Mâncare nouă în gură veche

Parasca Fat
De ce postesc țăranii?

Poate mai mult ca oricând, omenirea privește îna­­poi cu respect și interes, reconsiderând ceea ce s-a grăbit să depășească prin pro­gre­sul teh­ni­cii, adică modul de viață tradițional, mâncărurile ță­ră­nești.
Auzim tot mai des vorbindu-se despre hrana eco­lo­gică, de eliminarea produselor modificate genetic, a celor care conțin aditivi și a cărnii influențate de hor­moni. Occidentul, care a inventat aceste produse, tra­ge acum un semnal de alarmă împotriva lor, pentru că în ur­ma cercetărilor s-a dovedit că produc boala nu­mi­tă cancer. Iată, de pildă, o rețetă americană de salam: din 30 kg de carne se obțin 100 kg de salam. Oare ce "bu­nătăți" sunt cele 70 de kilograme adăugate, care nu sunt carne?
Se vede că progresul tehnic l-a îndepărtat pe om de na­tură și, implicit, de propria sa natură. Grecii au spus că omul este o lume mică, un microcosmos, lu­mea mică fă­când parte din lumea mare, macrocosmos. Prin ur­mare, îndepărtarea de ma­crocosmos, de marea ar­monie a naturii, îl duc pe om la boli gra­ve, incu­ra­bile și la moarte pre­ma­­tură.
Printre multele in­ven­ții ale min­ții omenești se nu­mără și încălcarea lanțului trofic, ceea ce a dus la boala vacii nebune. Dum­­nezeu nu le-a pro­gra­mat pe vaci să mănânce oa­se și pești sub for­mă de făinuri pro­teice, le-a pro­­gramat să pască iarbă. Cu atât mai mult nu l-a creat pe om să înghită kilo­grame de substan­țe chimice. L-a pus în Grădina Raiului și i-a spus că poate să mă­­nânce din roada tu­turor po­milor, în afară de a unu­ia: Pomul cu­noașterii bine­lui și răului. De ce? Pentru că omul nu este în stare să le deose­bească; le confundă, nefiind el crea­tor, ci parte creată. Adam stră­moșul, ar­he­tipul, a mâncat. Așa că omenirea era condamnată la moarte! Făcându-i-se milă lui Dum­nezeu de creația sa, l-a trimis în lume pe Iisus Hris­tos care ne-a răs­cum­­părat din păcatul ori­ginar, des­chi­zând por­țile ne­mu­­ririi. Noua lege, religia creștină, este ținută de țărani și de cei cre­dincioși cu cea mai mare sfințenie, prin posturi. Iisus a postit și s-a rugat în genunchi, ofe­­rindu-ni-se ca mo­del. Este arhetipul care l-a înlocuit pe Adam.

Anotimpurile și hrana

În natură, avem patru anotimpuri, patru schim­bări de ritm, marcate de două echi­nocții și de două solstiții. În calendar avem pa­tru posturi. Ba, uneori cinci - când este și Postul Crucii. Să vedem cum stau lucrurile.
Echinocțiul de primăvară este la 21 martie și cade în Postul Mare (al Paștelui). Acest post are șapte săp­tămâni, plus săptămâna albă. (La echinocții ziua este egală cu noaptea.) Echinocțiul de toamnă are loc la 23 sep­tembrie, după Postul Crucii de șapte zile (7-14 sep­tem­brie). Solstițiul de vară, 21 iunie, când avem ziua cea mai lungă, este urmat de Postul Sfântului Petru de trei zile (25-28 iunie). Solstițiul de iarnă - 22 de­cembrie - cu ziua cea mai scurtă, este la sfârșitul Pos­tului Crăciunului, de șase săptămâni (15 noiembrie - 24 de­cem­brie). Sin­gurul post care nu urmează îndea­proa­pe rit­mu­rile cosmice este Postul Sfintei Mării, de două săp­tămâni: 31 iulie - 15 august.
Iată cum țăranii, ținând posturile, urmează rit­murile naturii. Și iată că religia creștină este un mare adevăr și un mare dar pentru sănătate. Câți oameni însă nu-și râd când este vorba de posturi? Câți nu spun că "nu-i păcat ce bagi în gură, ci-i păcat ce scoți", răstălmăcind cuvin­tele Mântuitorului? Pentru că m-am numărat printre ei, am în­cercat să-mi lămuresc valoarea postului pe calea în­țe­legerii lui. Prima surpriză - de proporții - a fost această armonie cu ritmurile naturii (mi s-a părut de-a dreptul copleșitoare). Și atunci, chiar poți să crezi că la lună plină și la lună nouă, dacă nu mănânci nimic so­lid, ci bei numai ceaiuri și sucuri din fructe și le­­gu­me timp de 24 de ore, poți slăbi câteva ki­lo­gra­me. Mai apoi, pos­tu­rile sunt șocuri ali­men­tare de dezin­to­xi­care și echi­li­bra­re a or­ga­nis­mului prin eliminarea gră­similor. În aler­gii, me­dicii pre­scriu post cu pâine prăjită și ceai amar.
Dar posturile mai sunt și o școală severă de edu­care a voinței, întrucât, pe lângă abținerea de la car­ne, ouă, lapte, prescriu și abstinența se­xuală, cu­ră­țirea morală, adică echilibrarea sis­temului hor­monal. Bărbatul și femeia tre­buie să fie ca frate și soră. Altfel vor procrea co­pii handicapați. (Se poate verifi­ca.)
Că la baza pos­turilor stă o mare taină a vieții ne-o do­vedește Postul Mare. Înainte de în­ce­perea lui - cele șapte săptămâni - există o săp­tă­mână ce se numește săp­tămâna albă - a brân­zei. În această săptămână este permis a se mânca brânză, lapte și ouă în două zile, iar car­ne - deloc. Săptămâna albă este o perioadă de trecere, o săptămână tampon, care trebuie să ate­nueze as­pri­mea Postului Mare. Postul Paștelui a fost fixat oda­tă cu primăvara și este lung pentru că face cu­ră­țenie serioasă. Primăvara aduce cu sine clo­rofila pri­melor plante verzi. Și clorofila trebuie să fie asi­milată perfect, pentru că această substanță înseam­nă înnoire, întinerire, vita­li­tate, sănă­tate, viață lungă. Urzicile, sălățica, leușteanul sălbatic, frunzele de hrean, frunzele de trifoi, ștevia, loboda, măcrișul, sa­la­ta, frun­zele de ridichi, spanacul, ceapa verde, frun­zele de us­tu­roi, frunzele de viță de vie, podbalul și încă altele intră în rețetele populare. Urzicile sunt pre­­­zente și în credință. Cine mănâncă de șap­te ori ur­zici în Postul mare va fi iertat de toa­te păcatele. Când mănânci prima oară ur­zici, trebuie să spui: "Mâncare nouă în gură veche". Urzicile vor înnoi gura, sângele. S-a do­vedit că este adevărat, deoarece conțin mult fier. (Am găsit chiar și o rețetă de plăcinte cu frunze de trifoi. Trifoiul se adună, se iau numai frun­zele, se spală și se prăjesc în ulei, împreună cu codițe de ceapă și se umplu plăcintele.)
În afara posturilor țăranii mâncau foarte multă carne - ecologică -, pen­tru că existau multe animale. Cosașii beau zeamă de carne de mânzat în loc de apă, ca să aibă putere. În satele de munte, carnea de porc afumată și slă­nina aduceau contribuția lor de ener­gie ne­cesară pentru biruirea frigului. Cei care n-o aveau și n-o consumau se îm­bol­nă­­veau de tuberculoză.

Ceasornicul cosmic

Cel mai clar se vede însă ar­mo­ni­za­rea omului prin hrană cu ritmurile na­turii, în cadrul unei zile de dulce. Până și azi, dimineața, în satele mara­mureșene se mănâncă cel mai consistent și de re­gu­lă două feluri. Primul fel este: mămăligă cu brânză de oa­ie și jumări, mămăligă cu ouă și slă­ni­nă, mămăligă cu cârnați și costițe afu­ma­te, mămăligă cu papricaș de vițel, mă­mă­ligă cu carne friptă cu usturoi, mă­măligă cu papricaș de ciuperci, bal­mo­șul (o mă­mă­ligă fiartă în smântână și unt). Felul doi este mămăliga cu lapte acru de oaie sau de vacă, mămăliga cu lap­te dulce afumat (este foarte bun) sau dacă felul întâi a fost cam puțin, mă­mă­liga cu ze­min­ti­tă (brânză cu smân­tână). La prânz, o ciorbă cu sau fără carne, dar cu multă smântână, și seara ceva ușor: tă­i­ței cu brânză de vaci, tăiței în lapte, cartofi săci (scă­­zuți) cu salată. Vara, când se muncește din greu la câmp, mai există o a patra masă, la orele 16:00-17:00, nu­mită ujina. Aceas­ta se compune din pâine cu slă­ni­nă și ceapă, plus fructe sau miere.
De ce mâncau și mănâncă așa țăranii? Pentru lu­mea mo­dernă "știința" lor este un lucru de ne­în­țeles. S-a demonstrat că ceasul biologic uman este acordat la ritmul circadian, alternanța zi-noapte, și la ener­gii­le Terrei. Timp de 12 ore (noaptea) organismul se în­car­că cu energie - și de la energia pământului pe care tră­im - și timp de 12 ore - ziua - se descarcă. Țăranii se sculau devreme, înainte de răsăritul soarelui și se culcau după apus, la puțină vreme. Urmau ceasul cosmic. Maxima încărcare cu ener­gie a organismului se face - spune știința - între orele 21:00 și 24:00. Curba de încărcare coboară. La ora pa­tru dimineața este zero. Atunci adorm și șoferii la vo­lan. Consumul maxim de energie este între aceleași ore ziua: de la 9:00 la 12:00. Dejunul țărănesc este copios, tocmai pen­tru a nu lăsa această energie să fugă. Pentru a se hrăni cu darurile pământului.
Apoi, vrând-nevrând, aceasta se consumă, ajun­gân­du-se la pragul de lene de la orele 16:00. Atunci se ujina, se mânca pită cu slănină afumată. Slănina mân­ca­tă la ujină nu în­gra­șă, se trans­for­mă în energie. Ujina dis­pa­re ca masă după ple­­ca­rea ber­zelor, atunci când munca ță­ranului se ușurează. Se spune: "Pleacă gru­ile cu ujina".
De unde știau atât de bine să mănânce corect niște oa­meni fără carte? De unde știau că acest fel de viață este cel mai bun? Simplu: erau profund cre­dincioși. Erau atenți la tot și la toate; tră­iau în acord cu na­tu­ra și cu propria lor na­tură. Își stă­pâneau tru­pul și min­tea, care le rămânea limpede până la sfâr­și­tul vieții. Iar via­ța lor număra 80-90-100 de ani și chiar mai mult. Stră­mă­tușa Agripa a trăit 115 ani, ți­nând pos­turile toată viața.