Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Ludmila Uli­ț­ka­ia,"Imago", traducere și no­te de Gabriela Ru­sso, Editura Hu­ma­nitas, colecția "Raf­tul Denisei" (tel. 0372/74.33.82), 562 p.

Pe lista mea cu mari scriitori contemporani figurează și Ludmila Ulițkaia. Povestirile și ro­manele ei, la care am avut acces în ultimii 12 ani, datorită talentatei traducătoare Gabriela Russo și Editurii Humanitas, alcătuiesc o operă tulbu­rătoare, ce nu poate lăsa pe nimeni indi­ferent, fiindcă în ea palpită "sufletul rus", cu tot ce i-a fost dat să îndure pe par­cursul secolului 20. Continuând tra­diția înaintașilor poeți și prozatori ce au marcat literatura universală scriind despre realități ale spațiului rus și apoi sovietic, Ulițkaia povestește ceea ce a trăit printre oameni cu destine mutilate de totalitarismul comunist. Între respin­gere și fascinație, între blândețe și pa­timă, între idealism și cruzime, între curaj și lașitate, personajele ei au parte de o înțe­le­gere nuanțată a resorturilor psi­­ho­logice, a capacității de a accepta sau nu ceea ce li se impune, de a-și salva pielea sau sufletul. "Imago" este, în principal, povestea a șase colegi de școală, trei băieți și trei fete, de la moar­tea lui Stalin, în 1953, și până în anii '90. Uniți în adolescență de influența pro­fesorului lor, Viktor Iulievici, care-i învață că lite­ratura e o hrană a sufletului care-i ajută să devină oameni și să se împace cu timpul lor, cei trei băieți de 13 ani, Ilia, Sania și Miha, își ur­mează mentorul care știe că trezirea conștiinței morale e începutul maturizării, că fără procesul inițiatic al unor situații critice sau lecturi fundamentale din adolescență, oamenii rămân în­tr-un stadiu larvar, devenind o masă ma­ne­vrabilă. Unii dintre emulii săi, inițiați și prin frică în­vinsă, capătă simțul respon­sa­bilității adul­te, în timp ce alții rămân ne­copți și con­fuzi. Cei trei băieți cu preo­cu­pări ar­tistice, precum și prietenele lor Olga, Tamara și Galia, ajung în legătură cu mișcarea subterană de re­zistență, cu di­sidenții și sa­miz­daturile lor, sunt în­­­con­jurați de tur­nători, ur­măriți și anchetați, puși să aleagă între viața per­­sonală și ceea ce le dic­tează con­știința morală, între fide­li­tate și tră­dare, între bu­nătate și patimă ira­țio­nală. Cons­truit mai cu­rând ca o su­ită de povestiri cu personaje co­mune decât ca un roman, "Imago" in­ter­sec­tează des­tine din ju­mătate de secol de istorie sovietică, cir­cumscrie o lume toxică pen­tru dem­ni­tatea omului. O lume în care a existat în­să și o luptă clan­des­tină pentru adevăr, spri­­jinită de o con­side­rabilă parte a po­pu­lației (ceea ce la noi nu s-a întâmplat).