Eșecul gimnasticii românești

Ciprian Rus
Cronica unui căderi anunțate...

"Greaua moștenire": așa i s-a spus, con­ceptual, imediat după '89, scuzei pen­tru incapacitatea celor puși în capul tre­bilor oficiale de a face față pro­vo­cărilor trecerii de la sistemul centralizat, co­mu­nist, la economia liberă de piață. Anii au trecut, ma­rile partide s-au suc­ce­dat, fie­care, de câteva ori la putere, într-o com­binație sau alta, dar scuza cu "greaua moș­­tenire" s-a perpetuat. Mereu ceva mer­­sese prost înainte și nu mai putea fi re­cuperat. Așa s-au pierdut fabrici care erau mândria epo­cilor trecute, așa s-au trans­format în­tregi industrii în furnizoare de materie primă pentru afacerile cu fier vechi, așa s-au adus în pragul falimentului com­pa­nii-cheie precum TAROM, Poșta Ro­mâ­nă, Rodipet sau CFR Marfă, în vre­me ce con­curenții lor direcți prosperă pe zi ce trece. Dar au existat și lucruri în țara asta care au funcționat perfect. Nu trebuie să fii nos­talgic - și cu atât mai puțin unul co­munist - ca să poți susține, cu argu­mente serioase, faptul că gimnastica ar­tis­tică a fost, începând cu zecele de pomină al Nadiei de la Montreal, unul dintre brandu­rile de țară ale României pe plan mondial. Izolați înainte de '89 și huliți adesea prin lumea bună, după 1990, Ro­mânia a entuziasmat, nu o dată, prin gra­ția, curajul și frumusețea fetelor antrenate de Bela și Marta Karolyi, Adrian Goreac, Sebastian Bellu și Mariana Bitang ori Nicolae For­minte. După ce a atins per­fec­țiunea în acest sport, în care ne-am umplut panopli­i­le de medalii strălucitoare, Ro­mâ­nia a de­venit și un mare exportator de bune prac­tici în țările cele mai dezvoltate și mai am­bițioase ale lumii. Sigur că me­daliile fe­telor și ale băieților nu țineau de foame omu­lui de rând, dar făceau foarte bine la mo­ral, pe de o parte, iar pe de altă parte, aduceau certitudinea aceea confor­tabilă a fap­tului că, totuși, se poate, că există un­deva o rețetă de succes pe care, cu multă muncă și pasiune, românii o pot aplica pentru a fi în top, iar asta, și înainte, și du­pă căderea comunismului.
Duminica trecută, la Rio de Janeiro, acest mit al infailibilității gimnasticii ro­mâ­nești a fost spulberat. Ajunsă în deli­ca­ta poziție de a disputa un turneu preolim­pic, echipa de gimnastică a României nu a făcut față presiunii și a ratat calificarea la Jocurile Olimpice din vara acestui an. Aici, ca și în multe alte cazuri, scuza "gre­lei moșteniri" nu mai ține. Am avut un sistem care a funcționat foarte bine și pe care nu am reușit să îl ținem conectat la schimbările din societate și la modificările de regulament din ultimii ani. A fost și ghi­nion la mijloc, au fost accidentări im­portante și puține soluții de rezervă la ni­velul lotului. Dar și ele trimit tot la pă­ca­tele unui stat incapabil să își cultive ta­lentele și să își motiveze valorile. Pentru că, în spatele eșecului de la Rio stau zeci de antrenori plecați în străinătate, sunt salariile derizorii ale celor care au rămas să mai muncească aici, e lipsa unei in­frastructuri la nivelul exigențelor lui 2016, inexistența unor programe coerente de selecție și de creștere a micilor sportive. Din păcate, singura certitudine că vom mai lua vreodată un aur va veni, iarăși, dintr-o răbufnire de talent și de orgoliu, și nu dintr-o creștere și ocrotire a perfor­man­ței, așa cum s-ar cuveni...