Sfântul Mucenic Sava

Cristian Curte
- Gotul care a sfințit Dacia cu sângele său -

Scrierile marilor istorici ai lumii antice se în­tâl­nesc în credința că dacii au fost prin­tre cei mai viteji luptători ai vremurilor de atunci, motivați, în disprețul față de moarte, de credința în lu­mea de dincolo, prezisă de marele lor preot și zeu, Zamolxe. Potrivit lui Ammianus Marcelli­nus, ulti­mul mare istoric al roma­nilor, în­suși împăratul Traian, care s-a războit cu ei ani de-a rândul și i-a cunoscut atât de bine, a scris des­pre daci că sunt "cei mai răz­boi­nici dintre toa­te neamurile din câte au existat vreo­dată, nu nu­mai din cauza pu­te­rii corpului lor, dar și din aceea a învățăturilor lui Za­molxis, care este între ei așa de slăvit. Acesta le-a întipărit în ini­mă că ei nu mor, ci numai cât își schimbă locuința, și de aceea merg la moarte mai veseli decât la orice altă călă­torie." Iar Pom­po­nius Mela, ma­rele geograf ro­man, avea să afirme că dintre toate neamurile, "geții sunt cei mai pregătiți pentru moarte".
Dorul acesta neînfricat pentru lumea de dincolo avea să le înlesnească dacilor viețuirea cu un alt mare neam, cu care, adesea, au și fost confundați, goții, care după retragerea romanilor, s-a așezat alături de băștinași, fără să tragă sabia din teacă. Și despre goți, istoricii spun că disprețuiau moartea și că luptau vitejește asemeni dacilor, pentru că nu­mai pierind glorios pe câmpul de luptă, puteau să intre în Valhalla, raiul lor, și să trăiască împreună cu zeii. Și că erau, asemenea strămoșilor noștri, un popor cu o credință puternică, foarte apropiată de natură. Împreună, daci și goți, au primit și vestea Dumnezeului cel Întrupat, care a venit în lume să sufere din iubire de oameni. Și ceva din dorul lor după veșnicie, după o împărăție a luminii neînsera­te, i-a făcut să primească noua învățătură și să se bote­ze. A fost o poveste de iubire curată, care, ca orice iubire, se așează în suflet încet, cu răbdare, dar și cu tenacitate, așa cum dă colțul ierbii prin crăpă­turile unei stânci.
Convertirea aceasta, de la zeii cerului și ai pă­mântului, la Dumnezeul Unic al întregii făpturi, a fost pecetluită cu jertfa unor martiri. S-a întâmplat însă ca un conducător militar al goților, Athanaric, să rămână păgân și să le dorească moartea crești­nilor, învingându-l pe Fritigern, alt rege got care se botezase și trecuse la creștinism. Drept urmare, Athanaric, care stăpânea o parte din Dacia, a pornit o mare prigoană împotriva tuturor celor care în­drăz­neau să i se închine lui Hristos.

Caucaland

Drumul de asfalt urcă printre dealuri împă­durite, lăsând în urmă satele de câmpie. De la o vreme, se preface în piatră. Nu e nicio palmă de loc drept. Numai dealuri înalte, cu coastele repezi, de care tu, călător țintuit în loc de frumusețea sălbatică a locurilor, te anini ca o ciută. Sunt numai păduri bătrâne, pline de hățișuri, nebătute de picior de om, crânguri, tufe și ierburi care ți se împletesc viclean printre picioare. Un loc în care poți să dispari fără urmă, așa cum spun legendele că s-a întâmplat în vremuri nu prea îndepărtate de noi. Stâncile uriașe, care răsar te miri unde, ascund în ele peșteri și biserici rupestre, a căror poveste se pierde în hăurile trecutului. Sunt în Caucaland, numele antic al zonei montane a Buzăului, ținutul pietros al Carpaților de curbură. Un loc la fel de sălbatic, astăzi, ca și atunci, sfințit de rugăciunile rostite în peșteri, mai întâi de preoții daci, iar apoi de pri­mii călugări creștini. Singurătatea, liniștea impenetrabilă dintre stân­cile înalte, i-au atras pe sihaștri, care doreau să își înalțe sufletul către Dum­ne­zeu.
Și tot în Caucaland au poposit și goții, în cău­tarea unui loc ferit de atacurile hunilor, care îi hăr­țuiau neîn­cetat. "Guthâni ocwi hailag" - "Lui Odin, patrie sfințită", așa scrie pe inelul găsit la poalele Munți­lor Buzău­lui, în Te­zaurul de la Pie­troasa, celebra "Cloș­că cu puii de aur". În ținutul acesta, tulburător de fru­mos, goții au viețuit mul­tă vreme împreună cu da­cii. Și tot aici au început să treacă la credința creș­ti­nă, pe care dacii o pri­miseră înain­tea lor. Pe plaiurile aces­tea s-a înte­meiat prima episcopie din Dacia. Con­du­cător i-a fost Ul­fila, un preot înțe­lept, jumătate got, jumă­tate capadocian, care le-a și tradus goților Sfânta Scriptură pe limba lor. Sub păstorirea lui s-a născut și-a crescut în Cauca­land și Sava, primul martir creștin care a sfințit Dacia cu sân­gele său.

Sava

Dorul după Hristos îi schim­base întru totul viața. Îl va fi cunoscut pe Domnul încă din copilă­rie, de la țăranii din satul lui, de pe Valea Buzăului, care primiseră deja botezul. În vremea aceea, min­tea sa fragedă era deschisă spre toate poveștile care vorbeau despre omul frumos și sfânt, ce fusese răstignit pe o cruce, de romani. Era cu totul altfel decât Odin cel puternic, temut de goți, stă­pânul vieții, al morții și al războiului, un zeu pe care puteai să îl iubești doar cu sabia scoasă și care avea să te umple de glorie, dar și de frică. Hotărât lucru, Odin nu va fi fost pe placul inimii blânde a lui Sava. El, care se îndurera de sufe­rințele oricărei făpturi, cât de mici, și-ar fi dorit să aline și să vindece, necum să se războiască și să ucidă. Când țăranii daci de la el din sat, care erau creștini, i-au vorbit de iertare și milă, de un Dum­nezeu al iubirii, la care poți să ajungi doar dacă te smerești și slujești binele cu suflet curat, tânărul Sava a știut că își găsise calea. Apoi l-a întâlnit pe Sansala, preotul care slujea, din când în când, liturghia la ei în sat, și îi boteza pe neofiți. A știut atunci că își găsise povă­țuitorul. Unul de care nu avea să se mai despartă niciodată. Din mâinile lui San­sala a primit botezul și tot de la el a învățat primii pași spre rugăciune.
Anii au trecut, dar focul din inimă nu i s-a stins. Sava avea un dor aprins după veșnicie. Doar că nu-l căuta în jertfa războiului, ci în jertfa față de cei printre care trăia în milă și fapte bune. N-a fost mult până ce tânărul got va apuca pe calea credinței creștine, dar fără să intre în rostul vieții vecinilor săi, care aveau familie și copii, case, vite și pământuri. Lui, toate acestea îi erau străine, desco­pe­rise repede rugăciunea, puterea și bu­curia ei, poarta pe care i-o deschidea spre împărăția de dincolo. Așa că l-a ascultat pe Sansala și a înce­put să tră­iască aseme­nea călugărilor de la mânăstirea care tocmai se înfiripase în munți. Două doruri se lup­tau în inima sa - să se retragă acolo, în sihăstrie, pentru a-și petrece toată viața în post și rugăciune, sau să ră­mână în sat, printre ai lui, alinând durerea orfanilor și a vă­duvelor și vorbindu-le dacilor și goților despre Dumnezeul lui, cel care murise pe Cruce din iubire de oameni. În timp, îl va fi urmat pe Sansala în misiunea pe care o făcea, răspândind sămânța evan­gheliei printre locuitorii Daciei. Pământul era pre­gătit, știa asta.
Primul val al prigoanei lui Athanaric l-a prins la el în sat. Câțiva nobili păgâni au vrut să îi sileas­că pe creștini să mănânce din cărnurile pe care le jertfiseră mai înainte lui Odin. Dar ceilalți țărani, deși nu erau creștinați, i-au ajutat și le-au adus în ascuns cărnuri curate. La fel au făcut, ținându-le partea, și când trimișii unui judecător au început să bântuie satele, în căutarea credincioșilor lui Hristos. Goții păgâni le-au ieșit în întâmpinare, mințindu-i că la ei în sat nu e niciun creștin. Erau atât de uniți și de solidari între ei, încât nu se temeau că își riscau viața ca să-și salveze vecinii, a căror credință o res­pectau. Doar Sava nu s-a lăsat ajutat. N-a accep­tat ca alții să-și riște viața ca să i-o salveze pe a lui. Așa că a ieșit în calea solda­ților, și le-a spus că el este robul lui Iisus. Când l-au luat și l-au dus la judecător, acesta a întrebat ce avere are. "Nimic, doar cămașa de pe el!", i-au răspuns oamenii. "Și ce rău poate să facă un astfel de sărman?", a spus judecătorul și l-a eliberat. A fost prima înfruntare a răului.

O veste de Sus

În anul acela, primăvara venise mai devreme, și pe dealurile zbicite de vântul călduț, zăpezile nu mai erau decât o amintire. Diminețile, când pri­mele raze zdrențuiau întunericul nopții, Sava își găta privegherea și ieșea pe prispa casei să tragă în piept aerul încă rece, venit de pe culmile albe. Se pierdea în contemplarea cerului strălucitor și albastru și, prin străvezimea luminii răsăritului, lumea îi părea învelită într-un abur de pace și dra­goste, pe care ochii nu îl puteau vedea, dar în care inima sa îl sim­țea pe Hristos.
Se apropia Paștele, iar firea toată îi ieșea Dom­nului înainte, ridicându-se cu El, încet, din groapa în care o ținuse gerul iernii. În taina morții pe Cruce și a Învierii stătea întreagă credința lui Sava. De ea se atârnase cu totul, încât, acum, după atâția ani pe­trecuți în biserică, viața lui de dinainte, cea de închi­nător al lui Odin și Thor, i se părea o umbră și un vis. Parcă nu trăise decât prin Iisus. La El se gândea, ca acum, în Postul Păresi­milor, în lungile nopți când priveghea până la ziuă; în împărăția Lui ar fi dorit să plece, iar traiul pe pământ, cu toate bucuriile și frumusețile lui, l-ar fi lepădat bucuros, ca pe o haină de piele uscată, prea strâmtă ca să-i încapă lumina în care trăia.
Cu o astfel de stare, Sava luase calea satului vecin, unde un părinte creștin, pe nume Gutic, urma să prăznuiască Învierea. Pe drum, a avut o întâlnire stranie. I-a ieșit în cale un bărbat înalt și spătos, cu o față luminată parcă dinlăuntru. Sava s-a gândit o clipă că așa vor fi fiind îngerii lui Dumnezeu. Fără de veste, bărbatul acela i s-a uitat drept în adâncul inimii și i-a spus de parcă l-ar fi cunoscut - "Întoarce-te la tine în sat și mergi la părintele Sansala!" Atât. Apoi, fără să îi mai spună o vorbă, străinul și-a văzut de drum. Sava a crezut că este o ispită. Știa că părintele Sansala e dus la povățuitorii săi din pământurile grecești și că nu avea să se întoarcă decât după Rusalii. Așa că a mers mai departe, spre satul lui Gutic, dar, dintr-oda­tă, aerul călduț al primăverii a fost rupt de un vânt rece și vrăjmaș, văzuduhul s-a înnorat din senin și a prins să ningă. O ninsoare ca la început de iarnă, cu fulgi mari, viscoliți care încotro. După jumătate de ceas, drumul abia dacă se mai vedea. Vân­tul troienise zăpada în nămeți cât statul de om. Tul­burat, Sava a ho­tă­rât să facă așa cum îi spusese bărbatul misterios. S-a întors și a mers la casa părintelui San­sala. Când bă­trânul i-a des­chis și l-a îm­brățișat, a știut că străinul de pe drum fu­sese chiar un în­ger trimis din cer. Spre sea­ră, ninsoa­rea s-a potolit și soarele a apărut cuminte din­tre nori. Paștele l-a făcut acasă, în bisericuța satului, unde Sava cânta de ani de zile. Nu știa că avea să fie ultimul Paște prăznuit pe pă­mânt.

Jertfa

Au venit după ei noap­tea, ca niște tâlhari. Atarid, fiul păgân și sălbatec al no­bilului Roest, a năvălit în sat în a treia noapte după Paște, cu o ceată întreagă de sol­dați, de parcă ar fi vrut să prindă nu știu ce războinic. Au dat buzna în casa în care dormeau Sansala și Sava și i-au legat pe amândoi. L-au urcat apoi pe preot într-un car, iar pe Sava l-au dez­brăcat cu totul și l-au târât spre cetatea lor în goana cailor, printr-o pădure arsă. Cu fiecare lovitură de bici pe care o primea și, prin ori­ce ciot ars care îi străpungea tălpile, Hristos cel răstignit dădea putere lui Sava. Îndurând suferința cu rugă­ciune, s-a unit deplin cu Iisus și o îngăduință se­nină i s-a revărsat atunci în inimă. În beciul unde fusese aruncat, nu numai că i-a iertat pe asupritori, dar a ajuns să se roage pentru ei din tot sufletul. Când a răsărit soarele, Atarid și slugile lui au văzut, uimiți, că rănile pe care i le pricinuiseră muceni­cului lui Hristos se vindecaseră ca prin minune. Turbați de furie, i-au legat mâinile și picioarele de câte o osie de car și au început să îl bată sălbatic. L-au torturat atât de aprig, încât în cele din urmă au ostenit și s-au culcat. O femeie credincioasă a îndrăznit atunci să vină să îl dezlege pe sfânt, dar Sava nu a fugit, îndurându-și osânda. Când Atarid s-a trezit, le-a trimis lui Sava și lui Sansala, pe care îl chinuiseră de asemenea, ca pe un mucenic, căr­nuri care fuseseră jertfite lui Odin, jurându-se că, dacă le mănâncă, vor scăpa cu viață. Dar cei doi creștini au refuzat să se atingă de mâncarea spur­cată de idoli, alegând moartea. Pe Sava, fiul lui Roest le-a poruncit soldaților să îl ia și să îl înece în Mousaios (apa Buzăului). Când au pornit cu el spre râu, tânărul era liniștit și vorbea atât de frumos, încât ostașilor li s-a făcut milă de el. Au vrut să îl scape cu viață, dar Sava a refuzat - "Eu văd ceea ce voi nu vedeți, îngerii au venit să îmi ia sufletul. Faceți precum vi s-a poruncit". Ajunși la apa râului, lui Sava i-a fost legat de gât un buș­tean de lemn și-a fost aruncat într-o bulboană. Mu­cenicul nu s-a împotrivit defel. A mers la moarte senin, știind că dincolo de ea îl va întâlni pe Hris­tos. Era în a cincea zi de Paște, pe 12 aprilie, în anul 372. Sava împlinise 38 de ani.

Epilog

După ce Sfântul Sava a murit, călăii l-au scos afară din apă și l-au lăsat pe malul râului, fără să îl îngroape. De trupul său alb nu s-a atins nicio fiară și nici putreziciunea, semn al Duhului Sfânt. Apoi frații săi întru credință au venit și l-au luat.
Dar istoria sa nu se oprește aici. Istoriile sfin­ților nu își găsesc în moarte sfârșitul, ci începutul. În anii care au urmat, vestea curajului Sfântului Sava s-a răspândit dincolo de hotarele Daciei și a ajuns până în Capadocia, unde se născuse și Ulfila și unde păstorea Sfântul Vasile cel Mare. Și s-a în­tâmplat ca guvernator al Scythiei Minor (Dobro­gea de astăzi) să fie generalul capadocian Iunius Soranus, căsătorit cu o nepoată a Sfântului Vasile. Auzind de pătimirea Sfântului Sava, Sfântul Vasile cel Mare l-a rugat pe general să îi trimită o parte a moaștelor celui care sfințise cu jertfa sa pământul Daciei. Iunius Soranus a făcut întocmai, și împre­ună cu sfintele relicve, a trimis și o epistolă, pro­ba­bil alcătuită chiar de Bretanion, episcopul Tomi­sului - "Scrisoarea Bisericii lui Dumnezeu din Goția (Dacia) către Biserica lui Dumnezeu care se găsește în Capadocia." Prin ea a aflat lumea toată de pătimirile acestui mare mucenic, care i-a adus la credința în Hristos pe dacii și goții necreș­tinați. Și de atunci și până astăzi, povestea lui se istorisește în biserici, drept pildă de curaj în fața morții și de credință nesmintită. Un curaj de care nici dacii, nici goții nu au fost străini, și care le-a fost, în cele din urmă, cale spre încreștinare.