Prof. dr. MIRON BOGDAN - "În spatele omului se află misterul lui Dumnezeu"

Valentin Iacob
Șeful Clinicii de Pneumologie "Marius Nasta" din București

Profesorul Miron Bogdan este unul dintre cei mai importanți medici ai României de azi. Zilele acestea, m-a primit la Clinica de Pneumologie pe care o conduce în cadrul Insti­tu­­tului "Marius Nasta" din București. Un om cor­dial și distins, cum îl știam de mult, ca vechi prieten de familie. Un perete al cabinetului său era acoperit cu icoane. "Mă întăresc în fața suferinței de lângă mine, pe care mă străduiesc zi și noapte să o vin­dec", mi-a spus, văzâdu-mi privirea ațintită pe sfin­ții din jurul lui. După care am vorbit pe îndelete, im­presionat de erudiția sa strălucitoare și de cre­dința în Dumnezeu. O personalitate exemplară, dintr-o familie de personalități exemplare ce au mar­cat, fiecare în parte, destinul României.

Misterul trupului și preoția lăuntrică

- Domnule profesor, faceți parte dintr-o familie cu o ascendență excepțională. Sunteți văr primar cu marele și regretatul Ioan Petru Culianu, iar bunicul dvs. a fost chimist și academician. Cu o asemenea carte de vizită intelectuală, medicina n-a însemnat prea puțin?

- Aproape niciodată nu mi-am pus problema să aleg altceva! În liceu, am descoperit o carte de ge­netică; era în 1963, și dezghețul de după desovie­tizare făcuse ca genetica să fie considerată știință adevărată, nu amăgire burgheză. Așa am decis să fac medicina. Pentru genetică. Și cu genetica am rămas, până în anul 4, când am întâlnit un asistent univer­si­tar, pe dr. Ștefăniță Tănăsean. După un stagiu in­candescent de trei luni de me­dicină in­ternă, cu el, la spitalul Co­len­tina, n-am mai avut dubii: drumul meu era în me­di­cina internă. Pe urmă, am avut șansa să fiu în­dru­mat de trei mari maeștri și patroni de medicină: pro­fesorii Radu Păun și Leonida Gherasim și pro­fesorul francez Pierre Deroux. Și iată că acum sunt profesor universitar și șeful Clinicii de Pneumologie de la Institutul Național de Pneumofti­zio­lo­gie "Marius Nasta". În 1994-1996, am fost profesor de pneumologie la Paris, și când m-am întors, legământul meu a fost să fac să se nască și aici ceva com­pa­­ra­bil cu ceea văzusem acolo. Dum­nezeu m-a auzit și acum lu­crez cu o echipă pres­tigioasă de șap­te-opt medici. Ne nevoim în­tr-un spital vechi, un fost sa­natoriu, dar oferta noastră este de fac­tură europeană. E ceva extraordi­nar față de acum 20 de ani.

- Descrieți-ne o scenă, pentru aco­modare...

- Uneori ne întâlnim într-o echi­pă multidisciplinară. Pneu­mo­logi, chi­rurgi toracici eminenți, cum e prof. Ion Cordoș. Și îm­pre­ună cu toți ceilalți spe­cialiști, cântărim caz cu caz și căutăm cele mai bune soluții pentru bolnavii noștri. Uneori, demersul e te­ribil de complex. Se întâmplă că pa­cienții noștri nu mai pot să ia o decizie, sunt de­moralizați. Și aici in­tervin eu. Prestigiul numelui îți dă o putere pe care o poți pune în slujba pacientului.

- Pe lângă fascinația medicinii, ați ales această meserie și pentru avantajele sale materiale?

- În familia mea, toți avem dimensiunea judecării corecte a banului. Suntem oameni așezați, nu ne-a lipsit banul, dar Dumnezeu ne-a păzit de patima asta. Pe mine niciodată banul nu m-a zdrobit, nu m-a de­turnat de la marile mele crezuri.

- Există o fascinație a plămânilor, ca organ? Cum te pot fascina plămânii, încât să le dedici o viață întreagă?

- Aș putea vorbi mult despre aer și respirație, de plămân și pneumă și de duh. Dar prefer să-ți vorbesc despre pneumologie. Ea se ocupă de toate bolile res­piratorii și de co­nexi­unile plă­mâ­nului cu toate organele, în primul rând cu inima și cu pa­tologia car­dio­vasculară. Are cone­xi­uni majore cu bolile de sânge, de rinichi și ficat. Plă­mâ­nul are virtutea să se lege extrem de complex cu tot ce înseamnă viață. Și n-am greșit. Mișcarea mea de acum 20 de ani, când am trecut din medicină internă în pneumologie, m-a împlinit. Azi, medicina internă nu mai e o specialitate în sine. Este doar o matrice de gân­dire medicală. Și dacă vrei să faci performanță la vârf, trebuie să te dedici unei zone în care să excelezi.
- Împreună cu inima, care bate, plămânii, prin respirație, ne dau semne că suntem vii. Un impuls care ne e imprimat de la naștere. Nu credeți că din­colo de realismul anatomiei, există și o magie a orga­nismului?

- Medicina științifică ne oferă mult. Ea e bazată pe dovezi și concepte, pe o cercetare sistematică și e reglementată de reguli. Și toate ne-au făcut să avansăm enorm. Dar, dincolo de ele, este din plin prezent mis­terul. O celulă nu e doar o sumă de procese biochi­mi­ce. Poți să descrii circuitele biochimice, dar dincolo de ele, e taina vieții. Taina persoanei, a omului. Iar în spa­tele tainei persoanei este taina lui Hristos. În tra­diția noastră ortodoxă, mesajul cel mare este al Dum­nezeului întrupat. Iar Dumnezeu e întrupat ca Dum­ne­zeul personal. De aceea, în spatele omului, este mis­te­rul lui Dumnezeu, la care nu mai ai acces decât prin iubire și intuiție. Noi trebuie să contopim erudiția me­dicinii cu intuiția și iubirea. Asta înseamnă să lucrezi în zone în care de multe ori, eficient e de­mersul mistic. Ca medic, când abor­dezi fără vanitate obiectul slujirii tale, poți să ai parte de experiențe care te apropie de limi­tele exis­ten­ței.
- Fiind mai a­proape de suferință, este doctorul mai aproape și de mis­terul mistic, la fel ca preotul?


- La noi, la or­to­docși, există o tra­diție extraor­di­nară: preoția lăuntrică. Fiecare dintre noi suntem preoți lăun­trici. Când se face sfântul botez, mirungerea este și ea o sfântă taină. Dincolo de preoția harică, a pre­otului care primește taina apostolică a preoției, preoția lă­untrică o capeți prin mirungere. Dar suferința este una dintre marile probleme ale vieții și ale me­di­cinii. Aparent, ea e un accident, dar prin ceea ce vedem noi, medicii, suferința poate fi covârșitoare, dizol­van­tă. Și există în mesajul creștin o apropiere de suferință, care se inspiră din pătimirile Dumnezeului răstignit pe cruce. Poți gândi suferința și drept Cale a crucii. Gol­gota fiecăruia. Iar la oamenii bolnavi sau foarte bol­navi, suferința e mult mai tare. Și aici suntem chemați noi, medicii. Nu numai să ușurăm și să tămăduim, ci uneori să încercăm să dăm și un sens suferinței. Dacă poate exista sens pentru suferință. Iar aici trebuie să existe credință. Am cunoscut oameni a căror boală i-a făcut să se înalțe și să elimine bună parte din ce era ne­semnificativ în viața lor.

Energiile necreate ale lui Dumnezeu

- E la modă, în ultima vreme, să vorbim despre corp ca despre o sumă de energii...

- Într-un univers plin de energii, ca al nostru, se poate construi și o viziune "energetică" a corpului omenesc. Fizica ne învață că dacă vom coborî suficient de mult într-o particulă de materie, riscăm să derapăm în energie pură. Și astfel, îți poți imagina, fără mari eforturi, că sunt căi de conștientizare și mânuire a acestor energii. Pe de altă parte, în tradiția mistică a Orientului creștin, de la Sfântul Grigorie Palama, există o teologie a energiilor necreate. Dumnezeu este transcendent, e dincolo de orice plăsmuire sau orice adjectiv. Dar cunoașterea de Dumnezeu se face prin energie necreată. La Voroneț, de pildă, există un por­tret al lui Hristos pe peretele vestic. Și în jurul lui Iisus sunt niște raze aurii. Acelea sunt o reprezentare ico­no­grafică a energiilor necreate. E posibil să Îl întâlnești pe Dumnezeu astfel, dar numai cei îmbunătățiți reu­șesc prin captarea prin inimă a energiilor Sale necreate.

- Mii de mărturii, din toate țările lumii, vorbesc despre uriașa putere de vindecare a rugăciunii. Ac­ceptă știința așa ceva?

- Credința poate vindeca. Indubitabil. Ea poate vindeca și unele leziuni ale trupului. Dar cel mai important este să vindece sufletul. Omul este o ființă complexă, este suflet și spirit în trup. Importantă este nepierderea sufletului. Suferința poate să smintească, să deformeze un om atât de tare su­fle­tește, încât să îl desfigureze. Există ceva extraordinar în teologie. În gre­cește, chip, se numește "pro­so­pon". Dar pro­so­pon înseamnă și persoană. Iar persoana este nivelul acela spiritual, adânc și unic al fiecărui om. Sigur, e foarte important ca demersul vindecător să se adreseze trupului, cu instrumentele pe care le avem, extrem de puternice, dar trebuie să veghem și ca să nu lăsăm omul să își piar­dă conștiința de sine, să se deza­gre­ge, să se întineze. Este drep­tul lui Iov. Pe el l-au îndemnat să bles­teme cerul. Și nu a făcut-o. Și noi, atunci când îndurăm suferințe foarte mari, uneori strigăm acea în­trebare nar­cisiacă: "De ce tocmai eu, Doamne?". Și aici este sen­sul adânc . Să vezi su­ferința și boala ca un instrument de readucere pe calea cea mai înaltă a răscumpărării și a vindecării. Și există taumaturgii, persoane foarte sfințite, în care lucrează Duhul Sfânt și care pot vindeca prin rugăciune, dar nu vindecă cu puterea lor, ci cu a lui Hristos. Dar eu sunt un păcătos. Eu știu să fac medicina mea, numită și alopatică, în care, ca slujitor, încerc să primesc, cu nevrednicie, ceva din puterea care nu e a mea.

- Din dialogul cu un medic, nu poate lipsi în­tre­barea despre cum să trăim sănătos. Care este ecuația sănătății?

- Ecuația sănătății este una de grad foarte înalt, cu nu­meroase rădăcini raționale și iraționale. Este o ecu­ație atât de dificilă și complexă, că doar Dumnezeu o cu­noaște și o poate rezolva. Noi avem acces doar la câ­teva rădăcini ale ei. O cheie a sănătății, însă, e ar­mo­­nia. Să trăim în armonie cu spiritul și trupul nostru. Ca la o biserică. Dacă biserica e crăpată și scorojită, ră­mâ­ne tot biserică. Dar e altfel decât o biserică frumos zu­grăvită, cu icoane splendide și trimițătoare la taine, și cu pereți solizi și armonioși. Așa și omul. Trăind ar­mo­­nios, se poate bucura de micile plăceri ale exis­tenței. Și aici, fiecare va găsi calea sa. Dar sigur că nu e bine să bei cu nesăbuință, e bine să nu fumezi, să nu fii sedentar, nu e bine să fii foarte gras și nici lacom. Și nu e bine să fii rău sau să vrei răul altora. Dacă eviți aceste capcane, ai șanse să ajungi la tainele ascunse în tine ale sănătății.

O dinastie strălucitoare care a marcat România

- Sunteți moldovean, la origine, și excelența fa­miliei dvs. confirmă ideea că Moldova naște elite spirituale. Cum se explică, altfel, numărul uriaș de artiști, filosofi, scriitori, istorici, medici, lingviști etc., care s-au născut în Moldova? Vorbim iarăși despre un miraj?

- Pe mine mă definește, înainte de toate, întreaga mea cultură românească. Cum spunea Eliade, ea este cultura limbii în care eu visez. Dar dacă vorbesc de Moldova... Ei, bine, Moldova era înainte mai bogată decât Valahia. A fost mai puțin bântuită de turci, cu tătarii ne-am răfuit mai ușor. Marii boieri moldoveni erau mai bogați decât cei valahi. Iar Moldova a avut și relații foarte puternice cu regatul polon, astfel că elitele moldovenești au fost mai apropiate de Occident. Mult mai ades, feciorii de boieri moldoveni erau trimiși în Italia și în Germania, ca să învețe. Iar când s-au întors, erau oameni cu o anumită viziune și des­chi­dere, cumva neobișnuită pentru vremea aceea. Ast­fel, în Evul Mediu întârziat din țările române, Moldova era puțin mai cosmopolită și mai occidentalizată. În plus, noi toți, românii, mai avem și o interesantă tra­di­ție religioasă și mistică. Ortodoxia noastră e mai caldă decât cea grecească, mai echilibrată decât cea rusească și mai cultă decât cea din Balcani. Aici sorbim din iz­vorul nostru. Și mai cu seamă din Moldova sunt atâția sfinți și mistici mari. Ca Sf. Paisie Velicicovschi, care a reînnoit toată viața isihastă în lume. Iar moldovenii sunt și cel mai greu de deznaționalizat. Așa că Mol­do­va e mai deschisă și mai credincioasă. Toate acestea la un loc poate că îi fac pe moldoveni să aibă o înclinare naturală mai puternică spre metafizică, visare și trăire lăuntrică. Și poate de aceea, locul ăsta a dat atâtea genii și talente.

- E momentul să vorbim despre familia dvs.

- Bunicul meu este creatorul chimiei fizice în România. Îl chema Petru Bogdan. Și-a luat doctoratul la Berlin, în 1901, cu Wilhelm Ostwald, care a fost premiant Nobel. La întoarcerea în țară, bunicul a ajuns rapid profesor universitar și apoi rectorul Universității din Iași. A fost și membru al Academiei, într-o epocă în care academician nu devenea oricine. A fost un savant și un om cu viziuni democratice, care la vremea aceea erau considerate mai de stânga. Era prieten cu Constantin Stere și a fost membru fondator al "Vieții Românești". Prima lui soție a fost sora lui Ibrăileanu. După ce ea a murit, mai târziu, s-a căsătorit cu bunica mea. Erau niște oameni din buna burghezie româ­nească.

- Pe ce linie vă înrudiți cu Ioan Petru Culianu?

- Tata era frate cu ma­ma lui Ioan Petru Cu­lia­nu. Prin urmare, suntem veri primari cu Ioan Petru și cu sora lui, Tereza Culianu-Pe­trescu. Tereza este soția scri­itorului Dan Petrescu și ei doi au editat opera pos­tu­mă și amplă a lui Culianu.

- Mama a adus, și ea, în familie o zestre stră­mo­șeas­că deosebită?

- Și dinspre mamă am strămoși aparte. Un stră-stră­bunic de-al meu a fost unul dintre liderii revoluției de la 1848. Îl chema Ale­xan­dru Zanne și era prieten și coleg de generație și de făptuire cu Bălcescu și cu Ion Ghica. Mai apoi, fiul său, stră­bu­nicul meu, Ni­colae Zanne, a fost unul din creatorii in­dustriei moderne românești. Un om abil, care a făcut și investiții extrem de reușite în industrii felurite. Și tot el a fost printre cei care au con­tribuit la nașterea in­dus­triei petroliere românești. Iar asta l-a și făcut foarte bogat. Pe urmă, în a doua lui căsătorie, străbunicul meu a luat de nevastă pe Sophie Capșa, fa­ta lui Grigore Capșa. Și cum Grigore Capșa a avut mare încredere în Nicolae Zanne, el a fost cel care a ridicat celebra Casă Capșa la faima ei ma­ximă. Iar în 1900, tot străbunicul meu a fost pre­șe­dintele pavilionului românesc la Expoziția Uni­ver­sală de la Paris. A fost un atât de mare succes, încât 30 de personalități românești, printre care și el, au primit Legiunea de Onoare.

Petru Culianu - un mister nedezlegat

- Cu un suspin amarnic în suflet pentru dispariția lui prematură și atât de dra­matică, v-aș ruga să-l evocați și pe vărul dvs., marele scriitor, filosof și eseist, pro­fesor universitar în America.

- Din păcate, ne-am despărțit foarte dramatic, la 22 de ani. Cu el și cu Tereza, noi am crescut împreună. Ei erau în Iași și eu în București, dar în fiecare vacanță de Cră­ciun mergeam la Iași. Trăiam Cră­ciu­nul acela moldovenesc, în casa de familie de acolo, în familia lărgită. Iar vara, mă du­ceam iar la Iași o lună de zile, după care mergeam o lună cu ei la Văratec. Ca­sa noastră de la Iași, care fusese a unei fa­milii boierești de la 1780, a fost cumpărată de bunicul meu, rectorul Petru Bogdan. Era în centrul vechi al Iașiului, pe strada Sf. Atanasie, în orașul acesta plin de far­mec, care mă fascinează până în ziua de azi... Pentru că la Iași, dincolo de plăcerea de a mă revedea cu verii mei, trăiesc și azi bucuria recuperării unui alt suflet. În Iași sunt străzi cu case vechi care au grădini adânci și nebănuite, ascunse în spatele lor. E un oraș care îți oferă nenumărate șanse să tră­iești mistere eliadești. Ca în "La ți­gănci", și la Iași poți să te pierzi, tiptil, în timp.

- Cum era Culianu la 16 ani?

- Era un tânăr interesant, extrem de studios, rezervat, încântător ca persoană, un adolescent de o căldură și de o can­doare autentică. Un băiat care, în liceu și în facultate, lucra și citea 12-14 ore pe zi, fără răgaz. Eu am fost împreună cu el până în anul patru de facultate. Când el a intrat la facultate, a venit la București și atunci ne-am apropiat mai mult. Apropierea din­tre noi a fost extrem de profundă și comunicarea la fel. El fiind o personalitate cu totul și cu totul deosebită încă de când era adolescent, sigur că ne-a influențat pe noi, prietenii săi, mai mult decât îl puteam noi influența.

- Îi plăcea să-și îm­păr­tășească lecturile?

- Da. Am avut un grup de prieteni în care Cu­lia­nu era personalitatea ra­di­an­tă, pi­vo­tul în jurul că­ruia gravitau cei­lalți. Era drăguț, deschis și foarte discret.

- Arăta bine?

- Era un bărbat foarte fin, de ajuns de plăcut de femei. Nu era un fus­tan­giu, dar per­sonalitatea lui le atrăgea și le fas­cina. A și avut legături amo­roase, nu puține. Dar toată per­soa­na lui era dincolo de lucrurile astea, mai mult con­juncturale. Iar ple­ca­rea lui, de la 22 de ani, cu o bursă, pentru mine a fost extrem de du­re­roasă. Într-atât de mult, încât am fost lovit de o mică depre­sie reactivă. Căci eram de a­ceeași vârstă și legătura noas­tră se întărise foarte mult.

- Ce preocupări avea Cu­lianu în facultate, în Româ­nia?

- Preocupările de a­tunci, ne prindeau și pe noi, prietenii săi apropiați. În 1970-1971, a fost dezghețul acela foarte scurt, așa că au fost permise cursuri la universitate, unde se predau lucruri care pâ­nă atunci păruseră de neatins sub comunism. Culianu, de pildă, s-a dus la un curs de hindi și sanscrită, la universitate. Am mers și noi. Am avut un prieten cu care am încercat să învăț alfabetul devanagari, am început să citim texte sanscrite și ne-am dus la primele cursuri de introducere în cultura in­diană, ale lui Sergiu Al-George. Sau la cursul de introducere în Istoria Religiilor al lui Eliade, unde tot Nene (Ioan Petru Culianu) m-a tras. Și tot pe atunci erau și conferințele antro­po­sofice ale lui George Bălan. Geor­ge Bălan, care era critic muzical de es­tetică la Conservator, devenise apos­tolul an­tro­posofiei lui Steiner în Ro­mâ­nia. Iar antroposofia pentru cei ti­neri e foarte ispititoare. Nene s-a re­tras după un an, dar eu am fost destul de implicat și am mai mers un timp la aceste conferințe. Și după ce m-am retras de la ele, a urmat foarte pu­ternica mea conversie ortodoxă. Așa a fost drumul meu. Iar întâlnirile noas­tre socratice, de băieți de 20-21 de ani, erau extrem de intense. Nu pierdeam vremea. Și erau oameni deosebiți. Eu eram singurul me­di­ci­nist dintre ei. În rest, toți erau filologi puri și duri.

- Unde vă întâlneați?

- Deseori la mine, pentru că trăiam cu părinții mei, pe lângă Sfânta Vineri, și aveam o cameră a mea. Une­ori mergeam și la Nene acasă, stătea pe vechea stra­dă Turda, acum s-a dărâmat totul acolo. Nu ne întâlneam în cârciumi. Ne vedeam la un pahar de vin, dar nu foar­te multe, niciodată alcoolul nu a fost liantul nos­tru... Pe urmă, după plecarea lui Nene, cu cât a crescut des­tinul lui, cu atât mai mult primeam vizite "în­tâmplătoare", când mi se puneau, din senin, în­trebări legate de el. Și eu chiar nu mai știam nimic direct de la el, căci sunt un corespondent epistolar destul de leneș și ineficient.

- V-ați mai revăzut după plecarea lui din țară?

- Ne-am mai întâlnit o singură dată, în 1984, după ce plecase din România. A fost singura mea ieșire în Vest, înainte de '89, la un congres european de me­di­cină din Germania. Nene era la Harlingen, în Olanda, profesor de limbi romanice, și a venit la Düsseldorf pentru mine. Am stat împreună 12 ore, de la prânz până seara. Ca să rezistăm, am băut cafele, ceaiuri. O întâlnire covârșitoare.

- Când ați vorbit ultima oară cu Ioan Petru Cu­lianu?

- În 1991, cu o lună înainte de a fi omorât. Mă sunase să-mi spună că vrea să vină în România. M-a întrebat, însă, cum putea să închirieze aici o mașină, pe care să o lase într-un garaj păzit. Îi era teamă să nu fie sabotată. Apoi, l-au ucis. Primise niște amenințări, niște texte și telefoane...

- Cum vă explicați bizareria morții lui?

- Noi, familia, credem că securitatea românească l-a executat. Culianu era un personaj care creștea și risca să devină inconfortabil pentru regimul Iliescu. Și mi-am pus întrebarea dacă nu cumva el putea fi un Vaclav Havel al românilor, cu puternică influență în România. Era un om care și-ar fi putut pune amprenta mai cu seamă pe generația tânără intelectuală. Venea din Statele Unite, era un om foarte realizat acolo, un mare profesor universitar, într-o mare universitate in­ter­națională. Un om care creștea văzând cu ochii. Pu­bli­case șapte cărți importante, avea o statură inte­lec­tuală uriașă. Era și un foarte bun om de condei și pam­fletar. Are niște scrieri critice la adresa cripto­co­mu­nismului de la începutul anilor '90. Culianu era o personalitate care, prin creșterea ei firească, putea fi un pol de referință. Spun toate astea acum, mai detașat. Dar niciodată nu mă voi putea obișnui cu nelegiuirea aceea cumplită. Cercurile oficiale românești de atunci au încercat să împrăștie fumigene: s-a spus că e vic­ti­ma unui grup legionar, tot soiul de aiureli. Toate astea mi-au crescut suspiciunile. Noi eram plini de încredere după decembrie 1989. Cum să-mi imaginez că va fi împușcat Culianu?

- Nu vreau să încheiem acest interviu fără să vă întreb care sunt valorile în care credeți și cum vă păstrați seninătatea, în lumea așa de zbuciumată de azi?

- Cred că Iisus Hristos este Dumnezeu adevărat, cred că este Dumnezeu întrupat, cred că oamenii se pot îndumnezei și că e posibil să trăiești într-o anume deplinătate de stare și de mărturie. Și când mă simt poluat și slăbit, mă rog.