În Munții Neamțului, așteptând Învierea

Catalin Manole
În jurul Ceahlăului oamenii și natura așteaptă împreună Învierea. Peste satele vechi, cu case ca din povești și grădini înflorite, pare că s-a revărsat lumina Raiului. Inimile oamenilor, pline de credință și bunătate, văile line și domoale, toate te îndeamnă să-ți deschizi sufletul și să te lași cuprins de această pace a Mun­ților Neamțului. Parcă nicăieri în România, Învierea nu vine așa de frumos ca în această parte a Moldo­vei, unde splendoarea naturii și ru­gă­ciunile rostite în puzderia de mâ­năs­tiri îl cheamă și îl slăvesc necontenit pe Dumnezeu, mulțumindu-I.

Mama Ana din Sabasa

A împlinit, de curând, 91 de ani. S-a scris de mai multe ori despre ea în "Formula AS", despre măiestria ei neîntrecută în tămăduirea cu plante medicinale. Timpul i-a subțiat pielea, i-a făcut-o albă și strălucitoare. Are un chip luminos, ca de sfântă. Stă pe marginea patului, îmbrăcată cu un ilic din lână. Privește pe fereastra camerei și, în timp ce mâinile lucrează neîncetat, buzele șoptesc și ele, fără oprire, rugăciuni. Deși țărancă, mama Ana are mâini fine, cu degete neobișnuit de lungi și frumoase, ce frământă și pregătesc, cu mișcări sigure și ușoare, leacuri pentru bolnavii ce vin să ceară ajutor. Iar șirul lor este, și acum, nesfârșit. Odaia e mică. Doar un pat, o masă, o sobă și multe icoane. Mama Ana e înconjurată de plante și în cameră miroase a flori și ceară de albine. Oare cum așteaptă Învierea un astfel de om, care și-a dedicat întreaga via­ță facerii de bine, care în toate zilele vieții sale a sal­vat bolnavi fără leac? Totul a început în fragedă tinerețe, când i-a dat unui vecin un ceai care l-a vindecat de-o boală ce-l chinuia de ani de zile. Omul a spus binele mai departe și de-atunci, să­tenii din Sabasa au venit neîncetat, cerân­du-i Anei alinare și pentru suferințele lor. Nu a făcut nicio școală, nu a învățat de nicăieri meșteșugul.
"Eu, când am văzut că oamenii tăt vin la mine, am început să merg prin păduri să adun buruieni pentru ceaiuri, și parcă cineva îmi spunea ce să culeg, care îs plan­tele anume de leac. Aista o fost daru' meu de la Dumnezeu, că știutul leacului nu se-nvață. Îl ai ori nu-l ai", îmi spune mama Ana, în timp ce degetele ei lungi lipesc, pe bucăți de pra­pure de vită, o alifie aurie, făcută din zeci de plante amestecate cu ceară. "Leacul leacului" care a salvat mii de oameni. "Care oriunde l-ai pune pe trup tămă­du­iește, trage toată boala și chiar și cancerul îl mă­nân­că de viu".
Așa așteaptă mama Ana sfintele sărbători, făcând cu mâinile ei, la 91 de ani, leacul pe care Dumnezeu a învățat-o să îl facă. "Cum putem noi altfel să îi aducem mulțămire lui Dum­nezeu pentru toate câte ni le-a dat și pentru că s-a pus pe cruce pentru noi? Să facem bine cât putem oamenilor! Dacă poți să faci un bine, să îl faci. Cu tătă dragostea și cu credință așteptăm Paștile."
Mama Ana întinde întruna pasta aceea galbenă și-aromată, cu miros pu­ter­nic de miere și flori. O lipește bucată cu bucată, fără grabă. Le va fi de folos unor maici, care vin pentru leac tocmai de la Suceava.
Privește pe fereastră din nou și bu­zele susură rugăciuni. Ca și cum mi-ar fi auzit gândul, bătrâna îmi spune: "Nu sunt doar rugăciuni. Acum, înainte de Înviere, se spu­ne un vis al Maicii Domnului. E așa: Dormind Prea Sfânta Fecioară în munte, când o fost în cetatea Bet­leemu­lui, o venit Domnul nostru Iisus Hristos și o în­tre­bat: «Dormi Maica Mea?». Și ea o zâs: «Am fost adormită și am văzut strașnic vis pentru Tine». «Spune, Maica Mea, visul ce-ai văzut». «Am văzut pe Petru în Roma, pe Pavel în Damasc, iar pe Tine te-am văzut în cetatea Ierusali­mului, răstignit pe cruce, între doi tâlhari. Cărtura­rii, fariseii, necredincioșii, defăimându-te, foarte te-au batjocorit. Și desculț te-au judecat, cu trestie și cu toiag te-au bătut, și în sfântul obraz te-au scui­pat. Cu fiere și oțet te-au adăpat. Coroană de spini au pus pe capul tău, și unul dintre ostași, cu sulița în coastă te-a împuns. Din care îndată apă și sânge a ieșit. Soarele s-a întunecat, luna în roșat s-a schimbat, catapeteasma bisericii de jos până sus, în două s-a des­picat. Întuneric mare s-o făcut peste tot pământul, de la al șaselea pân la al noulea ceas. Iosif și cu Nico­dim mi se părea că te coboară de pe cruce și cu giul­giu curat te-o înfășurat, în mormânt nou te-or pus. Și în Iad te-ai pogorât și ușile de aramă le-ai sfărâmat și zăvoarele de fier le-ai zdrobit. Pe Adam și pe Eva ai scos afară din Iad și ai înviat a treia zi și Te-ai înălțat la ceruri și Te-ai pus de-a dreapta Tatălui». Iar Dom­nul a zis: «O, maica mea, acestea tăte o să le pătimesc pentru neamul omenesc. De va spune cineva visul tău și-l va ține, de acea casă diavolul nu se va apropia. Îngerul lui Dumnezeu va sta întotdeauna lângă dânsul, îndreptând calea lui oriîncotro va merge. La dreapta judecată mă voi arăta lui, împreună cu tine, Maica mea, și îngerul meu va lua sufletul lui, ducân­du-l în Împărăția cerurilor, să stea acolo cu toți drep­ții, care din veac bine mi-au plăcut Mie, Amin». Astea sunt suferințele lui Iisus. Nu e rugăciune, e adevărul, așa cum s-a întâmplat, și noi îl trăim acum din nou. Tăte îs de la Dumnezeu, și dacă nu crezi în Dumnezeu, dejeaba te-ai născut. Noi n-am venit să stăm aici, am venit să ne cumpărăm sufletul, ca să meargă la bine, cu fapte bune și cu rugăciune. Faptele bune și rugă­ciunea te duc la Rai, la Iisus. Pentru astea, Dumnezeu îți dă viață nesfârșită. De la viață la moarte treci fără să știi ce e aceea moarte. Te duci la fericire, la Dum­nezeu."
În Munții Neamțului a venit primăvara și în curând va începe adunatul pentru plantele de leac. La fel de re­pede se va umple de oameni și ograda din fața feres­trei prin care mama Ana privește spre pădurile cu mă­lini înfloriți, transformați în mirese. Oameni din toată țara, veniți să-și caute izbăvirea din lucrarea mâinilor ei și din "știința" dată de Dumnezeu.
Am lăsat-o în căsuța ei de pe vârf de deal, încon­jurată de plante și rugăciuni, și am pornit iar la drum, ca să simt apropierea Învierii la poalele Ceahlăului.

Pădurarul îndrăgostit

În zările de la fereastra ma­mei Ana, oamenii se pregătesc într-un foșnet abia auzit pentru marea sărbătoare a Învierii. Ște­fan Lupescu, fiul ei, și-a ales meseria de pădurar, din marea dragoste de natură. Mă duce să îmi arate comorile verzi de pe apa Sabasei. "Poate că e o în­tâmplare sau poate Dumnezeu s-a îndurat prin rugăciunile oamenilor de-aici, dar e curios că la noi, primăvara vine mai târziu și întreaga natură renaște chiar odată cu Învierea. Uitați-vă, de Florii, toți pomii chiar sunt în floare!".
Nu ai putea să confunzi peisajul de aici cu niciunul din altă parte a țării. Dea­lurile unduiesc dulce, muntele coboară lin, până în curțile oamenilor, aerul e tare și brazii sunt uriași. Din loc în loc, se des­chid poienițe de vis. Pe creste, sus, se văd șurile de vară, în care, după obiceiul locu­lui, se adună fânul. Ștefan Lupescu a bă­tut la pas toate pădurile. De mic copil mer­­gea la cules de plante, alături de mama Ana, și învăța să le cunoască. Știe "precis" că acum, chiar și natura se pre­gătește, în felul ei, de marea sărbătoare a Învierii:
"Dumnezeu le-a făcut pe toate și toate respectă acel ritm al începutului lumii. Nu ar avea cum să fie altfel. Până și ani­malele pădurii, brazii și iarba știu că se apropie Învierea. Toate înfloresc și se des­chid, toate renasc, după ce o iarnă în­treagă au postit. Tot ce e viu se scutură de vechea hai­nă și ar vrea să o ia pe cea «a legii celei noi». Păsă­rile cântă din nou, animalele încep să ia drumurile pădurii, florile dau drumul la parfum. Oriunde ai merge, simți că natura se bucură și învie. Nu are cum să fie întâmplător că și noi, oamenii, simțim la fel. La Paști, dealurile sunt acoperite cu covoare de bujori de munte, smirdar, cum îi zicem noi. E ca o chemare, ca Dumnezeu să vină și să pășească pe el."
Zăpezile topite în munte se scurg și umflă apele Bistriței. Susurul lor se amestecă pe valea Sabasei cu forfota oamenilor ieșiți să își curețe casele și livezile. Se aud clopotele bisericilor de lemn, chemând credin­cioșii la spovedanie și împărtășanie: curățenia mun­ților trebuie să fie și în sufletul credincioșilor. Zăpezile și ghețurile inimilor se topesc și ele.
"Dacă stai un pic și observi, măcar un pic, să pri­vești gâzele și iarba și orice copac, vei vedea ce dra­goste ne leagă", spune Ștefan Lupescu, pășind alături de mine pe ulițele Sabasei. Privește spre munți cu atâta drag, încât simți că dacă ar putea, i-ar strânge în brațe, de bucuria reînvierii lor. "Când părintele ne spune: «Veniți de luați lumină!» toate cele iau lumină odată cu noi, toate se umplu de lumina credinței. Mun­tele rămâne munte și pădurea rămâne pădure pen­tru că vor să fie ceea ce Dumnezeu le-a făcut să fie. Poate vi se pare ciudat ce vă spun, dar simt în munte aceeași bucurie a Învierii ca cea din sufletul meu. De-asta, și plantele au putere de leac, pentru că sunt cu noi în aceeași iubire de Dumnezeu", spune fe­ciorul mamei Ana.

Moș Ifrim de două ori

Într-o vale înfundată între munți se află o casă mică, cu ferestre albastre. Așezat pe prag, privind țintă la dealul din față, stă un bătrânel cu mustața albă și mare. Lângă el odihnește un toiag tocit de timp. Pare că stau acolo amândoi de-o vecie, așteptând să se întâmple ceva, sau urmărind cu atenție o întâmplare văzută doar de ei doi.
- Ziua bună, moșule, și Doamne ajută! Ce faci sin­gur, aicea, pe prag?
- Iacă șăd. Îmi hodinesc bătrânețea și bâta.
- Cum te cheamă?
- Ifrim.
- Ifrim și mai cum?
- Ifrim Ifrim, că mi-au pus numele după doi bu­nici.
- Aștepți pe cineva, ori te bucuri de soarele ăsta, de primăvară?
- Pă mine m-aștept. Eu îs cel ce nu-s, de-amu, tot aștept. Am păste 90 de ani. Și văd rău și aud rău.
- A venit primăvara și săptămâna viitoare e Învierea. Te-ai pregă­tit?
- Fiecare se pregă­tește după cum poate. Care cumpără un miel, care cumpără o oaie. Face lumea pască și ouă roșii. Se și roagă oame­nii, că așa e rân­duiala. Eu îs cam tăhui de cap, mă iertați. Da tot mă rog! Dimineața și seara. Și când mi-aduc amin­te. Cât am putut am ținut și postul. Că sunt bătrân, și ca mâine vine aia cu coasa și mă în­treabă: "Ce-ai făcut, Ifrime? No, hai!". A fost preotul nostru și m-a spovedit, m-a îm­părtășit.
- Îți ascultă Dum­nezeu rugăciunile, Moș Ifrim?
- M-am rugat în via­ța asta, după cât m-am price­put, și Tatăl Ceresc m-a ascultat, da' nu după rugă­ciuni, că rugăciunea omului, oricât ar fi, e puțină, cât după mila și bunătatea Lui. L-am simțit aproape. Ru­găciunea îi sfântă! Vara, când ploua și trăznea, mă puneam în ge­nun­che și mă rugam, că alta ce puteam să fac? Să ne ierte Dumnezeu. Așa am prins de mic. M-am rugat și când or făcut barajul la Bicaz, că eu acolo am avut casa. M-am rugat să-l oprească, dar Dumnezeu a făcut cum a știut și lu­mea s-a strămutat, da tot El ne-a ajutat să răzbim. Că asta, de stau pe pragul ei, e a treia casă ce-am făcut, și până la urmă, toate îs bune cum sunt, că așa le vrea Dumnezeu.
- La ce te gândești când stai așa, pe pragul casei, moșule?
- Păi, la ce să mă gândesc de-acuș? Nu mă gândesc la moarte, că ea vine oricum, da mă gândesc la ce urmează după ea, și dacă am făcut bine câte am făcut. Și mă gândesc și la locul ăsta, aici, că-i tare frumos. E de trăit aici, de ținut animale și de pus grădină! Zic și io așa... da mă iertați, că îs cam tăhui de cap... Câteodată aud înjerii. Amu, se roagă tăți că vine răstignirea, da' mai apoi, cântece de slavă ca la Înviere n-auzi nicicând. Și dansează în jurul dealului ista, de saltă inima în el, da și în mine! Bucurie mai mare nu cred să fie pe Pământ.
Îl las pe moș Ifrim Ifrim pe pra­gul albastru al casei sale, privind țintă la dealul din față, de unde vine, curgând, primăvara. Cum să-ți ardă de moarte, cu atâta verde și flori?

Biserica de aer

În satul Izvorul Alb am ajuns destul de greu, pe un drum forestier lung, ce se furișează către inima Ceahlăului. Ai zice că dincolo de hăurile muntelui, prin pădurea de pini imenși, nu mai e nimic, doar săl­băticie. Dar deodată te trezești între coame unduioase de dealuri, cu gră­dini curățate și aranjate, înconjurând case vechi de o sută de ani. Sunt case aco­perite cu șindrilă, făcute din bârne groase de lemn și lipite cu pământ. Sat vechi, româ­nesc, Izvorul Alb pare desprins din basme, un loc din care timpul a uitat să mai plece, ferindu-l de înnoiri. Lo­curile și casele sunt atât de frumoase, încât ai zice că aici, sus în munte, însuși Dumnezeu păstrează ascuns acest sat, așezându-l sub paza Ceahlăului. Aici l-am găsit și pe părintele Florea Aurel, în curtea casei sale plină de soare și de lumină, sub un cer - când albastru, când plin de norii purtați de vânt, și pe fundal cu mun­tele strălucind în soare. Însuși pă­rintele Aurel pare desprins dintr-o poveste de de­mult, cu în­fă­țișarea sa de ascet, cu ple­te pe umeri și bar­bă. Un timp, ascultăm îm­pre­ună trilurile păsă­rilor nevă­zute, mai pu­ter­ni­ce și mai frumoase de­cât am auzit vreo­dată în viața mea.
"Cu mulți ani în urmă, într-o dimineață, tot așa ascultam cânte­cul păsărilor, alături de părintele Cleopa. Și el mi-a spus atunci: «Auzi ce frumos se roa­gă păsările!». Într-ade­văr, dacă am putea să ne rugăm și noi mereu ca ele, ce bine ar fi! Simt și ele că vin sfin­tele Paști, și pe măsură ce se apropie Învierea, parcă tot mai aprins cântă. E un loc bine­cu­vântat aici. Pentru mi­ne, cel puțin, nu există loc pe pământ mai fru­mos ca Moldova și Ro­mâ­nia. Ce Japonia? Ui­tați-vă aici, cum sunt ci­reșii înfloriți! Ui­tați-vă cum florile de măr ne vorbesc de fru­musețea Raiului. Dar haideți să vedeți și îm­prejurimile".
Pornesc la pas alături de părintele Aurel, printre ca­sele acelea țărănești, simple și frumoase, cu acope­ri­șuri de siță și pridvoare de lemn, și prin grădinile înflorite de la poalele Ceahlăului. Ca și cum nu ar fi fost destulă frumusețe, părintele mă duce pe o costișă de unde, deodată, se deschide înaintea noastră, ireal de albastru, lacul Bicaz. O priveliște superbă, cu mun­ții răsfrânți în luciul liniștit al apei, cu brazii seculari răspândind răcoare și parfum. Apoi urcăm spre un loc cu o poveste aparte. Este o poieniță între brazi, unde se afla, cândva, vechea biserică a satului. "Era din lemn și a ars", îmi povestește părintele Aurel. "Ră­măsese doar fundația ei și cimitirul în care pășteau vacile. Oamenii au început să meargă la cealaltă biserică din sat, și locul rămăsese cumva în părăsire. Dar eu cred că un loc sacru, indiferent ce se întâmplă, rămâne un loc sacru. Acea poieniță în care oamenii au spus sute de rugăciuni și unde au fost îngropați înaintașii lor nu puteam să îl las în părăsire. Așa că împreună cu câțiva consăteni, am hotărât să îi redăm măcar un pic din atenția cuvenită."
Locul fostei biserici are, într-adevăr, o magie apar­te. Dar uimirea cea mare era legată de altceva: pe ve­chea fundație erau ridicați stâlpi din lemn și deasupra acoperișul, dar zidurile lipseau. Zidurile bisericii erau din aer, din Duh! Înăuntru era toată rânduiala unei biserici obișnuite, cu scaune, băncuțe și icoane, numai că odată "intrat" în ea, vedeai împre­jurul tău brazii și muntele. O biserică pentru oameni, dar și pentru munți și păduri, pentru aer și pentru cerul cu nori curgători. Un loc în care Dumnezeu putea veni de oriunde, pe jos, ca-n povești, zburând de-odată cu păsările, sau pogorât într-un leagăn de flori, ca în icoanele vechi. O biserică în care locul Pantocra­to­rului pictat putea să fie luat chiar de el, Dumnezeul cel viu, care să te privească de pe cupola de lemn. Să se lase atins, pe iconostas, ori sărutat, cu sfială, pe crucea de deasupra altarului. Dumnezeu cel viu și atot­puternic, așa cum nu l-am simțit nicio­dată în viața mea. Dumnezeul meu și-al naturii, "făcătorul cerului și-al pământului".
"Deși avem o biserică zidită în sat", spune părintele Aurel, "cu icoane pictate probabil chiar de Nicolae Grigorescu, mulți oameni aleg să vină aici, la slujbă, în noaptea de Înviere. Bisericuța nu are electricitate, și noaptea Învierii se trans­formă în magie. Lumini nu sunt decât lumânările oamenilor, și stelele de pe cer. Și când ies și spun: «Hristos a în­viat!», oamenii îmi răspund într-un sin­gur glas: «Adevărat a înviat!». Și pentru că biserica nu are ziduri, glasul lor e preluat de pădure și ecoul merge până departe, în inima Ceahlăului, de parcă toți brazii strigă, și ei, cu mii de glasuri, odată cu noi, «Adevărat a înviat!»."

Foto: autorul și CLAUDIU TÂRZIU