Istoria și "mecanismele umane"

Ciprian Rus
S-a tot făcut caz, în ultima vreme, de "alternativizarea" materiilor școlare.

Du­pă ce discipline întregi, pre­cum Istoria sau Literatura, au fost date peste cap de variante alter­native, care mai de care mai exotice și mai îndepărtate de esență, acum a venit rân­dul materiilor în sine să fie date deoparte, pentru a face loc unor cursuri pragmatice, utile, desigur, dar care nu se pot substitui materiilor cla­sice, care se studiază de sute de ani în școală.
Într-un discurs fulminant, ținut la sfâr­șitul săptămânii trecute, cu ocazia Con­gresului Național al Istoricilor Ro­mâni, rectorul Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, academicianul Ioan Aurel Pop, a atras atenția, la modul cel mai tranșant, asupra riscurilor pe care le comportă acest nou model, asociat cu superficialitatea cu care se predau unele materii în România. Rezultatul? "Oa­meni lipsiți de cultură generală și de ori­zont artistic, oameni capabili să rezolve doar probleme limitate, oameni care nu mai au capacitatea să compare și să ia decizii în cunoștință de cauză, alcătuiesc generația «Google», generația »Face­book», generația «SMS» sau toate la un loc! Sunt oameni, în general, inteligenți, dar cu inteligența canalizată spre sco­puri controlate de o elită malefică", a punctat rectorul.
Cum era de așteptat, vorbele lui Ioan Aurel Pop au fost interpretate de mulți "tăl­maci", drept un atac la adresa tine­ri­lor și ca mos­tră a incapacității sale de a în­țelege lu­mea în care trăim. S-au de­clan­șat, ime­diat, ample dezbateri în pre­să și pe rețe­lele sociale. În buna tradiție a celor pe care îi viza, de fapt și de drept, discursul rectorului UBB, afirmația a fost scoasă din context, ca să dea mai bi­ne la inter­pre­tări inflamate, degrabă adu­cătoare de "like"-uri și "share"-uri pe Facebook. În chiar paragraful anterior celui care a pro­vo­cat scandalul, rectorul clu­jean critica tocmai înlocuirea disci­pli­ne­lor precum Istoria, cu materii ca "edu­cație pentru drep­turile copilului" sau "edu­cație se­xu­ală". "Învățând istorie, elevul află despre lumi și compară, face cunoștință cu pri­mele legi, constituții, culte religioase, dis­tinge valorile antice, medievale, mo­der­ne, poate prețui dia­lo­gul și infor­ma­rea". Apoi, arăta că re­zul­tatul acestor de­mer­suri din ultima vreme este crearea de "mecanisme umane", de roboți, de ma­rionete ușor de manipulat, prin vot ori prin alte mijloace. "Există eli­te malefice în lume, care îi pot con­du­ce pe tinerii ne­edu­cați pe căi greșite, de exemplu, cei ce se detonează singuri și omoa­ră zeci și sute de oameni sunt oa­meni fără edu­ca­ție, fără cultură generală, fără dis­cer­nă­mântul de a aprecia valo­rile, dar oameni care știu să lucreze pe net și pot să fie in­fluențați de mesajele de acolo. Nu avem nevoie de oameni ro­boți, ci de oameni cu personalitate", a explicat profesorul clujean.
"Să nu se simtă jigniți tinerii care sunt pe Facebook, cei care știu să caute inteligent datele importante de care au nevoie, și eu fac la fel ca și ei. Dar e im­por­tant să nu ne lăsăm înrobiți și amă­giți de anumite mesaje ce pot veni pe aceste căi, trebuie să fim cu picioarele pe pă­mânt, să avem educație, cultură, și aceste lucruri se pot învăța de la un istoric bun, dacă el este lăsat să predea is­toria ele­vilor". Mulți au citit pe Face­book me­sa­jul rectorului clujean. Între­ba­rea pe care și-o punea el însuși, în dis­curs, ne-o pu­nem și noi: câți dintre ei au înțeles, cu ade­vărat, mesajul? Culmea, tocmai reac­țiile adverse pe care le-a stârnit sunt cel mai bun argument despre superfi­cia­li­tatea pe care academi­cianul o ataca în discursul său...