Aler­gând de la cursuri la sim­pozioane, vor­bind la lansări, citind și scri­ind temeinic, em­patică și sim­patică, cu o mare capa­ci­tate de a se bucura de re­u­și­tele altora, de a admira, Elisabeta e o figură lu­mi­noasă în viața literară de azi, în care se ciocnesc cu zgo­mot vanități, mize meschine, invidii. După 1990, numele ei a putut fi întâlnit frecvent în presa cultu­rală sub cronici de carte românească și traduceri, dovedind finețe ana­litică și o ușurință a asocierilor și situărilor ce vine din familiaritatea cu istoria și cultura unor variate arii geografice. Începând de prin 2000 și până azi, s-a aventurat într-un demers com­parativ original, exa­mi­nând în paralel opere literare românești și stră­ine, cărora le găsește puncte co­mune. A avut rubrici de "cărți pereche" în mai multe reviste lite­rare, înainte de a se stabili la "Viața Ro­mâ­nească" unde o puteți ci­ti azi. Volumul pe care vi-l reco­mand azi cuprinde 40 dintre eseurile ei com­pa­ratiste, născute, după cum spune ea însăși "dintr-o mare iubire față de literatura română și din pa­siu­nea constantă pentru literatura univer­sală". Cores­pondențele găsite între cărți scrise de autori depăr­tați în timp și spațiu sunt un joc supe­rior, un spec­tacol de inteligență și erudiție frumos în sine, chiar dacă e vorba de speculații fanteziste. Ceea ce se reține e eleganța, farmecul demonstrației, mo­dul cum pune în lumină puncte comune nebă­nui­te. De exem­plu, legătura dintre "Povestea porcului" de Ion Creangă și "Măgarul de aur" al lui Apuleius e "sufle­tul ispitit de iubire". Mai spec­taculoase sunt con­ver­gențele între Negruzzi și Borges, între Emi­nescu și Cortázar, între "Enig­ma Otiliei" de G. Căli­nescu și "Afi­­nitățile elec­tive" ale lui Goethe. Metoda ei e atrac­­tivă chiar și pentru cei ce nu cunosc operele în dis­cuție, fiindcă eseista le rezumă coerent, face re­fe­riri și la biografia auto­rilor, la implicații de natură so­cială psihologică, etică, estetică. Fără didac­ticism, Eli­sabeta Lăsconi ne conduce spre punc­tele comune vă­zute de ea prin gândire asociativă, dându-ne satis­fac­ția de a asista, mai mult chiar, a participa la o per­formanță intelectuală. Iar vibrația iubirii pentru lite­ratură, sesizabilă în fiecare pa­gină a volumului, e con­tagioasă.