Eurovision-ul și "Cântarea României"

Ciprian Rus
E doar una dintre știrile despre Ro­mâ­nia care au făcut înconjurul lumii în ulti­me­le zile: Televiziunea Ro­mână (TVR) a fost retrasă dintre membrii EBU (Uni­u­nea Europeană de Radio și Te­le­viziune) din cauza da­to­rii­lor acumulate încă din 2007.

Una dintre con­se­­cin­țele directe ale deciziei EBU este eli­mi­narea țării noastre din cadrul binecu­noscutei competiții muzicale Eurovision, ediția 2016. De asemenea, Televiziunea Publică va pierde accesul la alte servicii acordate membrilor EBU, printre care drep­turile de a transmite evenimente spor­tive, servicii de expertiză legală, tehnică și de cercetare. Practic, TVR riscă să nu mai primească acces la transmiterea unor eve­ni­mente majore, precum Campionatul Eu­ropean de Fotbal sau Jocurile Olimpice de vară de la Rio de Janeiro, care au fost ne­go­­ciate sau ajung în România prin in­ter­me­dierea Uniunii Europene de Radio și Te­le­­viziune. Dar, până să piardă toate aceste programe definitorii pentru statutul său de post public de televiziune, plătit din ta­xele contribuabililor, TVR e pe cale să piar­dă singurul său show de mare audi­ență, emisiunea de seară "Starea Nației". Realizatorul emisiunii, Dragoș Pătraru, invocă haosul din televiziune și faptul că nu are cu cine să vorbească despre un nou con­tract. "La TVR e haos total. Sunt două ta­bere care se porcăiesc și vor să preia pu­te­rea. Între cele două tabere e o diferență de un singur vot. Eu nu am cu cine să vor­besc. Suntem neplătiți de două luni. E im­po­sibil să putem continua aici, spre bucu­ria celor care vor să plecăm. O să fie bucu­rie fără noi, pentru că tot vine și campania electorală. Vom vedea, după sărbători, unde ne vom revedea, aici, la TVR, sau în altă parte", a spus Dragoș Pătraru, marți seara, la ultima ediție a emisiunii "Starea Nației", după ce, în prealabil, povestise despre intimidările din interiorul TVR, la care sunt supuși membrii echipei sale de producție.
Sunt destule puncte în care situația din TVR seamănă izbitor cu cea care are în cen­tru un alt scandal ajuns în paginile pre­sei internaționale: cel de la Opera Ro­mână. Ce simplu ar fi fost să fi avut și TVR-ul un Johan Kobborg, o vedetă in­ternațională pe care să o acuze că vorbește limbi străine prin instituție și că nu știe constituția țării! În ambele cazuri, realitatea de după perdea e aceeași: în spatele titlurilor mari din pre­sa locală și cea internațională, stă o ine­fi­ciență economică monstruoasă, o teribilă re­zistență la schimbare, blocarea oricărei ini­­țiative externe (vezi și cazul absolut si­mi­lar al plecării lui Moise Guran din TVR, și el cu o emisiune produsă din afară și de mare audiență), sindicate greoaie, con­tro­late politic, cel mai adesea. Cum să faci per­­formanță într-un astfel de sistem?
Prezent, marți, la medierea dintre ta­be­rele aflate în conflict deschis la Operă, vi­ce­­premierul Vasile Dâncu concluziona, con­­descendent, că artiștii veniți aici cu școa­­la Occidentului nu înțeleg cum ne-a schimbat pe noi comunismul. Lasăm la o parte observația că Guran și Dragoș Pă­tra­ru și oricine și-a dorit performanță în siste­mul public din România a pățit-o la fel ca Kobborg, dar, la cum ne-au schimbat, mai nou, cei 25 de ani de capitalism, am mari îndoieli că vocalii apărători ai interesului național în artă ar fi în stare să pună în sce­nă, ca pe vremuri, măcar un festival de genul "Cântarea României"...