Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Evghenia Ghinz­burg, "Destin în bătaia vântului. Jurnal", tra­ducere de Antoaneta Ol­teanu, prefață de Ar­mand Goșu, Ed. Corint (tel. 021/319.47.97), 512 p.

Intelectualii occidentali, preponderent de stânga, au primit cu rezervă dezvăluirile despre crimele tota­li­tarismului comunist, ajunse pe căi ilegale la ei în­cepând din a doua parte a anilor '60. Le era greu să ac­cepte că ceea ce ei vedeau ca o lume a dreptății și ega­lității sociale era de fapt o uriașă "mașină de tocat carne umană". Viziunea idealistă (sau cointeresată) a "raiului comunist" a început să se fisureze abia după mai multe cărți scrise de victimele perse­cu­­țiilor, cărți în care povesteau ceea ce su­fe­­riseră, alături de nenumărați alții, în timpul stalinismului. Evghenia Ghinzburg a fost, împreună cu Aleksandr Soljenițîn și Varlam Șalamov, deschizătoare de drum pentru șuvoiul de mărturii și documente din URSS și din țările lagărului ei, ce al­că­­tuiesc azi o mare bibliotecă de literatură carcerală. Pen­tru orice om lucid, care gân­dește cu mintea lui, lecturile acestea nu mai lasă dubii cu privire la ceea ce a însem­nat la nivel indivi­dual încercarea de a transpune în realitate utopia comunistă: o monstruo­zitate. Ma­nus­crisul Evgheniei Ghinzburg, intitulat în versiunea ori­ginală "Drumul abrupt. Tim­pul cultului perso­na­lității. O cronică", a fost scos din URSS, unde circula în sa­mizdat, și publicat în 1967 la editura italiană Mon­dadori, înaintea scrierilor lui Soljenițîn. Difuzată în serial la BBC și tradusă în toate limbile de cir­culație, "Cronica" a avut un im­pact universal, expli­cabil și prin lipsa de patimă, prin calmul cu care scri­i­toarea consemnează în detaliu ceea ce a îndurat în închisori și lagăre de muncă de la sfârșitul anilor '30 și până în 1955. Tânăra comunistă idealistă, pro­fe­soară de is­torie la Universitatea din Kazan, e ares­tată în 1937, în timpul valului de condamnări denumit apoi Marea Teroare, în care au pierit sute de mii de oameni, în frun­te cu vechii lideri leniniști. Stalin își eli­­mina ast­fel potențialii rivali, pretextul fiind asa­si­narea, or­donată de el, a lui Kirov. Profesoara de 34 de ani, mă­ritată cu un no­men­cla­tu­rist local, nu ob­servase până atunci că valul de teroare ce a înghițit-o fusese pre­cedat de altele, care făcuseră posibilă ins­talarea fermă a "noii orânduiri". Lovită pe neaș­teptate, împreună cu alți nenumărați inocenți, rana ei a fost cu atât mai dureroasă, cu cât ea chiar cre­zuse în valorile tutelare ale comunismului, așa cum le ve­hi­cula propaganda. Condamnată la 10 ani de în­chisoare pentru activitate contrarevoluționară pe baza unor dovezi falsificate, afla cu uimire că sis­te­mul încuraja cele mai joase și mârșave trăsături uma­ne, că dema­go­gia despre drep­tate și viitor lumi­nos se sprijină pe cruzime, trădare, supunere necon­di­ționată, egoism feroce. Anii petre­cuți în pușcării și apoi în Gulag - 18 în total - o fac să constate pe pro­pria ființă nivelul de dezuma­nizare la care se poate ajunge. Dar și faptul că, în miezul săl­băticiei pervers pro­gra­ma­te, dra­gostea ei pentru li­te­ratură, pen­tru cultură o ajută să-și "sal­veze su­fletul", să nu cedeze ten­ta­tivelor de a fi trans­for­mată într-un "om nou", fă­ră per­so­nalitate, memorie și sen­­timente, dresat să creadă și să exe­cute tot ce i se ordonă ierarhic. Ea con­sem­nează atent etapele și amă­nuntele exis­­tenței proprii în "ma­rele malaxor" în care a fost vârâtă și în ca­re toate ro­lurile, in­clusiv cel de vic­ti­mă și de că­lău, sunt rever­si­bile. Cartea Ev­ghe­niei Ghinz­burg e mai mult decât o re­latare despre su­pra­vie­țuire într-un regim al cărui dispreț pentru individ depășește orice închipuire, este și un manual de neab­dicare de la propria umanitate, în ciu­da tor­turilor fi­zice și psihice prin care dictatura co­mu­nistă voia să trans­forme oa­menii într-o masă ne­di­ferențiată și obe­dientă. Ecoul perpetuat al "Des­ti­nu­lui în bătaia vântului" (cartea a fost și ecranizată în 2009), ca și al ope­relor lui Sol­jenițîn, a ajutat, deși nu îndeajuns, la tre­zirea unor naivi amăgiți de "ge­ne­rozitatea" doc­trinei comuniste. Din păcate, o no­uă generație le ig­noră, preferând să creadă încă în posibilitatea de con­cretizare a uto­piei care a strivit mili­oane de vieți. Acestora ar tre­bui să li se dea o biblio­grafie obli­gatorie.