Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Ioana Crețoiu, "Alegeri dificile", po­vestiri, Editura Polirom (tel. 0232/ 21.74.40), 210 p.

Ioana Crețoiu e arhitect, o profesie în care talentul și imaginația trebuie să se sprijine pe cunoștințe tehnice solide, astfel încât rea­li­zarea proiectelor să reziste timpului și cala­mi­tăților. După ieșirea la pensie, bănuiesc - fapt reco­mandat de neurologi și psihologi pentru men­ținerea sănătății mentale - și-a găsit o preo­­cu­pare pe gustul ei, scrisul. Dar nu a fă­cut-o ca un diletant ci, după cum am văzut în suc­cinta prezentare de pe clapeta cărții, s-a școlit în lite­ratură, în latura ei tehnică, dacă pot spune așa, urmând cursuri de "scriere cre­a­tivă". În ge­neral, scriitorii amatori litera­tu­rizează stângaci, vâră sub pielea bătrână a lim­bajului injecții poetizante, își ara­tă ostentativ "naturelul simțitor" în clișee de compunere școlară sau se pierd în amănunte care nu au relevanță decât pentru ei înșiși. Cursurile de creative writing nu pot face din oricine un prozator, ele furni­zează rețete, tehnici și tactici narative. Depinde însă mult și de profesorul care le-a descoperit singur, scriind și citind vreme îndelungată și care își predă propria experiență, cu riscul de a produce doar imi­tatori. Nu e cazul Ioanei Crețoiu ("elevă" a lui Cristian Teodorescu), în­zes­trată cu talent nativ de povestitor și care a în­vățat probabil de la profesorul ei să scrie des­pre ce știe mai bine, despre lumea româ­neas­că din anii '50 și pâ­nă azi, cu­noscută ne­mijlocit. O lume con­tem­plată în biais, cum se spune în croitorie, oblic față de direcția fi­relor țe­să­­tu­rii, cu inci­zii în dife­ri­te medii so­ciale: rural, ur­ban, inte­lec­tual, ar­tis­tic, func­țio­năresc etc. Pentru cititorii ti­neri, ceea ce am trăit noi în secolul tre­cut poate pă­rea din­tr-un timp înde­păr­tat, străin lor, care nu-i in­­te­resează. Ioana Crețoiu are însă în pro­zele sale scurte și instinct artistic, și putere de se­ducție, astfel încât cititorul vârstnic să recu­noască acea realitate, iar cel tâ­năr să fie ten­tat să și-o imagineze. Sideful amin­tirilor per­sonale, de­pus în straturi, iri­zea­ză frumos su­pra­fața pro­zei cu o aparentă sim­plitate-since­ritate atrăgă­toare. Captivează în primul rând adevărul de viață al povestirii, fie că e vorba de adaptarea la mediu a omului mediu, între bitum și pă­du­re, despre supunere și neascul­tare în circums­tanțele dictaturii co­mu­niste, despre neuraste­nia politică româ­neas­că de după 1989, despre înstrăinarea din­tre părinți și copiii lor plecați în lume, azi "când lumea li-e deschisă", sau des­­pre bron­zajul mental din vacanța la ma­re... Proza­toa­rea știe cum și cât să întindă pân­za albă pe ca­re proiectează scurtmetrajul și să-ți ofere ceva memorabil înainte de a stinge brusc pro­iec­torul, astfel încât secvențe sau doar cadre semnificative, filmate cu ochi atent la detaliu, să te urmărească și după punc­tul final al po­vestirii. Pe lângă anecdote care au hazul lor realist (Agaricus Campestris sau Sa­lată orien­tală), pe lângă recurentul peisaj mon­tan recompus ca o nostalgie a libertății și co­mu­niu­nii cu natura, mi-au plăcut în mod spe­­cial, ca reușite literare, Sfârșitul verii, Dea­lul vă­du­velor și O poveste cu statui. Volumul de debut al Ioanei Crețoiu are darul de a-și con­tamina cititorul cu plăcerea de a scrie a au­toa­rei. Variat ca subiecte, deci deloc plic­ti­cos, el vorbește, prin însumarea de fapte mă­runte, des­pre spiritul și mentalitatea unor tim­puri, de ieri și de azi, mai legate între ele decât s-ar zice.