Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Umberto Eco, "Cronicile unei societăți li­chide", traducere de Oana Sălișteanu și Maria Boghiu, Editura "Polirom" (tel. 0232/21.74.40), 368 p.

Eco nu e doar celebrul romancier, semiotician, filosof și eseist, ci și o mare conștiință civică. Din anii '70 și până la 19 februarie 2016, când vestea morții lui a îndoliat lumea, s-a situat mereu printre cei mai lucizi și echilibrați gânditori ai epocii noastre. Mai mult decât admirat, a fost îndrăgit și de cercurile aca­demice, și de masele cititoare de care știa cum să se facă înțeles cu naturalețe și umor. Interesat deopotrivă de istorie culturală dar și de actualitate, erudit și im­plicat cu o însuflețire căreia îi găsea expresie se­du­cătoare, Eco e unul dintre puținii cărturari care ex­celează în toate genurile practicate, de la teorie la ficțiune și de la exegeză la publicistica de o norma­litate jovială, ce exclude "turnul de fildeș". Atent la ceea ce se petrece în societatea italiană și pe plan global, a avut timp de decenii rubrici în presa de tiraj, pe teme politice, sociale, științifice, religioase etc. O selecție din aceste articole, pe cât de grave în esență, pe atât de spirituale, a făcut el însuși în câteva volume, dintre care am citit, traduse la Polirom și Humanitas, "Mi­nunea Sfântului Baudolino" și "Pliculețul Minervei". Cu acest din urmă generic, Um­berto Eco a ținut, începând din 1985, întâi săptămânal și apoi bilunar, o rubrică în revista "L'Espresso". Vo­lu­mul tradus în 2004 la Humanitas conținea articole publicate acolo până în 2000. "Cronicile unei so­cietăți lichide" recuperează "pliculețe" apărute între 2000 și 2015, cu subiecte arzătoare și în prezent. De­finind în prefață conceptul (preluat) de "societate lichidă", Eco-gazetarul îl explică prin criza Statului și a ideii de comunitate, care dau naștere unui indi­vi­dualism nestăvilit și "în lipsa oricărui jalon de re­ferință, totul se topește într-un soi de stare lichidă. Se pierde certitudinea dreptului (iar magistratura e per­cepută ca un dușman) și singurele soluții pentru un individ lipsit de repere sunt apariția publică, cu orice preț (...) și consumerismul". Astfel întreaga so­cietate cunoaște un proces de șubrezire, apar mișcări ale celor indignați (care știu ce nu vor, dar n-au soluții practice și nici nu știu clar ce vor), ideologiile și par­tidele politice intră în criză acută, se produc derapaje periculoase. Grupate în volum pe teme, articolele se referă în principal la situația din Italia ultimului deceniu (am apreciat lămuririle din notele de subsol ale ediției româ­nești), dar au mare legătură și cu ceea ce se petrece azi la noi, de la ni­vel individual până la struc­turile de putere. Iată doar câteva titluri de capitole, ilus­trative în acest sens: "A fi în văzul lu­mii" (între altele, despre ne­bunia expunerii pe Facebook și la televiziuni), "Despre cons­­pirații" (ca ba­zaconii ma­nipulatoare și paranoia indusă populației), "Despre massme­dia" și cri­ma cea de toate zi­lele, plus tâmpeniile debitate cu aplomb de persoane publice fă­ră vreo competență anume. Sunt analizate și pro­blemele fierbinți ale emigrației și terorismului, ale relației dintre bătrâni și tinerii modelați de noile tehnologii care-i fac să-și piardă simțul realității, ni se vorbește despre pri­mejdia generalizărilor ("nu e adevărat că toți românii sunt violatori, că toți preoții sunt pedofili și că toți cercetătorii lui Heidegger sunt naziști. Și deci nicio poziție politică, niciun dezacord față de un guvern nu tre­buie să implice un întreg popor și o întreagă cul­tură"). Majoritatea "plicu­le­țelor", având ca destinatar publicul larg, sunt îm­pănate cu anecdote, situații și citate comice, care le fa­ce ușor de digerat, deși fondul lor și perspectivele în­trevăzute numai vesele nu sunt. Am fost întrebată odată într-un interviu cu ce scriitor mi-ar fi plăcut să fiu prietenă. Nu mai știu ce-am zis atunci, dar acum, după ce am citit și aceste cronici, aș răs­punde: cu Umberto Eco.