OSCAR 2016

Catalin Manole
Cei mai buni actori și regizori

Vestea mult așteptată la cea de-a 88-a ediție a Premiilor Oscar a făcut, deja, înconjurul planetei: Leo­nardo DiCaprio a luat, în sfârșit, marele premiu pen­tru interpretare! A primit această distincție pentru felul în care a intrat în pielea lui Hugh Glass, un co­merciant de blănuri, abandonat de camarazi în pădure, și care din dorința de a se răzbuna, străbate trei sute de kilometri târâș (la pro­priu). Fanii lui DiCa­prio au considerat că premiul i se cuvine din două motive: rolul din "The Revenant" a fost foarte greu, mai ales fizic, actorul fiind ne­voit să joace în con­diții foarte dure, și în al doilea rând, are deja la activ multe roluri de excepție, ignorate de juriu, nu se știe prea bine de ce, de fiecare dată. Pe de altă parte, cârcotașii spun că DiCaprio nu face un mare rol, tot cade și se ridică și se târăște, ju­când un personaj des­tul de nenuanțat. Cât despre multele nomi­na­lizări din trecut, ei amintesc faptul că ac­tori de mare anvergură au știut să aștepte: Peter O'Tool a avut opt nominalizări și niciun premiu, Paul Newman, 9 nomi­nalizări și un premiu mai degrabă de con­solare, spre sfârșitul carierei, iar Al Pacino abia la a opta nominalizare a fost și el premiat! DiCaprio, la cei 41 de ani, are cariera încă înainte, deci, unde-i graba? Premiul putea să meargă foarte bine și la Eddie Redmayne, pentru rolul mult mai complex din filmul "Daneza", dar juriul a hotărât altfel. Așa că DiCaprio a urcat, în sfârșit, pe scenă, într-un costum negru, Armani, simplu, dar foarte elegant, și și-a luat statueta de aur, mulțumind marelui regizor Scorsese, cel care l-a nășit într-ale cinematografiei, și anunțând că... încălzi­rea globală e reală și ne afectează pe toți. (Același mesaj pe care l-a rostit și la Da­vos, în calitatea lui, lăudabilă, de apărător al naturii.) În ce privește premiul, juriul putea să îi dea cu mult mai multă îndrep­tățire Oscarul în urmă cu 20 de ani, când îl nominali­zase, prima dată, pentru rolul din "Neca­zurile lui Gilbert Grape", scutindu-l de un premiu dis­cutabil. "The Revenant" a mai luat două premii, pen­tru cea mai bună regie (Alejandro Gonzalez I?arritu) și sin­gurul pe care îl merita cu adevărat: cea mai bună ima­gine, cu adevărat impresionantă, datorată lui Em­ma­nuel Lubezki. La premiul pentru cea mai bună inter­pretare feminină, lucrurile au stat exact pe dos. Tro­feul a fost luat de Brie Larson, o actriță apărută parcă de nicăieri, aflată la prima nominalizare. Rolul ei în "Room" a fost al unei mame sechestrate alături de copil, care în cele din urmă reușește să se salveze. Un rol dramatic, jucat excelent, deși competitoarele au fost le fel de puternice - în special Cate Blanchett, în "Carol" și Jennifer Lawrence, în "Joy". Și dacă la rolurile prin­cipale câștigătorii erau previzibili, la ro­lurile secundare emo­țiile au fost mai mari, pentru că a fost un nu­măr mare de candi­dați. În cele din urmă, pentru rol secundar fe­minin a câștigat Alicia Vikander (din "Da­neza"), iar pentru rol secundar masculin, Mark Rylance, în rolul spionului rus din "Podul spio­nilor", de altfel singurul "lucru bun" din filmul lui Spiel­berg.
Înainte de a anunța marele câștigător la capitolul "film", ar mai fi de menționat că "Mad Max" a luat cele mai multe premii, șase în total, în majoritatea lor tehnice: pentru cel mai bun mixaj de sunet, cel mai bun montaj video etc. Asta, în timp ce filmul "Ex Ma­china" le-a suflat de sub nas premiul pentru cele mai bune efecte vizuale unor grei, precum "Războiul Ste­le­lor" sau "Marțianul". Așa se întâmplă când efectele sunt folosite doar pentru a-i da spectatorului un pre­text pentru pop-corn...

Cel mai bun film

Și Oscarul merge la... (suspans)... "Spotlight"! Să fii jurnalist, ca mine, și să vorbești despre acest film e complicat, pentru că este greu să nu fii subiec­tiv. Filmul prezintă în amănunt investigația și viața de redacție a unei echipe de jurnaliști de la "Boston Globe", care a dus la dezvăluiri șocante despre preoții catolici vinovați de sute de abuzuri sexuale în paro­hiile deținute. Nu este un mare film, dar a fost cel mai bun și miza lui este una reală. De altfel, ca urmare a premiului, Vaticanul a reacționat prompt, spunând că regretă situația... ("Situația", adică sute de copii ră­mași cu traume, în urma unor abuzuri sexuale, des­pre care nu au putut spune nimănui, nimic, ani de zile.) "Spotlight", adică "Reflector", numele rubricii din ziarul american, a deschis o cutie a Pandorei și calea de a se face dreptate, chiar și tardiv, într-o pro­blemă gravă.
Nu putem închide această galerie a premianților, fără să nu ne bucurăm pentru Levente Molnar, clujea­nul care a jucat în "Fiul lui Saul", recompensat cu un Oscar, la categoria "Cel mai bun film străin". De săp­tămâna viitoare, îl puteți vedea în toate cinemato­gra­fele din țară pe talentatul Levente Molnar, în acest film memorabil.

Marii pierzători

Din păcate, alături de marii învingători, anul acesta au fost și câțiva mari pierzători sau, mai degrabă, ne­dreptățiți. Merită amintiți pentru că dincolo de premii, părerea și admirația publicului contează mai mult. Cel mai nedreptățit a fost Tom Hardy, care în "The Reve­nant", a făcut un excelent rol secundar, mai pregnant și mai viu chiar și decât DiCaprio, în rolul principal. La aceeași categorie putea să câștige și Sylvester Stal­lone, numai că juriul nu a fost nostalgic. Kate Wins­let, transformată și stă­pâ­nă pe rol, în "Steve Jobs", sau Jennifer Jason Leigh, în "Cei 8 odioși", filmul lui Tarantino, puteau la fel de bine să fie pe scenă, cu trofeul în brațe.
În această ediție, în care premiul pen­tru cel mai bun film și cel mai bun regi­zor au fost date unor filme diferite, George Miller putea să pri­mească, la fel de bi­ne, trofeul celui mai bun regizor, pen­tru "Mad Max". Și asta nu doar pen­tru nos­tal­gicii lui "Mad Max", cu Mel Gib­son în rol principal, dar filmul este un spectacol realizat cu multă măiestrie. Poa­te că membrii juriu­lui nu au apreciat prea tare genul filmului - de acțiune, sau poate pur și simplu, l-au perceput pe australianul Miller, ca pe un outsider.
La categoria "Cea mai bună coloană so­noră" Ennio Morricone a câștigat nu doar pentru că, la vârsta senectuții, merita un astfel de premiu pentru întreaga carieră, ci și pentru că a fost cel mai bun din com­petiție. La categoria "Cel mai bun cântec", au fost doi mari pierzători: în primul rând, Simple Song # 3, din filmul "Tinerețe", peliculă în mod ciudat nominalizată doar la această categorie (deși Michael Caine face un rol impresionant, și povestea, cu mici derapaje liricoide, e plină de miez și nostalgie felliniană), în al doilea rând, Lady Gaga, cu al ei "Till it happens to you", cu care, de altfel, "a rupt", chiar și fără premiu, scena Oscar-urilor, reușind un moment foarte emo­ționant.
Cam aceștia au fost premianții, cu și fără premii Oscar, de anul acesta. Și dacă nu sunteți cinefil, puteți "viziona", măcar în revistele ilustrate, câteva dive în rochii su­per­be, pe covorul roșu: Cate Blan­chett, într-o rochie Armani și bijuterii Tiffany, Jennifer Lawrence, cu o rochie Dior și biju­terii Chopard, Naomi Watts, într-o rochie Ar­mani Privé, cu bijuterii Bulgari, sau blonda Char­lize Theron, în rochie roșie, Dior. Puteți să vă luați și pop-corn: e la fel de palpitant ca la orice block-buster de la Holly­wood.