O decizie salutară a B.O.R.: Celebrarea martirilor și sfinților ortodocși din închisorile comuniste

Claudiu Tarziu
Biserica Ortodoxă Română a declarat anul 2017 drept "An comemorativ al apără­to­­­rilor ortodoxiei în timpul comunis­mu­lui".

În acest fel, BOR îi cinstește în mod special pe toți cei care au fost prigoniți pe motive de cre­dință sub regimul comunist. Potrivit statis­ticilor, aproxi­mativ două milioane de români au trecut prin malaxorul aparatului de represiune în perioada co­munistă, au fost urmăriți și anchetați sub tor­tură de către Securitate, deținuți în lagăre și închi­sori, tri­miși în domiciliu obligatoriu (tot un fel de lagăr). Dintre aceștia, peste 2000 au fost preoți care au pătimit sau au murit în tem­nițe. Însă BOR nu se referă doar la clerici și la călu­gări, ci și la mirenii care au făcut opoziție co­munismului de pe poziții creștin-ortodoxe și au fost închiși sau uciși. De asemenea, BOR nu îi are în vedere numai pe martiri - deci pe cei care și-au dat viața pentru Hristos -, sau pe sfin­ții închisorilor - pentru care există deja o evlavie populară -, ci pe toți cei care au alcă­tuit o veritabilă rezistență creș­tină la comunism. Mai mult, BOR a stabilit ca pe 9 Martie, Ziua De­ți­nuților Politici (fixată prin lege încă din 2011) să se facă "slujbe de po­menire celor care au pătimit în tim­pul regimu­lui co­munist ateu, apărând cre­dința în Dumnezeu și demnitatea poporului român".
Despre aceste gesturi omagiale și rostul lor în istoria zilei de azi am vorbit cu doi intelectuali cu preocupări vechi pentru istoria noastră recentă și cu deosebire pentru rezistența creștină din epoca co­mu­nistă: Răzvan Codrescu, autor, printre altele, al ma­sivului volum "Cartea mărturisitorilor" (Ed. Rost, București 2014), și Radu Preda, conf. dr. la Fa­­cultatea de Teologie din Cluj și președinte exe­cutiv al Institutului de Investigare a Crimelor Co­mu­nis­mu­lui și Memoria Exilului Românesc. Ei au avut amabilitatea de a ne răspunde la următoarele în­tre­bări:
1. Ce însemnătate are omagierea oficială a apărătorilor ortodoxiei din timpul comunismului, la 27 de ani după revoluție?
2. Stadiul în care au ajuns cercetările istorice ne permite să decantăm între sfinți, martiri și eroi ai acestei perioade? Putem distinge net și între cei care au rezistat, exclusiv, de pe pozițiile credinței religioase și cei care au rezistat motivați politic?
3. De ce și-a făcut comunismul o țintă priori­tară din creștini?
4. În ce măsură recunoașterea unei rezistențe creștine la comunism va fi de natură să readucă în prim-plan ororile regimului comunist? Și cât mai poate interesa această realitate lumea românească de azi?

RĂZVAN CODRESCU
"Dacă propriul nostru trecut nu ne mai interesează, nu mai avem nici viitor"


1. În lumea românească post­comunistă, fie nu reușim să facem ce trebuie, fie facem cu mare întâr­ziere. Biserica, instituțional vorbind, suferă și ea de acest handicap național. Dar mai bine mai târziu decât deloc. Decizia sinodală de care vorbim răscumpără mul­te iner­ții și s-a dovedit deja mobili­zatoare - și pentru păs­tori, și pentru turmă (în nici trei luni, tema a suscitat numeroase ma­nifestări comemorative și dez­­ba­teri de idei, atât în me­diile bisericești cât și în cele laice, în țară și în diaspora). De aici și până la viitoarele cano­nizări potențiale, mă tem, însă, că rămâne o cale destul de lun­gă. E loc însă de nădejdi care până mai ieri păreau deșarte. Acest aspect este important pentru mentalul comunitar: e ca și când ni s-a eliberat, ofi­cial, calea spre noi înșine, spre "conștiința noastră mai bună". Aș zice că situația a fost deblocată la nivel prin­cipial; acum urmează - vom vedea în ce ritm și cu ce fermitate - deblocarea... de la caz la caz. Poate va începe să se facă simțită și activitatea Comisiei de Canonizare de pe lângă Sfântul Sinod al B.O.R. în privința fenomenului neomartiric, neglijat până acum, cu o consecvență demnă de o cauză mai bună...
2. În cele mai multe cazuri, lucrurile sunt amestecate, iar ches­tiunea este una de ac­cent. Toți cei prigoniți merită reverența noas­tră istorică, sunt eroi tutelari ai trecerii noastre prin veac, dar nu toți pot fi numiți martiri și nu toți se pot număra cu sfinții. Există însă, cred, des­tule cazuri incontes­ta­bile de mărturisitori jertfelnici ai lui Hris­tos (fie morți în tem­nițe, fie prigoniți, atât în detenție, cât și după eliberare, până la ca­pătul zilelor lor) pe deasupra oricăror an­ga­jamente politice: un Arsenie Boca, un N. Stein­hardt, un Daniil Sandu Tudor, ba chiar un Mircea Vulcănescu se numără printre ei. Dar și cei cu anu­mite aderențe politice controversate (mai ales simpatizanți și membri ai Mișcării Legionare, ori trecuți prin Frățiile de Cruce), dacă se pot produce dovezile că și-au asumat să sufere și/sau au murit pentru credința lor în Hristos (cazul lui Valeriu Ga­fencu, cazul Maicii Mihaela Iordache, cazul părin­telui Gheorghe Calciu etc.), atunci jertfa lor mar­tirică nu poate fi anulată de nimic de ordin con­junctural (sfințenia nu se măsoară cu criterii poli­tice). Biserica n-are voie să-și trădeze criteriile consfințite prin Tradiție și să se lase intimidată de ideologiile laice mai vechi sau mai noi.
3. Pentru că omul creștin este structural și esen­țial opus "omului nou" pe care voia să-l creeze co­munismul materialist și ateu. Rezistența prin cre­dință a fost principalul impediment al bolșevizării forțate - și în Rusia, și la noi, și pretutindeni. La noi a fost și situația aparte reprezentată de ferma poziționare creștină a vechii Mișcări Legionare, extrem de răspândită și de activă în România antebelică, mai ales în rândurile tineretului și ale intelectualității tradiționaliste (care a dominat spiri­tual și cultural perioada dintre războaie), și ai cărei supraviețuitori au fost, pe tot cuprinsul țării (dar și în exil), și foarte numeroși, și foarte incomozi, drept care și măsurile represive au fost pe măsură (e de ajuns să evocăm "reeducarea" de la Pitești, experiment fără egal în tot lagărul comunist, apoi pe cea de la Aiud, mai puțin violentă, dar la fel de perversă). Ba mai mult: Securitatea a suprapus după bunul ei plac etichetele de "creștin" și de "legionar", încât s-au pomenit tratați ca "legionari" (un fel de sumă a tuturor răutăților în concepția noii ideologii) mulți creștini care n-au avut nici o legătură cu legionarii și care nici n-au făcut politică în viața lor!
4. Sigur că toate lucrurile acestea ar fi avut alt impact psiho-moral și socio-cultural dacă ar fi fost tratate cum se cuvine - și de Stat, și de Biserică, și de istoriografie, și de presa curentă - încă din pri­mii ani de după căderea formală a regimului comu­nist. N-a fost să fie așa, ba chiar am asistat - mai ales pe fondul guvernărilor neocomuniste - la un fel de întrecere între indiferență și mistificare. S-a ocul­tat sau s-a bagatelizat oficial un capital de sufe­rință și jertfă care a reprezentat singurul nostru titlu de vred­nicie și onoare de după Al Doilea Război Mon­dial. Pus cum se cuvine în evidență, el ar fi fost lămuritor, atât pentru a da noilor generații ade­vă­ra­ta imagine a ororii și monstruozității regimului co­mu­nist, cât și pentru conștiința noastră istorică și iden­titară, inclusiv pentru demnitatea noastră de popor creștin. Dar să pariem încă o dată pe... "min­tea românului cea de pe urmă"! Dacă propriul nos­tru trecut nu ne mai interesează, atunci nu mai avem nici viitor, nu ca masă biologică, desigur, ci ca na­țiu­ne. Pentru că o națiune înseamnă, înainte de toa­te, un profil identitar întemeiat pe o memorie colec­ti­vă. Altminteri, rămâi o simplă populație, de râsul curci­lor istoriei... Și ți se răsucesc morții în morminte...

RADU PREDA
"Nu se putea ca un capitol de martiriu consumat timp de o jumătate de secol să rămână ignorat"


1. Inițiativa Bisericii noastre majoritare este binevenită din mai multe motive. Primul: pentru prima dată de la căderea comunismului, în urmă cu aproape trei decenii, o struc­tură comunitară de anvergura și importanța BOR pune în mod sistematic pe agendă problema­tica trecutului recent. Al doilea: scoaterea în evidență a rezistenței spirituale pe durata dictaturii proletariatului, în închisori și nu numai, subliniază natura profun­dă a conflictului dintre firescul unui proiect de societate și absur­ditatea regimului comunist. Al treilea: în contextul în care unii au parcă plăcerea de a pune re­flectoarele doar pe exemplele negative, iată că anul 2017 ne ofe­ră prilejul de a recunoaște faptul că românii nu au cedat fără rezistență în fața tăvălugului istoriei. Este o lecție de demnitate din care se poate hrăni in­clusiv civismul noilor generații. În fine: nu se putea ca un capitol de martiriu precum cel consu­mat timp de aproape o jumătate de secol să rămână ignorat de către Biserică. Exemplele de mărturi­sitori, unii cu prețul vieții, sunt tot atâtea forme de confirmare a faptului că actul credinței este un act de viață, că teologia nu este o ideologie, ci un mod de a fi, care trebuie tezaurizat prin instrumentul memorial predi­lect al Bisericii: calen­darul bisericesc. Parcursul firesc pen­tru vremea ce vine ar tre­bui să se concretizeze în câte­va canonizări, dacă Dum­ne­zeu îngăduie și oamenii sunt deschiși la mesajul Lui. Așa cum știți, Ortodoxia nu are o procedură rigidă pri­vind re­cu­noașterea sfințeniei, căile prin care se ajunge în Împă­răția lui Dumnezeu fiind foar­te diverse. Cu toate aces­tea, cum în calendarul bi­se­ri­cesc se regăsesc toate perioa­dele istorice relevante - de la epoca martiriului în Imperiul Roman, la jugul turcesc sau conflictele dintre ortodocși și greco-catolici în Transilvania - comunismul, ca perioadă de mare încercare, nu are cum lipsi. Mai devreme sau mai târziu, trebuie să aibă locul său distinct, dovadă că am învățat inclusiv teologic ceva din cele petrecute.
2. Da și nu. Nu se poate distinge tranșant, decât cu riscul de a comite noi nedreptăți. De la caz la caz, în măsura în care suntem în posesia unor măr­turii nemijlocite din spațiul concentraționar și din afara acestuia, putem să ne dăm seama despre pro­ce­sul de decantare prin care a trecut o persoană. Concret, este în continuare demn de studiat modul în care convin­gerea religioasă a dominat, uneori până la eliminare, opinia politică inițială. Cu alte cuvinte, nu putem exclude con­ver­tirile în sensul cel mai concret al cuvântului. Sigur, în aceste cercetări trebuie să fim atenți, să ținem cont de contextul personal și colectiv al diferitelor biografii.
3. Nu doar comunismul. Na­țional-socialismul lui Hitler era la fel de anticreștin, dovadă apleca­rea către mitologia germană pă­gână și tentativele de subordonare a catolicilor și protestanților ger­mani. În ansamblu, un regim tota­litar este concurat de Creștinism, din simplul și fundamentalul mo­tiv că în vreme ce totalitarismul este caricatura totalității - de unde și dorința pato­logică, la limită criminală, de a controla toată so­cietatea și toată viața fiecăruia în parte -, identitatea creștină se bazează pe o libertate totală. Creștinul crește la școala libertății și a iubirii, îm­bră­țișând creația lui Dumnezeu. Iată de ce, politic, creștinul nu poate idolatriza pe liderii care se prezintă drept salvatori.
4. Problematica rezistenței anticomuniste care a reprezentat, pentru a-l cita pe Octav Bjoza, preșe­dintele Asociației Foștilor Deținuți Politici din Ro­mânia (AFDPR), "un tot unitar, indiferent de orien­tare politică, etnie sau confesiune", este relevantă pentru lumea românească de azi, cel puțin din două motive, deja anunțate mai devre­me. În primul rând, ținând cont de durata în timp, de peste un deceniu, a rezistenței armate și apoi a celei interioare, până în decembrie 1989, aceas­tă reacție poate inspira în mod real civismul ge­nerațiilor născute după comu­nism. Orice formă de angajare publică trebuie du­blată constant de dis­cernământ, adică de exercițiul libertății de gândire. Pe cale de consecință, un angajament public care cere suspendarea judecății proprii este suspect. În al doilea rând, legat direct de estomparea inevitabilă a legăturii cu perioada comunistă, cred că aici trebuie să insistăm asupra necesității unei culturi a memoriei. Or, cine poate contribui mai bine la o asemenea formă memo­rială decât Biserica majoritară, alături de celelal­te culte și etnii? La urma urmelor, trauma comu­nismului poate să se dovedească, cu trece­rea timpului, drept ele­mentul paradoxal de le­gă­tură între absolut toate comunitățile care, la un loc, formează și susțin ceea ce numim societatea românească.

Simpozionul de Martirologie de la Aiud

Fundația Aiud organizează anual, în Dumi­nica Sfintei Cruci (a treia din Postul Paștelui), un Sim­pozion de Martirologie, cu scopul unei mai bune cunoașteri a celor care s-au jertfit pen­tru credință. Organizația a construit, în ultimii câțiva ani, un Memorial - cu mânăstire de călugări și cen­tru de cercetări în martirologie - pe Râpa Robilor din Aiud, unde au fost îngro­pați cei morți în peni­ten­ciarul orașului, în tim­pul comunismului. Până la finalizarea edifi­ciului, Simpozionul, aflat la a treia ediție, se desfășoară la Alba Iulia, cu binecuvân­tarea și participarea ierarhului ortodox al locului, ÎPS Irineu.
Duminică, 19 Martie a.c., în Aula Univer­si­tății din Alba Iulia, a avut loc o nouă ediție a mani­festării, în cadrul căreia au vorbit, în or­dine, scriito­rul Răzvan Codrescu, conf. univ. dr. George Arde­leanu, șeful Departamentului de Studii Literare de la Universitatea București, medicul Corneliu Zea­nă, filosoful Sorin Lavric, jurnalistul Claudiu Târ­ziu, actorul Dan Puric, prof. univ. dr. Pavel Chirilă și ÎPS Irineu, Ar­hiepiscopul Albei. Lucrările care au stat la baza discursurilor se vor reuni într-o carte, editată sub egida Arhiepiscopiei din Alba Iulia.

Memorialul "Închisoarea Pitești"

În urmă cu trei ani, într-o parte a clădirii fo­losite ca penitenciar în regimul comunist, la Pi­tești (str. Negru-Vodă nr. 30), a început ame­na­ja­rea unui Me­morial. Întâi a fost deschis un para­clis ortodox în Camera 4 Spital, locul în care avea loc "reeducarea" prin schingiuire a deținuților, în anii 1949 - 1951. Cu binecuvân­tarea ÎPS Calinic, Arhiepiscopul Ar­ge­șului și Mus­celului, aici este slujită Sfânta Li­turghie zil­nic.
Apoi, în alte câteva camere a fost organizat un mic muzeu și un spațiu expozițional, care pot fi vizi­tate și care se adresează mai ales gene­rației tinere.
Maria Axinte, președinte fondator al Fun­dației "Memorialul Închisoarea Pitești", ne-a declarat în legătură cu anul omagial decretat de BOR: "Era nevoie de recunoașterea apărătorilor Orto­doxiei în mod oficial de către Biserică, pen­tru că ei sunt lup­tătorii din prima linie a fron­tului anticomunist și cei care ne-au permis să ne păstrăm demnitatea în vre­muri în care frica și represiunea erau realități coti­diene. Cinstirea acestor mărturisitori de către Bise­rica Ortodoxă și, poate, canonizarea unora dintre ei îi va ridica la rangul de model de urmat, spre încu­rajare și întărire în vremurile tulburi de azi."