Cultură și cafea cu rom

Claudiu Tarziu
Cultura nu face rating și nu aduce averi.

E râvnită de puțini, ignorată de cei mai mulți și invocată ipocrit, uneori, de către snobi, impostori și poltroni. Pentru o minoritate insignifiantă, ea este un mod de viață, pentru spuma plebei - un simplu panaș, iar pen­tru restul, nu există. Civilizația este, însă, urma culturii în istorie. Iar în absența civilizației, omul n-ar mai putea trăi azi. Cum să trăiască, deci, fără cultură? Foarte bine, pentru că astăzi este etern pentru "omul recent", care nu mai are nevoie de acumulări culturale. Vorbim de cultura înaltă, de­sigur. Sunt însă atâtea forme de subcultură pentru satis­fa­cerea tuturor gusturilor! Ele au încă destulă căutare. Dar nu la noi. Românii sunt atât de exigenți, încât, decât să cumpere pro­duse slabe, mai bine nu iau nimic. Sigur, nu intră la so­coteală împătimiții, ei continuă să facă shopping-terapie cu produse culturale de toată mâna. Așa s-ar putea traduce statisticile ultimului studiu Eurostat al Comisiei Europene privind consumul de cultură (2008 - 2014). Potrivit aces­tuia, comerțul cu bunuri culturale a crescut în ultimii ani, eu­ro­penii ajungând să cheltuie, în medie, 3,6% din venitul fiecărei gospodării pe cărți, muzică, teatru, filme, muzee etc. În România doar 2% din venitul pe familie merge la cultură, dacă acceptăm că și televiziunea e cultură, căci aceasta în­ghite peste jumătate din banii alocați "activităților cultu­rale". Altfel spus, nu rupem ușile la expoziții, spectacole și concerte, nu golim rafturile din librării, dar avem abonament la cablu. Iar la televizor, românul bea un pahar, fumează o țigară, ca tot omul. De aceea suntem siliți să ne cheltuim 8% din leafă, pe astfel de vinovate plăceri asociate... cul­turii, după cum ne arată o statistică recentă a INS. Să nu credeți însă că românii nu citesc. O fac, doar că mai rar. 30% au citit măcar o carte în ultimul an. Tot atâția au cumpărat un ziar sau o revistă. Ceilalți nu-și ocupă timpul cu futilități. Piața cărții în România este de 60 de milioane de euro pe an, cam 10-12 milioane de exemplare vândute (după Asociația Editorilor). Adică, vreo trei euro de cap de locuitor. Anual! În schimb, la nemți, 75% dintre cei 82 de milioane de ce­tă­țeni citesc cărți. Nu suntem nemți, în schimb, suntem la ega­litate de ne-cititori (și de cărți, și de ziare) cu turcii și grecii.
Un sondaj IRES, din august 2016, relevă că doar 15% dintre români merg la un eveniment cultural cel puțin o dată pe lună. Dar 57% participă măcar la unul pe an. Interesant este că nu banii sunt scuza pentru majoritatea celor care nu o fac niciodată, ci lipsa de timp. În schimb, peste 60% dintre ro­mâni folosesc internetul, majoritatea petrecând mai multe ore zilnic în mediul virtual. Pentru asta au timp! Așa se face că în studiul Eurostat suntem și noi, totuși, pe un loc întâi, alături de unguri: la cititori de cărți online (25%). Conform aceluiași document, România nu stă rău nici la exportul de cultură: pe locul zece în UE. E drept că peste graniță avem succes mai ales cu instrumentele muzicale (14% din tot ce poa­te fi considerat produs cultural, inclusiv jocuri pe com­puter), dar este o artă și în asta.
Cum am ajuns aici? Explicații sunt multe: lipsa unei stra­te­gii naționale pentru dezvoltarea culturală, subfinanțarea culturii vreme îndelungată, eșecurile reformei în educație, tri­umful mediocrității în managementul cultural etc. Ade­vă­rul este că nu mai tânjim după cunoaștere. Suntem "oa­meni autonomi" (apud P. Țuțea). Adică, facem pe deș­tepții. Că lumea a început cu noi și cu noi se va sfârși.