CRISTIANA RADU - "Am învățat să fiu fericită cu foarte puțin"

Corina Pavel
- Artist plastic, ilustrator de carte pentru copii -

Despre primăvară, altfel de cum se vede pe geam

- Chiar dacă primăvara se lasă uneori așteptată, ea poate să se reverse, cu toate culorile și bucuriile ei, dintre paginile unei cărți. Așa cum se întâmplă, de pildă, cu cărțile desenate de Cristiana Radu, în care primăvara este un anotimp etern: pajiști verzi, smălțate cu soare, păsări cântătoare cu penaje în culori scânteietoare, roiuri de fluturi, puzderii de flori și de copii fericiți. O magie pe care am rugat-o să ne-o explice, la o ceașcă de ceai -


O insulă în câmpie

- Cristiana Radu, ai fost hărăzită cu un dar măreț: ilustrând cărți pentru cei mici, tu poți să vezi de-a pururi viața prin luneta fermecată a co­pilăriei. Ai primit, cumva, darul acesta de la ursitoare?

- "Legenda" familiei spune că la vârsta de un an, de pe tipsia de argint care i se pune copilului în față ca să aleagă un obiect, eu am ales pensula! O fi fost o coincidență, nu știu, dar mama a ținut cont de ea și mi-a pus de foarte mică la îndemână bloc de desen, creioane și culori. Bineînțeles, nu am pregetat să le folosesc. Cred că toți copiii au în ei o nevoie interioară de a se exprima, de a scoate la lu­mină niște lucruri pe care nu le pot descrie prea bine în cuvinte când sunt mici, dar le pot "descrie" în culori. Problema nu este când în­ce­pem să desenăm, ci când și de ce ne oprim, atunci când ne facem mai mari. Eu, una, încă nu m-am oprit!

- Cine ți-a vegheat drumul?

- Părinții mei erau amândoi ardeleni, de pe Va­lea Gurghiului, care ajun­seseră, cu valurile vieții lor, tocmai la Galați, ca pro­fesori de gimnaziu: ma­ma, de limba ro­mâ­nă, iar tata, de is­torie. Familia noas­tră era o mică "insu­lă", privind întot­dea­una "oamenii de la câmpie" cu o ușoară îndoială și cu o oa­re­care distanță, pen­tru că existau multe di­fe­­rențe între noi și cei din jur, care ți­neau de viața de zi cu zi, de la faptul că în Ardeal vorba era vorbă, iar punc­tua­li­tatea era nem­țească, până la modul de îm­pachetare al sar­ma­­lelor. Mama, Ma­ria Petra, a fost poet, profesor și jur­na­list - era considerată cea mai bună poetă din Galați (a publicat mai multe volume la marile edituri din Bucu­rești, a co­laborat la revistele lite­rare de pres­tigiu ale vremii), și a fost o profesoară ex­cep­țională. Mulți dintre foștii ei elevi au con­tinuat să o viziteze și după ce au terminat școala și i-au păstrat o amintire foarte caldă. Avea un ta­lent pedagogic fantastic, putea transforma o insipi­dă problemă de gramatică în ceva palpitant. În­cerca să "le deschidă mintea" copiilor, li se dedica real­mente, se servea de texte ca de niște porți prin care le putea descoperi orizonturi de gândire nebă­nuite. Evident, ajungea acasă epuizată. Mama avea o creativitate extraordinară, care se mani­festa pe multiple planuri. Eu nu am mai întâlnit pe ci­neva care să poată traduce poezie sau proză din­tr-o limbă pe care nu o cunoștea deloc, cu dicțio­na­rul, și rezultatul să sune mai bine și mai adecvat tex­tului original decât traducerea publicată, sem­nată de nume de multe ori sonore. Dar așa era. Sigur, avea un foarte bun simț al limbii și era un om cult, citea enorm, reușise să-și alcătuiască o bi­bliotecă incre­dibilă (care tapeta aproape toți pereții noștri) cu cărți din toate domeniile, de la bele­tris­tică, artă și filosofie, până la fizică și astronomie. Avea un ta­lent estetic nativ, noi aveam mereu com­poziții minunate pe perete, alcătuite din ta­blouri sau obiec­te diverse, de la măști africane la piese de ceramică sau stampe, și am putut observa în situații foarte variate cum reușea, fără efort, să aran­jeze spec­ta­culos lucrurile, în orice context. Spre sfâr­șitul vieții înce­puse chiar, timid, să picteze. Mi-a spus odată că mama ei, bunica mea, aranja la fel, în micul sat din Ardeal de unde ve­nea, icoanele, ștergarele și far­fu­riile pe pereții casei, in­ven­ta și potrivea cu mult gust modelele de pe co­voa­rele și peretarele pe care le țesea. Cred că ceva din această plăcere și în­cli­nație artistică s-a trans­mis cumva pâ­nă la mine. Tata, Radu Au­gustin, avea o fire senină și liniștită, într-un total con­trast cu firea mamei, care era un munte de energie și făcea totul în casă, practic, n-o vedeai stând o clipă lo­cului ("Nu sta, că-ți stă no­rocul!", zicea mai în glumă mai în serios, parcă o aud). Tata, în schimb, povestea extraordinar de frumos, avea un talent pedagogic autentic, fapt pentru care era și el, un profesor foarte iubit de copii. Rar îmi po­vestea ceva din cartea de istorie, dar atunci când o făcea, n-aș mai fi făcut nimic altceva decât să stau să îl ascult. Parcă vedeam aievea cum se des­fă­șurau bătăliile și întâmplările evocate.

Șoriceii și lumina lanternei

Însă faptul de a avea niște părinți extraordinari nu m-a ferit, din păcate, de o copilărie destul de nefericită. Eram copil unic și rămâneam de foarte mică singură acasă, când ei plecau amândoi la școa­lă, niște ore foarte, foarte lungi. Venea seara și apoi se făcea întuneric și eu tot singură eram, cu o lanternă lângă mine, pentru că încă nu ajungeam la comutator să aprind lumina. Se vedea că eram un copil foarte singur: îmi desenam tot timpul fa­milii numeroase (eram mare specialistă în familii de șoricei) cu mulți frați, surori, veri și bunici. Pe hâr­tie îmi portretizam prietenii ima­gi­nari (îl țin min­te bine și acum pe șoricelul Aurel), rezolvam con­flicte și dădeam toate bătăliile vieții. Am păs­trat o parte din desenele acelea, iar când le-am re­văzut, cu ochii maturului care am devenit, m-a izbit această dorință puternică de a nu mai fi sin­gură. Eram un copil foarte timid și închis, hi­per­sen­­sibil, care suferea foarte tare la orice privire neprie­te­noasă aruncată înspre el și nu știa să co­mu­ni­ce decât pe hârtie.

- Unde ți-ai desăvârșit pregătirea ca artist plastic?

- După acești ani de practică asiduă "cu burta pe desen", la modul propriu, lucrările mele erau deja diferite de ale celorlalți copii: mature, deta­liate, realiste. Cei mici mă admirau pentru ele, iar mama mă aprecia și mă încuraja foarte mult, ceea ce m-a canalizat spre artă și a făcut să pară ceva fi­resc să fac asta și pe viitor. Tot mama m-a încu­rajat și să scriu. Când eram foarte mică, inventam poezii pe care le scandam prin casă, iar ea le punea pe hârtie. Trebuia să fie foarte atentă, dacă nu apu­ca să noteze bine un cuvânt, mă necăjeam foarte tare și făceam o scenă de toată frumusețea! Am scris și mai târziu, sporadic, de exemplu, o poveste scrisă și ilustrată de mine și-a făcut loc în volumul "Bookătăria de texte și imagini 2", Editura Trei. Pe când eram în clasa a opta, mama a luat desenele mele și s-a dus cu ele la proaspăt înființatul liceu de artă din Galați, să le arate profesorilor de acolo. "Trebuie să o aduceți aici, e talentată!", i-au spus, așa că soarta mea s-a decis. Și adevărul e că de­se­nele acelea îmi plac și azi, aveau o puritate a liniei, o spontaneitate a mișcării și o finețe a tușei evi­den­te, se vede că erau făcute cu pasiune. După li­ceu, firesc, am dat ad­mitere la Universitatea de Arte, am urmat spe­cia­lizarea grafică și am trecut și pe la pictură, pen­tru că, așa ca în copilărie, vo­iam să le știu și să le fac pe toate, iar mai apoi, am făcut un masterat în arte vizuale.

Cuvinte în culori

- Știu că în ultimii ani ai strâns multe premii pentru lucrările tale. Cum a început, de fapt, aven­tura ta ca ilustrator de carte?

- În anii de după terminarea facultății, am ales inițial o altă cale, am lucrat de pildă câțiva ani în redacția unei reviste, ca editor al paginii de artă. Însă nu am renunțat deloc la desen în acest timp. Ba, pentru că în redacție am avut norocul să mă împrietenesc cu o colegă, Adina Rosetti, devenită mai apoi scriitor cunoscut, am ajuns să ilustrez o po­veste pe care o scrisese pentru fiica ei, Clara - "Dom­nișoara Poimâine și joaca de-a Timpul". Am fost foarte încântată, pentru că, deși îmi place să așez în imagini și lumea basmului popular, spa­țiu mitic al arhetipurilor, preferatele mele sunt totuși poveștile contemporane. De-a lungul celor aproape zece ani de când fac ilustrație de carte, am avut șansa să am mai multe asemenea întâlniri cre­atoare, prima fiind cu poeta Grete Tartler, cu care am scos primele cărți, una de poezie și una de proză, la editura Paralela 45. Apoi a venit "Harap-Alb" al lui Ion Creangă, apărut la editura Vellant. Din­tre cele care au urmat, o să pomenesc aici căr­țile Iuliei Iordan ("Călătorie printre ierburi și lu­mi­nă" și "Luli și căsuța din copac"), și colaborarea cu Victoria Pătrașcu, pen­tru "Ela cea fără de cu­vin­te". O poveste care îmi e foarte dragă, pen­tru că are ca protago­nistă o fetiță timidă, sin­guratică, dar cu un uni­vers imaginar debor­dant, cam așa cum eram și eu. Toate sunt apărute la editura Car­tea Copiilor, unde puteți găsi multe alte cărți pentru copii, foarte faine. Până acum sunt 17 cărți în total și, desigur, aventura continuă. Între timp, am decorat și niște ferestre cu vitralii, am desenat și pe diverși pereți, fie de prin casele particulare ale doritorilor, fie ai spațiilor accesibile publicului larg, precum în ceainăria "Cărturești Verona".

Lista cu fericiri

- Ești fericită când intri în lumea desenelor tale, când uiți de lumea cenușie din jur, și din vârful penelului tău dai la iveală o alta, mult mai frumoasă și mai veselă?

- Am învățat să fiu fericită cu foarte puțin. Am în­vățat să privesc existența ca pe un dar și să mă bucur de fie­care zi pe care o trăiesc, de o ra­ză de soare, de un cântec de pa­săre. Poate că este cea mai im­por­tantă lecție și cel mai frumos dar lăsat de mama. Ea m-a în­vă­țat farmecul acestor bucurii simple. De multe ori îmi atrăgea atenția: "uite cum pică lumina asta pe frunze, ce culoare de miere are, i-auzi cum cântă pa­sărea aceea, ce glăscior are, oare ce o fi?" Lăsam totul și ascultam fermecate. Mă bucur că mi-am ales o profesie pe care o iubesc, fiecare excursie pe acest tărâm al culorilor și al viselor mate­rializate este o binecuvântare, este vindecătoare. Când lucrez, sunt fericită, uit cu totul de lu­mea din jur. Mă aflu la mijloc între culori și pensu­le, pe de o parte, și copii, destinatarii a ceea ce fac, pe de alta. Mă simt foarte bine așa, îmi plac mult liniștea și timpul petrecut în singurătate în fața planșei de desen, sunt foarte bucuroasă și să mă întâlnesc cu copiii la atelierele pe care le conduc.

- Unde-ți găsești inspirația?

- Inspirația poate veni din multe direcții, dar cel mai des se hotărăște să apară dacă te găsește la masa de lucru. Experiențele trăite, cărțile citite, expo­zițiile vizitate, confruntarea cu viziunea unui alt ilustrator, o călătorie sau o simplă plimbare în parc, toate pot fi surse de inspirație. Sunt înclinată spre detaliu și minuție și poate de aceea arta pre­re­­nas­centistă italiană sau flamandă, goticul sau manus­crisele miniate sunt, pentru mine, un izvor fabulos de imaginație. Sunt, totodată, și foarte dependentă de ambientul în care trăiesc. În atelier, îna­inte de a începe un nou desen, îmi aranjez di­ferite obiecte dragi în jur, îmi aștern cu grijă masa de lucru, iar apoi încep, încet, să îmi pregătesc ma­terialele. Spațiul curat, ordonat și aranjat într-un fel anume, ca și toate aceste preparative, mă ajută să mă adun și să intru, treptat, într-o stare de calm și de concen­trare, în care pare că pensula merge aproape sin­gură. În jur am "uneltele" mele de lu­cru: pensule de toate mărimile și formele, cre­ioane colorate, acua­rele, guașe, acrilice, tușuri, dăltițe de gravură, cuttere, mine fine de creion, ascuțitori, radiere, pi­xuri colorate, penițe și coli de hârtie de toate felu­rile, preferatele mele fiind unele cu o gra­nulație foarte fină, satinată, pe care pot să lucrez cu minuție cele mai mici detalii. Nu prea departe, ba chiar de multe ori, chiar în mijlocul mesei tronează Misha, unul dintre cei doi pisoi ai mei, care nu pierde nici o ocazie de a-și băga nasul sau coada în ceea ce fac sau de a ațipi fix la câțiva cen­timetri de planșa de desen. Dar, nu știu cum reu­șește, nu deranjează și nu strică niciodată nimic! Când avansez spre final, întind planșele pe jos, una lângă alta, pentru că, atunci când lucrezi cu nasul în desen, nu vezi su­biec­tul în întregul lui, trebuie să te îndepărtezi pentru a avea o viziune completă.

- Am vorbit despre co­pii și copilărie, dar des­pre femeia care ești, ce ne spui?

- Unii artiști func­țio­nează cu motoarele tu­ra­te la maxim când sunt în­drăgostiți, furtunile sen­­ti­men­tale le stimu­lea­ză cre­ativitatea. Pentru mi­ne, însă, de când eram mică și desenam pe mar­gi­nea caie­telor, pe bănci și pe orice bucățică de hâr­tie, desenul e un mod de expresie suficient si­eși, de care am oricum nevoie și de care sunt si­gură că nu mă voi plictisi niciodată. Sunt o work­aho­lică, sunt în stare să mun­cesc până pic de oboseală și să mă opresc doar pentru a mân­ca cinci minute pe colțul mesei de lucru. Sigur, dra­me­le și tristețea care vin la pa­chet cu dragostea te pot face să sondezi adân­cimile tale su­fletești; te pot elibera de pre­ju­decățile și principiile în­guste ale existenței cotidiene, te pot ajuta să te recompui ca un om mai profund, după a­ceea. Poveștile mele de dra­goste au fost puține, lungi și intense. Sunt, ca zodie, între Rac și Leu, sunt o saturniană care temperează Dragonul de Foc din zodiacul chinezesc, de aceea, nu sunt foarte ex­pansivă și dacă mă simt bine într-o relație, o păstrez cu toată grija. Am avut no­roc însă ca în ultima vreme să am o atmosferă cal­mă și liniștită în viața sentimentală și să pot face lucruri frumoase în plan profesional, pe acest fond de stabilitate.

- Ce proiecte ai acum pe agenda de lucru?

- O colaborare cu o editură franceză și altele două cu scriitori de aici, dar nu aș vrea să le enunț îna­inte de a se materializa. Primesc constant co­menzi pentru a realiza ilustrații pentru diferite cărți, dar am și proiecte de suflet pe care vreau să le scot la iveală, când le voi putea face loc. Am realizat acum doi ani, cu mare emoție, ilustrația pentru o carte care-mi e foarte dragă, "Închide ochii și vei vedea ora­șul", a lui Iordan Chi­met - poet, prozator, tra­ducător, critic și is­toric de artă, care a fost, totodată, un foarte bun prieten al mamei mele. Gălățean prin naștere, în tinerețea lor, știind că mama nu iubea orașul, i l-a "tradus", a ajutat-o să și-l apropie. Eu în­sămi am înțeles, abia prin acest roman-feerie, mul­te lucruri despre Galați, un port cosmopolit, aflat pe placa turnantă către Orientul apropiat, plin de toate națiile și etniile, în care se amestecă limbi și obiceiuri foarte diferite. Ca un omagiu pentru el și pentru mama, mi-aș dori să ilustrez un alt volum de-al său, o carte de poeme minunate, "Lamento pen­tru peștișorul Baltazar".


Carte de vizită

Cristiana Radu a studiat pictura la Uni­ver­si­tatea Națională de Arte Plastice din București și are un master în Arte Vizuale, din 2006. A ilustrat până acum 17 cărți și, dintre acestea, "Dom­ni­șoara Poimâine și joaca de-a Timpul" a fost se­lec­tată, alături de alte cărți pen­tru copii, să par­ticipe din partea României la Târ­gul Inter­na­țional de carte Bo­logna 2015. Anul trecut, a fost invitată să par­ticipe la Marea Ex­po­ziție de carte pentru copii de la Beijing, iar spre sfârșitul anu­lui, Cristiana Radu a primit, ca ilus­tra­tor, premiul "Cea mai fru­moasă carte pentru copii" pentru "De ce zboa­­ră vrăjitoarele pe cozi de mătură" de Adina Rosetti, publicată la editura Curtea Ve­che, carte selectată să facă parte din colecția in­ter­națională de cărți ale umanității "White Raven Books" (o cla­sificare realizată în­cepând din 1949 de "In­ter­nationale Jugendbi­bliothek" din Mün­chen, Ger­mania). Cristiana face parte din Clubul Ro­mân al Ilustratorilor și repre­zintă România la di­ferite întâlniri ale asociațiilor profesionale ale ilus­tratorilor din întreaga Europă. De asemenea, pentru copii de toate vârstele, ea ține ateliere despre ilustrația de carte și artele vizuale.