Dimitrie, sfântul care aduce toamna

Cristian Curte
- Țăranii români îl țin la mare cinste și îl prăznuiesc până azi, considerându-l paznicul roadelor și belșugului toamnei -

Camera secretă

Comportamentul ciudat al părinților săi i-a mar­cat toată copilăria. Mai ales seara se închideau într-o ca­meră din care, la scurtă vreme, răzbătea mireasma subțire de smirnă topită, se auzeau murmure și, une­ori, cântări. Dacă își lipea urechea de ușă, prindea și crâmpeie de rugăciuni. Deși nu le înțelegea pe de­plin, în cuvintele acelea era o lume misterioasă care îl atrăgea puternic spre ea. Mai ales un nume ce re­ve­nea adesea pe buzele părinților săi îl fermeca, deși nu știa ce înseamnă: Iisus. Nici în casă, nici în afara ei, nu-l auzise decât foarte rar. Se vorbea de Iisus mai mult în șoaptă. Odată, un sclav pronun­țase acest nume, cu un soi de fascinație reținută, altă dată fu­sese pronunțat de câteva femei de la bucă­tărie, în timp ce trebăluiau, iar într-o dimineață, de un om din piață, îmbrăcat în haine ponosite, când îl dăruise cu un ban. Atât. Dar ochii tuturor se umpleau, când îl rosteau, de lumină...
Din toate împrejurările acestea Dimitrios a învă­țat că despre Iisus și creștini nu-i bine să vorbești. În lumea părinților săi, de patricieni bogați, ocupați cu averile și cu luptele pentru putere, forul călăuzitor era Roma, capitala imperiului, iar la Roma, cezarii hotă­râseră că despre Iisus și creștini nu vorbești. Și când Roma hotăra ceva, trebuia să i te supui. Alt­minteri, aveai de suferit. Puteai să îți pierzi averea, poate chiar familia și viața. Însă părinții lui Dimitrie îi păreau nesupuși, chiar dacă tatăl era proconsulul Thesalo­nikului, cel mai important reprezentant al împăratului și, totodată, unul dintre cei mai avuți patricieni ai cetății. Dar când Dimitrios o întrebase pe mama lui despre Iisus, ea nu-și dusese, speriată, mâna la gură, ci îi zâmbise cu drag, dar fără să-i răspundă la între­bare. Apoi îi spusese că, la vremea potrivită, va afla tot ce trebuie despre El. Și vremea aceea a venit. Toată viața a purtat copilul în suflet clipa când pă­rinții i-au permis să participe și el la rugăciune. Să fi avut vreo trei-patru ani, îndeajuns încât întâmplarea să nu i se mai șteargă niciodată din minte.

O călăuză pentru toată viața

Camera era goală. Pe o fereastră mică se strecura înăuntru lumina apusului. Pe peretele dinspre răsărit, strălucind de aur și pietre scumpe, erau așezate două icoane. Avea să le țină minte toată viață. Mai ales chipul bărbatului acela tânăr, cu fața prelungă și ochi căprui. O privire care avea să-l urmărească mare parte din copilărie. Apoi mama a început să-i spună despre Iisus. În cuvinte simple, așa cum numai ma­mele știu să vorbească despre Dumnezeu, i-a po­vestit toată istoria Lui. Cum, Dumnezeu fiind, a luat trup de om pentru a ne arăta chipul iubirii depline de semeni. Și cum oamenii nu L-au înțeles, ci L-au batjocorit, socotindu-L un blas­femia­tor. Și cum ura aceea nebună s-a re­vărsat din ei într-o zi, când L-au prins și L-au răstignit. Dar, Dumne­zeu fiind, Iisus a înviat din morți, s-a arătat priete­nilor Lui și apoi S-a înăl­țat la ceruri. Atât i-a spus mama, apoi au îngenuncheat și s-au rugat îm­pre­ună. Când s-au ridicat, inima îi era caldă. O lumină blândă, alta decât cea a soarelui care stătea să apună, părea că învelește lumea. A adormit târ­ziu, iar zilele ce au urmat i s-au scurs pline de o fericire liniștită și egală. Dincolo de învățăturile ma­mei, bucuria rugă­ciunii i-a fost cea mai de preț că­lăuză spre Dumne­zeu. Sufletul lui curat și crud, neprins încă de patimi, se avânta în ea și adăsta în ea, îndelung.
Când a mai crescut puțin, mama i-a vorbit despre botez, baia de apă și Duh Sfânt, în care se cufundă cei care cred, pentru a muri în ei omul vechi și a se sălășlui în adâncul inimilor lor Hristos. Și-apoi, la vila lor au început să vină câțiva prieteni de-ai pă­rinților. Nu-i știa pe toți, dar era vădit că îi unea un lucru tainic. Nu erau numai patricieni, ba unii păreau chiar oameni din po­por, țărani cu care aris­tocrația Thesaloni­cu­lui nu avea niciodată de-a face. Și totuși, pă­rinții lui i-au îmbră­țișat, apoi i-au poftit pe toți în odaia cu icoane. În locul acela strâmt au încropit un baptisteriu, în care preotul l-a cufundat pe Dimitrie de trei ori, după numărul zi­lelor în care Hris­tos stătuse în mor­mânt. Lumina pe ca­re a simțit-o atunci în adâncul su­fletu­lui, deși era doar copil, i-a fost toată viața călăuză.
Botezul l-a de­prins cu o bucurie de care nu avusese de­fel habar. Bucuria de a trăi în Hristos, ca un melc în­vârtit într-o cochilie de lumină.

Vâlvătaia inimii

Era tânăr când pă­rinții săi au murit. Dacă n-ar fi fost dra­gostea pentru Dum­ne­­zeu, care-l mistuia și-i umplea toată ini­ma, ar fi căzut într-o deznă­dejde amară. Dar așa s-a mângâiat de pierde­rea lor, lucrând mai mult în biserică. Marea ave­re moștenită de la părinți a pus-o în sluj­ba alinării celor sărmani, care erau cu duiumul în trufașa cetate. Faptele sale bune, blân­dețea cu care se apropia de cei pe care nu-i lua ni­meni în seamă l-au făcut faimos. Și pentru că era educat și nu era avid de putere, cele mai importante familii de patricieni l-au privit cu simpa­tie. Dragos­tea poporului și respectul aristocrației vor fi însem­nat mult în hotărârea împăratului Maximian Gale­rius de a-l așeza ca proconsul al Thesalonikului, în locul tatălui său. Împăratul nu avea de unde să știe că numise în cea mai înaltă funcție din oraș un creș­tin, pentru că Dimitrios își ținuse credința în Iisus în taină, la fel ca părinții săi. Când l-a primit în palatul din Roma, prima sarcină pe care i-a dat-o Galerius a fost să curețe cetatea de creștini, ucigându-i pe toți cei care cred în Nazarineanul răstignit de Pilat. Împăratul îi cerea nu numai să își renege credința, ci și să îi omoare pe toți cei pe care-i iubea. Din clipa aceea, soarta lui Dimitrios era pecetluită. Iar el și-a înfruntat destinul cu un curaj nebun, curajul celor care iubesc necondiționat. Întors în cetate, în loc să aplice edictele anticreștine ale împăratului, noul proconsul a început să propovăduiască deschis, în public, creștinismul. Și-a răzbunat în felul acesta anii în care își înăbușise vâlvătaia inimii. Poate că tăcerea sa din adolescență și prima tinerețe fusese întă­rită și de grija pentru părinți. Însă acum era sin­gur și cu adevărat liber. Le vorbea des­pre Hristos tuturor, ori­unde și oricând. Creștinii au prins curaj, iar pă­gâ­nii, care-l respectau, l-au ascul­tat. Mulți dintre ei s-au bo­tezat și au început să spri­jine deschis biserica. Încet, ceta­tea înce­pea să se schimbe. Dar bărbăția cu care Di­mitrios înfrunta edictele Ro­mei a ajuns și la urechile împăratului. La înce­put, a crezut că sunt zvonuri ale celor piz­mași pe tinerețea noului proconsul, dar când detractorii s-au înmulțit, Galerius a înțeles că în Thesalonik se întâmplă ceva grav. N-a recurs, însă, imediat la pedepse, așteptând un prilej potrivit. Iar acesta a venit. În urma unei campanii victorioase împotriva sarmaților, împăratul a poruncit jertfe prin care să-i cinstească pe zeii ocrotitori. Dimitrios a lipsit la ceremonii.

Ultima rugăciune

Știind că moartea se apropie, Dimitrios s-a retras, pentru ultima oară, în odaia de rugăciune a casei sale, unde părinții îl duseseră încă din anii copilăriei la întâlnirea cu Iisus. Bucuria de-atunci nu mai avea să dispară din sufletul lui niciodată. O invoca, în rugăciuni, cu atâta intensitate, încât s-a întâmplat, nu o dată, să trăiască aievea, pogorârea râului de lumină asupra sa. Strălucirea cotropitoare a lui Hristos, fru­mu­sețea lui, mai presus de orice frumusețe a lumii, strălucirea orbitoare și, mai cu seamă, mila și iubirea atotputernică, pe care le simțea revărsându-se asupra sa, pacea și bucuria care îi umpleau sufletul... Cum să renunțe la Iisus? Cum să scoți din tine lumina, feri­cirea aceea fără de preț a credinței?
Dimitrios nu avea altă cale decât să moară pentru ea. O moarte a trupului, cu mult mai ușoară decât lepădarea iubirii pentru Hristos. Plin de pace și bucu­rie, s-a cufundat în rugăciune adâncă, ridicându-și ochii spre icoana din care-l privea Iisus. A stat așa înde­­lung. Timpul s-a făcut cât o fărâmă, apoi a dis­părut. Legionarii au năvălit peste el. Galerius voia sânge. Dar pentru că Dimitrios era foarte iubit de locuitorii cetății, nu a îndrăznit să-l ucidă în public, ci l-a închis într-o baie romană, plină de scorpioni și de șerpi, nădăjduind că va muri otrăvit. Dar fiarele nu i-au făcut nimic.

Plecarea la cer

Dimitrios a fost ucis într-o zi de toamnă, pe 26 octombrie, în anul 306, stră­puns cu sulițele. Le­gen­da spune că atunci când soldații împăratului au in­trat în locul supliciului, Dimitrios a ridicat mâna pentru a fi împuns de sulițe în coastă, acolo unde un alt legionar îl străpunsese pe Hristos aflat pe cruce. Du­pă ce l-au ucis, soldații i-au aruncat trupul într-o fân­tână adâncă, nădăj­du­ind, la fel ca și împăratul, că isto­ria lui avea să se sfârșească aici. Dar Dum­nezeu răz­bu­nă suferințele aleșilor săi. Un servitor al lui Dimi­trios, Lupus, a luat toga plină de sânge a martirului, tămăduind cu ea mulți bol­navi, fapt pen­tru care a plătit cu viața. După șapte ani de la moar­tea lui Di­mitrios, Sfântul Împărat Constantin cel Mare dădea un edict prin care creștinii aveau drep­tul să își prac­tice religia fără frica de a fi uciși. În scurtă vreme, ves­tea despre minunile sărvâr­șite la mormântul Sfântului Mucenic Dimitrios s-a răs­pân­dit ca fulgerul. Începea viața sa de după moarte.

Primele minuni

Leontios, guvernatorul Iliriei, era bolnav de ani mulți. De picioare nu se mai putea folosi, îl purtau slugile unde avea nevoie. În neputința asta chinui­toare, a auzit de minunile care se săvârșeau la biseri­cuța ridicată peste mormântul Sfântului Mare Muce­nic Dimitrie din Thesalonik. Având o credință adân­că în Hristos, Leontios a plecat la drum. A mers zile întregi, purtat pe cal sau pe brațe, ca un copil. Când a ajuns în cetate, le-a rugat pe slugi să îl așeze jos, pe pământ, chiar peste mormântul sfântului. Credea cu tărie că se poate vindeca și așa a și fost. Din clipa în care a atins țărâna, mădularele lui bete­ge au prins viață. Tradiția spune că Le­on­tios s-a ridicat singur și, de bucurie că a scăpat de robia bolii cumplite, a hotărât să ridice o altă biserică, mult mai mare, care să-i poată adăposti pe toți pelerinii ce veneau să se închine în nu­măr din ce în ce mai mare la osemintele lui Dimitrios.
Când meșterii tocmiți de el au dă­râmat mica biserică, în ruinele străve­chii băi romane au găsit și trupul sfân­tului. Era întreg, neputrezit. Aunci s-a întâmplat un miracol, care avea să se repete veacuri la rând - din trupul lui Di­mitrios a început să izvorască untde­lemn sfânt, plin de o mireasmă dumne­zeiască, un amestec de smirnă, tămâie și flori, parcă venind din rai. Mireasma era atât de pătrunzătoare, încât s-a răs­pândit în toată cetatea, și au venit cu mic cu mare să i se închine sfântului. Atunci cred eu că s-au întâlnit cu adevărat Di­mitrios și poporul. Și au rămas așa, nedezlipiți în iubire, încât au început să-l numească "ocrotitorul Thesaloniku­lui". Și, oricând erau la ananghie, el le sărea în ajutor. Când cetatea a fost lovită de o mare foamete, Sfântul Dimitrios li s-a arătat în chip minunat unor căpitani de corăbii, care aveau vasele pline de grâne, spunân­du-le să meargă în Thesa­lonik și vor fi răsplătiți. Altă dată, Iustinian, marele împărat de la Constan­tinopol, după ce a ridicat Sfânta Sofia, a vrut să ia moaștele lui Dimitrios și să le aducă în noua sa ctitorie. Dar când trimișii săi s-au apropiat de raclă, cronicile spun că un foc a ieșit din trupul sfân­tului și un glas a tunat în biserică - "Să nu îndrăzniți!". Fostul guvernator al cetății nu dorea să-și părăsească orașul.

Sfântul care nu pleacă niciodată

O cronică străveche povestește cum Ilustrius, un călugăr înduhovnicit, a văzut în duh o întâlnire din­tre doi îngeri și Sfântul Dimitrios. Aceștia au venit din cer la racla sa, spunându-i că trebuie să plece din ceta­te, pentru că, din pricina păcatelor locuitorilor, Hristos însuși va îngădui ca Thesalonikul să cadă în mâna vrăjmașilor. Dimitrios s-a întristat, apoi le-a spus tri­mișilor cerești - "De vreme ce Mântuitorul m-a pus pe mine de strajă cetății acesteia, mă voi asemăna Lui, care pentru păcatele noastre și-a văr­sat Sângele Său și Și-a pus sufletul pentru noi. Așa și eu voi urma calea Stăpânului meu și-mi voi pune sufletul pentru cetă­țeni. De vor pieri aceștia, să pier și eu cu dânșii!" Apoi, mâhnit, a intrat din nou în raclă, iar vedenia s-a risipit ca un fum. Thesalonikul nu a pierit atunci. Locuitorii au aflat de vedenie și s-au strâns, cu mic cu mare, la bise­rica sfântului. Bărbați în putere, militari încercați în războaie, femei tinere și bătrâne neputincioase, copii și adolescenți au umplut sfântul lăcaș și s-au rugat să fie iertați pentru păcatele lor. Zeci de mii de oameni s-au unit, prin iubirea lui Di­mitrios, într-un singur trup, cu o singură inimă. Când dușmanii au ajuns la porți, erau pregătiți să-i înfrunte. Dar nu săbiile, săgețile și scuturile lor au salvat atunci orașul, ci armura de nepătruns a credinței lor, că vor birui prin puterea lui Hristos cu ajutorul sfântului. Și au biruit. Thesalonikul e în picioare și astăzi, măr­turie a faptului că tăria unei cetăți nu stă doar în zidurile și armatele sale, ci, mai ales, în iubirea de Dumnezeu a locuitorilor ei și în rugăciunea plină de putere a sfinților care o locuiesc. Pentru că, deși au murit, sfinții sunt vii, trăiesc printre noi, părtași la durerile, bucuriile și iubirile noastre. Sunt prietenii și casnicii noștri, aflați la un vârf de inimă distanță. Trebuie doar să-i strigăm și ei ne sar în ajutor.