RODICA CULCER despre... Un pas înainte, o mie înapoi

Redactia
- Guvernul Cioloș e criticat că face apel la cetățeni și la companiile private, pentru a finanța proiecte cul­turale: achiziționarea Cumințeniei Pământului și, re­cent, cine­ma­tografia. Credeți că aceste critici sunt justi­fi­cate?

- Da și nu. Deși ambele inițiative se referă la cultură, con­ținutul lor este diferit: subscripția publică pentru achi­zi­ționarea Cumințeniei Pământului este benevolă, în timp ce, pentru finanțarea Fondului Cinematografiei, guvernul, mai precis ministrul culturii, s-a gândit la o taxă aplicată ve­nitu­rilor companiilor de telefonie, internet, cablu și cine­ma­to­grafelor. În primul caz, înțelegem că guvernul a fost con­strâns să apeleze la donații publice, pentru că parlamentarii nu au aprobat includerea sumei în buget. În cazul unui eșec al campaniei, banii vor fi restituiți donatorilor, iar noi, ca națiune, vom ști adevărul cu privire la atitudinea noastră față de marea cultură. Mai concret, dacă vom rata șansa de a achiziționa pentru statul român, deci în beneficiul tuturor cetățenilor acestei țări, o lucrare din patrimoniul uni­versal (pentru că aici se încadrează operele lui Brâncuși), în­seamnă că suntem, mai degrabă, țara lui Mircea Badea decât a lui Brân­cuși. Marea pierdere va fi, deci, exclusiv de ordin moral. Pentru a finanța cinematografia, însă, guvernul s-a gân­dit să ne bage mâna în buzunar, pentru că orice taxă su­pli­mentară aplicată companiilor de telefonie, internet etc. va fi transferată în prețul acestor servicii, preț pe care îl plătesc abonații. Indiferent de rezolvarea finală a chestiunii, este o problemă de filozofie a guvernării pe care ar trebui s-o combatem cu tărie, pentru că mărește atât povara fiscală, cât și costul vieții pentru fiecare din noi. Telefonia și inter­netul nu mai sunt astăzi un lux, ci o necesitate, iar România stă și așa prost, în comparație cu alte țări, în privința ac­ce­sului la internet. Reacția negativă față de această inițiativă mi se pare, deci, justificată și revizuirea ei, imperativă. În tot cazul, formula finală ar trebui să prevadă și garanții că banii nu vor fi distribuiți pe criterii politice, ci strict după meritele re­gi­zorilor și ale proiectelor, ceea ce, să fim realiști, nu poate fi asigurat într-o țară în care toate instituțiile sunt politizate. Ce rost are, deci, să-i asigurăm Centrului Național al Cine­ma­­tografiei, resurse de finanțare suplimentare, când nu știm cum și de cine vor fi administrate după alegeri? Mai util ar fi, poate, să urmărim criteriile după care sunt finanțate do­me­niile și proiectele culturale. Există o strategie națională sau doar preferințe individuale ale fiecărui ministru? De ce consideră, de pildă, doamna Șuteu, cinematografia ca fiind prioritară față de alte domenii culturale? Nu ar trebui să știm, de pildă, ce se întâmplă cu programul de reformă, demarat de fostul ministru al culturii, Vlad Alexandrescu? Ca bene­ficiari și, în ultimă instanță, finanțatori ai actului de cultură, cred că putem pretinde ceva mai multă transparență și o doză de respect din partea guvernului.

- În ultimele săptămâni, PSD a pierdut o serie de parlamentari în favoarea unui obscur partid recent creat, Partidul România Unită. Este această migrație un pericol pentru partidul lui Liviu Dragnea, sau o stratagemă pusă la cale de PSD, pentru a acapara electoratul ultrana­țio­nalist?

- În opinia mea, nu este nici pericol, nici stratagemă, ci o evoluție firească a conflictului dintre Liviu Dragnea și Victor Ponta, în perioada definitivării listelor electorale. "Dezer­torii", în frunte cu Sebastian Ghiță, sunt toți apropiați ai fostului premier, care, probabil, nu aveau să se mai re­gă­sească pe un loc eligibil pe buletinele de vot, astfel încât nu le-a mai rămas decât varianta de a constitui un grup parla­mentar separat, în ultima sesiune parlamentară din această legislatură, pentru a încerca să obțină, indirect, avantaje pentru ei înșiși, dar mai ales pentru Victor Ponta, pe care îl vor alături de ei. Dacă l-a menajat pe Victor Ponta, care și-a depus de altfel scrisoarea de intenție pentru o candidatură din partea PSD Gorj, Liviu Dragnea nu a fost deloc impre­sio­nat de exodul unor parlamentari din tabăra adversă, îm­povărați în plus cu dosare penale grele. Liderul PSD a cal­culat probabil că, pentru domnul Ponta, PRU oferă doar o aventură politică, iar PSD, certitudinea unui mandat de depu­tat, atât de necesar în perspectiva proceselor care îl așteaptă. Liviu Dragnea a anticipat, fără îndoială, aceste evoluții, atunci când a lăsat la latitudinea organizațiilor ju­de­țene ale PSD, alcătuirea listelor de candidați, fără nici o pre­­siune din partea conducerii cen­tra­le a partidului. El le-a dat satisfacție baronilor locali, pe al căror sprijin contează, în dauna "băieților deștepți", ca Se­bas­tian Ghiță, de pildă, pe care se baza Victor Ponta. Mai interesant ar fi dacă stra­tegia lui Liviu Dragnea, care va adu­ce, desigur, nume noi pe listele PSD, ar genera și o schimbare în bine la nivelul celui mai mare partid al țării. Cum cultura or­ganizațională a PSD nu s-a schimbat, probabil că trebuie să fim sceptici cu privire la o schimbare de fond, mai ales că, lă­sarea selecției can­di­da­ților pe mâna liderilor PSD din ju­de­țe este, de fapt, o ga­ranție a continuității practicilor care i-au asigurat partidului domi­nația la nivel național, în dauna binelui public. În fond, chiar și atunci când sunt nume noi, baronii locali sunt dis­cipolii predecesorilor lor penali. Cu o poziție dominantă în teritoriu, PSD nu are de ce să se teamă de PRU. Iar dacă, prin absurd, PRU ar intra, totuși, în Parla­ment, PSD nu se va sfii să negocieze cu el o viitoare ma­joritate, pentru că, la urma urmei, tot un copil al PSD este și PRU, fie el și dege­nerat.