O decizie controversată

Toma Roman
O decizie a Curții Constituționale (CCR) a stârnit ne­nu­­mărate controverse în media românească.

CCR a stabilit că principalul serviciu secret al țării (SRI) nu va mai asigura, prin interceptările realizate de el, sprijin tehnic în întoc­mi­rea de către DNA a dosarelor penale. Procurorii DNA vor fi obligați să excludă apelul la specialiștii SRI în acumu­larea probelor pentru finalizarea dosarelor de corupție. "Contribuția" SRI la realizarea acestor dosare era extrem de importantă. Serviciul secret era (și este încă) singura instituție națională care dispune de un centru specializat în interceptarea convorbirilor te­le­fonice în condiții de strictă confidențialitate. Majo­ri­tatea absolută a interceptărilor doveditoare din marile dosare de corupție românești au fost realizate pe această cale. Rolul SRI în inculparea suspecților de fraudare a ba­nului public a fost uriaș. Protestele împo­triva "bi­no­mului SRI-DNA", intense și stăruitoare, au fost moti­va­te, în cea mai mare parte, pe rolul asumat de serviciul în cauză, în curățarea sistemului instituțional românesc de "penalii" care îl parazitează. După Constituție, e drept, SRI-ul nu are atribuții pentru astfel de operațiuni. Con­tes­tatarii rolului jucat de SRI în bătălia împotriva corup­ției s-au bazat tocmai pe această "uzurpare de rol", deși DNA și-a motivat apelul la sprijinul lui prin precaritatea mijloacelor tehnice de care dispune în realizarea misiunii sale. Apelul la SRI s-a făcut legal, printr-o decizie a CSAT. Opozanții (majo­ritatea interesați) la această cola­borare au găsit argumentul "nobil" că, astfel, SRI-ul do­bân­dește o putere prea mare, ajun­gând până la încălcarea libertății individuale, a intimi­tă­ții persoanei. În SUA, au su­bliniat ei, CIA - serviciul spe­cia­lizat de spionaj al ame­ricanilor - a fost stopată, tocmai fi­indcă ajunsese la un fel de control generalizat al infor­ma­țiilor vehiculate de cetățeni. Or, se știe că deținerea contro­lului infor­mației este principala sursă a oricărei puteri și, în cazuri anume, a abuzului de ea.
Motivația CCR în decizia luată s-a bazat, în principal, pe o astfel de supoziție. Ea este, în fapt, un act de nor­ma­li­tate, excluzând depășirea atribuțiilor prescrise unei instituții statale de către alta. Dar decizia a fost luată pe neașteptate și a survenit într-un moment în care bătălia împotriva co­rup­ției s-a apropiat de punctul culminant, ținta ei fiind "ma­rii rechini", vârfurile "sistemului" de spo­­liere a economiei naționale, inspiratorii (și bene­fi­ciarii) extorcărilor, a fur­turilor "acoperite" și a detur­nă­rilor de fonduri din buzu­narele statului român. Exclu­zând "interceptările" realizate de SRI, declarându-le ire­le­vante juridic, CCR a privat, brusc, DNA-ul de una din cele mai puternice "arme" ale sale, dând posibilitatea contestării hotărârilor Justiției, unor infractori dovediți (și, în consecință, condamnați) sau unor infractori cu pro­cese pe rol. Politicieni aflați în pușcării sau ame­nințați cu trimiterea acolo, dar și "colaboratorii" lor me­diatici, au exultat, întrevăzând șansa anulării pedepselor (bazate și pe înregistrările ambientale operate de SRI) sau șansa blocării dosarelor în curs de finalizare. Pentru ce­tă­țeanul de rând este de ajuns să observe care au fost oa­menii politici sau instituțiile mediatice (televiziunile, ziarele) care au salutat entuziast decizia CCR de "nor­ma­lizare" a rolului SRI pentru a realiza care sunt "țin­tele". CCR a stabilit că SRI trebuie să se limiteze la atri­buțiile sale constituționale, adică la chestiunile privind siguranța națională și suve­rani­tatea țării, Justiția urmând să-și rezolve cu propriile mijloa­ce afacerile cu penalii. Ceea ce a neglijat CCR este însă faptul că România nu este încă într-o situație de normalitate, corupția ge­ne­ra­lizată și sistematică fiind un atentat evident la siguranța țării, la interesele ei majore. Un politician corupt (cum sunt, se pare, majoritatea componenților clasei politice) este oricând șantajabil, poate trăda în orice mo­ment speranțele investite în el de alegători.
Criticii deciziei CCR s-au întrebat: de ce s-a pronun­țat ea tocmai în acest moment? Ce presiuni și interese se as­cund în spatele hotărârii de anulare a probelor fur­nizate de SRI, dintre care unele au dus chiar la condam­narea definitivă a unor nume răsunătoare ale scenei politice românești? Anu­larea retroactivă a probelor poate să "îi facă scăpați" pe unii dintre protagoniștii uriașelor scan­daluri de corupție și poate opri finalizarea unor an­chete ce ajungeau aproape de "cu­pola" mafiei ro­mânești. DNA s-a apropiat, cum am spus mai sus, primejdios de mult, de câteva mari afaceri (prin ca­re s-au deturnat sute de milioane de euro), "îngropate" de ani buni în hăți­șu­rile birocrației noastre juridice. "Nulitatea relativă" care va lovi probele adunate cu ajutorul SRI, în ca­zurile date, va permite amânarea sine die a rezolvării lor, infractorii fiind, în plus, puși în cunoștință de cauză. Cu doar o sută de procurori și peste 7500 de dosare aflate în lucru, DNA se vede condamnată la reluarea unei munci si­sifice, pentru adunarea unor noi probe conexe celor eli­mi­nate, pentru realizarea altor contacte și infiltrări, pentru evita­rea unui control politic mult mai eficient și mai corup­tibil, pentru că se va exersa pe persoane desemnate (procu­rori și ju­decători numiți) și nu pe un sistem instituțional în an­­sam­blu, cum este sistemul cu autocontrol al SRI. Co­dru­ța Kö­ve­si, șefa DNA, a arătat clar că renunțarea bruscă la cola­bo­rarea cu Centrul Național de Interceptare al SRI va so­licita o suplimentare de fonduri (neprevăzută în bu­get) pen­tru angajarea și specializarea unui personal su­pli­mentar și achiziționarea unor utilaje specifice. Ope­ra­țiunea cere timp și face mult mai greoaie munca an­ga­jaților existenți. Totul arată, așadar, ca și cum cineva a urmărit conștient rea­li­zarea unei breșe în activitatea organelor anticorupție, a unei "pauze" care să permită "actorilor" să-și rearanjeze rolurile.
Decizia CCR ține, totuși, de normalitate și poate fi, în alte împrejurări, justificată. Dacă în spatele ei ar fi fost însă doar aspirațiile spre păstrarea echilibrului demo­cra­tic între instituțiile statului, atunci ea ar fi privit un viitor previzibil, cu termene de tranziție și aplicare, cu mijloace definite pen­tru transferul de competențe de la o instituție la alta. O rea­șezare a sistemului de luptă împotriva co­rupției ge­neralizate nu se poate face de la o zi la alta. Guvernul Cioloș a sesizat primejdia încercând - printr-o OUG, avizată de CSAT - să li­miteze daunele. Or­donanța este, desigur, tranzitorie, au­to­rizând momen­tan fina­li­zarea colaborării DNA-SRI și con­servarea probelor exis­tente. Chiar și așa, ea a fost cri­ticată dur de "legaliștii" din Parlament și de sus­ținătorii lor mediatici. O blocare totală, o bătălie împotriva corupției ar însemna însă reîn­toarcerea la situația inițială, condamnată de democrația occidentală, o revenire la resem­narea și pa­si­­vitatea ro­mâ­nească din trecut. Și o confirmare a legen­dei meș­terului Manole, caracteristică pentru incapa­ci­tatea de a construi aici ceva trainic.