Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* George Banu, "Parisul per­so­nal", fotografii de Mihaela Ma­rin, I, "Au­to­bio­grafie urbană"; II "Casa cu daruri"; III "Familia din Rivoli 18", Editura Nemira (pr.@nemira. ro), 144+136+144 p.

Dacă nu știați deja, George Banu e azi o per­sonalitate de referință în lumea teatrului de pre­tutindeni, doctor honoris causa al mai multor universități mari, președinte de onoare al Aso­ciației Internaționale a Criticilor de Teatru, autor multipremiat pentru cărțile sale de teatrologie. Pot să-mi închipui cât de sărăcit i-ar fi fost CV-ul dacă în 1973, la 30 de ani, n-ar fi avut curajul să rămână la Paris, asumându-și condiția de emigrant. Acum, după mai mult de patru decenii în capitala Franței, unde a făcut o carieră strălucită (profesor universitar la Sorbona, director al unei reviste de teatru, coordonator al colecției de dramaturgie la o prestigioasă editură, între altele), la îndemnul și cu sprijinul unor prieteni din țară, a scris în românește trilogia "Parisul personal", ilustrată de ar­tista-fotograf Mihaela Marin. În ori­gi­nalele volume cu text autobiografic și fotografii, teatrologul pune în scenă un superb spectacol al privirii, memoriei și imaginației, având ca temă dubla lui condiție de român emigrat și francez integrat. Reperele pariziene de pe trasee de pre­dilecție corespondează cu îndrăgite locuri bucu­reștene sau din Buzăul natal, un peisaj urban învie în memorie un altul, ca instantanee ale unui aici și acolo interșanjabile. Există în fran­ceză un substantiv, l'entre-deux, ce îi definește demersul ca "relație între două entități autonome care, grație acestui dialog, își relativizează singurătatea și reușesc să comunice". Legăturile afective cu străzi, parcuri, poduri, teatre și cafenele pariziene (fixate în pagină de ochiul muzical al Mihaelei Marin) ne sunt povestite la intersecția dintre realitate și reflexul ei lăuntric, unde se conservă întâlniri, convorbiri, scene, chi­puri (unele de celebrități, evocate dintr-o caldă apropiere - Cioran, Peter Brook, Gro­towski, Antoine Vitez, Claude Roy ș.a.). So­cia­bil, cu vocația prieteniei, cu o nesecată capa­ci­tate de a admira și a se bucura de reușitele alto­ra, George Banu are și voluptatea solitu­di­nii, propice reveriei sau concentrării intelec­tuale. Erudiția îi hrănește imaginația cu întruchipări și trăiri compensatorii și asta se poate vedea-citi cel mai bine în volumul "Fa­milia din Rivoli 18". Aparta­mentul în care locuiește de mult împreună cu soția lui, Monique Borie, adevărat refugiu din agitația cotidiană, adăpostește o extinsă familie ima­ginară adunată în timp din talciocuri, anticariate și târguri de pe multe meridiane. Colecția de portrete pictate, vechi de secole sau mai noi - în care fie­cărui personaj i s-a dat un nume, i s-a închipuit o bio­grafie și legături de rudenie - alcătuiește un arbore genealogic fictiv. Cel ce le-a adus împreună poartă cu fiecare, în intimitate, dialoguri, îi face părtași la exis­tența lui cotidiană, le ascultă cum "vorbesc" între ele. Bogăția men­ta­lă, sen­sibilitatea, îndelun­ga­ta relație cu toate formele de artă, "îmi permite să trăiesc, ipotetic, o altă via­ță, complementară" - scrie George Banu. Pe lângă "familia ima­ginară", în spațiul devenit acasă sunt păstrate și daruri de la prie­teni, iar aceste obiecte per­so­nalizate păstrează în ele ființa celor ce i le-au dăruit și "îmi permit să re­constitui scene din memorie. Obiecte ce poar­tă semnătura unei pre­zențe și prezervă acum, în timp, nostalgia unei absențe, a unor dispariții sau tăceri de­finitive". Mai mult, regăsirea oamenilor în darurile lor îi dă "o vi­ziune ameliorată a umanității pe care am cunoscut-o și frecventat-o". Efect be­ne­fic pe care îl are și Parisul personal al lui George Banu.