Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Lucian Boia, "Strania istorie a comu­nis­mului românesc (și nefericitele ei consecințe)", Edi­tura Humanitas, 232 p.

Bibliografia comunismului e inepuizabilă: ana­lize istorice, studii de caz, culegeri de docu­men­te, bio­grafii și memorii au dat și continuă să dea di­mensiunile concrete ale utopiei, care s-a dovedit monstruos-sângeroasă la orice încercare de trans­pu­nere în practică. Comunismul românesc a um­plut și el, în ultimul sfert de secol, o bibliotecă. Istorici, politologi, economiști, sociologi, memo­rialiști, scri­itori, oameni care au resimțit cotidian efectele "celei mai drepte dintre orânduiri" au stu­diat și au de­pus mărturii despre dictatura în care au trăit ro­mânii timp de 43 de ani. Lucian Boia nu și-a propus să rescrie istoria acestei mișcări politice de la noi, ci să explice cum a fost posibil ca țara cu cei mai puțini comuniști din perioada interbelică și cu cea mai redusă receptivitate la ide­o­logia aces­tora să devină cea mai "co­munizată" din Europa și cea mai puțin desprinsă după 1989 de moștenirea co­munistă. Este un paradox sesizat și de Neagu Djuvara că, în relativ scurta lui do­minație, co­mu­nismul a influențat men­talul românesc în profun­zime, cum n-au făcut-o secolele de urgie istorică ce s-au abătut asupra acestui spațiu. Lucian Boia inter­pre­tează fenomenul comunismului românesc prin pris­ma evoluției lui speciale în interiorul orien­tării so­cial-politice universaliste cu vocație tota­litară din sec. XX. Produs, cum se știe, de revoluția din Rusia anului 1917, în condiții cu totul diferite de cele pre­conizate de Marx, comunismul a fost exportat, du­pă înfrângerea Germaniei în Al Doilea Război, în toate statele ocupate de trupele sovietice, Stalin afir­mând imperativ că, în spațiul dobândit de ar­matele sale, învingătorul își impune regimul politic. Or, acest spațiu grupa țări foarte diferite ca dez­vol­tare economică, structură socială, cultură și tradiții naționale. E drept că, în toate, sovieticii aveau "par­tide" conduse din umbră de la Moscova și grupuri sociale ce le sprijineau. Ro­mâ­nia a avut partidul comunist cel mai puțin numeros și cel mai puțin "pro­letar", fiind un stat "e­mi­na­mente agrar", cu o dez­vol­tare ine­gală a provinciilor reunite în 1918 și un proletariat incipient, compus în mare măsură din "elemente etnic di­ferite". Ideo­logia marxist-leninistă nu avea astfel cum să prindă la populația majoritară, având printre aderenți mai mult alogeni. Și totuși, într-un timp ex­trem de scurt, după impunerea lui la putere, partidul s-a autoh­to­nizat, a devenit unica forță politică a țării și a purces la realizarea programului său care nu era altceva decât aplicarea cu aceeași cru­­zime a mo­delului stalinist de in­dus­trializare și co­­lectivizare, de pro­le­tarizare prin des­fiin­țarea proprietății pri­vate, in­clu­siv în me­diul rural. Pri­mitiva Ru­sie avea spațiul și resursele pentru un asemenea ex­pe­riment. În Ro­mânia, comunismul impus de so­vietici prin metode dure, deși a cal­chiat ad-litte­ram același pro­gram, n-a reușit, sub cei doi dictatori, Dej și Cea­ușescu, decât o epuizare generală a țării, o sleire a elementelor vitale care au îm­pins-o, în momentul căderii siste­mului, în pragul colapsului. Lucian Boia sur­prin­de sintetic procesul tre­cerii de la in­ter­națio­na­lism la națio­na­lism și de la "centralism de­mocratic" la "comunis­mul dinastic" + cultul perso­na­lității, examinând și maniera în care s-a produs coruperea "sufletului românesc", per­cep­tibilă până azi.
Comunismul n-a putut rezista concurenței cu dinamismul capitalist din lumea liberă. Rigiditatea utopiei l-a făcut să piardă partida. "Comuniștii însă au câștigat-o" - constată istoricul, analizând cum și în ce condiții cea mai violentă răsturnare de regim din 1989, cea din România, "s-a prelungit prin cea mai lentă și mai incompletă desprindere de co­mu­nism", tranziția fiind acaparată de fosta nomencla­tură și rețelele de securiști.