IMAGO MUNDI

Dana Ene
- Cu George Enescu prin jungla urbană -

Sâmbătă, 15 octombrie, la Universitatea Na­țio­nală de Muzică din Capitală, într-o sală micuță și cochetă, tineri și adolescenți, bunici și nepoți s-au bucurat deopotrivă, timp de o oră, de un spectacol fascinant, unde muzica veche s-a îmbinat armonios cu tehnologia (proiecția unor imagini video superbe). O magie descrisă de arcușul fermecat al trupei bucureștene Imago Mundi. Opt artiști muzicali și vizuali ne-au purtat pe toți cei prezenți într-o lume de vis, o lume uitată, cu ii, fluturi, iarbă și copaci secu­lari - lumea plină de candoare și de normalitate de odinioară, din care și-a tras seva creatoare și marele George Enescu.
Imago Mundi este un grup bucureștean format în 2001, care și-a lansat acum, în octombrie, cel de-al patrulea disc din ca­rieră. Cunoscută celor care ascultă Radio Ro­mânia, Radio Româ­nia Cultural, Radio România Muzical, dar și celor ce urmă­reau TVR Cultural (pe vremea când acesta mai exista), Imago Mun­di - deși nu este atât de promovată precum tru­pele comerciale - a reu­șit să se im­pună pe scena muzicală româ­nească, ba chiar a dus faima țării noastre și peste hotare. Ca să aflăm ceva mai multe despre ei și despre noul album lansat cu această ocazie, i-am so­licitat un scurt interviu unuia dintre membrii fon­datori ai formației, Daniel Ivașcu, imediat după terminarea concer­tului de sâmbătă seară, înainte de a-și face baga­jele și de-a pleca într-un turneu prin țară.

Daniel Ivașcu
"În toată lumea am fost primiți excelent"


- Cine sunt, de fapt, membrii formației Imago Mundi? Cum ați descrie trupa pentru cei care nu vă cunosc?

- Imago Mundi este un grup ce propune o viziune proaspătă asupra muzicii vechi și tradiționale româ­nești. Avem un re­pertoriu rar, abor­dat de către mu­zicienii de factură clasică. Noi nu expunem piese de muzeu, ci cântăm o muzică vie. Iar perspectiva din care ne construim discursul muzical este aceea a omu­lui contemporan, in­flu­ențat de expe­riența urbană, care ascultă deopotrivă jazz, rock, muzică cla­sică sau elec­tro­nică și pen­tru care bucuria muzi­cii este întotdea­una motivată de ceea ce simte, și nu de ce "se poartă".

- Au trecut aproa­pe cinci ani de la lan­sa­rea discului vostru "Isvor. Dimitrie Can­te­mir"... Cum s-a ajuns la George Enescu?

- Una dintre piesele pe care le cântam în primele concerte dedi­cate proiectului "Isvor. Dimitrie Cantemir" - și pe care n-am inclus-o pe CD-ul de atunci - este "Când și-a pierdut ciobanul oile". E o piesă frumoasă căreia însă nu i-am găsit locul printre celelalte... Mai târziu, în 2014, când am început să lucrăm la proiectul dedi­cat lui George Enescu, ne-am amintit de ea, și acum și-a găsit foarte bine rostul, căci are aceeași temă cu una dintre Rap­sodii.

- Cât de prezent este George Enescu pe acest album al vostru?

- "Isvor. Dimitrie Can­­temir" (Cartea Științei Mu­­zicii și muzica tradi­țio­­nală românească) ne-a deschis apetitul pentru repertoriul românesc. Și am avut drep­tate, căci a fost un disc foarte bine primit de pu­blic. Dar între cele două proiecte există o diferență de abor­dare: în primul "Isvor" în­cer­cam să-l "re­cu­perăm" pe domni­torul Moldovei, con­­si­derat a fi unul dintre părinții mu­zicii laice tur­ce, dar prea puțin cunos­cut în România, în calitate de mu­zicolog și compo­zitor (cel puțin asta era si­tuația în 2010 - și ne pla­ce să credem că lucru­rile s-au mai schimbat de atunci și datorită nouă); pe "Isvor. George Enes­cu" (Rapsodiile Române vs. mu­zică tradițională și fol­clor urban) ne propu­nem să prezentăm sursele de in­spirație folosite de Geor­ge Enescu în "Rap­sodiile Ro­mâne" într-un context mai larg, al temelor de muzi­că tradițională și folclor urban de secol XIX. Albumul este inspirat din opera enes­ciană și dedicat marelui compozitor, dar lucrările pe care le interpretăm sunt (cu mici excepții) compoziții proaspete, originale.

- Ați avut un an bogat în concerte. Pe unde ați călătorit și cum v-au primit oamenii?

- Am început anul 2016 în forță, cu un concert la New York - asta se întâmpla în ianuarie. ?n martie, am susținut două concerte la Londra, urmate de un con­cert la Sala Radio din București - transmis în di­rect de Ra­dio România Muzical și care constituie înregistra­rea pe care o veți regăsi pe CD-ul lansat recent de Edi­tura Casa Ra­dio. Peste vară, am avut o serie de con­certe dedicate bucureștenilor - "Grădini de vară", dar am cântat și în Estoril și la Lisabona. Iar anul se va încheia cu două concerte dedicate Zilei Naționale a Ro­mâniei, la Berlin și la Riga. Peste tot am fost primiți excelent, cu multă curiozitate poate, inițial, urmată însă de mult entuziasm.

- Sunt interesați românii din diaspora de muzica pe care o interpretați, sau au fost mai mulți străini în sală la concertele voastre internaționale?

- Da, cu siguranță, românii sunt interesați de mu­zica noastră. Ne-au spus asta toți cei pe care i-am în­tâl­nit. Dar, în egală măsură, putem spune același lucru și despre publicul din țările pe unde am trecut - noi cântăm atât în spații frecven­tate de români (sau în cadrul unor evenimente dedi­cate acestora), cât și în cadrul unor festivaluri inter­naționale, respectiv în zone geografice unde comuni­tatea românească nu este prezentă. Peste tot am fost primiți cu mare bucurie. E impresionant să vezi reac­­țiile oamenilor, să simți energia lor pozitivă - indi­ferent că vorbim de pu­bli­cul din Tunis, Salzburg, Bruxelles, Lon­dra, Granada, New York, Berlin, Estoril sau București.

- Ați început turneul de promovare a noului album pe 14 octombrie, la Ploiești, în București ați cântat pe 15, ce urmează?

- Turneul nostru național "Isvor. George Enescu" cuprinde 10 concerte, în 10 orașe diferite din țară. Este un proiect po­sibil datorită Asociației Culturale IS­VOR, co-finanțat de AFCN (Adminis­trația Fondului Cultural Național). Mai avem în program încă 8 concerte: pe 19 octombrie - Filarmonica "Oltenia" din Craiova; pe 28 octombrie - Filarmonica Pitești/ Cen­trul Multifuncțio­nal; pe 4 noiembrie ajungem la Ca­sino Sinaia; pe 6 noiembrie, la Casa de Cultură "Geo Bogza" din Câm­pina; pe 18 noiembrie concertăm la Colegiul Național de Artă "Ion Vidu" din Timișoara; pe 19 noiembrie, la Filarmonica de Stat Arad; pe 22 noiembrie, la Filar­monica de Stat Sibiu, și turneul nos­tru se încheie cu un concert în Sala Auditorium Ma­ximum a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Carte de vizită
* Imago Mundi a fost înființată în 2001 și este com­pusă din: Adrian Buciu (flaute, shakers), Oana Ivașcu (oboi, tamburină, drâmbă) - membru fondator, Ște­fan Barbu (vioară), Andreea Țimiraș (violoncel), Cătă­lin Ștefănescu-Pătrașcu (cobză, chitară/compoziții, aran­jamente), Daniel Ivașcu (bendir, shakers) - membru fondator, Cristian Stănoiu (proiecții video live) și Flo­rin Ghenade (foto/video).
* Debutează în 2002, la Electrecord, cu albumul "Mu­sica Viva". ?n 2009 lansează al doilea disc, "Pil­grims".
* ?n 2010 lansează proiectul "Isvor" și încep să studieze și să adapteze rădăcinile muzicale românești în creațiile trupei. ?n 2012 lansează albumul "Isvor. Can­temir" la Editura Casa Radio, album reeditat în 2015.
* Luna aceasta, au lansat albumul "Isvor. George Enescu", tot la Editura Casa Radio, un disc ce costă 15 lei și pe care îl puteți comanda și online pe edituracasa radio.ro.
* Până în prezent au cântat pe cele mai importante scene muzicale din țara noastră, dar au participat cu ace­lași mare succes și la festivaluri naționale și internațio­nale.

Foto: Alexandru Dolea - 3