COSTEL VASILESCU - "Stai, domnule! Chiar nu mai știe nimeni ce-i aia muzică lăutărească?"

Iulian Ignat
"Muzică lăutărească" se numește dis­cul semnat Costel Vasilescu, pe ca­re l-am ascultat până ce aproape s-a tocit. Aco­lo, dintre viori, acordeoane, țambale, răzbate în prim-plan trompeta cu surdină, când suavă, mieroasă, nostalgică, când iu­te, de joc. Muzica noastră lău­tă­rească este perechea bluesu­lui și jazz-ului american, iar trompeta asta cu surdină face cât se poate de bine le­gătura.

Costel Trom­petistul a cântat în anii '50 pe la nunți, prin sate prăfuite, în anii '60-'80, în cele mai lu­xoase saloane ale Bucureș­tiului, a im­primat discuri alături de cei mai ce­lebri lă­u­tari, iar în anii 2000, a urcat pe scene im­portante din Mos­cova, Paris, New York. Mu­zica lău­tărească este chiar viața lui, așa că el este cel mai în măsură să-mi spună dacă ea se află pe cale de dispariție, dacă a ajuns la capătul liniei. Stă în fața mea ne­mișcat.
Nu clipește, nu lasă să i se vadă nici o emoție, când spune: "Așa e, muzica lăută­reas­că s-a ter­menat! Nu se mai cântă mu­zică așa curat, fru­mos, cum se cân­ta odată, cum cân­tau frații Gore, Ro­mica Pu­cea­nu... S-a tre­cut la altceva, prea mul­te varia­ții, prea multe influențe tur­cești, sârbești, bulgărești. S-a ajuns la capăt."
La 76 de ani, problemele de sănătate nu-i mai permit să cânte, însă nea Costel a ridicat fruntea și s-a apucat de scris. A vrut să lase ceva în urmă, dincolo de mu­zica de pe discuri, și așa a apă­rut în această pri­măvară "Anii de glorie ai muzicii lău­tă­rești", cartea în care-și po­ves­tește viața și amintirile cu lăutari ce­lebri sau cu lăutari despre care puțini au auzit și pe care Costel Vasilescu îi sal­vează din negura uitării. Amin­tirile sale sunt o comoară pentru iubitorii acestei muzici pline de suflet și de vir­tuozitate, care a adus multă bucurie de-a lungul anilor.
"Ca sa fiu sincer, m-am apucat să scriu mai mult de nervi. Pentru că fusesem invitat la un festival care se numea «de muzică lăutărească», la Pitești, și acolo s-au cântat romanțe, folclor, numai muzică lă­utărească nu s-a cântat. Mi-am zis: «Stai, dom­nule, chiar așa, chiar nu mai știe nimeni ce-i aia muzică lăutărească? Mi-am amintit ce îmi spusese un profesor de muzică, un dirijor, că după Revo­luție, a apărut o generație care nu știe nimic despre muzica lăutărească și că eu sunt în măsură să scriu o carte despre asta, să scriu ce am trăit. Nu eram decis să o scriu, până nu am ajuns acasă, nervos, de la acel festival, și am simțit că e momentul, pentru că nu se face nici un fel de dreptate acestei muzici incon­fun­dabile."

"Folclorul se cântă motamó, muzica lăutărească, la liber"

- Ați simțit de-a lungul anilor că muzica lău­tă­rească este nedreptățită și că acum puteți re­pa­ra cât de puțin lucrurile prin această carte?

- Am vrut să rămână ceva despre acești mari lăutari cu care am cântat, pe care i-am cunoscut și despre care nu se mai știe aproape nimic. Pentru că mulți dintre ei nu au prins anii în care se făceau im­­primări la radio, la televiziune, sau discuri. Bi­neîn­­țeles că muzica lăutărească a fost nedrep­tățită. Îna­inte de '90, oficial, nici nu era voie să fie cântată la restaurante, saloane, din cauza comisiilor. Tre­buia să treci pe hârtie ce cânți și, dacă scriai "muzică lă­ută­rească", nu-ți dădea vo­­ie. Da' noi cântam folclor, ziua și sea­ra, iar când venea mai multă lume, o dădeam pe lăutărească, le plăcea la toți. După '90, am avut un mare concert la Opera din Viena, cu trupa strân­să de Johnny Răducanu, cu care am cântat mult în străinătate în anii ăia. A fost un mare succes. Pla­cido Domingo ne-a felicitat căl­duros, iar în țară, presa a scris că am făcut România de râs, pen­tru că am cân­tat mu­zică de mahala. "New York Times" a scris o cronică frumoasă des­pre concertul nostru în Ame­rica, iar în țară nu ne băga ni­meni în seamă.

- Să lămurim lu­cru­rile: care este marea di­fe­­rență între folclor și mu­zică lăutărească?

- Așa cum din muzica ușoară s-au împărțit pop-ul, rap-ul și multe altele, așa și aici. Din mu­zi­­ca tradițională ro­mânească s-au des­părțit fol­clo­rul și muzica lău­tărească. E foar­te adevărat că toți ma­rii lăutari au știut să cânte, da' bine de tot, și folclor. Dar sti­lurile sunt cu totul diferite. Fol­clorul se cântă motamó, notă cu notă, faci repetiție la an­sam­blu, cu un dirijor, și cânți me­reu la fel, notă cu notă. Muzica lăutărească se cântă la liber, cu improvizații fă­cu­te la tim­pul lor, și pormo, dacă ești lăutar ade­vă­rat, revii la me­lodia ca­re ai în­ceput-o.

- Ca la jazz...

- Da. De aia muzica asta e apreciată de unii cărora le place jazz-ul, pentru că ei compară sti­lurile. Am ascultat și eu ceva jazz în tinerețe, da' nu m-am dedicat lui, pentru că l-am auzit odată cântat de un trom­petist ex­traor­dinar, care avea să devină pro­­fesorul meu. Pe vre­mea aia, era sin­gurul și cel mai bun: Hopa Mitică. (chiar așa îl chema! n.n.)

- Care-i secretul, cum se face că muzica lău­tărească ajunge la suflet, atinge zone sensibile, mai mult decât alte muzici?

- Noi cân­tam din bă­trâni, cântece vechi, dar, prin anii '60-'70, s-au făcut și multe cântece noi, foarte bune. Cântam des­pre sufletul nostru. Unul dintre lău­tarii mari, nașul meu, Gheor­ghe Lambru, a avut acasă, în fa­milie, o mare neno­rocire. În perioada aia, a făcut mai multe cântece fru­moase, pen­tru sufletul lui, pe care le cânta la nunți, la res­taurante, cu așa foc, că impresiona pe toată lumea, chiar dacă ăia nu știau despre ce era vorba. Un alt mare lăutar era Ion Nămol, care, lucru rar, avea și o voce excepțională, și era unu dintre cei mai buni pe instrumentul lui. Era așa bun pe vioară, că țiganii boldeni îl luau la nunți pe el și pe Fane Cioa­că, alt mare viorist, și-i punea să se ia la între­cere, până rupeau viorile. Nămol a fost primu' lăutar pe care l-am auzit, prin anii '60, care putea să im­provizeze texte pă moment. Nu-i trebuia decât două-trei cu­vinte, să știe despre omul respectiv, și le băga spontan în cântec, de zicea ăla: "domne, de unde mă știe ăsta, de unde mă cunoaște?". Rămâneau toți de la nuntă tâm­piți. Nămol era un om cum­se­cade, care avusese o su­părare care-l dusese la sin­gurul său viciu: băutura. Din când în când, se ducea la bi­serică și, din mo­mentul acela, șase luni de zile nu mai punea gura pe alcool. Da' era lege, nici nu se apropia. Și se îm­brăca frumos, avea boală la pălării de fetru, și puteai să vorbești orice cu el. Când o lua iarăși cu băutura, mai în­târzia câte două ore la nuntă. Noi începeam să cân­tăm și vedeam cum se zvârcolesc nașu' și cu ginerică: "Cum domne, toc­mai capu' lăutarilor n-a venit? Las că vede el când o veni." Era nașu' supărat rău, când ajun­gea îi făcea semn cu degetul: "Nă­moa­le, nu vezi nici un ban." El zicea "Da, bine." Și cânta așa de fru­­mos, improviza texte, de acum îi cunoștea pe oa­meni, se uita la me­se și îi lua pe rând, așa că dimi­neață îi pupau toți mâi­nile și nașu' primul lui îi dădea banii.

"Talentu' îl ai sau nu-l ai. Te naști cu el"

- Puțini dintre lăutarii pe care i-ați prezentat în carte au pornit de capul lor. Cei mai mulți pro­vin din familii cu generații întregi de muzicanți. Cum se transmite talentul acesta, de ce nu poate oricine să cânte muzică lăutărească?

- Te naști cu el, îl ai sau nu-l ai, e un dar de la Dum­nezeu. Tata-l meu nu era lăutar, el cânta la fan­fară, ca și bunicu', moldoveni. Așa am început și eu, până l-am auzit într-o noapte, la un salon, pe Hopa Mitică, și numai la muzica asta m-am gândit după aia, mi-a intrat în suflet. A devenit profesorul meu și am ținut la el ca la părinții mei. El cânta într-o pe­rioa­dă în orchestra Circului de Stat și, când m-am dus odată pe la el acasă, l-am găsit jucând table cu un trompetist din acea orchestră. Eu venisem să-mi arate nea Mitică o piesă, el mi-a arătat o dată și, când am început eu, celălalt trompetist s-a speriat, a rămas cu gura căscată. Zice: "Bine, bre, nea Mitică, eu cânt de atâția ani cu matale și n-am reușit să în­văț o piesă și băiatu' ăsta intră pe ușă, as­cultă o dată și gata, a învățat-o." "Păi, da, lui îi vine ușor, mâine o s-o cân­te mai bine ca mine." Aveam 16 ani, și mulți spuneau că gata, sunt mai bun ca Hopa Mitică și ca Gheorghiță Trom­petistu', cânt mai modern ca ei. Depinde cu ce auz te naști și unde ești crescut. Ai auz perfect sau nu îl ai, din două una. Asta e valabil în orice fel de muzică. Hopa Mitică, de exemplu, nu provenea din familie de muzicanți, fusese copil de trupă, acolo învățase trompeta. Dar nu înseamnă că, dacă te-ai născut în familie de lăutari și îți dorești, o să ieși și tu la fel. Știu copii ai unor mari lăutari, care cântă slab de tot. Eu am avut trei surori și doi frați. Am vrut să-i fac și pe ei lăutari, dar n-a ieșit nimic. I-am plătit unuia lecții la clarinet pe șase luni, o dată n-a venit. Am zis că, dacă tot le-am plă­tit, și e iarnă, nu prea sunt nunți, stau pe acasă, mă duc eu în locul lui, și uite așa, știu bine să cânt și la clarinet. Din șase copii, sunt singurul care a cântat. Și să vă spun un lucru: nu am avut atâta succes în Ro­mânia, așa cum am avut la Chișinău. Acolo unde-s fanfarele, trom­petiști, suflători foarte buni. Și ăia, cât sunt de buni, vor să cânte lăutărie pe trompetă, așa ca mine, și uite că nu pot. Nu știu de ce, poate că nu sunt născuți în stilul ăsta.

"Nu faci doi bani, dacă sufli în trompetă cu buza moale"

- Ca să faci performanță, ai nevoie și de muncă, sau trebuie doar să-ți dai frâu liber talen­tului?

- E o meserie grea de tot și mulți nu înțeleg acest lucru. Dacă nu muncești pe rupte, nu faci nimic. Am cântat mult timp cu Mieluță Iordache, cel mai bun acordeonist la vremea aia. Nu m-am dus odată la el să nu-l găsesc cu acordeonul la piept, studia de di­mi­neața până seara. Unul dintre cei mai buni prie­teni ai mei a fost basistul Grigore Ciuciu, dintr-o mare fa­milie de lăutari. Tatăl lui, Mitică, bătrânul, era mereu la țambal. Da' mereu, nu m-am dus odată la ei acasă să nu-l văd meș­terind ceva la țambal. "Hai să-ți arăt ce am mai descoperit", îmi zi­cea de fiecare dată. La trompetă, la fel, trebuie studiu zilnic. Nu poți să mergi la nuntă, să pui trompeta la gură și să începi să sufli, că nu faci doi bani la nunta aia, da­că mergi cu buza moale. Mă duceam me­reu într-o cameră acasă, înainte să plec, și făceam game, cel puțin o oră, să-mi fac ambajoru', altfel mergi la nuntă și-ți faci viața grea, te chinuiești. Dacă ți-ai făcut gamele, te simți și tu bine, e o plăcere să cânți. De aia, nu am stat niciodată la bloc, aș fi avut pro­bleme cu vecinii, toată viața am stat numai la curte, să pot să studiez.

- Marii cântăreți americani de jazz cân­tau în săli de spec­ta­cole, la hoteluri de lux... Scena marilor lăutari români era de cele mai multe ori cea a nunților.

- Așa e, însă nunțile alea, în sate, alea formează un muzicant adevărat. La prima mea nuntă, aveam vreo 12 ani, m-a trimis tata cu un coleg de-al lui, într-un sat de la poalele Munților Vrancei. Era o casă ici, una acolo, vreo 5 case în tot satul. Ei bine, nunțile alea au contat atunci când am cântat la New York sau la Paris. Toni Ior­dache cânta café concert în Japonia, avea contracte în străinătate și mă suna: "Costele, vezi că pe data de cutare, la ora cutare, ajung în țară, poți să-mi aranjezi o nuntă?". Venea de la aeroport, lăsa bagajele acasă și venea direct la nuntă, să cânte, cu cea mai mare plăcere și poftă. Zicea că acolo se simte el bine, acolo își face studiu' pentru instrument. Vă spun sincer, când am început să cântăm, nu ne gândeam noi să ajungem în săli de concerte, la radio sau la TV, ci doar să cântăm la nunți. Erau perioade când aveam zece zile la rând câte o nuntă. Azi la Ploiești, mâine la Craiova și tot așa, da' nu simțeam oboseala, de drag ce ne era de cântat. Aveam agendă și notam acolo tot, ce arvună am primit, cât mai aveam de luat, în ce dată aveam nunta, că altfel nu aveam cum să ne amintim. Venea unu': "Nea Cos­tele, te vrem și noi la nuntă". "Stai să vedem în agen­dă, dacă sunt liber". Mai întâi erau nunți sâmbăta și duminica, apoi au venit țiganii bidinari, hăinarii, ăia care vindeau haine duminica în târg, și atunci aveau bani, și au pus nunțile lunea. Florarii au început și ei să facă în timpu' săptămânii, că vindeau flori du­mi­nica, în zi de sărbătoare. Au ră­mas cu nunțile sâmbăta muncitorii, ăia care mer­geau la serviciu.

"Țiganii aveau nunți mai bine organizate ca românii"

- Care era atmosfera la nunți? Erau diferite nunțile țiganilor de cele ale românilor?

- Da. Țiganii aveau nunțile mai bine organizate, se pricepeau la asta. În plus, cunoșteau bine lăutarii și îi luau numai pe cei mai buni, unu' câte unu'. Ei nu angajau un lăutar să vină ăla cu cine vrea să cânte, ci îi luau pe cei care-i plăceau, fiecare cu ins­trumentul lui. Florarii erau experți în nunți, înainte de '90, ei închiriau cele mai bune saloane din Bucu­rești, la Athénée Palace, la Bulevard, iar după aia, când s-a deschis clădirea Parlamentului, ei au fost pri­mii care au organizat nunți acolo. Cred că am cântat 20-30 de nunți la ei, acolo. Începeam mereu cu o piesă în mi bemol major, nu oricare, ci numai aia de deschidere, după care își făcea fiecare pro­gramul cum putea mai bine. Nu exista să se termine o nuntă fără să-ți facă un lăutar programul, adică momentul solistic, că a doua oară nu mai îl lua ni­meni. Când ajungeam la hore, cel mai frumos și mai or­ganizat jucau femeile, erau dansatoare extraor­dinare. După horă, stătea lumea și asculta muzica, nu ca acum. Știau oamenii să asculte și apreciau. Spre dimineață, se mai îmbăta câte unul, dar nu să facă probleme, să se ia de lăutari că știau că altă dată acesta nu mai vine. Și îi voiau mereu pe cei mai buni, eram vreo 10-15 și nu-și permiteau să ne piar­dă.

Vechi prieteni

- Dacă ar fi să vă faceți un taraf ideal, cu care să mai cântați o dată, pe cine ați lua?

- Dintre cei vechi, mai sunt foarte puțini bă­ieți care mai trăiesc și mai cântă.

- Nu doar dintre aceș­tia, ci dintre toți cei cu care ați cântat, chiar dintre cei duși, cu cine v-ar fi mai dor să cân­tați?

- În primu' rând, l-aș lua pe Toni Ior­dache. Nea Gheorghiță Trom­pe­tistu' îi zisese lui tata: "Mă, Virgile, mi-l dai pe Costel să cânte cu mine la bâlciu' ăsta, pe Chitilia?" Mie îmi plăcea cum cântă nea Gheor­ghiță și aveam multe de învățat de la el. Acolo cântam pe un podeț între niște lanțuri, și nea Gheor­ghiță îmi arată un bătrân care venea cu un copil, ce căra un țambal în spate. Era mic și slă­buț, vreo 11 ani, da' nea Gheorghiță zice: "Îl vezi pe acela micu? Cum în­cepe, rupe țam­balu ăla." El îl știa. L-a urcat bă­trânu' pe o masă, cu țam­balu', și când a pornit să cânte, s-a strâns tot târgu'. Era extraordinar! Am coborât și eu să-l văd de aproape. După vreo 8-9 ani, l-am cu­noscut pe Toni Iordache la o nuntă un­de eram angajați amândoi. Eu îi știam în­registrările de la radio, el atunci m-a ascultat prima oară, i-a plăcut cum cânt și am rămas prieteni cât a trăit. Lui îi plăcea jazz-ul, asculta. Avea un auz cum n-am mai auzit la nimeni altul. Ce cânta Mieluță odată la acordeon, el făcea imediat piesa la țambal. Mitică Ciuciu, ăl bătrân, mi-a zis odată: "Nu-l mai primesc pe piticu' ăla pe aici, că odată aude ceva la mine și mi-o încornorează, o face și mai bine ca mine". Toni avea un cult al pri­eteniei. Cum venea în țară și avea timp, mă suna, ne luam soțiile și mer­geam la munte, la Sinaia. Vorbeam mult despre mu­zică, ce a mai ieșit între timp, cine și ce mai cântă. Eram nedespărțiți, Toni, cu mine și cu nașu' meu, Gheorghe Lambru, nu trecea zi să nu vorbim la te­lefon, sau să nu ieșim să mâncăm ceva, la res­tau­rantul Berlin. Cu Lambru mai ieșeam în patru, dar nu cu soțiile, ci cu câte o fată, că nu aveai ce să faci, um­blau femeile după noi, era cam obligatoriu. Lam­bru cânta cu vocea și cu acor­deo­nul și avea mai mulți bani ca noi. El era nelipsit de la florari, și le dă­dea voie să mai treacă pe la el pe acasă, pe Dudești, când voiau să le cânte. Era unul, Pan­talon, nevastă-sa vindea flori, iar el avea o ma­tri­ță d-asta, de făcut ochelari și mărunțișuri. Veneau oameni din toată țara la el și nu mai știa ce să facă cu banii. Când se mai îmbăta în oraș, Pantalon ăsta mergea acasă la Lambru. "Mă, Gheorghe, mă pri­mești și pe mine să-mi cânți două cântece, și pormo plec?". Gheorghe scotea acordeonul, îi cânta, și ăsta când pleca, îi lăsa un teanc de bani, mai mult ca la o nuntă întreagă. Deci, i-aș lua pe Toni, pe Lambru, pe prietenul meu bun, Grigore Ciuciu, cu basul, și pe Cornel Bosoi, la vioară. Era un băiat bun, acum are un băiat care cântă cu clarinetu'. El stătea pe Grant și cânta la un restaurant de-i zicea Fraieru', unde veneau d-ăștia cu bani, interlopi, acolo l-am cunoscut. Eu îl copiam pe Hopa Mitică, el încerca să-l copieze pe Nămol, așa ne-am împrietenit. Dar din­tre toți ăștia, nu mai e nici unul printre noi.

- Și la acest concert imaginar, unde v-ar plăcea să cântați și ce piese ați alege?

- Într-o cramă mare, frumoasă, și să ne asculte oa­meni care cunosc și îndrăgesc muzica lău­tă­reas­că. Am cânta "Stinge, Doamne, stelele", sau altele dintre cântecele lui Lambru. El avea multe. Dar am ști noi ce să cântăm, nu-mi fac gânduri cu asta.