Pronosticuri electorale - Cine câștigă alegerile și cum ar trebui folosită victoria?

Claudiu Tarziu
Ediția de față a revistei noastre apare cu doar câteva zile înainte de alegerile par­la­mentare. Dacă o veți citi, veți avea ne­vo­ie, la fel ca și noi, de răspunsul la măcar două întrebări, care vor da direcția țării de acum înainte. Am încercat să-l obținem de la trei publiciști atenți la fenomenul politic, independenți și cu experiență de presă analitică.

1. Alegerile parlamentare de anul acesta se dispută, practic, între două partide mari: PSD și PNL. Fiecare din ele ar trebui să ob­țină peste 50% din voturi pentru a face gu­vernul singure. Posibilele alianțe post­elec­to­rale sunt și ele creionate: PSD-ALDE, ală­turi de PRU, dacă va accede în parlament, plus inevitabilul UDMR, versus PNL-USR, cărora se li se poate adăuga PMP, dacă trece pragul. La ce fel de guvernare și la ce schim­bări imediate ne putem aștepta, în cazul în care câștigă social-democrații și, respectiv, în cel în care victoria va aparține liberalilor?

2. Care sunt, în opinia dvs., primele trei urgențe ale țării, de care va trebui să se ocu­pe viitorul guvern, indiferent ce colora­tu­ră va avea el?



Sabina Fati, redactor-șef adjunct "România Liberă"

"Dacă PSD și ALDE iau peste 50% din voturi, ne putem aștepta la derapaje de tot felul"
1.
Dacă PSD și aliații săi nu reușesc să treacă de 50%, atunci aritmetica va lucra pentru partidele care se consideră de "dreapta": PNL, USR, UDMR. De partea lor, ar putea juca, de altfel, și preșe­din­tele Klaus Iohannis, care este în măsură să influ­ențeze lucrurile, din po­ziția sa de arbitru subiectiv și care-și dorește mult să aibă pro­priul lui prim-ministru. Pen­tru o even­tuală nouă can­di­datură de președinte, Iohannis are nevoie de un guvern loial, cinstit și muncitor. Cu toate că Dacian Cioloș pare omul ideal din acest punct de vedere, lucrurile sunt mult mai complicate, iar Klaus Iohannis, care are o ex­pe­riență politică limi­tată, nu știe cât de periculos este să aduci un om din afara partidului, pentru un fotoliu atât de im­portant. Ultimul mare eșec al unei ecuații similare a avut loc în 2012, când Traian Băsescu l-a adus pe Mihai Răzvan Ungureanu în fruntea guvernului: PDL l-a rejectat, MRU a fost dat jos printr-o mo­țiune de cenzură, și democrat-liberalii au pierdut puterea în favoarea PSD. Poate că Dacian Cioloș ar fi mai abil și ar avea sprijinul structurilor libe­ralilor, deși e frus­trant pentru mi­litanții PNL. Apoi, guvernările de coa­liție sunt difi­cile și zbuciumate, iar partenerii mereu nemul­țumiți de vizibilitatea pe care o au, de greutatea lor în deciziile pe care le ia executivul, de banii pe care i-ar putea redistribui în teritoriu (eventual, în așa fel încât să câștige mai mult lo­calitățile unde au primari de aceeași culoare ca ei). Dacă PSD și ALDE vor avea după re­dis­tribuire peste 50%, lucrurile ar putea fi mai simple, cu toate că nu este încă destul de clar dacă Liviu Drag­nea se va mul­țumi cu funcția de șef al Came­rei Depu­taților sau dacă va avea ambiția să fie pre­mier. Prima variantă ar asigura o trecere lină spre noua guvernare, în vreme ce a doua ipoteză ar putea duce la derapaje de toate felurile.

"Să terminăm drumul spre Vest"
2.
Prima urgență ar fi o reală deblocare a fon­durilor europene. Aici, prioritatea, inclusiv sim­bolică, ar fi terminarea autostrăzii București-Arad, drumul care ar demonstra cu adevărat că mergem spre Vest. E nevoie de bani și pentru investițiile din domeniul sănătății și educației. Doi: reformarea serioasă a Educației. O schimbare profundă și de­finitivă a unui domeniu compromis, în care copiii își petrec 34 de ore pe săptămână la lucru, aproape la fel cât un adult, iar plagiatele doctoratelor au ară­tat care este nivelul universităților autohtone. Trei: schimbarea sistemului de sănătate, în așa fel încât, atât doctorilor, cât și pacienților, să le fie re­dată dem­nitatea. Peste toate acestea trebuie să existe o preo­cupare majoră pentru menținerea inde­pen­denței justiției, păstrarea DNA și încurajarea DIICOT.


Sebastian Lăzăroiu, analist politic

"Toate datele duc spre o coaliție PSD-PNL"
1.
Retorica de campanie rareori face coaliții la guvernare. Aranjamentele de culise sunt cele care decid. Dacă ne uităm la proiecțiile din sondaje, acum, cu o săptămână înainte, vedem câteva sco­ruri probabile: PSD - 38-40%, PNL 19-21%, USR 13-15% și trei partide care au șanse să intre la limita pragului electoral: PMP, ALDE, UDMR (5-6%). Cea mai stabilă coaliție este una PSD-PNL și toate datele duc spre o asemenea coaliție:
- PSD este câștigătorul alegerilor, deci nu poate fi eliminat din nicio coaliție de guvernare
- PNL este singurul sprijin al președintelui Iohannis, deci nu poate fi eliminat din nicio coaliție la guvernare
- Orice coaliție care să excludă unul din cele două partide este prea fragilă pentru a rezista mai mult de doi ani
- Nevoia de reforme structurale în ultimii doi ani cere o voință politică mai amplă în Parlament. Așadar, cel mai probabil aranjament post-electoral, fără convulsii, este PSD-PNL, cu Dacian Cioloș premier. Dar asta e ceva ce se știa de cel puțin un an de zile.
Iohannis încearcă un joc pe termen scurt și me­diu, cu două partide: PNL, pe care îl trimite la gu­vernare și, probabil, în felul ăsta, îl și sacrifică, și USR, un partid nou, rămas în Opo­zi­ție. USR nu poate fi ig­no­rat, cu un scor de 13-15%, și ar urma să-i asi­gu­re spriji­nul lui Iohannis pentru un nou mandat în 2019. O coa­liție PSD-PNL va provoca pro­ba­bil un mic cutremur în PSD, fă­ră consecințe pe ter­men scurt, dar cu efecte pe termen mai lung. Ponta și gruparea sa ar putea pleca din partid și s-ar putea alătura PRU, pentru un nou proiect, cu bătaie în 2019.

"Urgente sunt reformele în educație, sănătate și administrație"
2.
Cele trei mari reforme de maximă urgență sunt: Reforma în educație (în special partea curi­cu­lară), Reforma în sănătate și Reforma admi­nis­tra­tiv-teritorială (reorganizarea pe regiuni și depo­litizarea administrației). Sunt reforme foarte greu de realizat cu o coaliție fragilă de guvernare (și, deci, o Opoziție foarte puternică). Asemenea refor­me nu pot avea succes decât într-o formulă supra-majoritară PSD-PNL.


Sever Voinescu, redactor-șef "Dilema Veche"

"Nu există diferență ideologică între partidele de la noi"
1.
Uneori, am impresia că, inteligenți fiind, alu­necăm fără să ne dăm seama în scenarii politice prea minuțioase, că mintea noastră livrează tot mai mul­te variante pe care, singură, vrea să le exa­mineze, că dăm politicii prea multă structură, când ea, de fapt, sfidează orice logică. Mi se pare că ana­liza combinațiilor acestea de tip "fiecare-cu-fiecare" nu duce ni­că­ieri, tocmai pentru că dau po­liticii noastre imaginea unei par­tuze cam haotice. Acum, cu cinci zile înain­tea alegerilor parla­men­tare, habar nu am cine va face guvernul și ci­ne va fi în opoziție, dar nu simt nea­părat o neliniște din cauza asta. Mai întâi, trebuie să înțelegem că nu există nicio diferență ideolo­gică între partidele de la noi. În Ro­mânia, "dreap­ta/stânga" este o ficțiune a unor vi­sători sau, cel mult, un fel mai elegant de a vorbi al politicienilor despre ei înșiși. Ideologia presu­pu­ne credință în ce­va, încredere, investiție personală - or, nimic din toa­te acestea nu se regăsește în ethosul politic de la noi. De la viitoarea guvernare, oricare ar fi, nu mă aștept la prea multe. Mi se pare suficient să men­țină orientarea fermă spre Vest a României, să ră­mână credincioasă statului de drept și demo­cra­ției, să fie prudentă din punct de vedere economic.

"Oricine gândește în termenii a trei urgențe se situează în ficțiune"
2.
De ani de zile, guvernele anunță o listă lungă de "priorități zero". Este amuzant să vezi câte prio­rități există și că toate sunt "zero"! Guvernarea unei societăți complexe, astăzi, presupune o vastă simultaneitate. O grămadă de lucruri trebuie rezol­vate deodată: sistemul de sănătate, educația, infra­struc­tura, problemele sistemului energetic, siste­mul fiscal, justiția, apărarea și siguranța națională, cultura și problemele artelor, sportul cu văicărelile lui. Cred că oricine gândește în termenii a trei ur­gențe se situează în ficțiune. Ideea de bun-simț că un guvern mai bine se apucă să facă ceva, un sin­gur lucru, bine, temeinic, până la căpăt este, mai degrabă, expresia exasperării noastre că ne apucăm de toate, dar nu trecem niciodată de primii pași, decât o bună idee de guvernare. România, ca orice altă țară europeană, are cetățeni liberi care așteaptă, toți, lucruri destul de diferite de la guvern. Și toți acești cetățeni au, simultan, dreptate. În plus, este dovedit istoric că o țară merge bine sau merge prost cu totul, nu pe segmente. O țară care are autostrăzi bune are și spitale bune, și școli bune, și servicii sociale bune. N-am văzut o țară care, să zicem, are un excelent sistem de educație, dar are drumuri proas­te și spitale infecte. Dezvoltarea unei țări pre­supune o sincronizare a tuturor acestor domenii. Un guvern bun este acela care le poate duce pe toa­te cu un pas înainte, căci toate sunt ale țării.

Anchetă realizată de CLAUDIU TÂRZIU