ILIE STEPAN - "Am mers să dăm binețe creștinească unor oameni aflați în închisoare"

Iulian Ignat
Primul concert rock în aer liber, cu în­treaga desfășurare de forțe aferente, sus­ținut într-un penitenciar din Româ­nia!

O scenă mare, plină cu ecrane, aparatură, instrumente și, mai ales, cu artiști ce cântă timp de două ore, din toată inima, pentru cei ce au greșit și își ispășesc pe­deap­sa.
În toamna lui 2014, trupa Pro Musica se re­unea la Sala Filarmonicii din Timișoara pentru primul concert, după 20 de ani de absență. Bucuria de a fi împreună, de a face muzică și de a programa lucruri noi i-a purtat mai departe pe veteranii rockeri. Șase luni mai târziu, în mai 2015, avea loc acest concert inedit, din curtea penitenciarului timișo­rean din stra­da Popa Șapcă. Filmul documentar al eveni­men­tului, DVD-ul "Live in Prison", a fost lansat în Ti­mișoara, la începutul acestui an, și la București, în ul­timele zile ale ier­nii. Într-o lume muzicală domi­nată de himere, compromisuri și de motto-ul "mer­ge și așa", profe­sio­nalismul și dă­ru­irea bănățenilor iese la suprafață ca un stindard bun de urmat.
L-am rugat pe Ilie Stepan, ini­ția­torul ideii și liderul acestei trupe fondate în ur­mă cu 43 de ani, să ne povestească des­pre acest nou eveniment, mar­ca Pro Musica.

"Cadoul nostru, două ore de libertate"

- Care a fost miza acestui proiect ce v-a de­ter­minat să vă implicați într-un de­mers atât de inedit și de dificil toto­dată?

- Ideea de a cânta acolo ține de crezul nostru artistic, anume că arta, în speță muzica, trebuie să pătrundă peste tot unde se află oameni, în toate zonele societății. Și în spații convenționale, săli de concerte, dar și în spații închise, greu accesibile. Eu prezentasem două din discurile trilogiei "Lumina" în penitenciar, însă la nivel de discuții, audiții, pro­iecții. Când i-am pro­pus directorului închisorii, domnul chestor Ioan Băla, să facem un concert ade­vărat, a spus că ne va pune la dispoziție tot ce avem nevoie, și atunci a început munca. Proiectul a fost gândit în cele mai mici amănunte. Ne-am lovit la început de prejudecăți, obstrucții ale unor insti­tuții private și, mult mai supărător, instituții de stat, pe aju­torul cărora mizam, însă am mers mai departe. Pregătirea a fost minu­țioasă, în penitenciar nu intri nici măcar cu un cablu, cu un șurub, fără aprobare, iar noi am montat scena timp de 2 zile, cu ecrane, cu toată logistica unui concert rock în aer li­ber. Au fost momente în care, ase­menea unui alpi­nist, am simțit că ne oprim un pic, apoi coborâm, în­să nu am re­nunțat. Nu am mers acolo pentru a avea succes sau a stabili un record. Am mers sim­plu, pentru a da binețe creștinească celor din închi­soare. De aceea, fil­mul începe cu un citat din Evan­ghelia după Ma­tei: "În tem­niță am fost și ați venit la Mine". Cei închiși acolo nu au fost teleportați din alte sfere, ei sunt pro­dusul societății în care trăiesc. Și își is­pășesc pe­deapsa, nota de plată la zi, la mi­nut, la oră. Acolo nu se scriu cărți pentru a ieși mai re­pede și nu se așteaptă ordonanțe de ur­gen­ță, date la ora unu noaptea, pentru a scăpa de răspunderea greșelilor comise.

- Cum au reacționat colegii de trupă la ideea unui concert în penitenciar?

- Au îmbrățișat-o fără nicio reținere, ceea ce pentru mine a însemnat foarte mult. Sunt mo­men­te în viața unui artist, mai ales când este vorba de o trupă ce face o muzică ce nu se împacă foarte bine cu dictatura financiară în care trăim, în care acesta are nevoie de recunoaștere. Altfel, îți vine să te oprești. Încrederea pe care o primesc de la colegii de trupă, prietenia și aprecierea cu care am fost pri­miți la lansarea de la București sunt astfel de mici eve­nimente perso­nale, ce au o mare importanță și ne ajută să continuăm.

- Publicul pe care l-ați avut în cele două con­certe transpuse pe DVD, "41 Live in Timișoara" și "Live in Prison", pare total diferit. Un public cu­noscător la Filarmonică și un public deloc obiș­nuit cu muzica rock, cu at­mos­fera unui concert live. Cum v-ați simțit pe scenă?

- Aici ne-am aflat în zona apelor necunoscute. Au fost aproape 700 de spectatori, deținuți obiș­nu­iți, deținuți ce au avut per­misiunea să aibă alături membri ai familiei, și au petrecut concertul îm­bră­țișați cu soțiile, copiii și câțiva prieteni de-ai noștri invitați. Spec­tatorii puteau aplauda, cânta, dar nu aveau voie să danseze, să se ridice de pe scaune. Ne-a fost greu la început. Simțeam că unii nu mai fu­seseră niciodată la concert, nu mai ascultaseră rock, însă vedeam cum bat ritmul, cum devin atenți la piese ca "Epitaf" sau "Baladă pentru doi sol­dați". Însă nu-i aveam "în mână". Declicul s-a pro­dus la momentul solistei noastre, Dana Borteanu. De acolo s-a creat o reacție extraordinară și restul concertului a rămas la o cotă înaltă de empatie. Toate concer­tele au o tensiune a lor, însă aici, între zi­duri, tensiunea, stările, emoțiile, și po­zi­tive și negative, se amplifică, aerul devine din ce în ce mai rarefiat. Și acum îmi este greu să vorbesc, să descriu stările pe care le-am trăit pe acea scenă. Însă cel mai im­portant este că spectatorii, "locatarii" ace­lui spa­țiu, au înțeles că pentru ei s-a în­tâm­plat totul în acea seară, pentru ei s-a ridicat scena și s-a cântat. Poate nu toți au înțeles muzica, însă cei mai mulți s-au sim­țit, pentru două ore, oameni liberi. Aceste ore de libertate au fost darul nostru pentru ei.

"Sunt mândru să mă consider muzician rock"

- După 20 de ani dedicați unui foarte ambițios proiect solo, iată-vă din nou în angrenajul unei trupe rock.

- Da, și e extraordinar. De-a lungul anilor, fie­ca­re dintre noi am avut alte proiecte, am făcut alte mu­zici, însă iubirea cea mare a rămas, pentru fie­care, Pro Musica. Avem doar 7-8 concerte pe an, abia le așteptăm, pentru bucuria de a fi împreună o săptămână, de a repeta și a urca pe scenă. Vrem să cântăm, în această primăvară, după mulți ani, la București, și ne gândim foarte serios la un album cu muzică nouă, în perioada ur­mă­toare. Va fi foarte greu, pentru că aștep­tă­rile sunt foarte mari, însă avem curajul să ne apucăm de lucru.

- Ați declarat că u­nul dintre țelurile con­­certului din peniten­ciar este ca cei închiși acolo să simtă că sunt vii. Dumneavoastră cum vă mențineți viu ca artist, ce vă face să căutați lucruri noi?

- Simpla dorință de a cânta. Dorința aceasta ce vine din suflet, de a-i mulțumi lui Dumnezeu pentru acea bucată de talent pe care mi-a dat-o. Unii au pu­terea să salveze vieți prin forța sau prin pri­ce­perea lor, eu îmi pot ajuta semenii prin muzică. Îi mul­țumesc lui Dumnezeu că nu am ajuns robul ba­nilor, lucru care m-ar fi făcut să ratez toate aces­te ex­pe­riențe simple, lumești, pe care le-am trăit. Din tine­rețe am dus o viață mai austeră, cumpătată, chiar și atunci când am câștigat mulți bani. Nu m-au tentat banii câștigați pe munci artistice în care nu cred, nu am compus muzică, nu m-am înhămat la producții doar de dragul banilor. Cineva, acolo sus, a avut grijă de mine să nu mă las cotropit de mirosul ba­nilor. Sigur, se spune că nu au miros, însă atunci când te prind în aromele lor, cu greu mai ieși. Mai sunt, din când în când, întrebat dacă nu mă de­ran­jează faptul că puteam avea mai mare popu­laritate. Mi-ar fi plăcut, dar nu mă deranjează asta, nu am regrete, dacă aș face-o, aș fi încorsetat și nu m-aș mai putea gândi liniștit la următoarele pro­iecte.

"În muzică, dictatura comunistă a fost înlocuită de dictatura financiară"

- Ați prins întreaga istorie a muzicii rock în România. Este aceasta cea mai dificilă perioadă prin care trece?

- Dictatura comunistă, cea care punea pre­siune asupra acestei muzici prin cenzura textelor, a apa­ri­țiilor scenice, a fost acum înlocuită de dictatura financiară, poate mai feroce. Tinerii se pot îmbrăca azi cum vor, pot spune ce vor, își pot urma ideile. Însă atunci când trebuie să dai bani grei pentru aparatură, instrumente, sa­la de repetiții, și vezi că nu te promovează ni­meni, nu există emisiuni de mu­­zică rock, lucrurile devin din ce în ce mai apă­sătoare. In­vazia kitsch-ului, valoarea discutabilă a membrilor ju­rii­lor din emisiunile-concurs de mare succes fac ca tinerii să se orienteze spre alte genuri de muzică. Însă cei ce vor să cân­te azi rock trebuie să știe că nimic nu se naște din ni­mic. Cu 45 de ani în urmă, umbla miliția după noi pe stradă să ne taie pletele și blu­gii. Am lup­tat, am scor­monit cu mâi­nile pentru a deschide un drum pe care ei pot păși acum. Noi nu le punem sta­vile, ci îi aș­tep­tăm, îi în­curajăm să nu renunțe. Rock-ul nu a creat idoli falși, vedete de mu­ca­va. Nu s-a în­clinat în fața siste­mului. De aceea, sunt mândru să mă consider mu­zician rock. Rock-ul este o formă de protest a unei gene­ra­ții, nu împotriva altei generații, ci îm­potriva ta­relor și a lucru­rilor care nu funcțio­nează în so­cie­tatea în care acea generație trăiește.

- Unul dintre deținuții intervievați în film se arăta impresionat de entuziasmul dum­neavoastră adolescentin, în contrast cu părul cărunt...

- Nu vreau să spun cuvinte mari sau să fo­losesc clișee. Este doar convingerea mea de a transmite mai de­parte energia mu­zi­cală. Mu­zi­ca a ră­mas și me­se­rie, și hobby, o ma­re bucurie pen­tru mi­ne. Da, am în­că­run­țit mai re­pe­de ca alții, însă în in­te­rior cred că am ră­mas tânăr. E o sta­­re de spirit care mi se arată, nu fac eforturi să o gă­sesc. Și, atât timp cât o pot duce cu mine mai de­par­te, nu ezit să o fac.

Foto: ALIN ZELENCO