"Pe Șoseaua Colentina, trece Rita cu mașina..."

Ion Longin Popescu
Circulă prin mediile online un eseu fără autor, intitulat "Amintiri din tinerețea noastră".

Cineva cu memorie bună a pus pe hârtie cele mai populare imagini din anii 50-80, adică din epoca în care mulți dintre cititorii revistei noastre erau tineri și fără griji, preocupați să-și trăiască viața și să-și lege tinerețea de nimicurile cotidiene ale epocii. Sunt sigur că, la fel ca mine, cititorii vor vărsa o lacrimă pe plumbul aducerilor aminte. Comunismul era strivitor, dar nu omora toate bucuriile. În 1959, s-au împlinit 500 de ani de la înte­me­ierea Bucureștiului; scumpa mea mamă a plecat peste dealuri și păduri, tocmai la Țicleni, și s-a întors cu un aparat de radio "București 500", purtat pe cap, pe un "oblanic" din cârpe. Atunci se lansase frumosul cântec al lui Ion Vasilescu și Gherase Dendrino, "Badea-neichii Bucu­rești", interpretat de Maria Tănase. Cânta atât de tare aparatul, că se adunaseră toți vecinii să asculte. Era cu ba­terii, nu se instalase curentul electric. Programele de diver­tis­ment opreau și trecătorii ce veneau de la gară, cu sacoșele cu pâine. Cântau Gigi Marga, Aida Moga, Dorina Drăghici, Wili Donea, Margareta Pâs­laru. Mircea Crișan inunda aerul sătesc cu umorul lui in­con­fundabil; Vasile Tomazian po­ves­tea despre soția sa, Florica; Horia Șerbănescu și Radu Za­harescu îl însoțeau, pe scenă, pe celebrul Vico Toriani. Tâ­nărul actor Mircea Albulescu im­presiona ascultătorii în pie­sa "Pană de automobil", în timp ce un crainic de televiziune era să fie dat afară, pentru că ci­tise o știre astfel: "Tovarășul Gheorghe Cioară s-a întors de la Moscova pe calea ae­ru­lui". Lumea n-a știut, dar bietul om a rămas mult timp cu sala­riul tăiat. Cu multe a rămas în memoria publică și ce­le­brul Mircea Crișan. Cei mai în vârstă își amintesc de "Un foc în noapte, un foc în sobă; arde-te-ar focul". Invitat să-l distreze pe Hrusciov, Crișan a mieunat ca pisica, a lătrat precum câinele, a imitat leul, iar după aceea a poruncit translatorului: "Acum, tradu!". După 1963, tele­viziunea a încetat să mai transmită parada militară de la Moscova, dar a reluat, integral, ceremonia înmormântării președintelui SUA, John F. Kennedy. Radiodifuziunea, în afara unui re­porter la Moscova, avea un trimis la Washington și cores­pondenți la Paris și Roma. Mai târziu, în viața de fiecare zi, puteai găsi Carpați fără filtru, balul de la Arhi­tectură, uniforme școlare cu număr pe braț, unt, făină, pâine și zahăr pe cartelă, nechezol, haine "din pachet", cravata de pionier, pe­nare din lemn, hârtie albastră de învelit caietele, fier de căl­cat cu cărbuni, tocul cu peniță, gutui puse la copt pe du­lap, căciuli rusești cu urechi, Cico, taxiuri Pobeda, primele autoserviri, ascuțitori chinezești, creioane chimice, baia comunală, săpunul Cheia, care a-nnebunit femeia, pan­ta­loni pescărești și câte altele. Prima interpretă de muzică ușoară lansată de televiziune a fost Margareta Pâslaru. Alături de ea a început să cânte Marina Voica. Tudor Vornicu i-a invitat la televiziune pe profesorul Grigore Moisil și pe Catinca Ralea. Despre Maria Tănase se vorbește și când publicul și-o amintește la "Poarta Albă", cârciuma cu ciorbă de burtă. Aici se putea comanda celebra secărică. Se po­ves­tește că, pe un ger de crăpau pietrele, un țăran își priponise calul la intrarea în local. Maria Tănase a intervenit ca bietul animal să fie lăsat înăuntru. Ascultător, căluțul a adormit cu capul sub masa stăpânului. Mare poveste a lăsat în București și vizita celebrului cântăreț indian Raj Kapoor. După apa­riția la televiziune, a înregistrat un disc la Electrecord, cu piesa "Avaramu". Pe același disc, a fost înregistrată celebra manea "Pe Șoseaua Colentina, trece Rita cu mașina". Cine nu și-o amintește? Comunismul ne-a jefuit de istorie, dar sufletul nu ni l-a urâțit.