Clujul în festival - "Electric Castle"

Cititor Formula AS
- La început a fost ideea. Iar ideea a țesut în jurul ei o întreagă comunitate. O poveste de succes, plasată pe domeniul Banffy, în jurul celui mai mare castel din Transilvania, vechi de peste 500 de ani. La patru ani de la nașterea sa, "Electric Castle" a devenit un fenomen și o etichetă a efervescenței -

Mirajul Bonțidei

"Electric Castle" este, dacă nu cel mai mare, atunci cu siguranță cel mai iubit festival de muzică din România. E locul unde aștepți cu sufletul la gură să-ți asculți live trupele favorite, e câmpul pe care îl străbați în teniși sau cizme de cauciuc, în marea de pelerine multicolore, de la o scenă la alta. E castelul unde ai toate șansele să întâlnești prințul sau prințesa din poveste, la un răsărit de soare, pe malul lacului.
Un magnetism greu de explicat atrage, an de an, zeci de mii de tineri spre castelul de la Bonțida, la 30 de kilometri de Cluj-Napoca. Un magnetism ce vine, probabil, din misterul pe care-l trăiești, în timp ce privești, serile, turnul castelului, învăluit în lumina roșiatică a lunii, sau din legenda locală care spune cum un tânăr grăjdar a fost ucis după ce a deconspirat dragostea interzisă dintre o domniță de la castel și un frumos ofițer. Se spune că fantoma lui se arată și azi, în unele nopți, pe aleile parcului din curtea conacului, ins­pirate, în secolul XVIII, după aleile de la Ver­sailles și Schonbrunn, la dorința lui Dionisie Bánffy.

Legenda născută din legende

Mânați din spate de pasiunea pentru muzică, 500 de ani mai târziu, când amintirea familiei nobiliare din Transilvania se pierduse, demult, câțiva tineri din Cluj au rescris, în felul lor, legenda castelului din Bon­țida. În vara lui 2013, porțile lui s-au deschis pen­tru prima dată publicului unui festival de muzică. Un val de efervescență tinerească a umplut domeniul Banffy, născând într-un loc de legendă o altă legendă. În numai 4 ani, "Electric Castle" a devenit un festival gi­gantic, respirat la unison de 120.000 de tineri. Astăzi, "EC" este un acronim multiplicat de zeci de mii de ori pe rucsacuri, în culori hipiote, ori pe ciz­mele de cauciuc, devenite simbol al festivalului, după ce ultimele ediții au fost acoperite de potopuri, ca pe vremea lui Noe.

ANDI VANCA
"«Electric Castle» înseamnă doi tineri care se sărută sub ropotul ploii. Acesta e spiritul festivalului"


Responsabil pentru imaginea festivalului, Andi Vanca s-a născut în Brașov, a ajuns la facultate la Cluj, în 2008, iar un an mai târziu, i-a cunoscut pe ti­nerii alături de care a pus bazele evenimentului. Au pornit de la petrecerile dintr-un mic bar de pe celebra stradă Piezișă a studențimii clujene, au urmat petre­cerile mai mari, apoi festivalul. Anul acesta, tânărul și-a luat bunicii la concerte. Iar ei au devenit cei mai mari fani ai festivalului!

- Cum s-a născut ideea unui festival la Bonțida, în curtea Castelului Banffi?

- A fost un pas firesc, pe care l-am făcut după organizarea mai multor evenimente. Ele creșteau tot mai mult și aveau o priză extraordinară la public. Am observat lipsa, cel puțin în Transilvania, a unui festi­val cu un concept puternic. Atunci am luat decizia să or­ga­nizăm noi un festival la Castelul Banffy din Bonțida. Cunoșteam locul, era generos și ca spațiu, și ca aspect, iar în scurt timp, am construit totul în jurul acestui castel.

- Un festival de muzică în­tr-un castel poate părea o idee ciudată. Cum v-au primit cei care administrează monu­men­tul istoric, Fundația "Transil­vania Trust"?

- Ne-au primit cu brațele deschise, mai ales că, până în acel moment, în 2013, castelul din Bonțida era destul de ignorat. Prin "Electric Castle", Castelul Banffy a fost repus pe har­ta obiectivelor turistice, mai ales în rândul tinerilor. Dacă până atunci Cas­telul Bran avea o noto­rietate pe care greu o puteai bate, acum, Castelul Banffy din Bon­țida este cel puțin la același nivel. 15% din pu­bli­cul festivalului vine din stră­i­nătate, ceea ce înseamnă un mesaj extrem de puternic dus mai departe. Cei din afa­ră sunt atrași ca un magnet de mirajul Transilvaniei, al tă­râmului lui Dracula, de ideea unui festival de mu­zică între zidurile unui vechi castel. Iar "Electric Castle" și-a pus, cu siguranță, am­pren­ta pe acel loc. Am ales să folosim o parte din încasări pentru re­facerea monumentului. De la "Electric Castle", Fundația "Transilvania Trust" pri­meș­te ajutor finan­ciar, an de an. 2% din încasări sunt direcționate către fundație, iar acest lucru se ve­de în lucrările de refacere, care avansează an de an. Am început de jos, la prima ediție, ne așteptam la 4-5.000 de spec­tatori. Dar se simțea lipsa unui fes­tival mare, răs­punsul publicului a fost ex­traor­di­nar și am avut, la pri­ma ediție, 32.000 de oa­meni! Comunitatea era acolo, noi doar i-am dat un im­bold: mu­zica. Cu toa­te acestea, "Electric Castle" nu este nu­­mai despre muzică. Este o ex­pe­riență care îmbină totul: locul mirific, activitățile din timpul zilei, con­certele din timpul nopții. Anul acesta au fost 10.000 de oameni în camping tocmai pentru a se bucura de întreaga experiență pe care o oferă festivalul!

- Credeți în forța locului de care v-ați legat numele?

- Locul în care ne aflăm acum are o energie extraordinară. Cei care vin la "Electric Castle" nu sunt doar din Cluj, din Ardeal, sunt din toată țara. Sunt oameni care vor să evadeze timp de 4 zile în curtea unui castel și să trăiască această experiență până în măduva oaselor. Domeniul Castelului Banffy este locația ideală pentru "Electric Castle", iar ceea ce am realizat noi este, până la urmă, și un pilon al candidaturii Clujului pentru câștigarea titlului de "Capitală Culturală Europeană 2021", candidatură pe care o sprijinim din plin.

- Ce înseamnă organizarea unui eveniment pentru un public de 120.000 de oameni?

- Bugetul de anul acesta a fost de 3 milioane de euro. Ca timp, lucrăm un an pentru festival. De­ja am început să tatonăm artiștii pe care vrem să-i adu­cem la ediția din 2017. Suntem o echipă de 30 de oameni, care lucrează tot anul pentru fes­tival, iar în timpul evenimentului ajungem la o mie de persoane, implicate activ în organizare. Cons­tru­irea orășelului "Electric Castle" durează aproa­pe o lună, iar la final, mai stăm două săptămâni să de­montăm tot.

- Ploaia a ajuns un fel de simbol al festivalului de la Bonțida. Este ea marea pacoste, sau marele noroc al festivalului?

- Cu ploaia nu prea te poți lupta. Până la urmă, vremea înseamnă și soare, și ploaie, nu ai cum să o controlezi. Anul acesta, foarte multe festivaluri mari din Europa au fost plouate. În ciuda ploii, adevărații fes­tivalieri rămân în fața scenei. Emblematică este una dintre imaginile surprinse de unul din cei 20 de fotografi oficiali ai festivalului, cu cei doi tineri care se sărută sub ropotul ploii, într-o baltă imensă. Până la urmă, acesta este spiritul, aceasta esența festiva­lu­lui: libertatea, fericirea pură pe care ți-o poate trans­mite un artist pe care ai așteptat ani de zile să-l asculți sau dragostea pe care ai întâlnit-o în curtea unui cas­tel.

- Notorietatea festivalului a ajuns să fie re­cu­nos­cută și la nivel național. Vă sprijină Ministerul Culturii în acest demers?

- Anul acesta, doamna ministru Corina Șuteu a spus despre festival un lucru foarte frumos, și anume, că "Electric Castle" reușește să îmbine istoria, tre­cu­tul și patrimoniul național, cu arta și muzica con­tem­porană, făcându-i pe tineri să fie mult mai atenți la trecutul lor și mult mai interesați de valorile istorice din România. Nu am cerut bani de la Guvern, în schimb, am avut un parteneriat cu Ministerul Culturii, prin care am sprijinit campania "Cumințenia Pămân­tului". Concret, am încurajat oamenii să doneze pen­tru lucrarea lui Brâncuși. Noi considerăm că "Elec­tric Castle" este un eveniment privat, este un business al cărui scop este să genereze profit și nu considerăm că nouă ni s-ar cuveni bani publici. "Electric Castle" a demonstrat că se poate descurca și fără acești bani. Drept urmare, din bugetul de 3 milioane de euro, fi­nanțarea publică a fost de zero lei.

IOANA OROS

Foto: COSMIN BUMBUȚ, Bereczky Sándor