Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Priya Parmar, "Vanessa și sora ei", traducere și no­te de Antoaneta Ra­lian și Irina Ho­rea, Editura Humanitas (tel. 0372/74.33.82), colecția "Raftul De­nisei", 378 p.

Aceasta a fost ultima carte la traducerea căreia a lucrat d-na Antoaneta Ralian. Presimțindu-și sfârșitul, era neîmpăcată cu gândul că își lasă munca la jumătate, cu atât mai mult cu cât în roman era vorba despre scriitoarea ei preferată, Virginia Woolf, căreia îi tradusese în românește o parte în­sem­nată din operă. Lucrarea i-a fost con­ti­nuată, la același nivel, de Irina Horea. Romanul scriitoarei indiano-ame­ri­cane se înscrie în tendința la modă de a re­inventa personaje cu existență reală care au avut un rol marcant în istoria cul­turii sau în mersul lumii din Antichitate și până azi. Priya Parmar și-a ales per­so­na­jele din legendarul "grup Bloomsbury", numit astfel după boemul cartier lon­donez în care se mutaseră, începând din 1904, după moartea părinților, frații Stephen - Vanessa, Thoby, Virginia și Adri­­an. S-a scris mult despre acest cerc de prieteni care au îndrăznit la începutul secolului XX să impună un program estetic nou, bazat pe un acut simț al libertății și al adevărului, din­colo de codurile convenționale ale epocii. Po­ves­tea cercului intelectual începe când Thoby își in­vită acasă câțiva străluciți colegi de la Cambridge, unii dintre ei membri ai societății se­crete ultraelitiste de la Trinity College, "Apos­tolii", și discipoli ai fi­lo­sofului G.E. Moore. La în­trunirile din fiecare joi participă nume cu pos­te­ritate mon­dia­lă, precum romancierul E.M. Forster, teo­re­ticianul de artă Roger Fry, pictorii Duncan Grant și Henry Lamb, economistul Maynard Keynes, jur­nalistul Lytton Strachey, între alții. Vanessa, cea mai mare dintre frații Stephen, care avea 16 ani la moartea mamei și 25 la cea a tatălui, preluase grijile casei și fa­miliei. Ei îi aparține ideea de a fi gazda întrunirilor săptă­mâ­nale ale acestor prieteni pe care îi apropie studiile, gusturile, ambiția de a fi ei înșiși, pofta de discuții libere pe toate su­biec­tele posibile. Așa s-a format o veritabilă comunitate intelectuală, artistică și afectivă, din care făceau parte și cele două surori, lucru îndrăzneț în epocă, având în vedere limbajul și temele abordate. Dacă azi personalitatea majoră a grupului e considerată unanim scriitoarea Virginia Woolf, Priya Par­mar simte nevoia să mute reflectorul pe sora ei, dându-i rolul titu­lar în acest roman psihologic bazat pe re­lațiile complicate dintre ele, dar și cu și dintre ceilalți mem­bri ai anturajului. Compusă original, pe baza bogatei do­cumentații exis­tente (cores­pon­den­ță, jurnale, măr­tu­rii), dar și cu multă imaginație fic­țio­nală, cartea spune în principal po­vestea celor două surori, din 1905 până în 1912, cu o doză de antipatie pentru Virginia, care nu era încă Woolf și nu-și scrisese încă marile romane. Se accentuează parcă prea apăsat manifestările bolii psi­hi­ce de care suferea sora cea mică, rău­tatea ei din gelozie, căci o iubea pe Va­nessa - substitut de mamă - cu o pa­siune ex­clusivisită, iar doliile suc­cesive din familie îi fra­gilizaseră sănătatea mentală până la psihoze vio­lente. Spirit liber și cultivat, ea însăși artistă de­ba­rasată de etica victoriană a apa­rențelor ce trebuie salvate, Vanessa - spune ro­manul - a fost de fapt sufletul acestui cerc libertar de creatori care au avut o influență considerabilă în societatea edwardiană. Între echilibrata Vanessa și "nebuna" Virginia, Priya Parar o preferă pe pri­ma. Dar dacă ne interesează azi Vanessa, e datorită surorii ei Virginia, nu doar o individualistă maniaco-depresivă, ci o genială creatoare, cu o putere de muncă ieșită din comun, care a deschis cu o intuiție incredibilă noi căi în literatura modernă.