Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Boualem Sansal, "2084. Sfârșitul lumii", traducere de Doru Mareș, Editura Humanitas (tel. 0372/74.33.82), colecția "Raftul Denisei", 248 p.

Scriitorul algerian care a primit pentru acest ro­man Marele Premiu al Academiei Franceze e năs­cut în 1949, anul în care George Orwell pu­bli­ca celebra lui distopie "1984". Cu studii de in­gi­nerie și doctorat în economie, Sansal a ajuns înalt funcționar în Ministerul Industriilor din Alger, dar începând din jurul lui 2000, odată cu procesul de isla­mizare a țării sale, a devenit inde­zi­rabil în funcții publice și s-a apucat de scris. Un prim roman, apărut la Gal­limard, a avut succes în Franța. I-au ur­mat, la aceeași prestigioasă editură, alte șase romane distinse cu premii, traduse și apreciate în Occident. Ca și alți scri­itori arabi francofoni, s-ar fi putut muta la Paris, unde era deja cineva în lumea literară, dar a ales să rămână în Algeria, deși acolo e oficial rău văzut fiindcă își afir­mă laicitatea, ecumenismul, mili­tea­ză pentru o democrație reală și are cu­ra­jul să cri­ti­ce regimul la putere. În ciuda scrisorilor de ame­nințare, a faptului că e considerat "un tră­dă­tor", un personaj deranjant, Boualem Sansal ră­mâne cu toate riscurile acasă. Cea mai nouă carte a lui, din 2015, este gândită anume în legătură cu pro­feticul roman al lui Orwell despre tota­li­tarismul comunist ("1984" n-a putut fi publicat în partea noastră de lume decât după căderea co­munismului, căci ase­mănările erau izbitoare). "2084", prezentat iro­nic de autor ca "o operă de pură invenție (...) într-o lume care nu are nici un motiv să existe pe viitor", descrie un totalitarism re­ligios. Statul Islamic nu e numit ca atare, dar ro­manul se referă transparent la el, iar actualitatea temelor abordate de scenariul ficțional e terifiantă.
Oricum l-ai citi - ca parabolă, pamflet, dis­to­pie - romanul lui Sansal despre excesele unui fun­da­mentalism religios devenit sistem de guvernare te sperie dar are și o funcție pre­ven­tivă, stimulând anticorpi. Sta­tul fictiv Abistan, unde e plasată peste (doar!) 67 de ani acțiunea, este o lume controlată de Yolah prin trimisul său pe pământ Abi. Acesta are la dis­poziție structuri înzestrate cu o tehnologie ultra­per­fecționată prin care supraveghează permanent lo­cuitorii. Acceptarea necondiționată a propa­gan­dei oficiale drept adevăr absolut și zelul religios sunt singurele criterii ale parvenirii dacă nu chiar ale supraviețuirii. Personajul principal, Ati, ajunge prin analiză rațională la ade­văruri contrare celor impuse de condu­ce­rea autoritară a Abistanului și pleacă în­tr-o călătorie pentru a înțelege ce se petrece cu adevărat în țară. Descoperă ast­fel aspecte feroce ale sistemului, na­tura lui inumană, dar și lupta economică pentru supremație între clanurile de la vârf, cu averi obținute prin corupție. Dru­mul de la supunere (titlul romanului lui Houellebecq pe aceeași temă) la în­țelegerea că regimul e bazat pe corupție, violență, teroare și minciună e presărat cu amă­nunte realiste și simbolice care funcționează im­pre­sionant. De exemplu, Abi - echivalentul lui Big Brother -, știind că limba e motorul gândirii, a impus simplificarea ei la cuvinte monosilabice; pen­tru a șterge istoria și memoria poporului a dis­pus să nu mai fie îngăduită decât o singură carte, Gkabulul; sub supraveghere și pedeapsă, oamenii sunt ținuți în ignoranță pentru a fi manipulați după voia lui. Fără alternativă și drept de opțiune, lo­cui­torii Abistanului, supravegheați de milițiile re­ligioase, au fost transformați într-o massă fără per­sonalitate, care să accepte orbește clișeele impuse. În detaliile distopiei, asemănările cu ceea ce se petrece azi în Siria, Libia, Irak sau Afga­nis­tan nu sunt deloc întâmplătoare. Am citit într-o cronică din Franța a cărții "2084" că prenumele lui Boualem Sansal înseamnă în arabă "purtător de drapel". Drapelul lui cred că e libertatea de gân­dire și exprimare.