Dedicație la o floare

Redactia
Supraviețuitoarea

Eram în una dintre acele perioade faste ale vie­ții mele, în care mergeam pe stradă aproape dansând. De aceea, lumea nu-mi apărea în toate deta­liile și profunzimile ei, ci precum luciul unui lac, pe care alunecam într-o barcă de mare viteză, sub clar de lună. Totuși, a fost de-ajuns să-i surprind, cu coada ochiului, alura grațioasă în vitrina unei florării. Po­trivit de înaltă, suplă, cu trăsături extrem de delicate și înveșmântată ca de sărbătoare, în mult alb și puțin verde. A fost dragoste la prima vedere. A fost prima și unica azalee pe care am avut-o.
M-am bucurat de ea un timp. Vorbeam diminețile la cafea, eram atent și curtenitor cu ea, pentru a se simți ca o stăpână a casei. Ea mă răsplătea înflorind aproa­pe per­manent. Din partea celorlalte flori adia un aer de gelozie, pe care mă străduiam să-l risipesc. Știau și ele că poate fi doar pasiunea aceea, dată de noutate, deci trecătoare. Dar dacă nu era? Sincer să fiu, eu nu-mi puneam întrebări de felul ăsta, fiind con­vins că am descoperit floarea vieții mele.
Pe nesimțite, însă, azaleea mea a devenit doar una dintre plantele care-mi decorau casa. Lumina pe care o revărsau florile ei nu-mi mai părea o aură de din­colo de lume. Diminețile deveniseră cenușii și nu prea aveam chef de vorbă. Mintea număra rănile ini­mii. Și, într-o zi, când udam, cu gesturi automate, flo­rile, am băgat de seamă că-mi lipsește ceva. Nu mai găseam azaleea. M-am uitat mai atent pe pervazul biroului, unde stătea de obicei, și am văzut, după un moment de căutare, un fel de umbră a ei. Aproape us­cată, fără urmă de floare, și cu doar câ­teva frunze pe brațele ridicate, în semn de ajutor, către cer. O uda­sem zilnic, îi dă­dusem îngră­șă­mântul cuvenit, dar nu fu­sese de ajuns. Dis­păruse tandrețea. Nu, nu înceta­sem să o iu­besc, doar că uitasem să-i spun. I-am de­di­cat integral ziua aceea. Am curățat-o, i-am pus mu­zică blândă, i-am povestit despre suferința care mă în­de­părtase de ea. De la o oră la alta, azaleea mea pă­rea că prinde viață. Câteva zile mai târziu, a izbucnit în­tr-o jerbă de flori albe. A fost cel mai dulce balsam pentru sufletul meu în acel ceas.
Astfel de episoade s-au mai petrecut încă de câ­teva ori, în decursul a mai mulți ani. Murea cu fiecare absență și renăștea cu fiecare întoarcere a mea. Re­veneam mereu la ea, cu rugăminți de iertare și alin­turi, și ea mă primea cu aceeași bucurie înspumată de flori albe. Niciuna dintre celelalte plante nu-mi mai arătase atât de limpede cât de greu este de trăit cu mine... Am botezat-o "Supra­vie­țuitoarea" și mi-am pro­pus să nu o mai neglijez, orice s-ar întâmpla. To­tuși, într-un amurg de septembrie, mi s-a stins în bra­țe. Am în­grijit-o luni în șir, am mângâiat-o și chiar am încercat s-o fac să râdă uneori. S-a uscat însă pe pi­cioare. În seara a­ceea, mi-a dăruit o ulti­mă floare, mică, stră­lu­ci­toare, în vârful celei mai lungi ramuri a ei. Ca un zâm­bet. Nu de adio, ci vic­torios. Am privit mi­cile pe­tale albe, pâ­nă când au devenit țepene și prăfoase, precum aripile unui flu­ture în insectar. Și-abia atunci am înțeles. "Su­pra­viețuitoarea" a luat asu­pra ei tot ră­ul care mă mistuia. Eram la capătul unei depresii lungi, căreia puțin i-a lipsit să mă treacă pragul dintre lumi.
CLAUDIU TÂRZIU



Cactușii mei

M-am înconjurat de când mă știu de plante în ghi­ve­ce; acasă - oricât de meschin sau ge­neros a fost spațiul - și la serviciu, unde am um­plut perva­zul cu ghivece minuscule, fără să-mi pun însă pro­blema relației mele cu florile. Știu cu cer­titudine că îmi displac cele tăiate, a căror agonie în vază mă de­primă, dar dincolo de acest aspect, prin­tre plante, m-am considerat mereu o pro­fa­nă, fiind­că le-am tratat "după ureche". Le-am udat, le-am "dat să pape vitamine", le-am tuns când amenin­țau să plece la vecini, le-am mutat în case noi, când cele vechi rămăseseră neîncăpătoare, le-am lăudat, când se umpleau de flori și le-am dojenit când în locul unde așteptam un boboc descopeream mlădița unei frun­ze noi. Mama spune că "am mână bună la flori", așa că mi-a dat în grijă și ghivecele din curte.
Stând la bloc, am avut dintotdeauna logia trans­for­mată în seră, în care se înghesuiau, eteroclit, co­mu­nele mușcate, asparaguși, trandafiri japonezi (des­­pre care am aflat în vremea din urmă că se nu­mesc hybiscus), tot soiul de iedere care se cățărau pe pereți și pe spalierele improvizate din frânghiile de rufe, un pomișor răsărit dintr-un sâmbure pus de mine în pământ, prin anii '80 - de lămâie sau de por­­tocală, violete de Parma și, de la un timp, orhi­dee al­be, galbene, roz, purpurii și chiar al­bastre ca cer­neala. Și cactuși! Mulți, nelipsiți și atât de fas­cinanți! Greu de manipulat, imposibil de îmbrățișat, neco­municativi între ei sau cu oamenii, dar prin aceasta, cu atât mai atrăgători. Reci, detestând aglomerația unei gră­dini, distanți, încercând să-și disimuleze vulne­ra­bilitatea sub o platoșă de spini, i-am privit întotdeauna ca pe un șir de oglinzi în care mi-am recunoscut natura, ca pe niște spirite înrudite cu mine, un fel de frați întru existență. Lipsiți de grație, respingători sau măcar inti­midanți, misterioși în simplitatea lor, atât de puțin solicitanți, fără identitate cromatică, mono­toni, în doar nuanțele lor de verde, care amintesc de fi­rele de iarbă, au fost și rămân pentru mine o pre­zență odihnitoare, se­renă, statornică și armonioasă. Cu înfățișarea lor mo­destă, lipsiți de dan­tela unor petale, de coloritul generos al tran­dafirilor, de par­fumul greu al chiparoșilor sau de suplețea tulpinilor de lalea, cactușii mei au de­venit, de-a lungul anilor, accesorii însuflețite ale existenței mele, populându-mi singurătatea clipelor de lectură sau de meditație, locuind discret în biblio­tecă, printre cărți, pe birou sau pe noptieră. Cactușii mei nu au denumiri știin­țifice, ci nume de oameni, după cum m-a inspirat mo­men­tul întâlnirii cu fie­care din ei - Mirandolina, Coli­nuță, Pic și Poc (sunt doi cac­tuși altoiți unul pe celălalt) sau porecle - Pufi, Ochio­sul, Ali-Baba și cei 40 de hoți (un cactus plin de pui ca niște mărgele), Deșertul Sa­ha­ra. Îi ating rar și cu mare pre­cauție, purtând o mănușă de su­dor, doar atunci când îi "trans­vazez". Iar de vorbit - și mai rar. N-au nevoie să fie mân­gâ­iați, dichisiți, admirați sau cri­ticați, ci doar să fie lăsați în pace, să-și poarte cu demnitate țepii și să-și consu­me, chibzuit, rezervele de sevă.
Contactul meu cu natura s-a diversificat de când am părăsit orașul. Mutarea într-o bătrână ca­să de țară a adus cu sine o livadă imensă, un decor sălba­tic pe care l-am îndrăgit din prima clipă prin dezor­di­nea de verdeață și flori al căror nume nu l-am cu­noscut nici­când și din care, din păcate, până azi au mai supraviețuit prea puține - mâinile ma­mei au disci­plinat splen­didul haos pri­mor­dial, trans­for­mân­du-l într-un ca­reu de gazon pe care sunt de­limitate precis insule de flori ima­gi­nate pe hârtie și puse în prac­tică, asemenea unui proiect arhitec­tural. Florile mamei sunt o ar­mată ordonată, care defilează în func­­ție de ano­timpuri, aruncându-și în lupta cu ză­pe­zile târ­zii avan­garda de ghiocei, brân­dușe, topo­rași și de­diței, mărșăluind voinicește cu batalioane de narcise, lalele, zambile, trandafiri, regimente de bujori, de crini, de hortensii, de nalbe și de mar­ga­rete nobile, de gla­diole, garofițe și cri­zanteme. În no­iembrie, pus­tiul de mă­tase al toamnei e sfâșiat de arier­garda bos­cheților de tu­fănele - albe, gal­bene, ru­ginii, roz stins. Dar începând de anul trecut, în ju­rul ploii galbene a unei forsiții s-a năs­­cut, încet-în­cet, propria mea insulă de flori, îm­păr­țind vecină­tatea cu un liliac mov pal și un gutui indolent, care își amintește o dată la câțiva ani să rodească doi-trei bul­gări aurii și pufoși. În semium­bra locului răsă­desc gu­ra-leului, petunii, părăluțe sau flori de piatră, în func­ție de dispoziția mea sufle­tescă, în­călcând, cu bună-știin­ță, regula nescrisă a li­niilor drepte, ur­mărind doar să creez un joc de cu­lori și de forme ca­re să-mi bucure pri­virea. Ador hor­tensiile cu inflo­res­cențele lor sferoide, roz, albăstrii și albe, irișii albi, galbeni sau violeți, răsă­riți din bulbii puși astă-toamnă, după cum detest regina-nopții, plan­turoasă și fadă, pe care m-am grăbit să o înlocuiesc cu mai veselele crăițe. Îngrijind acest petic de pământ, am înțeles, în sfârșit, tristețea mamei, când furtuna sau joaca pisicilor îi rup vreo floare. M-am necăjit și eu când melcii au mâncat tijele delicate ale macilor albi sau când mâțele s-au culcușit, peste noapte, în tufele de hortensii.
Cu toate acestea, grădinița în care trudesc cu osârdie rămâne cumva exterioară, de o frumusețe rece și cal­cu­lată, care îmi exploatează sensibilitatea, fără să-mi hră­neas­că reveriile. Mult mai bine mă simt în preajma cac­tu­șilor fără vibrație, încremeniți în formele lor bizare, globuloase sau alungite, cu as­cuțișuri imprevizibile, pră­foși și indiferenți. Împart cu ei nemișcarea resemnării și abandonul în fața me­lancoliilor cotidiene. Îi iubesc pentru că sunt placizi, terni, anonimi și inutili. Îi iubesc pentru că mă ase­măn cu ei în atât de multe privințe!
GEORGIANA CĂLIMAN

(Reproduceri după picturi de OLGA MORĂRESCU MĂRGINEAN)