Între ficțiune și adevăr: Cine au fost URIAȘII?

Andrei Cheran
- În toate legendele lumii se vorbește despre "giganți", "zeii albi" care au venit de pe alte planete ca să-i civilizeze pe pământeni. Două cărți tipărite în Franța redeschid dosarul "uriașilor" și al construcțiilor ciclopice -

Regele cimbrilor și ciocanul de 15 kg

În toate țările, la toate popoarele, există povești și le­gende legate de uriașii care au populat în stră­ve­chime Pământul. Două dintre cele mai do­cu­mentate lucrări care au tratat această problemă apar­țin unor autori francezi: Denis Saurat ("Atlantida și regnul giganților") și Louis Charpentier ("Gi­ganții și mis­terul originilor"), care sistematizează informațiile existente în­tr-o manieră indispensabilă unui inventar me­todic al temei. Exis­tența giganților, persiflată de unii, dar cre­­zută de alții, a făcut să curgă multă cer­neală din penița preopinenților.
Să fi existat oare într-o epocă antediluviană oa­meni cu o statură fizică uriașă, superioară celei obiș­nuite, niște oameni gigantici, de patru metri înălțime sau chiar mai înalți? Mulți savanți se arată scep­tici în fața unor asemenea afir­­mații, sus­ți­­nând că in­vaziile uria­șilor des­crise de atâtea legende se pot ex­plica într-un fel foar­­te simplu: în­tâl­nirea unor pri­mi­tivi de talie scun­­­dă cu niște răz­boinici mai înalți decât ei... În ima­­gi­nația celor în­vin­și, inva­da­torii de talie înaltă sunt în­tot­deauna des­criși sub aspectul unor uriași. Cu toa­te as­tea, la în­ce­pu­tul se­colului al XVI-lea, în Fran­ța a fost fă­cută o descoperire care i-a pus pe gânduri pe sceptici. Într-un tumul stră­vechi, s-a gă­sit sche­letul com­plet al unui om care trăise într-o epo­că is­torică foarte pre­cisă: era vorba des­pre re­gele cim­bri­lor, unul dintre cele două triburi care invadaseră Galia în secolul I, învins ulterior de generalul roman Ma­rius. Învățatul medieval Ni­colas Habicot a scris în 1613 o "Dizertație asupra osemintelor uria­șului Teutobo­chus, regele cim­brilor", în care in­ven­tariază cu ri­gu­ro­zitate sche­letul des­coperit. El apar­ținea unui om înalt de 25 de pi­cioare (peste 7 metri și jumătate), cu vârsta apro­xi­mativă de 30 de ani. Des­co­perirea, considerată drept auten­tică, a stârnit multă vâlvă, și pre­su­pusul schelet al lui Teuto­bochus a tronat timp de ge­nerații în Muzeul de Istorie Na­­tu­ra­lă din Paris.
Există și alte descoperiri arheo­logice tul­bu­rătoare. În timpul săpă­turilor făcute la Burkhal­ter, în Mo­ravia, au fost găsite obiecte de pia­tră ale căror di­mensiuni de­pășeau 3-4 m și care cântăreau peste 15 kg fiecare. Și erau obiecte care fuseseră fo­lo­si­te, nu ustensile sim­bo­lice. Cine să le ridice și să se fo­losească de ele, dacă nu niște uri­­ași? Des­co­periri și mai ui­mi­toare au fost făcute la Tiahua­naco, în Peru, unde a fost scos la lumină un oraș întreg, cons­truit pe măsura unor oameni a căror sta­tură normală era gigantică, ei mă­surând, după cal­culele care au fost făcute, apro­xi­mativ 3-4 m înăl­țime. Să fi fost pă­mân­teni? "Omenirea a păs­trat în me­mo­ria sa an­ces­tra­lă amin­­tirea acestor uriași cu o inte­li­gență su­pe­rioa­ră, des­­cendenți ai zeilor, care i-au spri­ji­nit pe oa­meni și i-au învățat. Uma­ni­tatea își amintește de un pa­radis pier­­dut de mult, de o inițiere primordială și trans­­cen­dentă, urmată de o cădere", afirmă Denis Sau­rat în car­­tea citată mai sus.

Portul din vârful muntelui

Pe malurile Lacului Titicaca a rămas până în zi­lele noas­tre un fantastic oraș ciclopic: ruinele per­fect con­­servate din Tia­hua­naco, considerat pe drept "cel mai vechi oraș din lume cu­noscut până azi". Aflat la 4000 m altitudine, la ori­gine a fost cons­truit la mar­ginea unui golf marin. Până în prezent nu s-a putut răs­punde la în­trebarea ur­mă­toare: cum se poa­te con­­cepe ca niște oa­meni, fie ei uriași sau nu, să aibă ideea stra­nie de a construi un port maritim la 4000 m al­ti­tudine? La Tia­­hua­naco s-au găsit res­tu­rile bine păs­tra­te ale acestor che­iuri uriașe, care nu puteau în niciun caz să pri­mească va­poare ce navigau pe La­cul Ti­ti­caca.
Marele arheolog și geolog H.S. Be­lamy a în­tre­prins un studiu metodic al locului. El a constatat că în aceas­tă regiune andină, la 4000 m altitudine, se gă­sesc se­di­mente marine re­partizate pe o lungime de 700 km. Tre­buie admis deci că în epoca terțiară, por­tul imens din Tiahuanaco, aflat pe malul Lacului Ti­ti­caca, se gă­sea la nivelul ape­lor maritime. Numai existența unui teribil ca­ta­clism geo­logic putea să "propulseze" un port de pe malul oceanului, în munți.
Pentru că psihologia colectivă acceptă cu greu pre­zen­ța, cândva, pe Terra, a unor giganți, poate ar fi mai ușor de acceptat explicația următoare: în epocile de di­naintea Po­topului biblic, condițiile existenței terestre fiind com­plet diferite de cele de azi (gravitație, pre­siune at­­mos­ferică etc.), echilibrul biologic și aspectul uma­noid erau și ele complet diferite. Dacă au existat ma­­muți giganți, șopârle și păsări de dimensiuni colosale fa­ță de cele de azi, de ce n-ar fi existat și uma­noizi uri­ași?
Dar la Tiahuanaco există un edificiu foarte stra­niu, care ne obligă să evocăm o altă enigmă: aceea a po­si­bilelor raporturi, în perioada antediluviană, din­tre oa­meni și o civilizație extraterestră. Aceste "Porți ale Soa­relui", pentru că așa sunt numite, sunt aco­perite cu o scriere care, după ce a fost des­ci­frată, a relevat un ca­len­dar foarte complex, care pro­venea nu din epoca ter­țiară, ci dintr-o eră net ulterioară. Or, acest ca­len­dar nu corespunde în nici un fel ciclurilor astronomice ale Pă­mân­tului, ci doar celor ale pla­netei Venus. Se poate, oare, ca "Por­țile Soa­­re­lui" să indice originea oa­me­nilor-giganți? Să fie ei ur­ma­șii unei colonizări ex­tra­te­res­tre masive, prac­­­ticată pe în­tre­gul Pă­mânt? Ose­minte uma­ne cu o înăl­­țime anor­mală au fost aflate peste tot în lume, în Java, în Chi­na, în Trans­vaal. Într-o ne­­cro­polă din Sa­bo­ra se pot ve­dea mor­­minte lungi de 6 m, în care se află sche­letele unor oa­­meni de 3 m înălțime. Deci, care este răspunsul la în­trebare?

Secretele Insulei Paștelui

Insula Paștelui este situată la 3000 km de coas­tele Statului Chile și este foarte îndepărtată de ce­lelalte insule ale Pacificului. Notorietatea ei constă în faptul că acolo se găsesc niște statui co­losale, din­tre care unele cântăresc 50 t și au mai mult de 20 m înălțime, cam cât un bloc cu șase etaje. Scrii­torul Pierre Loti, pe când era ofițer de ma­rină, a făcut o es­cală pe Insula Paștelui. Vasul său a îm­barcat de aco­lo o statuie, una dintre cele mai mici, care se găsește în prezent la Muzeul Omului din Franța. Pierre Loti a fost, la fel ca toți călătorii, sen­sibil la misterul care palpită pe acea insulă îndepărtată. "Oare ce rasă omenească reprezintă aceste statui fan­tas­tice, cu nasul lor cu vârful ri­dicat în sus...? Par că sunt gân­di­toare", spune au­torul francez. Le­gendele din In­sula Paștelui vorbesc despre o rasă de "Stăpâni căzuți din ce­ruri". Din pă­cate, arheologii nu sunt în sta­re să ex­plice prezența in­credibilă a acelor statui co­lo­sale pe o palmă de pământ aruncată între ape, care n-a avut niciodată o po­pu­lație mai mare de 3000 de su­flete. În plus, acele reprezentări uriașe, nu­mite Moai, nu au fost sculptate acolo, ci trans­portate pe insulă după rea­lizarea lor. "După pă­rerea mea", spune is­toricul Francis Mazière, "această insulă vul­canică era pe atunci unul din­tre locurile înalte ale lumii și, poa­te, un punct de con­tact cu alte civilizații ne­pă­mân­tene. Insula Paștelui ar putea fi considerată drept un vestigiu geologic care a scăpat de la scufun­darea unui continent legendar nu­mit Mu, asemă­nător At­lan­tidei." Mazière, care a stu­diat cu răbdare tradițiile păs­­trate din generație în ge­ne­rație de către locuitorii in­­sulei, a aflat de la ei niște lu­cruri uluitoare în legătură cu statuile gigantice, mai ales cu acelea din perioada arhaică, care sunt și cele mai nu­me­roa­se. (Unele dintre ele datează din­tr-o epocă mult mai re­centă, co­pii imperfecte ale pri­me­lor creații.)
Indigenii i-au spus lui Mazière că "se­cre­tele au fost pierdute și nu a mai existat Ma­na". "Mana" este o for­ță vitală, ma­gi­că, ascunsă, pe care ini­țiații știau pe timpuri să o controleze. Este sigur că oamenii care au sculptat Moai dis­pu­neau de teh­nici se­crete, ce le per­mi­teau, prin intermediul unei mis­terioase energii vi­brante a "manei", să miște și să sculp­teze fan­tas­ti­ce­le statui. Ma­zière a aflat că mul­te dintre ele îna­in­tau singure, miș­cân­du-se în formă de se­micerc pe baza lor și că altele au fost aduse prin aer. Era în timpurile când zeii albi veniseră din cer pentru a-și ma­nifesta puterea și sculp­­taseră acești gi­ganți, pe care i-au așezat după ce i-au purtat prin aer, di­rijând de­pla­sarea cu ajutorul unui baston care trimitea o lumină roșie foarte puternică. În acel timp, Insula Paștelui făcea parte, împreună cu toate insulele Polineziei, dintr-un imens continent locuit de ari, niște oameni foarte înalți și puternici, cu pielea al­bă și părul lung. Au lăsat niște urmași care reprezintă casta po­li­nezienilor puri, cu nasul fin și foarte ușor curbat, cu ochi negri stră­lucitori și cu păr ondulat. Precum ți­ganii, acești po­li­nezieni de rasă pură se orientează după stele, iubesc mu­zica ar­mo­nioasă și cunosc se­cretele magiei, pe care nu le în­cre­dințează nimănui. Vechii prinți ari oficiau ceremoniile prin care le erau oferite sacrificii zeilor plecați înapoi, în stele. "Anumiți ocultiști pretind", scrie Mazière, "că ființe care au atins un grad de dezvoltare mai mare ca al nostru, lo­cuind pe pla­neta Venus, ar fi tri­mis pe pământ mesa­geri, pen­tru a le dărui oa­me­nilor bazele cunoașterii. Acești me­sageri (semnalați și în Biblie ca Elohim), foarte înalți de statură, s-au îm­perecheat cu pămân­ten­cele, dând o rasă de semizei." Povestea zeilor veniți din cer și care și-au luat de neveste femei mu­ritoare, dând naștere semi­zeilor sau gi­ganților, e foarte frec­ventă în legendele Ori­en­tu­lui, dar și la greci. Să ne în­toar­cem însă la sta­tuile din Insula Paștelui, una din­tre rarele urme concrete ale gi­ganților. Figurile pe care le reprezintă sunt ale unor oa­meni a căror fi­zio­no­mie nu co­respunde cu nicio rasă cunoscută pe Terra.
Ei au mâinile în­crucișate la nivelul pântecului, într-o atitudine "yo­ghină", iar pe spatele acestor sta­tui se observă o gravură în formă de cruce, așezată de-a lungul co­loa­nei vertebrale, incizată cu semne, ca în schemele actuale de acu­punc­tură. Se presu­pu­ne că stimularea lor producea ilu­mi­narea.

Zeul călare pe dragonul de foc

Pohnpei este o mică insulă în Arhipelagul Ca­ro­linelor. Pe partea cel mai greu accesibilă a ei se află rui­nele impresionante ale unui oraș megalitic: Nan Madol. Blocuri de ba­zalt, per­fect tăiate, dis­puse ca butucii u­nei case de lemn, for­mea­ză ziduri mai î­nal­te de 10 m. Un sis­tem de canale, nu­mit Veneția Ciclopică, des­parte orașul mis­terios în alte insulițe separate prin ziduri. Niște porți mari în­chid și deschid aceste ca­nale, pe malul mă­rii. Oare cine au fost cons­­tructorii acestui ansamblu prodigios? Nu se poate admite decât o singură ex­pli­cație: este vorba despre un fragment al fostului con­tinent Mu, scufundat sub apele Pa­ci­ficului. Fără în­doială că aces­­ta este motivul pentru ca­re arheologii și spe­cialiștii din Oceania vor­besc mai deloc despre aceste ves­tigii ex­tra­ordinare care refuză o ex­pli­cație logică. Dar fap­tul că sunt rar vizitate nu în­seamnă că nu există. Insulele Caroline sunt si­tuate în afara iti­ne­rariilor ma­ritime și ae­riene cu­­­rente, fiind așe­zate în ini­ma unei re­giuni stra­tegice, în care au­to­ri­tățile ame­ricane nu prea doresc să vadă tu­riști. Cu toate acestea, au fost pu­blicate fotografii re­ve­la­toare, care permit în­lă­tu­rarea ipotezei unor for­ma­țiuni geologice naturale.
Scriitorul american Abra­ham Merritt a situat punc­tul de plecare al romanului său, intitulat "The Moon Pool" ("Craterul Lunar"), în labirintul ne­nu­măratelor ca­nale ale mis­te­rioa­selor ruine gi­gantice din Pohnpei. Chiar dacă este vorba des­pre un ro­man SF, des­cri­­erea locului este exactă. Mer­ritt, un mare că­lător prin zona Ocea­niei, a explorat-o cu gri­jă, ba chiar a stat cât­va timp pe unele părți aflate la su­pra­fața "Ve­neției Ci­clo­pice". Car­tea sa nu este însă prin nimic mai fan­tas­tică decât mi­turile locale care spun că un zeu ve­nit de pe o altă pla­netă, călare pe un dra­­gon de foc, nu tre­buia de­cât să pro­­­nunțe câ­teva cu­vinte ma­gi­ce pen­tru ca gi­gan­ticele blocuri de piatră să apară la ori­zont, zbu­­rând peste ocean.