Povești cu solomonari

Catalin Manole
Băiatul cu aripi

Se spune că în urmă cu o sută de ani, în Valea Mare, un sat din apropiere de Lugoj, s-ar fi născut un copil cu aripi la subsuori. Speriat, tatăl său i le tot tăia, dar ele creșteau la loc, până într-o zi, când n-au mai putut fi ascunse sub haine și tatăl și-a alungat copilul în lume, ca să nu-l facă de ocară în sat. Multă vreme, copilul a fost uitat. Dar într-o zi de vară târzie, cu puțin înainte ca oamenii să-și ducă roadele câmpului în hambar, peste sat s-a dezlănțuit, din senin, o urgie năpraznică, o furtună de gheață ce părea că vrea să multe pă­mântul din loc. Prinși la muncile câmpului, oamenii credeau că le venise sfârșitul, când, de-odată, în mijlocul cerului se făcu o gaură de lumină, cât să încapă în ea un om călare pe un balaur. Era copilul cu aripi. Se făcuse solomo­nar și, cu un căpăstru în mână, alunga grindina.
Povestea asta am au­zit-o de la un cioban care în tinerețe trăise în Valea Mare. Era un bătrân respec­tabil și se jura că este adevărat. L-am crezut. Ce in­te­res avea să mă mintă? Povestea lui era plină de amă­nun­te, ce nu păreau să fie inventate. Și cum nu era prima dată când auzi­sem despre solomonari, mi-am propus să caut făp­tu­rile acelea bizare, atât de pre­zente în lu­mea veche a satelor românești, în care vra­cii care biciuiau grin­dina se plimbau pe ulița mare, nestingheriți. Cheile acestor povești se află azi la bătrâni. Ei sunt ultimii martori și ultimii păstrători ai acelui univers fabulos.

Vâlhașii

"Eu pot să vă zic ce-am văzut și ce știu", își în­cepe Jivan Ion din Valea Mare povestea. Este unul dintre cei trei bătrâni ai satului care au aproape 90 de ani. În afară de el, mai este moșu Pîsă, dar nu mai are memorie bună, și mai este Măriuță-Luță, de fapt decana de vârstă, dar cu mai puțină autoritate, pentru că e "provenită" din Fîrliug, satul vecin. Bă­trânul Jivan are o casă de Banat uriașă, dar locuiește și m-a primit în cea mai mică dintre camere, cea de la drum. Aici are un pat, o masă cu două scaune și o sobiță ce duduie, în care tot timpul bagă câte un lemn, de frica frigului. După ce coboară cu greu din patul înalt, mai bagă un lemn în focul care trosnește și apoi își reia mulțumit povestea. "Solomonarilor noi le zicem aici vâlhași. Și la noi în sat au fost întâmplări cu ei pe la ape. Aici, la Valea Mare, or fost căși de lemn, acotropite cu șindrilă și cu paie. Satul ăsta o fost mai întâi pre dealuri, sub munte, atât de vechi o fost. Și o fost Valea lu Jula, unde o șezut un vâlhaș. Ăsta i-o fost numele lui, Jula. Va­lea i-o ținut numele. Dealul Imbrii o fo al Imbronilor, dealu Foalii o fost a Folonilor, din neamul lor o trăit până încoa. Pre vremea când satul o fo pre dealuri, ziceau bă­trânii că erau babe care mer­geau cu sulu și făcea farmece. Sulu îi de la războiu de țesut, se strângea coarda cu el. Și ziceau că era o muiere ce s-o dus și o bătut cu sulu cela în apă și o vinit dracu și or vorbit. Făceau de însurătoare, de spargere de căși, de moarte la animale, tăt felu de treburi bolun­zești făceau. Se știau în sat care mer­geau cu sulu. Am apucat și eu, dar n-or mai făcut chiar așa. Mai știu că un om de la noi, de aici, de la Valea Mare, s-o dus cu boii la iarbă noaptea, că o fost bâze mul­te și nu erau soluții ca acu. Bâze, adică muște. Și omu ăsta s-o dus pe un drum și acolo o fost o cruce și el a stat acolo cu boii. Și la el o venit un om înalt, niegru și cu gegetele la mâni lungi. N-a mai știut ce să facă omu, a amorțât... Și când i-o venit bine, și-o făcut crușe. Și-atunci, ăla o început să urle și s-a dus în apă și să tot bătea pe apă, acolo. Omu o venit cu boii acasă și șase tămâni nu s-o putu scu­la din pat. Și tata al meu avea doi boi și s-a dus și el la o holdă, noap­tea. Știu de la ma­ma. A auzit la fereastră și a văzt ca un copil niegru cu gegetele lungi și-o stat la fereastră. Ea iute o sărit și o pus ceva la ușă ca să nu poată des­chide careva. Și tata când o venit o găsit sca­ra pusă în ogradă așa, de stătea singură în pi­cioare, dreaptă. Și o nuia de stătea tăt lân­gă ea, dreaptă. Tăt în noap­tea aia, popa fu­sese plecat din sat și o muiere s-a culcat la el ca să grijească de casă. Și el avea gard din lă­teți. Când se uită fe­meia pe fereastră, că a auzit ceva, numa ce a văzut un copil negru, cu gegete mari, așa, cum merjea și trăjea cu un bât pe lăteții de la gard. Și când a ajuns la cru­cea din capăt, numa oda­tă ce a zberat și a fugit la deal, încolo. Mai știu și niște vorbe vechi, de aproape 200 de ani, după socoata mea. Or trecut ciobani cu oile pre aici. Și or avut sălaș. Și or avut un izvor la sălaș, pe care o curs apă. Și o venit un fluieroni pe apă. Știți ce e fluieroniu? Un bât de-ăla, din care zici cântice. Și el a luat fluieroniu și a început să zică la el. Și chiar atunci trăceau nește oameni, tăt ciobani, pe acolo. Și unu o vint și o zâs către el: «Mă, de unde ai tu fluieroniu ăsta?». Omu ce să zică, păi, l-am luat de pre apă, că așa l-am găst. «Mă, ăsta era fluieroniu meu, l-am pierdut sus în munte!». Sute de kilo­metări o venit fluieroniu după ciobanul ăla! Că el fusese în munte, în Semenic, cu oile. Până aicea la noi a venit. Asta n-am văzt, da' am auzit. Atâta știu. Alta nu știu nimica", își încheie moș Jivan poveștile și se coboară din pat, ca să mai pună un lemn pe soba care dogorea.

Când o venit vijulia

Pe aceeași stradă cu case făcute din cărămizi de pământ, dar la ieșirea din sat, locuiește Măriuță-Luță. O găsesc la drum, mergând încetișor, cu câte un toiag în fiecare mână. La vorbă însă e iute. "Eu nu mi-s născută aici. Mi-s venită de la Fîrliug", mă lămurește de la început. "Acum îs io cu Domnu, că altu nu are cine". Îmi dau seama de la-început că bătrâna nu îmi va spune ce știe, mai ales că într-o vreme, solomonărie se spunea și la vrăjitorie, o îndeletnicire cu care oamenii nu mai vor să aibă de-a face și se apără cu numele lui Dumnezeu. Dar, deși zice că nu a auzit de poveștile pe care le caut, ceva își amintește: "Când venea furtuna și începea să bată piatra, am văzut-o pe bunica: numa ce lua toporu și îl punea să curgă apa de la streșină pe tăișul lui și odată se oprea. N-ar trebui să cred în asta, da asta am văzut, ce să zic... Nu mi-e urât, că nu mi-s singură. Domnu îi cu noi și acu. Și alea bune le pune de-a dreapta și alea răle de-a stânga, și la ziua judecății ni le pune după cap. Are un dosariu acolo... plin cu die toate! De vâlhași am auzit, că erau oameni dă se făceau ca o vijulie, așa. Se poate să fi fost cândva în părțile astea. Or fost când o venit vijulia și lua fânu și lua și animale pe sus, de nu știa nimeni unde le duce. Când­va era puterea asta. Tine­retu zice că dacă suntem bătrâni, suntem și bolunzi la minte. Da asta e doar pen­tru că ei n-or trăit vremurile alea... Mergeți spre Deva, pe acolo veți mai găsi poate povești despre vâlhași", îmi mai spu­ne bătrâna și pleacă spri­jinită în bețe, că mai are trea­bă... încă ține patru porci și trei vite! "E, cum mai poci și io, maică".

Balaurii din Râpa Roșie

Înainte de a ajunge la Deva, în Dobra, toată lu­mea mă îndrumă către Octavian Ocneanu, învăță­torul pen­sio­nat din sat. "Dacă el nu știe, nu știe nimeni", mă asi­gură cineva și îmi arată casa învă­țătorului. Domnul Oc­nea­nu a auzit de solomonari, numai că în zona aceasta le spune șolomonari. Sunt po­vești atât de vechi, încât nici el nu le-a prins. Și, din pă­cate, în sat nu mai sunt bă­trâni. "Nu mai avem niciun bătrân în sat", spune el cu tristețe. "Ei știau. Munca pământului sau tra­dițiile păstrate de ei le dăduse o altfel de privire: puteau să vadă în reali­tatea asta ceea ce noi azi nu mai putem sau nu mai știm să vedem. Nu era magie, deși nouă așa ni se pare acum, era o înțelegere a lumii pe care noi am pierdut-o, odată cu dispariția lor. Și o să vă dau un exemplu. Șolomonarii călă­reau balauri scoși din ape. Ei bine, și noi am avut astfel de ape cu balauri aici, deci, e posibil ca ei să fi trecut prin acest sat. Moșu meu m-a chemat la el când era pe patul de moarte. Mi-a zis: «Mă, vezi că azi mă duc, îi gata. După ce mor eu, te duci în că­mară și acolo, sub butoiul mare de 400 de litri, vezi că am în­gro­pat pixa cu bani de aur în ea». Pixa era o cutie de metal, cam de două ori cât o cutie de vop­sea, și în ea se ținea dohota, un fel de vase­lină pentru roțile de car. Și zice: «Să nu-i spui la ma­mă-ta, că îs pentru tine». Ce să mai aștept, m-am dus pe loc, am dat butoiul la o parte și am înce­put să sap! Ni­mic. M-am întors la bătrân. «Moșule, de unde să ai tu bani de aur?». Mi-a zis că a fost oda­tă într-un loc, lângă satul nos­tru, la Râpa Roșie, unde era și un lac. Și când a fost să ia pă­mânt de acolo, din lac, a văzut cum sclipește aurul. «Am luat cât am putut și aș mai fi luat, dar nu am mai apucat, că au venit niște balauri și mi-o fo frică, și numai atâta am luat». În ziua aia a și murit bătrânul. Am săpat mult în beci după banii ăia, am adus și un detector de metale, nimic. Ori bătrânul deli­ra îna­inte de moar­te, ori banii ăia or fost vrăjiți. Dar e ciudat să îmi spu­nă poves­tea asta chiar pe pa­tul de moarte. Poate că ba­nii încă sunt acolo, dar așa cum eu nu mai pot să văd balaurii, nu mai pot să văd nici aurul lor", încheie cu tristețe învățătorul și mă trimite în satul vecin, unde încă mai tră­iește o bătrână, pe nume Rița. Poate știe mai multe ca el.

Răzbunarea Șolomonariului

Rița din Roșcani îmi deschide ușa căsuței ei și mă privește de jos în sus. De tânără a avut această boa­lă care o face să arate ca o jumătate de om. O ține aplecată de la brâu în jos, de parcă mereu și-ar în­cheia cizmele. Deși chipul ei mă privește răstur­nat, cu ochii jos și gura deasupra, ghicesc o blândețe în privirea ei. În casă, odată așezată pe pat, pare un om normal, un pic adus de spate, o bătrânică singu­ră, înconjurată de pisici. Ea știe toate poveștile vechi ale zonei. Și pe cea a omului-lup, și pe cele ale șolomonarilor. "Veneau șolomonarii pe dealu­rile astea de la noi, umblau pe la Valea Pii, pe la Ce­răt. Or fost doi care dormeau pe fânul oamenilor, sus, pe căpițe, sau pe hotare. Și odată o venit unul și o cerut de la cineva lapte, că alta nu cereau decât lapte și ouă coapte. Și muierea aia nu i-a dat. Atunci, ca din senin, s-a pornit o vijelie pe tot satul. De-atunci, oamenii nici nu i-au mai văzut pe cei doi șolomonari. În ce parte s-o dus, greu de zâs. Poate spre Retezat, poate spre Valea Jiului, cine poate să știe drumurile lor?"

Peste munți, din om în om

Prin agonia ultimelor zile de toamnă, am luat-o către munți. Aerul era tot mai rece și frunzele pă­reau flăcărui de chibrit mișcate de vânt pe crengi. Mes­tecenii albi străluceau pe culoarea de fier a pă­durilor de stejari, griul pietrelor se amesteca cu au­rul ierburilor dezlânate. Din sat în sat și din casă în casă, am căutat mai departe poveștile solomona­ri­lor, pe o hartă pe care începusem, încet-încet, să o văd și să cred în ea. Câmpul lui Neag. Ultimii doi bătrâni, Petre Pavel și Gheorghe Boroi. Petre Pavel cobora cu vacile din munte. L-am întrebat de solo­monari și a început brusc să plângă: "Mă, omule, am mai bine de 90 de ani și io a trebuit să mor. Da m-am culcat seara în rugăciune, și la miezul nopții, m-am trezit cu o putere mare. M-am culcat plân­gând. Și cum am durmit, m-am sculat și fluturi eram, zburam pe susu! Eram pe deasupra munților, în zbor! Am scăpat de dureri și de boală și tăt. Că am greșit în viața mea și nu am crezut că mai scap, dar Măi­cuța Dom­nului m-a scă­­pat și altce­va eu nu pot să mai mărtu­ri­sesc acum. Uite, aici, în buzu­nar, ce am? Ico­nița cu Măicu­ța și cu Fiul ei. Alta nu poci să spui către tine. S-o terminat cu ce-o fost de­mult. Am citit bi­blia din scoar­ță în scoar­ță și m-am ru­gat mult. Mergi cu Dumne­zău!". Noro­cul meu a fost Gheorghe Bo­roi, 90 de ani, pe care l-am gă­sit singur, la casa lui din mun­te, de lângă peștera To­plița, unde simte "că inima îi cât ceriul": "Da, se știe de so­lo­­mo­nari pe aici. Se spu­nea că veneau de peste munți și mer­­geau către Rete­zat. Aveau cu ei un căpăstru făcut din coajă de mesteacăn sau din lemn de tei și mereau să caute, în la­curile din Rete­zat, ba­lauri pe care să călă­rească. Eu, din ce am auzit, se spunea că erau lo­mani, adică din satul Lo­man, de peste mun­te, dar e greu de crezut că astfel de oameni aveau o casă. Se zicea că mergeau la un lac, dar Retezatul are mai bine de 80 de lacuri, de un să știm la care? Eu astea le-am prins de la bătrâni, că mi-a plăcut să îi ascult. Am fost pădurar toată viața și am cinci traversări de la Pietrele la Câmpul lui Neag, în plină iarnă, nu oricum. Hai, stai la mine aici o săptă­mână, că avem ce po­vesti!" I-am promis că o să mă întorc și am pornit mai de­parte, peste munte, în satul lomanilor de sub munții Șurean. Lo­manul este un sat desprins dintr-o po­ves­te: case vechi, cocoțate pe cleanțuri, văi undu­ioase și stânci care țâșnesc din coasta muntelui, toate învăluite în­tr-o pace ca de Rai. Însă în afară de Moșu Meftodie, surd și bolnav, nu mai sunt bătrâni, și nimeni nu mai știe despre solomonari. Am mers apoi în Săliște, la Sibiel, la Orlat. "Nițu lu Ștef știa, dacă mai trăiește, da nu cred că mai trăiește", îmi spune cineva. Nițu lui Ștef din Gura Rîului. Bat la ușă. "Trăiește, cum să nu, Doamne, mulțam! E tatăl meu. Poftiți!".

Balaurul de pe Cindrel

În cameră e liniște. Dumitru Ște­fan sau Babu sau Nițu lu Ștef, cum îl știe lumea din Gura-Râului, stă la fereastră, cu Biblia așezată pe o laviță și citește. Lângă carte e clopul lui de cioban. Lumina de-afară face paginile cărții strălucitoare, iar capul său albit pare înconjurat de o aură. Se ri­dică tăcut și îmi întinde mâna. E născut în 1924. Liniștea din jurul lui, sau privirea, sau strângerea de mână, sau toate la un loc îmi spun că el vine chiar din lumea aceea pe care o caut. Îmi ascultă întrebările. Apoi, cu ochii larg deschiși, privind direct în vremurile vechi, îmi vorbește. "Știu de șolomonari. I-am văzut. Veneau pe munte, pe culme, la Ieda, unde noi mergeam cu oile. Și tot ceteau, tot ceteau, nu stăteau de vorbă cu ni­meni. Erau oameni ca noi, da tăt ceteau din carte. Era carte adevă­ra­tă, da eu eram de 9 ani, nu prea pre­cepeam. Și i-am întrebat atunci pe ăi mai bătrâni, că Cine-s ei? Și bătrânii mi-au spus că sunt șolomani, așa le ziceau. Și acolo sus, în munte, era un iezer mare. Ori ningea ori ploua, lacul ăla era la o potrivă. Și acolo se aude numa uuu uuuu, cum iese apa. Unii or cer­ce­tat și or spus că se leagă cu ma­rea. Alții or spus că e un vul­can de pe timpuri. Și erau doi șolomani aco­lo. Și ceteau, unu de-o parte și unu de alta a iezerului. Ceteau. Unde dormeau nu știu. Oameni voinici erau. Și-am zis către un cioban bătrân: «Bade, ce fac ăia aco­lo?». «Cetește unu de-o parte și unu de alta, nu vezi?». Și numa ce prindea a mișca apa. Acolo era balaur. Când iese ăla, îi țâpă căpăstru în cap și sare călare pe el. Și pleacă. Merge prin nouri și pornește ploile. Mie mi-or spus bătrânii: «D-apoi mă, copile, să nu dai cu pchiatră acolo, în iezer, că pornește ploaia!». Și când eram mare, nu m-am mai minunat așa de poveștile bătrânilor și când am fost așa, scăpat de armată, mai eram cu vreo doi-tri. Și nu-ș ce mi-o venit, poate că era și o fată cu noi, și am vrut să mă gro­zăvesc, și am zis: eu dau cu piatra în apă, că nu mă tem de șolomani. Feciorii or zis: «Ba nu face asta!». Da io am luat bolovan și am zvârlit. Mult timp a bulbucat acolo, că am zis io că poate n-o ajuns la fund. Și era soare și senin și, dintr-o dată, numa ce a venit un nor cu o burhaie de-aia până la pământ, și a început să ploaie. Și-am rupt-o la fugă cât am putut. Spre vale, spre stână și ne tăt băgam pe sub jgheaburi și pe sub țancuri, că lovea grin­dina ca-n război... Da tăt cu mine avea, că tăt după mine se ținea piatra. Am ajuns la stână uzi până la piele. M-or certat ciobanii bătrânii când au văzut ce-am făcut. Altă dată am mers că­lare și am văzut un nor mare și am zis că vine ploaie. Și prin nour se vedea ceva lung, ca o coa­dă. Ia, așe făcea și se miș­ca! Eram pe Cindrel, că de-acolo se vede în toa­te părțile. Și mai eram cu unu, și ăla zice: «Mână mă, că uite balauru în nour, pe noi vine!». Că așa um­blau șolomanii, pe balaur, învă­luiți în nouri...".

- Bade Nițu, crezi că astăzi mai există solo­monari?

- Sigur că există, că răul n-a pierit încă de pe pământ. Nu vezi dumneata câtă ploaie și piatră bate și la noi, și la alții, de-îneacă ome­nirea cu miile? Dum­nezeu a făcut lumea asta cu-un tâlc, doar că ne­cre­dința e mare și lu­mea uită adevărul dintâi. Cel mai bine e să te aperi cu rugăciuni. Unde vezi norul de grindină, te rogi și îl împrăștii cu închinare. Și mai poți face contra albiturii de grindină ceva: iei de la biserică cununa de spice de grâu de la prapur și-o pui la icoană. Și nu-i grindină sau foc să nu te ocolească. Mă-nțe­legi? Sau lumina de la Paști. Lu­mânarea cu care meri la Învierea Domnului o țâi și o pui în casă. Și când vine grindina, o aprinzi. Ui, așe face grindina, dă roată și nu bate pe tine, nici pe hotarul tău. Fă așa, dacă nu merge, să vii să-mi spui: "Măi, Babule, m-ai mințit!". Că nu-i solomonar să să poată pune cu puterile Domnului. Unde-i cre­din­ță, și Dumne­zeu ferește de piatră și de foc și de ne­no­rociri. Iar noi, aici, pe sub munte, mai mult oa­meni cu frica lui Dumnezeu suntem.

(Fotografiile autorului)