Bățul de corn

Claudiu Tarziu
Pădurea era pentru mine misterul suprem.

Nu râul, porumbiștile, fânețele, viile, li­ve­zile sau lunca. Și nu pentru că acestea n-ar fi avut tainele lor. Dar pădurea era de nepătruns. La vârsta aceea, nu aveam voie să umblu singur prin ea. Și nici n-aș fi îndrăznit. Chiar și când pășteam vacile pe pajiștile din mar­gi­nea ei, nu intram niciodată sub umbra copacilor. Căci pădurea era amăgitoare și mă putea înghiți în pân­tecele ei tenebros, purtându-mă de pe o cărare pe al­ta, dintr-un luminiș în altul, che­mat de glasurile mă­ies­tre ale păsărilor sau speriat de zgomote ne­cu­nos­cute, până m-aș fi rătăcit. Și-apoi, cele mai stranii și înfricoșătoare povești ale satului tot în pădure se pe­trecuseră. Acolo fuseseră văzuți lupi albi, cu blana pă­tată cu sânge, urlând la lună. Acolo i se desco­pe­rise unui om comoara necuratului. Ajunsese stăpân peste zece sate, dar când n-a mai vrut să i se închine ră­ului, i s-a prefăcut totul în ce­nu­șă și și-a pierdut min­țile. Acolo au fost găsiți goi și încremeniți ca stanele de piatră, flăcăi care în­tâl­niseră ielele. În pădure nu se încumetau singuri decât răufăcătorii și o bătrână din capul satului, despre care se credea că e vrăjitoare. Din­tre oamenii cu frica lui Dum­nezeu, doar unul nu se temea de pădure: bunicul meu după ma­mă. El îi știa și pu­terea, și slăbiciunile. Și o stă­pânea. Așa cum stăpânea toate lu­cru­rile.

Un bărbat

De la bunicul aflasem toate istoriile pădurii, a căror at­mos­feră înspăimân­tă­toa­re o risipea pe loc, cu un râs tare, puternic și molipsitor. Râ­sul acela era sincer și niciodată nepotrivit. Nu era ca și cum ar fi vrut să dilueze efectul unei grozăvii - deși făcea și asta -, nici ca și cum ar trăda o plăsmu­ire - chiar dacă el însuși spunea că unele sunt legende. Era râsul unui om fără frică. Așa cum și arăta în toată alcă­tuirea lui. Bărbat înalt, masiv, cu o forță proverbială, tăcut, mereu calm și întotdeauna gata să se bage unde era mai greu. Era scump la zâmbet și la vorbe bune, drept pentru care bucura pe oricine când le dă­ruia. Își purta părul, odinioară blond, tuns scurt, aproa­pe la piele, și se bărbierea os, în fiecare dimi­neață. Se îmbrăca în același fel de haine: cămașă în pătrățele mărunte, sacou, pantaloni negri din stofă groasă, indiferent de anotimp, bufanți în partea de sus și strânși pe picior de la genunchi în jos. Se încălța numai cu bocanci grei, de munte, din care i se ridicau peste glezne șosetele groase, de lână albă. Purta pălărie de la primul cântat al cucului până când dădea prima brumă, apoi căciulă neagră din blană de miel. Iarna, își punea peste veston o șubă prin care n-ar fi trecut nici gerul Siberiei. Avea o alură mai degrabă de luptător decât de plugar. Făcuse de multe ori proba curajului său. Întotdeauna firesc, nu ca să demons­treze ceva, ci ca să ducă lucrurile la bun sfâr­șit. De aceea, oamenii îl respectau și nu erau mulți cei care ar fi cutezat să-l supere.
Bunicul era priceput și la tot felul de treburi, fapt pentru care îl căutau țărani și din satele vecine, ca să le dea o mână de ajutor. Știa să lucreze pământul ca nimeni altul, să vindece animalele de boli rele, să pună la loc oase rupte, să facă fântâni, să repare mo­toare de tractor, să îmblânzească fiare, să drea­gă orice în gospodărie, să găsească ierburi de leac, să facă un vin minunat, din care bea cu mare poftă, dar cu grija de a-i rămâne cel puțin până la al doilea prășit la porumb.

Stăpânul pădurii

Într-o zi, mi-a spus, pentru prima oară în viață: "Îmbracă-te și hai să curățăm pădurea". Mă aflam la bunici, în vacanța de primăvară. Soarele încălzea pământul cât să poți umbla numai în cămașă. Ano­timpul izbucnise fără de veste, și curând avea să dea frunza tuturor co­pacilor. Deci trebuia grăbită curățarea pă­durii de uscături și lăstăriș. Înțelesesem che­marea. Și am înțeles și că de-acum bunicul mă socotea bărbat, deși n-aveam decât 12 ani.
Pe drum n-am schimbat nicio vorbă. Eram obiș­nu­it cu tăcerile lui și mă supuneam lor cu evlavie. El m-a învățat, fără niciun cuvânt, că bărbatul nu e lim­but. Dar mereu vorbeam mai mult decât i-ar fi plă­cut. Uneori, îmi zicea: "Tare mai ești bun de gură". După ton, era un fel de-a spune: "Ești în stare numai să trăncănești". Până astăzi îmi sună vorba lui în urechi ori de câte ori îmi pare că vorbesc prea mult.
Ajunși în pădure, a cercetat acel capăt de codru, din câțiva pași făcuți la stânga și dreapta mea. A hotărât un loc de tabără, pe un dâmb căptușit cu mușchi și frunze uscate. Și-a pus acolo geanta de pie­le mare, cu ca­tarame, de care nu se despărțea ni­ciodată, în care avea merinde, apă și un ștergar curat. Și-a dat jos hai­na, și-a suflecat mânecile cămășii și a luat o secure cu lama lată și ascuțită-brici. Am ridicat și eu o to­porișcă mai mică și l-am urmat. Mi-a arătat cum să deosebesc arborii, cum să-i găsesc pe cei bolnavi și să-i însemnez, cum să tai lăstarii, cum să răresc pu­ieții acolo unde sunt prea mulți, cum să în­de­părtez crengile uscate la care ajungeam. Pe mă­sură ce îna­intam în pădure, mă temeam că nu ne vom mai găsi locul de tabă­ră, dar bunicul m-a li­niș­tit. M-a învățat cum să mă orientez după muș­chiul de pe copaci, care indică nordul, du­pă cuiburile păsărilor, care au intrarea întot­dea­una îndreptată spre sud, după poziția soa­re­lui și după alte repere pe care mi le pot lua pe drumul făcut. Treptat, copacii nu mi s-au mai părut toți la fel, iar po­tecile căpătau noimă. Pădurea părea tot mai prie­te­noasă și mai sigură, chiar decât dru­mul mare.

Povești scrise cu briceagul

După o vreme, bu­nicul a zis să prânzim. Pentru el, masa era sfân­tă. Nu sărea niciuna, nu se grăbea și nu se întrerupea când mânca, pen­tru nimic în lu­me. A întins ștergarul, a scos o gamelă ce părea că fă­cuse frontul în cele două răz­boaie mon­dia­le, plină cu fa­sole scăzută, două farfurii de metal și două lin­guri, o cea­pă pe care a zdrobit-o în pal­mă, o bu­ca­tă de mămăligă rece, s-a în­chinat scurt, cât ar fi spus "Binecuvântează, Doam­ne, masa aceasta!", dar fără să rostească vreo ru­găciune cu glas tare, și mi-a pus mie primul în farfurie. Când am terminat de mân­cat, mi-a zis să-l aștept nițel. A plecat mai departe, până l-am pierdut din ochi. Însă de-acum nu-mi mai era urât în pădure, mă îm­­prie­te­nisem cu ea. N-a trecut mult până să se în­toarcă. Avea în mână o creangă scurtă de corn. S-a așezat și a zis: "De-acum, trebuie să ai și tu o bâtă a ta". În satul nostru, fiecare bărbat avea bâta lui, ca să mâne vacile, să se ape­re de jivine, să se sprijine când urcă dealurile, să-și agațe traista când merge la prășit. Copiii și femeile se foloseau de biciușcă sau de vreo nuia găsită-n drum, de coada sapei sau a furcii.
Bunicul a tăiat un capăt al cren­gii, iar pe celalalt, care fusese desprins din trunchiul po­mului, l-a rotunjit. Nu i-a în­depărtat coaja crudă decât pe locul mă­ciuliei. Era un băț drept și frumos, din lemn de corn, despre care se știe că e elastic și foarte re­zis­tent. "Uite, ți-am lăsat coaja, că în ea încă mai poți ciopli și după ce se usucă". Și a început să sape cu bri­ceagul niște semne în ca­pă­tul de sus, chiar sub mă­ciulie. Un singur rând de desene, pre­cum cu­săturile de pe ii. L-am întrebat ce înseamnă. "Ei, cine ți l-o vedea o ști că ești de aici, de la noi". Un soi de marcă a locului sau poate o poveste întrea­gă.
N-am izbutit niciodată să cioplesc ca bunicul, deși, vreme de câțiva ani, am tot scrijelit pe bățul de corn diverse întâmplări. În primul rând, cum am luat în stăpânire pădurea. Nu știam să le povestesc în semnele țăranilor, care au rămas până astăzi pentru mine o taină, dar mi-am făcut un limbaj al meu. Liniile evocau imagini care zugrăveau fapte. Astăzi, dintre toate, numai una îmi mai stăruie în amintire: când am aflat că bunicul mă iubește.

Declarație de dragoste

Cred că era în următoarea vară de după primul curățat al pădurii, când bunicul m-a învățat să cosesc iarba. Munca asta e una dintre cele mai grele ale câmpului. Nu degeaba, când te vaiți de oboseală, țăranul te întreabă: "Dar, ce, ai tras la coasă?". Însă și pregătirea pentru ea e o artă. Trebuie să știi cum să bați și să ascuți coasa ca să taie iarba, nu s-o rupă și să te sleiască și mai mult de puteri. După ce mi-a făcut instructajul, bunicul mi-a dat o coasă care avea o coadă pe jumătate cât cea pe care o luase el. Am urcat dealul spre fâneață, printre pâlcuri de pădure, până la lotul nostru. Iarba era grea de rouă, soarele abia începea să se ițească din lunca Tazlăului. Ne-am apucat de cosit. Din când în când, ne opream, sco­team pietrele de ascuțit de la brâu și le frecam de-a lun­gul lamelor, cu mișcări repezi și precise, de câ­teva ori. Piatra pe fier scoatea un fâșâit scurt și ceva mai rece decât cel făcut de coasă când reteza iarba. Sub mâna bunicului, lama cânta parcă după ritm de toacă. Am încercat să fac să cânte și coasa mea, dar, gră­bit și neîndemânatic, mi-am și retezat buricul de­ge­tului mare de la mâna dreaptă. N-am apucat să spun nici "Au!". Bunicul s-a apropiat din două sal­turi, și-a rupt o fâșie din poalele cămășii și mi-a legat strâns degetul. A căutat prin iarba încă rămasă în pi­cioare și a găsit câteva frunze trebuincioase, patla­gi­nă și încă altele. A turnat apă peste ele, apoi pe rană, le-a presat pe deget și a înfășurat bandajul im­pro­­vizat. M-am uitat la el cu recunoștință și-atunci l-am văzut pentru prima și ultima oară cu ochii aburiți de lacrimi că­rora nu le dă­dea voie să curgă. Bărbia îi tre­mu­ra ușor. Și-a mutat privirea și mi-a spus, pe picior de plecare spre brazda lui: "Tare ești pă­­că­tos". Era felul lui de a-și ma­ni­festa com­pa­siu­nea.
Nu m-a mai lăsat să cosesc până m-am vindecat. Peste ani, când bunicul s-a retras cu sfinții, m-am ascuns în pod, să nu mă vadă lumea plângând. Doar nici pe el nu-l văzuse. Și-acolo mi-am regăsit vechiul meu băț de corn. Iar prima poveste pe care am des­cifrat-o a fost aceasta, când bu­ni­cul mi-a spus fără vorbe că mă iubește. Am luat apoi bâta și i-am așezat-o pe mormânt, lângă cruce. Ca să nu se simtă singur în pă­du­rea din cer.