Guvernul Cioloș atacă birocrația

Ciprian Rus
- Partidele politice parlamentare se tem de succesele tehnocraților -

Intenția Senatului de a bloca total Guvernul Cioloș în a emite ordonanțe pe timpul vacanței parla­mentare - o premieră du­pă Revoluție - a stârnit vii controverse acum câ­te­va zile. Adică, tocmai cei din partidele politice parlamentare, cei care în­cercau și încearcă să ne convingă că Dacian Cioloș și miniștrii lui nu sunt buni de nimic și că nu vor lăsa nimic în urmă într-un an de mandat, tocmai ei sunt primii care se tem de agenda gu­vernului tehnocrat! În cele din urmă, Camera Deputaților a mai dres legea venită dinspre Senat și a abilitat cabi­netul Cioloș să emită ordonanțe, însă nu­mai pe anumite domenii de activi­ta­te, excluzând, bunăoară (lesne de înțe­les de ce), justiția dintre zonele în care gu­vernul va putea veni cu noutăți peste vară. Ruptura dintre Parlament și Gu­vernul Cioloș, pe care l-a validat la fi­ne­­le anului trecut, cu o ipocrită ma­joritate, este mai adâncă decât oricând, în vreme ce atacurile fățișe la miniștri, venite dinspre PSD, nu mai contenesc, ultimul luat în vizor fiind, zilele tre­cute, Cristian Ghinea, ministrul Fon­du­rilor Europene.
Între timp, însă, departe de politi­za­rea la care este expus fără voia sa, Gu­vernul Cioloș vine cu o demonstra­ție simplă a faptului că se pot schimba lucruri esențiale, în timp foarte scurt, dacă se vrea. Premierul a anunțat, chiar lunea aceasta, finalizarea unui proiect de ordonanță de urgență care atacă la te­melie câteva dintre cele mai deran­jante măsuri birocratice din România. "În primul rând, cazierul judiciar se va solicita doar între instituții, deci circa 2,5 milioane de drumuri la Poliție pen­tru a ridica un cazier judiciar vor fi eli­minate, pentru că instituțiile care vor avea nevoie de cazier judiciar vor pu­tea să solicite direct la Poliție, fără să ceară cetățeanului să treacă de la un ghișeu la altul și să ia o hârtie să o ducă la alt ghișeu. Apoi, copiile după buletin ca­re trebuiau depuse la diferite dosare vor putea fi solicitate și trimise elec­tronic, prin e-mail, prin scanare, fără să mai fie nevoie de acele documente și hârtii deplasate la o instituție sau alta. Se vor elimina copiile legalizate pen­tru furnizarea serviciilor publice, instituțiile care vor cere astfel de copii după anumite documente vor putea să le legalizeze conform cu originalul pe loc. La ridicarea buletinului și a pașa­portului, cetățenii vor plăti o singură taxă și într-un singur loc, nu vor mai trebui să plătească diferite taxe la di­fe­rite instituții. Și celebrele adeverințe de venit pentru înscrierea la șomaj vor fi eliminate", a spus Cioloș.
Toate aceste măsuri au la bază pro­puneri făcute de cetățeni. "Acum cinci luni, am lansat acest proiect. Am avut foarte multe idei și propuneri, am făcut o sinteză a lor și, în ultimele luni, am lucrat în a identifica modalități de apli­care a acestor idei", a explicat premie­rul. Totodată, prim-ministrul a arătat că au fost luate măsuri și pentru ajutarea in­vestitorilor. "Și pentru investitori sunt deja două formulare de la ANAF, care au fost simplificate, pe baza pro­punerilor venite din partea mediului de afaceri și, deja, am anunțat faptul că la ANAF, diferitele taxe, impozite vor putea fi plătite și cu cardul, și nu doar cash sau prin transfer bancar", a adău­gat premierul Cioloș.
Cei care îl blochează azi, pe Cioloș, să emită ordonanțe sunt chiar cei care au avut nu un an, ci zeci de ani la dis­po­ziție ca să schimbe lucruri simple, ca­re ne-au stors de energie și de nervi...