Secretul din Cetatea Zânelor

Matei Florian
"Formula AS" în Covasna

Acum 2000 de ani și mai bine, un munte întreg era modelat, brazdă cu brazdă și piatră cu piatră, cu migala cu care cio­plești un lemn. Copaci dați la o parte și pre­schim­bați în stâlpi de susținere, stâncă îndreptată cu dalta, pietre legate cu lut, înălțimi netezite cu hârlețul și sapa. Pe trei hectare de pământ, de la vârf la poale, au fost ridicate terase, ziduri și contraforturi, rânduri de fortificații, o acropolă. O minunăție, spun arheo­logii. Apoi minunea asta a fost arsă și pustiită. S-a întors în pământul din care s-a plămădit, s-a ascuns acolo, veacuri și veacuri, până când, de curând, pământul a vorbit iar. Un secret a ieșit la lumină, un secret dacic, vechi de 2000 de ani.

Dealul Florilor sub zăpadă

Dealul Florilor, Covasna. Din Depresiunea Târ­gu­lui Secuiesc, trebuie să urci pe firul apei, până la Valea Zânelor. Apoi, tot mai sus, de-a lungul Pârâu­lui Mișca. Te afunzi în pădure, ajungi la aproape o mie de metri altitudine. Trei vârfuri străjuiesc rui­nele cetății: Dolomir, Poarta Vânturilor, Copoț. O cetate aflată la răscruce de drumuri, punctul tainic de întâlnire a Transilvaniei cu Muntenia și Mol­dova. Un picior de plai, o gură de rai, ascunse acum sub un cer mohorât și o zăpadă îndărătnică. E înce­put de februarie, e încă frig, e vremea aceea tulbure, amorțită. "Mai bine nu urcați acum. Și, în orice caz, nu singur. E plin de urși, ruinele sunt sub zăpadă, n-o să vedeți nimic." E început de februarie, urșii ar trebui să hiberneze, mă gândesc. Sau poate nu. Cine mai știe ce fac urșii azi, după toate câte le-am făcut noi, oamenii?! Zâmbesc. Nici măcar despre urși nu e vorba. Ci despre vremea asta nesuferită. Nehotărâtă, așa cum sunt și eu. Acolo, sus, pe Dea­lul Florilor, la aproape o mie de metri altitudine, mă așteaptă însă o cetate dacică. "Una dintre cele mai mari și mai bine conservate cetăți ale Regatului Dac. Unică, dacă te uiți cum au fost amenajate tera­sele și fortificațiile în munte."

Urmele spre comoară

Adrian este președintele Asociației Culturale Ce­ta­tea Dacică - Valea Zânelor. Îmi cere să nu-i po­menesc numele, îi promit că n-am s-o fac. Însă n-a spus nimic despre prenume. Stăm de vorbă, cu o cafea în față, într-o sală întunecoasă, cu un tele­vizor pornit. Vorbim despre o cetate dacică a cărei construcție a început cândva, în secolul al doilea înainte de Hristos. Oamenii aceia care au cioplit un munte. Muntele acela care se află acum în ceață, sub zăpadă, la mai puțin de două ore de mers de noi. E ciudat, televizorul vorbește despre sutele de mii de oameni ieșiți în stradă, Adrian își întrerupe povestea și îmi spune - "am ieșit și noi". Cu o seară înainte, el și prietenii lui, în centrul orașului Sfântu Gheorghe. S-a scandat bilingv, în română și ma­ghiară, ideea, însă, era aceeași: "rezistăm". La fel cum rezistă și cetatea asta, veche de două mii de ani și mai bine. O cetate trecută prin pârjolul roman, incendiată și apoi distrusă cu totul, la începutul se­colului al doilea după Hristos. O cetate intrată în uitare vreme de veacuri. Ziduri care s-au ascuns în­cet sub pământ, copaci care au crescut iarăși pe locurile de unde fuseseră smulși. Istoria s-a afun­dat în iarba înaltă, printre rădăcinile unei noi pă­duri. S-a ascuns, s-a întors în pântecele naturii din care a fost zămislită. Au rămas doar un freamăt, un foșnet, urme. Urmele din care se nasc legen­dele. Oameni care ar fi găsit pe Dealul Florilor aur și monede, sau alte obiecte ciudate, piroane sau cio­cane de fier. Când istoria se ascunde sub pă­mânt, ce rămâne în urma ei sunt fiorii poveștilor. Povești tainice, despre o comoară uriașă, ascunsă în pânte­cele unei cetăți vrăjite. O cetate cum nu s-a mai vă­zut, păzită de un cocoș ce adoarme o dată la șap­te ani. Abia atunci când cocoșul visează, te poți stre­cura înăuntrul cetății, la comoară, preț de câte­va ceasuri. Trebuie să te grăbești, spune po­vestea, oda­tă ce cocoșul se trezește și apucă să cânte, vei rămâne pe vecie prins înăuntru. În alte povești, co­coșul e preschimbat în zâne, doar la poa­lele cetății este valea lor. Legenda e aceeași: odată ce ai pătruns în mijlocul zidurilor și ți s-a arătat co­moara, vei fi vrăjit de iele și nu vei mai putea găsi ieșirea. Alte is­to­rii vorbesc de un șarpe uriaș care încon­joară mun­tele și care tăinuiește în mijlocul lui, bine înco­lăcit de pielea solzoasă, ceva nemaivăzut. Toate po­veștile astea care au preschimbat zidurile unei cetăți într-un șarpe uriaș, iar acropola din vârf în miezul comorii, n-au făcut altceva decât să păs­tre­ze vie, de-a lungul veacurilor, o istorie care s-a as­cuns. Cu ajutorul poveștilor, cetatea a rezistat. Altfel.

Cuibul de vulturi

Abia în secolul al XIX-lea, Dealul Florilor a fost cercetat pentru prima oară de un istoric. Omul se numea Orban Balazs, iar teoria lui era că ruinele apar­țineau, cum altfel?, unei foarte vechi așezări secuiești. A fost pentru prima oară când au fost măsurate zidurile, terasele, poarta, drumul de acces, și culese câteva fragmente ceramice de vase, din pastă grosieră, arse negru sau cenușiu. Concluzia, publicată în lucrarea sa A szekeyfold leirasa (Ți­nutul secuilor), era entuziastă: prin amplasarea strategică de excepție (pe care o asemăna unui adevă­rat cuib de vulturi) cetatea putea să reziste în fața oricărui inamic. A­vea dreptate întru-totul, mai pu­țin într-o singură pri­vință. Cetatea aceea nemaivăzută nu era secuias­că. Abia în 1949, la mai bine de jumătate de veac de la primele cer­cetări, un alt arheolog, Alexandru Ferenczi, avea să infirme fără tă­gadă teoria cărturarului secui. Toa­te artefactele descoperite pe acro­polă și pe terase erau dacice. Cer­cetările ulterioare, puține, au con­firmat dimensiunile uriașe ale cetă­ții. Terase late de până la 30 de metri, ziduri de 3 metri gro­sime. Doar că uita­rea, de cele mai multe ori, este mai la îndemâ­nă decât ui­mi­rea, iar ce­tatea de pe Dealul Flo­ri­lor a fost iarăși aban­do­nată. A fost nevoie, îmi spune Adrian, de un soi de adormire a co­co­șului. La două mii de ani de când minunăția asta fusese pustiită de ro­mani și lăsată de iz­be­liște, strigătul ei îm­po­tri­va uitării a scos-o din pământ. La propriu. Atunci când cocoșul doarme, e rândul pă­mântului să strige la oameni.

Muntele a vorbit

Orice covăsnean își va aminti asta. De fapt, pen­tru mulți dintre ei, a devenit un soi de reper de mă­surare a timpului. Câți ani au fost până atunci. Și de atunci încoace. Noaptea de 5 spre 6 noiembrie 1995. Noaptea când s-a pornit o vijelie cum neam de nea­mul mocanilor de aici n-a mai pomenit. Apoi poto­pul de apă. Apoi viitura. Apoi a vuit pământul, s-a rupt ceva în el. Adrian își amintește dimineața de după urgie. Liniștea în care s-a trezit. Netedă. Per­fectă. Cumplită. Cum s-a uitat, ca de fiecare dată, pe fereastră, spre pădurea de pe dealul din fața casei sale. Cum a încremenit. Cum a dat să strige și nu a putut. Cum s-a ciupit ca să vadă că nu visează. Nu visa. Pădurea dispăruse. Dealul era gol. Neted. Per­fect. Cumplit. Ca liniștea de după furtună. Și s-a mai întâmplat ceva atunci, în noaptea aceea de no­iem­brie. Cetatea dacică de pe Dealul Florilor s-a ară­tat din pământul care o înghițise. După aproape 2000 de ani de uitare și de cercetări care abia i-au scrijelit suprafața, comoara era dezgropată și nu mai putea fi ocolită. Muntele vorbise. Zidurile marelui șarpe ieșiseră la iveală, iar oamenii nu se mai puteau pre­face că nu știu. Nu se mai puteau ascunde în spatele unor legende cu zâne, balauri și cocoși. Co­moara, o altfel de comoară, era aici, în fața lor, în bătaia vân­tului, a iernii și, mai ales, a oamenilor care o pu­teau cotropi din nou. Ceva trebuia făcut. În sfârșit.
Au trecut trei ani. Trei ani în care s-au alcătuit comisii, s-au evaluat lucruri, s-au întocmit planuri: cunoașteți obiceiurile, sunt ale noastre. A fost cură­țată pădurea după marea vijelie. Iar în 1998, o echi­pă de arheologi condusă de Viorica Crișan, de la Mu­zeul Național de Istorie a Transilvaniei, și Vale­riu Sîrbu, de la Muzeul Brăilei, începea oficial săpă­tu­rile la cetate. N-au știut cum s-o numească. Nici un document al vremii nu pomenea de ea. I-au zis "Ce­ta­tea Zânelor", în amintirea poveștilor de de­mult și a văii de la poalele munților. De 18 ani, de când se tot sapă, anevoios, fără fonduri, cu piedici de tot fe­lul, abia au fost decopertați 400 de metri pătrați de pământ. Ceva mai mult de 1% din cele trei hectare de fortificații. Aurul din legende încă nu a fost gă­sit, dar cercetătorii susțin că au desco­perit urmele unui templu. S-ar putea să fie mai mult decât cre­dem acolo, s-ar putea să fie mai mult decât o co­moa­ră, s-ar putea ca pământul să nu fi vuit degeaba.

Cu motocicletele în templu

"Am găsit un bastion de 5 metri înălțime. În fața acestui bastion, în primul nivel de locuire, ne-au apărut inițial câteva gropi care ni s-au părut intere­sante, pentru că erau la nivelul stâncii. N-am putut înțelege, într-o primă fază, la ce serveau. Pe măsură ce am decopertat și s-a șpăcluit, s-a curățat terenul, am constatat că erau 7 rânduri de stâlpi, care sea­mă­­nă foarte bine cu templul de la Costești sau chiar cu templul de la Grădiște. Acesta a fost un templu cu stâlpi de lemn. Îl putem decoperta în totalitate. Avem și elemente specifice, o alee în imediata apro­piere, o demarcare a zonei cu bolovani, pietre foarte mari care au fost puse. Putem afla materia­lele folosite și ritualurile care s-au întâmplat în acel loc. E unicat." Asta spunea entuziasmată, acum ceva vreme, doamna arheolog Viorica Crișan. De atunci, a trecut timp. Timp în care s-a ridicat din umeri, timp în care au început interminabilele dis­pute arheologice, timp în care cetatea a devenit sufi­­cient de cunoscută încât oamenii să-și dorească să o viziteze. Cu motocicletele, de pildă. Doar sun­tem una dintre puținele țări europene în care îți este per­mis să faci praf liniștea dintr-o pădure cu motoa­rele tale turate. Săpăturile au fost răscolite de cau­ciu­­curi, o muncă de luni întregi a fost batjocorită de câteva viraje în viteză. E multă muncă, bani de cer­cetare foarte puțini, "iar monedele nu sar în sus din pământ", spune Adrian. Nici măcar un paznic nu poate fi plătit să aibă în grijă marea cetate. "Ăștia-s oamenii, astea sunt vremurile." Oftează. Îmi spune că nici nu știe cum e mai bine. Să țină secret drumul spre cetate, fără indicatoare, fără poteci amenajate sau locuri de popas, sau să încerce să-l facă vestit în toată lumea? Templul dacic se află acum scufundat sub zăpadă. Abia dacă au început săpăturile la el. S-ar putea să se întindă cât e muntele de mare. Cine știe? Nu a vuit degeaba pământul. Tele­vi­zorul bâzâie în continuare. Sunt două mii de ani între gândurile mele și acum. Clipesc. Mă adun. Îl întreb pe Adrian cum a ajuns la dragostea lui pentru daci.

Copilul din palme

Cetatea era aici. La o aruncătură de băț. Nici două ore de Covasna. Nu erau atât ruinele (pentru că asta se întâmpla îna­inte de marea furtună), cât urcușul, aventura și ce găsea sus. Sus, pe Dealul Florilor, cu un templu foșnind ascuns din iarba de la picioarele lor, ei, copiii din oraș, unii români, alții secui, împre­ună, prieteni (atunci când ești copil, diferențele astea nu sunt niciodată o pro­blemă, abia când te faci mai mare sunt, și nici atunci mereu). Sus, pe firul apei Covasna, până la Valea Zânelor, apoi de-a lungul Pârâului Mișca. Te afunzi în pădure, ajungi la aproape o mie de metri altitudine. Trei vârfuri se arătau semețe: Dolomir, Poarta Vânturilor, Copoț. Sus, la răscruce de drumuri, având la picioare un pământ ce avea să vuiască. Așteptând, poate, să adoarmă cocoșul. Privind orașul de la poale, orașul celor o mie de izvoare, orașul lor, Covasna. Și apoi, mai departe, tot mai departe, întinderile netede ale Depresiunii Brașovului, Valea Pârâului Negru, mun­­ții. Așa a început totul. De sus. Privind. Apoi, a avut norocul să plece într-o tabără de arheologie. Stăteau cu corturile în inima sălbăticiei. Exact asta îi plăcea. Că erau acolo, singuri. Că abia o dată la o săptămâ­nă plecau spre primul sat, ca să-și ia pâine. Că răs­coleau de dimineața până seara pământul, că în el găseau cioburi, metale, monede și pietre, că doamna lor profesoară, Viorica Crișan, le spunea că toate lucrurile astea răsfirate au mai bine de două mii de ani și că, puse împreună, trebuiau să arate așa, și așa, și așa. Că ea, doamna profesoară, le povestea noaptea târziu, la foc, despre cum erau dacii. Că atunci, la foc, noaptea târziu, a început să-și imagi­neze viața lor. Că odată ce începi să faci asta, nu mai ai scăpare, fiorul a intrat în tine, indiferent de ce ai să faci când o să fii mare. Că tot atunci, în tabăra aceea, copil, a tot săpat cu un șpaclu în pă­mân­tul cleios și negru, până când pământul a de­ve­nit moale și cenușiu. A luat în mână pământul ăsta moale și cenușiu și a alergat cu el la doamna profe­soară. A întrebat-o cum se face că pământul ăsta e altfel, că și-a schimbat și forma, și culoarea. Doam­na profesoară a tăcut, l-a rugat să-i arate unde a să­pat. I-a arătat. Adrian n-o să uite niciodată ce i-a spus Viorica Crișan. Tocmai descoperise o urnă fu­nerară. În mâinile lui se afla un alt om. Au urmat cercetările, cenușa a fost datată. Adrian ținuse în mâini un copil dac, de nici patru ani, mort acum mai bine de două milenii.
Televizorul vorbește înainte. Adrian îmi spune că o să iasă și în seara asta la proteste. Nu mă sfătuiește să plec singur spre cetate. Drumurile sunt sub zăpadă, urșii s-ar putea să se fi trezit. O să-l roa­ge pe Ion să-mi fie călăuză. Îmi întinde mâna. Nu pot să nu mă gândesc că în palma pe care o strâng s-a odihnit un copil bătrân de 2000 de ani.
Dealul Florilor este încă în ceață. O vreme mo­ho­râtă, pâcloasă, șovăielnică. Sunt câteva grade pes­te zero, zăpada e moale acum, apoasă, clisoasă. Stațiunea de la marginea Covasnei pare și ea ador­mită. Câteva mașini intră în parcarea hotelului, trec ulii pe deasupra, țipă, zboară spre pădurile înghe­țate. O iau pe urmele lor, pe jos, pe Valea Zânelor. Pustiu. Sunt urme de iepuri, de vulpi. Urșii nu s-au trezit încă. Se înserează, parcarea e plină ochi, nu se mai aud ulii, se aud cucuvele. Mai bine. Mâine, la prima oră, voi pleca cu Ion spre Cetatea Zânelor.

Șarpele de piatră

Nu-i nici 8, sunt în fața Spitalului de Cardio­logie, îmi aștept călăuza. El e Ion, eu sunt Matei, avem ceva drum de făcut, să vedem până unde ne poate duce mașina. Nu ne poate duce prea mult. Odată ce ieșim din șosea, drumul devine imposibil. Zăpada se topește ziua și îngheață în timpul nopții, urcăm, pur și simplu, pe un covor de gheață, trei pași înainte, doi înapoi. Urcăm, alunecăm și unul și altul, râdem, spargem ceva din tăcerea asta înghe­țată. Îl întreb pe Ion dacă e ghid. Nu e. E doar omul care face asta, fie că-i dimineață, fie că-i seară. Să urce zi de zi prin pădure. Pentru că-i place. Pentru că nu poate altfel. "Nu mă întreba de ce o fac", zice, "n-o să știu să-ți răspund". E omul meu. A locuit în America 8 ani, s-a întors. Nu mai putea. "Și acum, pe aici", îmi zice, și ieșim din drumul acela ca un covor de gheață și intrăm abrupt în pădure, pe o potecă acoperită de o zăpadă moale, în care ne afun­dăm până la genunchi. Aici e. Asta e. Ade­vărul, taina, istoria. Drumul ăsta prin­tr-o pădure tânără. Pașii tăi care se afundă într-o zăpadă moale, o zăpadă afurisită, care ți se lipește de ghete, până când tălpile încep să-ți mustească de apă. Clipocitul ăsta nesuferit, pas cu pas, de­getele care încep să înghețe, urcușul piep­tiș pe o potecă ascunsă. O pădure crescută în locul unei alte păduri care s-a prăbușit. Pașii tăi deasupra unui șarpe de piatră. Șarpele lung de 30.000 de metri pe care strămoșii tăi l-au ridicat ca să le păzească templul. Un templu care e totuna cu credința lor. Ești în miezul isto­riei, dis-de-dimineață, 2000 de ani mai târziu, abia ce s-au trezit cocoșii. Aluneci, te ții de pietre perfect șlefuite, pe care n-a apucat nimeni să le cerceteze încă. În palmele tale trece, doar pentru o clipă, istoria. Te folosești de ea ca să urci mai departe. E un oraș întreg care doar­me ascuns la picioarele tale. A fost viu, o minune a timpurilor lui, apoi înfrânt, apoi uitat. Apoi pământul a strigat la oameni, s-a dat la o parte, iar ei l-au văzut din nou. Mai bătrân, mai trist, mai demn. Dar încă viu, același. Ora­șul, cetatea noastră de sub pământ, care încă rezistă și-și cere dreptul la viață. Tainele sale abia ce au început să fie descoperite. Încă sunt acolo, în pământul peste care pășim, și e de datoria noastră să nu-l mai lăsăm să strige. "Încă puțin", zice Ion, "aici". Suntem la aproape o mie de metri altitudine. Trei vârfuri străjuiesc ruinele: Dolomir, Poarta Vânturilor, Copoț. Aici, la răscruce de dru­muri, unde Transilvania se întâlnește cu Muntenia și Moldova. Un picior de plai, o gură de rai, ascunse acum sub un cer posac și destulă zăpadă. Nu-i nimic spectaculos aici. O groapă peste care a nins, o plă­cuță de metal care îți spune unde te afli. Două ham­bare de lemn, folosite probabil pe timpul verii, ca adăpost pentru uneltele arheologilor. Ajungem în vârf, privim orașul de la poale, apoi departe, spre Depresiunea Brașovului și munți. E dimineață, e li­niște, o păstrăm așa. Aici a vuit pământul, aici se află comoara. Suntem într-un templu vechi de 2000 de ani. Mai privim o vreme, coborâm.