Povești din Micul Paris - Hipodromul Băneasa

Valentin Iacob
Caietul albastru

Scotocind într-o zi într-un sertar plin de hârtii și scrisori ofilite de vreme, a ieșit la iveală un caiet învelit, ca pe vremuri, cu hârtie albastră. Eticheta lipsea, dar paginile erau așternute cu litere mărunte și frumoase. Mi-am amintit imediat: era scrisul ma­mei. Scri­sul ei, dintr-un jurnal ne­știut, pierdut în­tr-un sertar. Textul era scris în română și în fran­ceză. Frânturi de gân­duri, fâ­șii de amintiri, ici-colo întretăiate cu fotografii vechi și în­gălbenite sau cu de­sene făcute de mâ­na ei, căci mamei îi plă­cea să deseneze și de­se­na bine... Din toate, ră­sărea sufletul ei ne­știut și uitat. Sufletul care se topește încet, în­tr-o ne­gu­ră tot mai dea­să. Ca în­tr-o clep­sidră, de câți­va ani, de când ea nu mai este. Mama, cu a­min­tirile ei dulci-amă­rui, despre o lume de de­mult, topită și ma­ce­rată și ea, când s-a por­nit, im­placabil, ma­­la­xo­rul co­munist. Acum, însă, prin aceas­tă blândă mi­nu­ne, ma­ma răsărea iar, ocro­ti­toare, din pa­gi­nile caietului cu co­perți al­bas­tre. Cu­vin­tele erau du­blate de vocea ei bi­ne­cu­vân­tătoare pe ca­re o au­zeam aievea, vor­bind șoptit. "Pe cine Dumnezeu iu­bește, pe acela îl și lovește" - își no­tase mama cu­vintele unui preot. Și apoi, din Scrip­turi: "Dar Dum­nezeu ne pedepsește pentru binele nostru, ca să ne facă părtași sfințeniei Lui". Oare câtă su­fe­rință neîm­păr­tă­șită strânsese mama în trupul ei fru­mos, delicat și mărunt, micșorat și mai tare de tre­cerea timpului... Suferința vieții ei, irosită în ado­lescență, imediat după 1945, regăsită mai apoi, prin căsătoria cu tata, și iar irosită prin moar­tea lui. Ma­ma, biata, a cărei singură lumină rămăsesem eu, fiul neînțeles și rătăcitor.
Pe urmă, de parcă ar fi vrut să-i dea cu tifla tris­teții supurătoare, vocea mamei răsărită din paginile jurnalului ei se schimba. "Ah, voi sănii, sănii! Și voi cai, voi cai!", scrisese ea pătimașele versuri ale lui Serghei Esenin. Și alături, schițase ușor cu creionul silueta unui cal cabrat, ridicat cu superbie către cer, pe picioarele dindărăt. O fotografie veche și roasă străjuia desenul. Din ea se zărea o fetiță cu funde și cu beretă albă, purtată într-o parte. Fetița mergea ți­nută de mână de un bărbat îmbrăcat la costum, cu batistă la piept și pălărie moale, de fetru. În fața lor, se zărea o tribună înaltă și maies­tuoasă. M-am uitat cu atenție: fetița cu beretă albă din fotografie era chiar mama. Și, alături de ea, bărbatul relaxat și tânăr era bunicul meu. Iar în fața lor, elegant și misterios, răsărea din fotografia îngălbenită, ve­chiul și marele Hipodrom de la Băneasa. De mult dărâ­mat, ca și lumea apusă odată cu el. O lume mai așe­zată, mustind de rasă și de un farmec vechi. "Ah, voi sănii, sănii! Și voi cai, voi cai!/ Nu­mai dracul v-a scornit, mișelul!/ Peste ste­pă-n goană cu alai,/ Râde pân' la lacrimi clopoțelul.// Pretu­tin­deni, prin pustiuri reci/ Lună nu-i, nici glas de câini, nici ceață./ Încă n-am îm­bătrînit pe veci,/ Hai, dă-ți suflet, via­ța mea-ndrăz­nea­ță"... Versurile aces­tea care evocau caii, cu forța devas­ta­toa­re a nos­tal­giei, mă ur­mă­riseră și pe mine toată viața. Și abia citind jurnalul mamei, am înțeles mai bine de ce. Ele îmi deșteptau ma­gia unor întâm­plări niciodată trăite de mine. Întâmplări prea înde­păr­tate, dintr-un Bucu­rești interbelic. Semne și povești în­gro­pate în su­fle­tul mamei.

Rafinamente regale

Îmi vorbea ades, cu glasul ei plăcut și un dor abia înăbușit, despre un univers întreg, care s-a pră­bușit brusc, după ve­nirea comuniștilor. Din lumea topită și dusă, fă­cea parte și celebrul Hi­podrom Băneasa din București. Mama locuia în cartierul Domenii, la doi pași de Hipodrom, care era pe locul în care sunt acum com­plexul Romexpo și Casa Pre­sei, și își amintea cum tatăl ei o ducea des acolo, de mică, la specta­cu­loa­sele curse de cai. Bunicul nu paria niciodată, deși avea câțiva prieteni mari cres­cători de cai. Dar îi plăcea la Hipodrom, îi plă­cea at­mos­fera de-aco­lo, un a­mes­­tec de ele­ganță și pa­ti­mă. Și marele Hipodrom, pur și simplu, o fer­mecase și pe mama, cu lumea lui, cu istoriile și cu aerul lui maiestuos și regal. Strălucind de eleganță și lux, fusese inaugurat cu mare fast în­că înainte de primul răz­­boi mondial, de către regele Carol. Depă­șea ce­le­brul Hipodrom Long­­champ din Paris, după care se inspirase. Tri­bu­­na, proiectată de arhi­tec­tul Ion Be­rin­dei, ca și în­treg hipodromul, avea trei eta­je, cu loji separate: lo­ja regală, loja antre­norilor și cea a pro­prietarilor. Dar mai avea și o tribună pe aco­periș unde stăteau mai ales studenții, urmărind cu fe­bri­litate cursele, prin binocluri. În doar câțiva ani după ce fusese construit, cochetul hipodrom românesc de­venise unul dintre cele mai importante din Europa.

Defilare de modă

"Era un loc în care dacă intrai, simțeai că ai pășit direct în Occident. În Occidentul de la tine de acasă, nu într-unul străin și rece ca o reclamă de neon" - scria mama în jurnal. Toată elita bucu­reș­teană venea la Hipodrom. Marii industriași și marii bancheri erau pasionați de caii de rasă pursânge englez. Alături de ei, se bucurau de curse și "popo­renii", oamenii modești ai cartierelor mărginașe, îmbrăcați, și ei, ca de sărbătoare. La Hipodrom, luxul și cochetăria erau la ele acasă. Mama ținea minte, mai ales, ofițerii, fercheși și galonați, femeile frumoase, cu blănuri la gât, chiar și vara, și pălă­ri­oa­re lăsate pe o sprânceană. O lume plină de cu­loare și de personalitate, cu un parfum îmbătător. Mii de oameni veneau la curse. Generații de spec­ta­tori, din tată-n fiu, au umplut tribunele hipodro­mului. Între războaie, când a fost epoca lui de aur, la Băneasa, alergau aproape 1000 de cai. La curse­le importante, venea și familia regală. Re­gele Carol I și regina Elisabeta, apoi regina Maria, mare pa­sionată de călărie și de curse de galop. Odată cu ei, venea toată protipendada: mi­niș­tri, ambasadori, doamne de curte, intelectuali de vârf. Mama ținea minte "derby-ul regal", cea mai im­portantă cursă de galop a anu­lui. Atunci a văzut-o pe regina Maria, cu șalul ei alb, aclamată de public.
La Hipodrom, nu te puteai pre­zenta îmbrăcat oricum. Eti­che­ta era subînțeleasă. Cursele, care se țineau primăvara și toam­na, erau un prilej pentru doamne de a-și etala ultimele toalete ele­gante. Une­le erau aduse direct de la Paris, dacă nu erau co­mandate la filiera bucu­reșteană a magazinului La­fayette, care îmi povestea mama, mai întâi își testa modelele la București, după gustul consacrat și șic al româncelor. (Atât de bine ajunseseră pe atunci să fie văzuți românii în Europa!) Iar pentru domni, tradiția Hipodromului cerea ca și ei să vină la "patru ace": joben, veston și mănuși de piele. Cât despre marii proprietari de cai, cum erau Alexandru Mar­ghiloman, prințul Știrbey sau colonelul Mo­ruzzi, ei veneau în ținută de călărie: mă­nuși, cra­­vașă, șapcă de catifea nea­gră, pan­­taloni albi, cizme de că­lărie înalte și redingotă roșie. Iar ofi­țerii de ca­va­lerie îmbrăcați în ți­nută de paradă făceau să fluture batistele doamnelor, im­presionate de carura lor impu­nă­toare și sveltă. Aceas­ta era lumea Hi­po­dromului de la Băneasa. O frân­tu­ră a unei Românii prospere și liniș­tite.

Iubiri și dueluri la Hipodrom

Într-un loc în care femeile fru­moase veneau să-și etaleze eleganța și farmecele, se înfiripau și idile și se ajungea și la căsătorii. "Colonelul Blaremberg, mare pro­prietar de cai, s-a îndrăgostit, într-o bună zi, ne­bunește de o fată frumoasă, pe care o văzuse în tribune, prin binoclu. O chema Eulalia", își amintea mama. Fata aceea ve­nea la Hipodrom îmbrăcată extraor­di­nar de frumos, cu mult gust, deși familia ei sărăcise brusc. Tatăl ei, un parior îm­pătimit și ghinionist, tocase toată averea familiei la cursele de cai. După care fu­gise în lume, sub aripa generoasă a unei con­tese ru­soai­ce, mo­lipsită, ca atâția stră­ini, la vremea aceea, de far­mecul Bucu­reștiului. Foarte frumoasă și foarte dem­nă în sărăcia ei, Eulalia con­tinua să vină la Hi­podrom, îmbrăcată cu ultimele ei haine bune. Spe­ra să-și găsească un soț pe măsura educației ei. Și l-a găsit! Colonelul Blaremberg, în­drăgostit lu­lea, a reușit să intre în vorbă cu ea, după care i-a cerut mâna, fără să clipească. Numai că Eu­lalia era o fată complicată. Se gândea că poate hai­nele ei bune l-au înșelat pe colonel, care urma să ia­să re­pede din în­drăgosteală, lăsând-o în drum. Ori poate voise să-i ațâțe pretendentului patima prin amâ­nări. Prefera să trăiască în mizerie, dacă între ei doi nu era o dra­goste totală și sinceră. Până când co­lonelul, într-o seară, din disperare, a schimbat re­gis­trul. Și-a scos pistolul, l-a pus la tâmplă și i-a spus Eulaliei că dacă nu-l ia de soț, el va să pă­ră­sească pe loc lumea asta. Așa s-au căsătorit cei doi și au trăit fe­ri­ciți. "Că așa-i viața!" - a încheiat mama.
Dar la Hipodrom, nu doar amorurile puteau fi reglate, ci și onoarea, care era apărată prin dueluri cu pistolul. Într-un astfel de joc al orgoliilor nebune a murit, la Hipodromul Băneasa, în 1921, fiul lui Dui­liu Zamfirescu. Chiar și marele critic Titu Ma­io­rescu s-a duelat la hipodrom în 1885. Și la fel, Constantin Bacalbașa. O lume la fel de pătimașă ca azi...

Cai și parcuri

"Soarta Bucureștiului a fost legată de hipo­dromurile lui" - își continua mama istoriile ei, care mi-au vrăjit copilăria și adolescența. "Parcul He­răs­trău s-a născut și el, cumva, tot din cauza ca­ilor". După 1918, s-a înființat Cercul de Sporturi "Băneasa Country Club", cu membri bogați și exclusiviști. Marghiloman, membru de bază al clubului și proprietar de cai scumpi, a obținut pentru club, de la primărie, 15 hectare de teren, în zona viitorului Parc Herăstrău. "Erau pentru polo pe iarbă și pentru manej. Ca să vezi ce sporturi nobile se practicau pe atunci la noi" - suspina mama. "Dar Marghiloman s-a mai obligat atunci față de faimo­sul primar Dobrescu să amenajeze pe 30 de hectare și Parcul Herăstrău. Dincolo de Bufetul lui Mincu (actualul restaurant Doina), Șoseaua Ki­seleff era neîngrijită, flancată de tot soiul de bor­deie și șatre, pe lângă care elegantele echipaje ale proti­pen­dadei trebuiau să treacă zilnic. Așa că, pe banii membrilor clubului de călărie, s-au amenajat kilo­metri întregi de alei, s-au plantat zeci de mii de ar­bori, s-a curățat balta și s-au betonat malurile He­răs­trăului, așa cum le vedem și azi. Tot atunci, a fost făcută, de-a lungul Șoselei Kiseleff, și faimoasa Alee a călăreților, care a întărit farmecul interbelic al Capitalei" - a încheiat mama.
Aici mă întâlneam cu poveștile ei. Această frumoasă alee am mai prins-o și eu, pe când eram copil, până să fie asfaltată. În anii '60, devenise aleea bicicliștilor. Dar între războaie, stăpâna ei a fost regina Maria, care putea fi văzută ades ca o altă mi­­nune a lumii, galopând la Șosea, ținându-se dreap­­­tă în șa, urmată de un grup de călăreți îndârjiți și mân­dri.

Caii "pursânge"

Mama știa o groază de lucruri despre cai și des­­pre călăreți. Poves­ti­rile ei, pline - când de picături nostalgice, când de detalii spor­tive surprinzătoare - mă captivau. "For­mi­dabilul Hipodrom de la Băneasa și pa­siunea proprietarilor de cai, între care cel mai mare a fost Mar­ghiloman, a făcut ca noi să avem cai pursânge de va­loare in­ter­națională", spunea. După care îmi po­ves­tea destul de pasionată cum, prin anii '30, Tessio, poate cel mai mare crescător ita­lian de cai din toate timpurile, a avut doi armăsari care n-au fost niciodată în­vinși: pe Nearco și pe Ribot. Din Nearco și din Ri­bot s-au născut cei mai buni cai din lume. Chiar regina An­gliei, care plecase în­tr-o croa­zieră la Capul Bunei Speranțe, a fă­cut un ocol numai ca să îl vadă pe Ribot în Italia. Iar la noi, ma­re­le magnat Nico­lae Ma­laxa i-a dă­ruit re­gelui Carol al II-lea pe Fir­dousi, care era frate cu Ribot. De la acest faimos și superb ar­măsar, românii au luat avânt între războaie în creșterea cailor pursân­ge și au ajuns cei mai buni în toată Europa. Mai buni decât rușii, ungurii, cehii și po­lonezii la un loc. Caii noștri se trag din doi armăsari fai­moși: Zori de zi, al lui Mar­ghilor­man, și din Firdousi. Firdousi a dat patru câștigători de derby la rând: pe Motan, pe Moschito, pe Fantas­tic și pe Mușchetar, toți patru frați de mamă și de tată. "De unde știi, mamă, toate poveștile astea, destul de ciudate pentru o femeie?" - o întrebam. "Cum de unde? Bu­nicul tău era bun prieten cu co­lonelul Blaremberg. Și eu le ascultam de mică poveștile, spuse la un vin bun de Drăgășani". Ime­diat după 1948, unul dintre ultimii cai câștigători ai derby-urilor de la Băneasa a purtat un nume plin de grație: Poezia. Dar el nu se mai potrivea cu atmosfera luxuriantă ce avea să părăsească în curând cele­brul hipodrom.

Ultimul vis

Când eram mic, bunicul m-a dus și pe mine de câteva ori la Hi­po­­dromul Băneasa. Sau la ce mai rămăsese din el. Prima amputare a acestei bijuterii a României și a Europei s-a făptuit la începutul ani­lor '50. Atunci, o parte din el a fost dărâmată de comuniști, pentru a face loc Casei Scânteii (azi Casa Presei Libere). Toți jocheii și an­trenorii străini au fost forțați să pă­ră­sească țara, iar grajdurile și her­gheliile, națio­na­lizate. Dar chiar și așa, cursele au continuat. Toate as­tea se întâmplaseră însă înainte de a mă naște, la doar patru ani, habar nu aveam de ele. Așa că atunci când m-a luat cu el bunicul, m-am bucurat din plin de spectacolul Hi­po­dromului, alergările cailor go­nind dezlănțuiți, cu coamele în vânt, mânați de jochei țanțoși, cu re­dingotele multi­colore, mă fas­cinau ca un basm. Pe urmă au în­ceput cursele de trap cu niște șarete mici, trase iute și elegant de cai. Mânate de niște bărbați care mie mi se păreau că au puteri supraomenești. De centauri!... "Driveri se numesc cei care mână caii în trap, iar micile lor șa­re­te se numesc sulky" - îmi explica bunicul cu răb­dare, cobo­rân­du-mi centaurii mai aproape de pă­mânt. Dar eu tot nu prea eram convins că lu­crurile-s așa simple. Căci acele delicate sulky, cu caii lor mândri, mie îmi pă­reau fae­toane de ga­lă. "Crezi că eu aș fi bun de driver, bu­ni­cule?" - visam cu ochii des­chiși. Și bunicul mă lăsa să visez.
Dar bunicul îmi ară­ta și oamenii ve­niți la Hipodrom. În acei ani '50, sărăcia și lipsurile loviseră țara aflată în plin experiment sovietic. Hainele bune nu se prea mai găseau. Mai totul era pe co­te, "pe puncte", cum se zicea. Totuși, ul­ti­mii oameni care ve­neau la Hipodrom mai încercau încă să păstreze ceva din ve­chea morgă și eti­che­tă de di­nainte de război. Mai ales toam­na mă ducea bunicul la Hipo­drom. Era la doi pași de casa noastră, așa că mergeam acolo în plimbare, ca într-un parc. Îmi plăcea la nebunie să mă plimb printre doamnele îm­­brăcate încă în rochii de muselină ori în taioare cu apret, de tafta, chiar dacă începuse să li se citească vechi­mea. Fuseseră păs­tra­te cu grijă, din vremuri mai bune, pentru ocazii spe­cia­le. Mama scria în jur­nalul ei că jocheii și driverii încă mai păstrau obi­ceiul de dinainte de 1945. Ei se întâlneau cu ad­mi­ratorii lor în două restaurante de pe lângă Podul Băneasa. Lumea le știa tot după numele antebelice: La Călătoru', și La Brotăcei, chiar dacă între timp căpătaseră nume anoste și meniuri sărace. În jur­nalul ei, mama își amintea că înainte de război mer­gea și ea cu bunicul la restaurantul La Brotăcei; mâncau pui de baltă și ascultau canțonete, cântate pe malul lacului Bordei, sub stele. Mama îmi mai povestea că între cei care veneau nesmintit la Hi­po­­drom, chiar și după război, era și marele actor Gri­gore Vasiliu-Birlic, un păti­maș al curselor, parior priceput, informat și feroce.
Au fost ultimele pâlpâiri de normalitate ale românilor. În 1960, la nici un an după ce îl văzusem eu ultima oară, hipodromul a fost demolat complet. Caii pursânge englez au fost trimiși la câteva her­ghelii din țară. Fără pistă, nu au mai putut să alerge și au rămas doar decorativi. Iar jocheii români au ră­mas fără meserie. Așa că s-au dus în străinătate, unde au făcut furori. Despre Aristide Cucu, de pil­dă, cel mai bun dintre ei, presa străină a scris: "În tur­nanta Hipodromului care s-a dărâmat la Bucu­rești, stă acum Casa Scânteii cu statuia lui Lenin în față. Statuie acolo ar fi meritat Aristide Cucu!". Pe ultima halcă uriașă, ruptă din marele Hipodrom, a fost construit complexul Romexpo. În cinstea încheierii colectivizării! Mult mai târziu, tata, care era un inginer de elită, mi-a povestit că Romexpo era o copie, cu tot cu cupolă, a unei construcții simi­lare din Bratislava. Și că a­mân­două cupolele, și cea românească, și cea slo­vacă, aveau la început câte o stea roșie, uriașă, atâr­nând de tavan. Un simbol comunist. Până în ziua când steaua din Bratislava s-a prăbușit, cu tot cu ta­vanul ei translucid. Steaua de la noi a fost și ea îndepărtată în grabă, și pavi­lionul salvat. Blestemul cailor de rasă, alungați de pe Hipodromul regal, lovise...