Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Ștefan Cazimir, "Sabia și Imperiul. Mi­litari la cârma statului", Editura Humanitas, colecția "Istorie", 168 p.

Generațiile de studenți care au avut ce învăța de la el timp de 45 de ani, dar și cititorii celor 20 de cărți ce-i poartă semnătura îl apreciază și îndrăgesc pe profesorul Șt.Cazimir pentru erudiția cuplată cu umor și năstrușnicie - o combinație rară în lumea aca­de­mi­că. Specialist în Caragiale, d-l profesor a fondat, din spirit ludic, în 1990, o formațiune politică sub egidă caragialeană, Partidul Liber-Schimbist, cu care au votat alegători cu umor, astfel încât a ajuns în Parla­ment. Nonconformismul, for­me­le simpatic-histrionice în care participa la viața politică atât de încrâncenată a tran­ziției i-au asociat aparițiile publice cu un zâm­bet amu­zat. Cu atât mai surprin­ză­toare e noua carte a pro­fesorului octogenar, scrisă în cu totul alt registru decât ne-am fi așteptat și care conține șase biografii ale unor per­so­nalități ce au marcat în secolul trecut destinele ță­rilor lor prin asu­marea puterilor statului în împrejurări grave. Ce au în comun acești bărbați? Toți sunt mili­tari, toți au trecut din ordonatul, strict reglementatul do­­me­niu al armatei în viața politică prin "forțarea regulilor" în momente de criză. Toți sunt educați în spiritul dis­ciplinei, su­pu­nerii cazone, și toți depășesc, în situații dra­matice, rigiditatea codului în care s-au format, asu­mându-și rolul de "salvator al nației". Șt. Cazimir vrea să sur­prin­dă și să explice mecanismele ce guvernează trece­rea de la un om "destinat prin formație să execute" la unul "investit să ordone", su­ge­rând că toate aceste personaje au un "complex mesianic". De la Pilsudski, cel ce a generat renașterea Poloniei moderne, la Atatürk, întemeietorul statului laic al Turciei, de la Mannerheim, creatorul Finlandei independente, la De Gaulle, res­tauratorul Franței contemporane - toți au această vocație și acest com­plex, concretizate într-o au­to­pro­clamată identificare cu so­cie­tatea și comu­ni­ta­tea căreia îi aparțin. ("Eu sunt Turcia" - afir­ma, de exemplu, Mustafa Kemal în mo­mentul lansării ne­cru­țătoarelor reforme de moder­ni­zare a nucleului fostului Imperiu Otoman - "a voi să mă distrugi înseamnă a voi să distrugi însăși Turcia"). Celor patru personaje is­torice care au reușit în "misiunea" lor li se adaugă în volum mareșalii Hin­denburg și Pétain, chemați și ei la funcția supremă în Germania și Franța, după în­frân­gerile suferite de țările lor în Primul și Al Doilea Răz­boi Mondial. Și ei sunt percepuți în acele îm­pre­jurări ca "salvatori", fiecare impunându-se prin pres­ti­giul uniformei și faptele de arme, dar amândoi eșu­ând în stabilirea direcției spre care trebuia să se în­drepte țara lor: Hindenburg e cel care îl acceptă pe Hitler drept cancelar, devenind apoi prizonierul aces­tuia, iar Pétain vrea "să redea onoarea Franței învinse" acceptând armistițiul cu Germania na­zistă și ajungând la colaboraționismul ce a carac­te­ri­zat re­gimul de la Vichy. Cei doi au în comun cu cei­lalți "mi­litari la câr­ma statului" ca­rac­terul autoritar al re­gi­­murilor im­pu­se de ei, aceeași su­pra­estimare de sine și a direcției de evo­luție a societăților pe care le repre­zin­tă. Ștefan Cazimir po­ves­tește cu far­mec bio­gra­fia fiecăruia, stă­ru­ind asu­pra particu­la­­ri­tăților și îm­pre­­jurărilor ce le for­jea­ză perso­na­li­tatea și îi pre­gă­tesc pen­tru viitoarele "ore astrale". Citi­to­rul va des­coperi multe amănunte cap­ti­vante și in­ter­sec­­tări ciudate ale des­tinelor celor șase per­sonaje ce și-au găsit autorul (de exemplu, De Gaulle a fost la un mo­ment dat subor­do­natul lui Pétain, care l-a pro­mo­vat în carieră, s-a în­tâl­nit cu Pilsudski, pe care l-a con­si­liat în "bătălia de la Var­șovia", ce a salvat în 1920 Po­lonia de ocupație bol­șevică, a fost coleg de pri­zonierat în Primul Răz­boi cu Tuhacevski, cel care a con­dus armata sovietică asu­pra Varșoviei, îm­potriva lui Pilsudski ș.a.). Există și-o al­tă idee uni­fi­catoare a biografiilor din "Sabia și Im­periul", și anu­me că pre­zentul deformează tot­dea­una ima­gi­nea pe care pro­tagoniștii lui o pro­iectează des­pre ei. Abia vii­torul, Istoria, poate cerne meritele și greșelile.